2015-11-09, 09:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag har letat i tråden en stund men hittar den inte.

Hoppas någon flink kan plocka fram den!

https://www.youtube.com/watch?v=OoniQrZXzvc
2015-11-09, 09:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Lisa hade en bra relation till sina föräldrar och brukade berätta allt för sina mamma. Nyligen hade hon brutit med en ung man som alla beskriver i positiva ordalag och som även föräldrarna tyckte om. Skulle det inte kunna vara så att hon tyckte att f.d. pojkvännen var för tråkig? Det fanns en stamgäst på kafeterian som Lisa tycks ha haft en speciell relation till. Han var mörkhårig med hästsvans och kanske sju-åtta år äldre än henne. Kanske spännande för henne?

Jag menar förstås han som beställde Ängasoppa när den var slut. Det var Lisa som tycks ha tagit kontakt med honom vid tillfället, där han satt med en jämnårig kvinna. Hon hade förmått honom att istället beställa en annan soppa mot ett tillgodokvitto. Till flera i personalen hade hon antytt att hon kände mannen och till Maria i köket hade hon t.o.m. sagt att det var hennes pojkvän. Enligt familjen brukade hon vara lite blyg till en början, så en del tyder på att de faktiskt kände varandra.

Eftersom han var stamgäst, hade haft kontakt med Lisa på söndagen och eftersom han antagligen betalade kafébesöket med ett kort utställt på en Kerst*n Ham*lton, så undrar jag om det är känt vem han var? Är han hörd?

Du menar alltså att Lisa försöker, på sin arbetsplats, stöta på en betydligt äldre person, som är i sällskap med en jämnårig kvinna (försiktigtvis drar jag inga slutsatser om någon relation) och sedan påstås ha berättat (via en person som talar dålig svenska), att "det här är min pojkvän" ?

Nu kan jag inte garantera vad som finns eller inte finns i slasken, men har Lisa Holm över huvud interagerat med någon ett par timmar innan mordet på henne äger rum, så har detta följts upp. Ett sådant förhör består i normalfallet av att en polis ringer upp, bekräftar identiteten på båda parter och ber att få höra vad som hände i samband med soppan. "Känner du Lisa, servitrisen på kafeet" är en naturlig fråga. En redogörelse för detta lär då finnas i slasken.

Jag påminner alla, särskilt konspirationisterna, att en utredning är positivistisk på så sätt att den strävar efter att reda ut vad som hänt.

Vad som INTE hänt är ointressant i detta, bortsett från (såklart) det i de flesta fall ser till att oskyldiga och perifera individer inte drabbas av grundlösa misstankar.
2015-11-09, 09:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar alltså att Lisa försöker, på sin arbetsplats, stöta på en betydligt äldre person, som är i sällskap med en jämnårig kvinna (försiktigtvis drar jag inga slutsatser om någon relation) och sedan påstås ha berättat (via en person som talar dålig svenska), att "det här är min pojkvän" ?

Nu kan jag inte garantera vad som finns eller inte finns i slasken, men har Lisa Holm över huvud interagerat med någon ett par timmar innan mordet på henne äger rum, så har detta följts upp. Ett sådant förhör består i normalfallet av att en polis ringer upp, bekräftar identiteten på båda parter och ber att få höra vad som hände i samband med soppan. "Känner du Lisa, servitrisen på kafeet" är en naturlig fråga. En redogörelse för detta lär då finnas i slasken.

Jag påminner alla, särskilt konspirationisterna, att en utredning är positivistisk på så sätt att den strävar efter att reda ut vad som hänt.

Vad som INTE hänt är ointressant i detta, bortsett från (såklart) det i de flesta fall ser till att oskyldiga och perifera individer inte drabbas av grundlösa misstankar.
Nej jag menar inte att hon stötte på honom, men att hon verkar ha känt honom lite. Och till skillnad från NB så var han mörkhårig:
Janne Rundqvist berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot Källby. När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen. Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp. När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han kollat kvittot och han betalade den kl 18.31. Han gick sedan ut till bilen och körde mot hemmet samma väg som tidigare. Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37. Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.
2015-11-09, 09:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nej jag menar inte att hon stötte på honom, men att hon verkar ha känt honom lite. Och till skillnad från NB så var han mörkhårig:
Janne Rundqvist berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot Källby. När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen. Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp. När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han kollat kvittot och han betalade den kl 18.31. Han gick sedan ut till bilen och körde mot hemmet samma väg som tidigare. Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37. Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.

Vad betyder "mörkt hår av medellängd" ? Svart hår, brunt hår, cendré-färgat? Medellängd, betyder det "med hästsvans" ?

Givetvis vore det ju jättespännande med någon helt annan inne i ladan, vid den tänkta mordtidpunkten. Men var det någon annan, eller passar signalementet väl in på NB? Minns vittnet korrekt avseende hårfärgen, och hur definierar man (som sagt) "mörkt hår"?
2015-11-09, 09:54
Bannlyst
Citat:
Vad betyder "mörkt hår av medellängd" ? Svart hår, brunt hår, cendré-färgat? Medellängd, betyder det "med hästsvans" ?

Givetvis vore det ju jättespännande med någon helt annan inne i ladan, vid den tänkta mordtidpunkten. Men var det någon annan, eller passar signalementet väl in på NB? Minns vittnet korrekt avseende hårfärgen, och hur definierar man (som sagt) "mörkt hår"?

NB har ju mörkt hår, han har ju brunt hår eller mörkblont är kanske en bättre beskrivning.
Han är också av medellängd så beskrivningen passar alldeles utmärkt på honom.
Dessutom så finns en massa DNA-spår av honom b.la på Lisas kläder så kommer man med spännande alternativa hypoteser bör man i samma andetag förklara hur NB:s blod hamnat t.ex vid gylfen på Lisas byxor.
2015-11-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
f

För att slippa undan eget ansvar och sätta dit en annan, genom att fejka ett sexmord.

Ja, sexdelen är helt klart fejkad, för att dölja motivet.
2015-11-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.youtube.com/watch?v=OoniQrZXzvc
Tackar.
Ja jädrar. Där var det nog nära till ett erkännande.
2015-11-09, 10:05
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag tycker också att hans beteende ger intrycket av en man som blivit kränkt, slagen och bestraffad som liten, har tagit upp detta tidigare. Tror att han haft en mycket dominerande far. Det framkommer ju också i förhören med AB, att "NB är pappas pojke" - den som bestämmer.
Ligger mycket i din reflektion som förmodligen gjort honom rädd och aggressionshämmad (min hypotes).
I de lugnaste vattnen går de största fiskarna är ett talesätt.
2015-11-09, 10:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Min hypotes är inte att det var någon viss gm utan att polisen mycket snabbt bestämde sig för att det var NB som var deras man och att en stor del av arbetet gick ut på att sätta dit just honom. Och därav så pekar allt på NB, vilket nästan är sant.

Det skulle krävas ganska mycket att locka Lisa tvärs över vägen och in i en lada. Vad en medelålders gästarbetare med dåliga tänder inte skulle ha klarat, kanske en yngre och spännande bekant skulle ha kunnat: "Lisa, kom ska jag visa dig något!"

Om polisen inte alls intresserade sig för kafeteriagästen så bevisar det att de varit enögda från allra första början.
2015-11-09, 10:12
Medlem
Colossos avatar
Ärligt nu, tror vissa av er på allvar att NB kan vara oskyldig trots allt som kommit fram?
2015-11-09, 10:15
Bannlyst
Citat:
Min hypotes är inte att det var någon viss gm utan att polisen mycket snabbt bestämde sig för att det var NB som var deras man och att en stor del av arbetet gick ut på att sätta dit just honom. Och därav så pekar allt på NB, vilket nästan är sant.

Det skulle krävas ganska mycket att locka Lisa tvärs över vägen och in i en lada. Vad en medelålders gästarbetare med dåliga tänder inte skulle ha klarat, kanske en yngre och spännande bekant skulle ha kunnat: "Lisa, kom ska jag visa dig något!"

Om polisen inte alls intresserade sig för kafeteriagästen så bevisar det att de varit enögda från allra första början.

Har du inte läst den mycket omfattande förundersökningen i Fup?
Alla vittnesförhören? Finns inget som talar för att det skulle vara någon annan gärningsman.
Genom noggrant utförd förundersökning, genom förhör med otaliga vittnen hamnar man ju, genom uteslutningsmetoden - till att NB är gärningsman.
Allt talar för det. DNA-bevis, vittnesuppgifter m.m.
Varför räcker inte detta för dig? Vad tycker du mer behövs för att NB ska anses skyldig i dina ögon?
2015-11-09, 10:16
Medlem
Joggerskan tycker sig känna igen NH i rättegången, 5 mån senare, men då är han oigenkännlig ...,
Hon är väl släkt med godsägaren?
Fimpen inte analyserad ... Varför?

Lisas ficksamtal "det är klart" måste varit till någon annan än kollegorna m hänsyn till busstider och den hon pratade med förstod nog svenska ....

Mycket som inte utretts tydligen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in