Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Tror du det finns en möjlighet att han helt eller delvis övertygat sig själv att han inte begått brottet? (Total förträngning i såna här sammanhang tror jag dock inte på generellt utifrån vad jag läst)
Nej det tror jag inte men den bedömningen gör jag inte på NB:s "personalia" för den har vi ingen
insikt i alls. Däremot kan man rakt igenom förundersökningens gång se hur han bygger upp sitt
försvar/sitt alibi, det talar för medvetenhet. Då tänker jag bl a på att han ber fru och bror om alibi
runt 18.00 i ett mycket tidigt skede, såpass tidigt att ett brott ännu inte bekräftats. Han är fullt medveten om vad han gjort, det är jag säker på. Utifrån förhören alltså.
Citat:
Är det möjligt att han har nån slags inre bild av sig själv som två personer, där den "vanlige" Nerijus inte har något att göra med den andra personen med de mörka tankar och impulser som finns där och att det därför inte är så svårt av det skälet för honom att neka eftersom han utifrån det perspektivet inte anser sig själv - den "vanlige Nerijus" som skyldig till dådet?
Alla mina svar kan endast bli spekulationer då han är ett oskrivet blad och jag gillar inte ogrundade
fåtöljdiagnoser. Jag förstår dock hur du tänker men jag
tror inte så och här baserar jag också min
tro utifrån förhören, han vet exakt vilka tidshål han skall täppa och han verkar ha koll på sin fru, även sin bror. Därav kunde han vidhålla sin historia att han var hemma vid 18, likaså kunde han beskylla/antyda att brodern kunde vara en möjlig kandidat till brottet. Brodern lät han stå emotsagd och frun tog tillbaka sitt vittnesmål och gav honom alibi. Han har således en plats i familjen oavsett
vad och den insikten verkar han vara helt på det klara med. Kalkylerande i vissa delar, passiv i andra delar.
Citat:
Finns det någon forskning på hur många av "förnekarna" vid den här typen av grova våldsbrott som erkänner längre fram?
Ingen aning, tror inte det då brottet i sig är såpass unikt, udda och moraliskt förkastligt att någon
forskning är gjord. Statistik är väl ett annat och mer passande ord än forskning gällande din fråga men inte heller det vet jag. . . .