2015-11-07, 18:11
Medlem
anjoh66s avatar
Provar att klistra den här tråden. /MOD
Citera
2015-11-07, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Provar att klistra den här tråden. /MOD

Mycket bra. Det kommer att samla och förenkla en del onödig diskussion.
Citera
2015-11-07, 18:18
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mycket bra. Det kommer att samla och förenkla en del onödig diskussion.
Det är min förhoppning, plus att vi kanske slipper att liknande trådar startas i tid och otid.

Skulle det ändå startas liknande trådar kommer dessa att belönas med en varning för 0.02.
Citera
2015-11-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Jag är övertygad om att det inte finns några gudar. Om jag då räddar en annan människans liv eller skänker 10 miljoner till välgörenhet. Betyder det mindre då bara för att jag inte gör det för någon "guds" skull?? Förstår inte riktigt din logik.

Du har förstått principen. Om du skulle skänka ditt eget liv för andra men inte tror på Gud skulle det betyda inget. Då skulle du göra det för att synas och märkas. Är tron inte med saknar alla välgörenhet värde.
Citera
2015-11-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Att försöka bevisa en religion är bara patetiskt. Jag är halvreligiös själv, älskar teistiska diskussioner med filosofi som grund, men det är inte värt att bevisa något som man tror på. Det går inte att bevisa eller motbevisa att Gud finns.

Om du menar med bevis att man ska kunna använda sig av matematiska metoder eller använda sina sinnen så håller jag med om att det inte går att bevisa men när allt kommer omkring så kan vi med det tankesättet bevisa vår egen ålder, att våra föräldrar är våra biologiska föräldrar, att det som skedde igår verkligen skedde osv.
Citera
2015-11-07, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk analogi.
Jaja, det var bara ett gott råd.
Känns som onödigt krutspillande men visst, till var och en efter behov.
Citera
2015-11-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Är detta några idéer du snappat upp på typ sunniforum?

Men det verkar inte som om alla muslimer håller med dig. Många anser att bara muslimer kommer till himlen, resten kommer till helvetet. Jag har alltid tyckt det är ologiskt att man kommer till himlen bara för att man råkar tillhöra rätt grupp... och börjar man dela upp folk och folk så måste man snart skilja mellan "sanna" muslimer och övriga, sen blir det mer och mer strikt vad som räknas som "sann muslim" där alla har sin åsikt.

Helt klart är det så. Det blir så när man försöker blanda in politik, och andra hemliga agendor som man försöker uppnå med hjälp av religion. Det vi kan göra är att se vad alla religioner lär ut Alla religioner lär oss att tro på det osynliga världen. Vare sig vi pratar om de religioner där Abraham är stamfader eller hinduer, buddhister osv. Människor har i alla tider trott på och varit övertygad om den osynliga världen men humanisterna och ateisterna har hela tiden försökt utrota detta, utan att riktigt lyckas. Det som har hänt är att det har skapats ett tomrum hos de människor som gått på ateisternas och humanisternas propaganda. En osynlig värld existerar och det är bortom all tvivel. Detta har även många människor fått erfara.

Vad din fråga beträffar så måste vi titta på vad alla religioner i grund och botten lär ut. De lär oss att tro på skaparen, göra gott och fördriva ont. Det många muslimer gör idag är direkt mot vad koranen lär ut och koranen är tydlig. Men det är inte bara muslimer som gör det även kristendomen och judendomen gjort lika. Koranen är så tydlig ett budskap kan vara. Detta var nåt som även existerade när Muhammed fortfarande var vid liv och Gud uppmanade honom med detta vers.

’DU HAR inte ansvar för dem som ger upphov till splittring i sin religion och bildar sekter. Ingen utom Gud skall döma dem, och då skall Han låta dem veta vad deras handlingar (var värda). Koranen 6:159

Surah Fussilat kapitel 41 vers 33 säger:

‘’Vem talar ett skönare språk än den som kallar (människorna) till tron på Gud, som lever ett rättskaffens liv och som säger: ‘’Jag hör till dem som har underkastat sig Guds vilja’’.

grip alla med ett fast grepp om Guds räddningslina och låt er inte splittras!’’ Koranen 3:103

‘’Lyd Gud och lyd Sändebudet’’ Koranen 4:59

16:59 De som delar upp sig i sekter tillhör inte er. Deras dom vilar hos Gud, sedan kommer Han att informera dem om allt de har gjort.

30:32 (Fall inte in i idol-dyrkan) som de som delar upp sin religion i sekter; var och en av grupperna förnöjda med vad de har.

42:14 Ironiskt nog delade de upp sig i sekter bara efter kunskapen kommit till dem, på grund av avundsjuka och motvilja sinsemellan. Vore det inte för ett förutbestämt beslut från er Herre om att ge dem uppskov under en bestämd tid, skulle de ha dömts omedelbart. De senare generationerna som ärvde skriften är verkligen fulla av tvivel.

Det ska egentligen inte finnas nåt som heter sufism, hanifi, shafihi, sunni, shia eller wahabism osv. Splittringen skedde även inom kristendomen och judendomen.
Citera
2015-11-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Det finns inte många bokstavstroende människor. Som tror att Noa blev 950 år gammal och hade en gigantisk båt full med två sorter av varje djurart (Som tydligen inte var vilda eller argsinta. Och maten räckte till alla också). Och hur fick han tag på all världens fågelarter? Inte särskilt trovärdigt skulle jag säga. Tolkbart är det.

Du är så förvirrad så hälften vore nog. Först och främst går det inte att motbevisa Gud så fort man definierar Gud. Jag säger att Gud är formlös, tar ingen plats, består inte av atomer, försök att motbevisa det då. Beträffande noas ark, visst samlade han djurarter och visst fick alla arter plats. Har du någon gång varit på en kryssning? Inser du vad ett fartyg kan bära och rymma? Nej det behöer inte nödvändigtvis vara alla fåglar som kan flyga eftersom de kan komma undan drunkning, inte heller alla djur som kan gömma sig under marken osv.
Citera
2015-11-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urkiburk
Varför skulle min själ dömmas till ett evigt brinnande helvete för när det är mitt skal det är fel på ? Min hjärna kan väl ändå inte vara min själ eller ? jag måste bli rejält jävla hjärntvättad om jag skulle börja tro på gud utan att ifrågasätta hans existens och vara tveksam. för att gå runt och vara en tveksam kristen måste väl ändå vara lika dåligt som att vara en icketroende och få samma straff?

Det är som att säga, varför ska jag få fängelse när jag mördade eller våldtog nån på fyllan. Jag var inte vid mina sinnens fulla bruk. Du har skapats med en förmåga att kunna reflektera och tänka, söker du efter sanningen, är du kapabel till det eftersom din hjärna har skapats på det sättet. Du kan inte hitta på nån ursäkt.
Citera
2015-11-07, 23:09
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Du är så förvirrad så hälften vore nog. Först och främst går det inte att motbevisa Gud så fort man definierar Gud. Jag säger att Gud är formlös, tar ingen plats, består inte av atomer, försök att motbevisa det då. Beträffande noas ark, visst samlade han djurarter och visst fick alla arter plats. Har du någon gång varit på en kryssning? Inser du vad ett fartyg kan bära och rymma? Nej det behöer inte nödvändigtvis vara alla fåglar som kan flyga eftersom de kan komma undan drunkning, inte heller alla djur som kan gömma sig under marken osv.
Det är nog du som är det.

Nej, jag har aldrig sagt att det går att motbevisa Guds existens, men det går heller inte att bevisa den.

Okej okej, jag har varit på ett fartyg, och de rymmer enormt mycket. Men hur många fartyg fanns det på Noas tid?

Vi leker med tanken, Noa lyckades utan särskilt mycket resurser till det, bygga en färja. Han fick även in alla djur i färjan. När det började regna, hur gick det med trämaterialet? Kom det in regn i båten? Om båten som knappast var särskilt tät (med tanke på den mängden trä man fick tag på när man varken kunde mass-skövla skog eller ens ta ner ett enda träd över huvud taget), blev regnfylld, hur gick det då med djuren? Hur mycket mat fick plats? Nog mat för att mätta två hungriga lejon med? Vet du hur mycket lejon äter?
Citera
2015-11-08, 09:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag säger att Gud är formlös, tar ingen plats, består inte av atomer, försök att motbevisa det då.
Är det din definition vad gud, vad du tror att gud inte är/består av?

Du kan ju börja med att förklara vilken metod du använt för att ta reda på att "gud är formlös, tar ingen plats, består inte av atomer". Berätta sedan hur man skiljer en sådan gud från en gud som är påhittad.
Citera
2015-11-08, 10:36
Bannlyst
Utan form och absolut dolt.
Bortom rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in