2015-11-09, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bxpnlt
Vad är detta för skitsnack? Jag är medlem i flera organisationer och lämnar bidrag då och då. Mina bidrag har garanterat betydelse för dom det går till. Jag gör det inte för att jag själv ska må bra utan för att jag har råd. Att jag inte är troende skiter väl mottagarna fullständigt i.

Det är inte det frågan handlar om. Det du gör kommer inte du dra nytta av hos Gud eftersom du inte tror på Gud och inte gör det i hans namn. Du skulle kunna skänka ditt eget liv som du håller mest kärt av alla ting, för välgörenhet men om du inte tror på Gud och inte gör det för Guds skull kommer du inte kunna dra nytta av det hos Gud när du dör och dömandet sätts i verket.
Citera
2015-11-09, 03:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Läste du vad jag skrev.
Ja. Diverse påståenden, ad-hoc-premisser, cirkelresonemang och citat ur någon bok.
Citera
2015-11-09, 08:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har förstått principen. Om du skulle skänka ditt eget liv för andra men inte tror på Gud skulle det betyda inget. Då skulle du göra det för att synas och märkas. Är tron inte med saknar alla välgörenhet värde.

1/ Spekulationer om teologisk etik per se är i vilket fall inget 'guds'-bevis.

2/ Desutom är det ... som i ovanstående citat ... ett cirkelargument.
Citera
2015-11-09, 08:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du menar med bevis att man ska kunna använda sig av matematiska metoder eller använda sina sinnen så håller jag med om att det inte går att bevisa men när allt kommer omkring så kan vi med det tankesättet bevisa vår egen ålder, att våra föräldrar är våra biologiska föräldrar, att det som skedde igår verkligen skedde osv.

Falsk analogi.
Citera
2015-11-09, 08:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det vi kan göra är att se vad alla religioner lär ut Alla religioner lär oss att tro på det osynliga världen. Vare sig vi pratar om de religioner där Abraham är stamfader eller hinduer, buddhister osv. Människor har i alla tider trott på och varit övertygad om den osynliga världen men humanisterna och ateisterna har hela tiden försökt utrota detta, utan att riktigt lyckas.

Vad har det med ett 'guds'-bevis att göra?

Citat:
En osynlig värld existerar och det är bortom all tvivel.

Vilken typ av informationsunderlag användas i så fall i nån form av bevisföring ... om informationen är "osynlig"?
Citera
2015-11-09, 08:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Först och främst går det inte att motbevisa Gud så fort man definierar Gud. Jag säger att Gud är formlös, tar ingen plats, består inte av atomer, försök att motbevisa det då.

Men nu är trådämnet inte att motbevisa 'gud', men att bevisa en sån ('gud').

Ta din egen bevisbörda.
Citera
2015-11-09, 08:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urkiburk
Varför skulle min själ dömmas till ett evigt brinnande helvete för när det är mitt skal det är fel på ?

Citat:
Det är som att säga, varför ska jag få fängelse när jag mördade eller våldtog nån på fyllan.

Falsk analogi ... och är iövrigt inget 'guds'-bevis.

Citat:
Du har skapats med en förmåga att kunna reflektera och tänka, söker du efter sanningen, är du kapabel till det eftersom din hjärna har skapats på det sättet. Du kan inte hitta på nån ursäkt.

Och DU har (om du nu inte är mentalt dysfunktionell på något sätt) ett potential för att kunne tänke logisk ... som du inte användar.

Ergo ledar din retorik inte till att du automatisk "tänker korrekt".
Citera
2015-11-09, 08:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ok, men en sak jag funderat övet.
Jag vet äldre folk som är kulturellt kristna men de går inte i kyrkan eller är troende egentligen. Antar det är så med många muslimer också.

Deras barn är ofta inte troende alls men å andra sidan är det ingen större skillnad mellan de troende och de icke-troende. Om du förstår vad jag menar. Det är inte så att föräldrarna är "goda" och barnen är "onda". Kan t.o.m. vara så att barnen som är icke-troende är "goda", medans föräldrarna varit strikta kristna som trott på att man ska aga sina barn, osv.
Alltså, om religion står för en massa förtryck och ont, vilket ju faktiskt finns i både kristna och muslimska hem (hederskultur t.ex.), så är det kanske bättre att vara ateist?

Varför religioner går från att handla om något gott till att handla om förtryck är en annan bra fråga, men min gissning är att alla filosofier och ideologier har den möjligheten. Demokrati också. Får man "frihet" så kan man ju missbruka den (jag menar, man kan använda den för att göra onda saker).

Vad har det med ett 'guds'-bevis att göra? Förtydligande, tack.
Citera
2015-11-09, 08:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
''Det går att motbevisa vissa versioner av Gud.

Vilket är helt korrekt.
Citera
2015-11-09, 08:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är oändligt, har varken en början eller ett slut. Om Gud har en början innebär det att han har en skapare och detta skulle inte stämma eftersom om X skapade Gud så måste även X ha en skapare och om Y har skapat X så måste även Y ha en skapare och detta kan fortsätta i all oändlighet och detta kan inte vara fallet för annars hade vi inte existerat. Det kan bara finnas en oändlighet.

1/ Vilket är en arbiträr definition av ren semantik-spekulativ karaktär.

2/ Hur vet du iövrigt om matematisk logik är valid på ditt spekulativa omåde, ÄVEN om din spekulativa metafysik har nån legitimitet?

Är DET OCKSÅ en hitta-på premiss (liksom 1/)?
Citera
2015-11-09, 08:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jorå. Det gör det. Om du har läst ekonomi fattar du varför företag, butiker osv bjuder sina kunder ibland på produkter utan att kunden behöver lägga ett öre. Det är inte välgörenhet utan företaget förstår att det drar flera kunder till sig. När en förmögen person skänker 10 miljarder till fatta i världen förstår denna att denne får tillbaka 2 miljarder på olika sätt. Det är att göra affärer på de fattigas bekostnad. Andra människor som skänker små summor pengar till behövande gör det för att synas av samhället, vänner och bekanta. Om man gör det för Guds skull gör man det i tysthet och hemlighet och förväntar sig inga vinster förutom att Gud ska vara nöjd med honom. Och det säger sig självt om någon skänker pengar till behövande men inte tror på Gud och inte gör det för Guds skull, varför skulle då Gud ta emot handlandet som rättskaffenhet?

Denna falska analogi har inget med ett 'guds'-bevis att göra.
Citera
2015-11-09, 08:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan inte vara troende och ond.

Eftersom detta är ett cirkelargument (beroende på att pådyvlande troende användar sina egna etiska systemer som referens) är det meningslöst.

Desutom har det inget med ett 'guds'-bevis att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in