Citat:
Ursprungligen postat av
Spymoon
Det bästa sättet att lära sig språk är att göra allt du gör i det språket(så mycket som möjligt klart). Jag tror att det skulle vara bättre om du bygger ett litet ordförråd innan du tittar på filmer/serier så att du har en grund innan du börjar titta på filmer. Det bästa sättet nog är att ha ett litet block med dig och skriver ner alla ord som du inte kan. Jag tror att beroende på din nivå så är det bäst och börja som sagt med barn serier där de pratar lite långsammare och använder inte avancerade ord. Sen, utökar du din språk kunskap gradvis därifrån. Kom ihåg att missköta inte att prata med infödda, Det hjälper skit mycket! Lycka till på spanskan!
Det funkade mycket bra för mig. Jag började läsa språk på medeltiden när det bara fanns vhs-filmer och kassettband. Jag hyrde en film och stannade en sekvens, spolade tillbaka, skrev ner vad jag tyckte mig höra och den svenska översättningen, lyssnade fram och tillbaka. På den tiden var också ordböckerna över lag rätt usla, när det gällde slang och vardagsspråk.
På bio satt jag och plitade ner just dessa användbara vardagsuttryck i mörkret och försökte sedan tyda kråkstilen efteråt.