2015-10-23, 22:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knachi
Hallå! Jag har precis kommit hem från mitt arbete. Är det någon vänlig själ som kan uppdatera vad FUP har bekräftat? Finns det något som har kommit ur FUP som man inte vetat av?

Tack på förhand!
Ja det finns vänliga själar i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
SAMMANFATTNING AV VAD SOM FRAMKOM VID PRESSKONFERENSEN

Gärningen:

- Åtalas för mord genom hängning den 7:e juni 2015
- Den åtalade har tillverkat någon form av snara med ett rep/snöre och hängt offret i den lada som ligger vid caféet i Blomberg. Brottet har skett i ett mjölkrum. Repet har fästs i ett rör i taket.
- I samband med hängningen har offret mun, näsa och ögon tejpats för
- Offret kläder har dragits upp respektive ner på ett sådant sätt att bröst och underliv blottats (dock har inte trosorna dragits ner vad jag förstod)
- Efter dådet har den åtalade fört bort kroppen och gömt den i ett klädesskåp i en arbetsbod på Martorps gård. Våld/kraft har använts för att få in kroppen i skåpet. Boden var inte låst när kroppen hittades.

Utredning fram till anhållandet

- Handske hittas i lada på måndagen som tidigare rapporterats
- Även offrets örhängen hittas senare i ladan
- Nycklar, bankkort mm från offret hittas utmed en mindre grusväg som enligt polisens bedömning endast personer med god lokalkännedom känner till att den existerar.
- På fredag em 12/6 kommer den åtalade och hans bror till Martorp dit en MP-grupp anlänt för att påbörja sökning. De påstår att området redan är avsökt och att det därför är onödigt att söka. Patrullen reagerar på deras beteende och kontaktar polisen. Samtidigt påbörjas sök varvid man hittar jacka, hjälm och öronproppar (?) som visar sig tillhöra offret gömda i en rishög bakom en lada på Martorp
- När polisen anländer påbörjas sök i byggnader. På cirka 50 meters avstånd från rishögen står arbetsboden där man går in och hittar offrets kropp. Den åtalade och hans familjemedlemmar anhålls kort därefter i sin bostad i närheten.

Bevisningen

- Vid rättsmedicinsk undersökning i samband med anhållandet konstateras flera hudavskrapningsskador på den åtalade
- På jackan som hittas vid Martorp finns DNA från MGM som kommer från blod.
- På offrets kläder som hon har på sig finns DNA från både blod och "övrigt DNA" som kommer från MGM. Fynd görs både på överdragsbyxorna (träningsbyxor) och på jeansen hon hade på sig under.
- På det smutsiga och dammiga rör som hänger i mjölkrummets tak finns tydliga märken efter ett rep eller snöre. Vid märkena sitter en blodfläck med DNA från MGM.
- På vägg intill vid en höjd av ca 190 CM hittas ett hårstrå som kan knytas till offret.
- Nedanför röret, på golvet, hittas repbitar av liknande typ som det rep som satt runt halsen på offrets kropp. På bitarna finns DNA från både den åtalade och offret
- I ladan hittas en tejprulle med DNA från Lisa. Likadan tejp som en som hittades på Lisa (NFC har kunnat matcha avrivningsytor om jag förstod det rätt också)
- I ett angränsande utrymme i ladan påträffas den åtalades sperma.
- Det finns ytterligare fynd i ladan med DNA från både offer och åtalad.
- Observationer från vittnen av GM:s bil i nära anslutning till det troliga mordtillfället.
- Dagen innan (6/6) har en joggande kvinna i närheten tillfrågats om vägen av en man som vill att hon följer med bort till hans bil. Kvinnan har vid konfrontation pekat ut den åtalade med åtminstone viss säkerhet som den personen.
- Den åtalade har bett sin bror att ljuga för polisen vid ev. förhör och säga att den åtalade varit hemma vid 18-tiden.
2015-10-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ingen aning. Antar att om så vore fallet så borde det framkommit. Så nej, det finns nog inga tecken på att LH stått på en stol.

En hink fanns.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tejpningen kan väl skett innan. Hur exakt han håller fast tjejen...ja kanske runt halsen med ena handen? Eller med en kniv mot halsen eller annat hot?
Det är inte lätt att tejpa något med bara en hand. Tejpen satt utanpå snöret.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Mellan 3-8 timmar efter dödsfallet pågår likstelheten,, efter 8 timmar brukar rigor mortis vara fullt utvecklad.
Och så som det verkar så trycks LH in i skåpet inom en timme efter sista kontakten, om man ska lita på 19.15 då ett vittne sett alla tre hemma.
Likstelheten är fullt utvecklad efter 10-15 timmar, om kroppen finns på något kallt ställe fördröjs tiden ytterligar.
Såg att några pratat om leder...likstelheten uppstår i musklerna och små muskler drabbas först...
Nu var det väl kallt den kvällen så även om han väntat med att flyttade kroppen till under natten hade det heller inte vållat några större problem för honom.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
jag gissar på att han bundit händerna med något sen tagit av det när hon hängde.

Det hade isåfall framkommit i obduktionsrapporten.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja, det bör förklaras åtminstone. Men verkar knappast troligt att frun var delaktig.
Nej hon är knappast delaktig eftersom hon blev släppt.... .jag vet inte vad ni tror om polisen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikingsson

Kan det kanske vara så att GM har fått någon sjuk fetisch för djuren som har hängt i slaktrummet och sen bestämt sig att göra något liknande med LH?
Fast varför hängde han inte upp henne i stängerna som var avsedda för slaktade djur då? Han tog ju ett plaströr i ett hörn på ett annat ställe.
Medlem
Jag inser nu att anledningen till yppandeförbudet är omsorg om MGM. Hur konstigt det än kan förefalla. Men det har ni nog redan avhandlat.
2015-10-23, 22:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
jag gissar på att han bundit händerna med något sen tagit av det när hon hängde.
Det brukar generera handledsskador.
2015-10-23, 22:35
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Han har ju inget att tjäna på att erkänna. Gör han det så kommer han tvingas konfronteras med massa jobbiga följdfrågor...

Tur då att han är så efterbliven att han strösslat bevismaterial omkring sig likt konfetti.
2015-10-23, 22:36
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Något som kan förklara det kanske.

NB är klädd i sin frus otvättade trosor, hans penis har under dagen besudlats med sin frus slidsekret, han gnider sin besudlade penis mot offrets underliv, vips så finns IB:s DNA på offrets trosor.

Möjligt, men varför fanns inte hans DNA på hennes byxor? Advokaten säger att man måste vara riktigt nära för att DNA skall ”sprida” sig
2015-10-23, 22:36
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Ja det är fruktansvärt och det gör så ont i mig att veta vad och hur han gjorde....vilken ångest detta lilla flickebarn har haft

Jag hittar inte ord, vet inte ens om ordet existerar för vad jag tycker om honom och hur han bör tas om hand!

Då hjälper jag dig med orden:

GM är ett avskum som borde hängas.

Nu kommer säkert någon börja babbla om människovärde och demokrati och vikten av rehabiliterande kriminalvård och min mörka människosyn...

Då undrar jag vad upplysningstanken och dess bildningsideal har att göra i en tid där delar av befolkningen uppför sig sämre än socialt handikappade neandertalare.

Får man för sig att, för sina sjuka lustars skull, hänga en 17-åring. Då har man förverkat sin rätt till liv. Att vi inte har en straffskala nog för de värsta asen är bara beklagligt.

Observera att jag inte är för dödsstraff generellt. Hade det funnits fog för ett gräl mellan LH och GM och GM plockat fram kniven och huggit i affekt, då hade jag inte skrivit dessa rader.

Men detta fall känns så bestialiskt att jag börjar fundera på rimligheten i våra straffskalor...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in