Citat:
Helt klart är det så. Det blir så när man försöker blanda in politik, och andra hemliga agendor som man försöker uppnå med hjälp av religion. Det vi kan göra är att se vad alla religioner lär ut Alla religioner lär oss att tro på det osynliga världen. Vare sig vi pratar om de religioner där Abraham är stamfader eller hinduer, buddhister osv. Människor har i alla tider trott på och varit övertygad om den osynliga världen men humanisterna och ateisterna har hela tiden försökt utrota detta, utan att riktigt lyckas. Det som har hänt är att det har skapats ett tomrum hos de människor som gått på ateisternas och humanisternas propaganda. En osynlig värld existerar och det är bortom all tvivel. Detta har även många människor fått erfara.
Vad din fråga beträffar så måste vi titta på vad alla religioner i grund och botten lär ut. De lär oss att tro på skaparen, göra gott och fördriva ont. Det många muslimer gör idag är direkt mot vad koranen lär ut och koranen är tydlig. Men det är inte bara muslimer som gör det även kristendomen och judendomen gjort lika. Koranen är så tydlig ett budskap kan vara. Detta var nåt som även existerade när Muhammed fortfarande var vid liv och Gud uppmanade honom med detta vers.
’DU HAR inte ansvar för dem som ger upphov till splittring i sin religion och bildar sekter. Ingen utom Gud skall döma dem, och då skall Han låta dem veta vad deras handlingar (var värda). Koranen 6:159
Surah Fussilat kapitel 41 vers 33 säger:
‘’Vem talar ett skönare språk än den som kallar (människorna) till tron på Gud, som lever ett rättskaffens liv och som säger: ‘’Jag hör till dem som har underkastat sig Guds vilja’’.
grip alla med ett fast grepp om Guds räddningslina och låt er inte splittras!’’ Koranen 3:103
‘’Lyd Gud och lyd Sändebudet’’ Koranen 4:59
16:59 De som delar upp sig i sekter tillhör inte er. Deras dom vilar hos Gud, sedan kommer Han att informera dem om allt de har gjort.
30:32 (Fall inte in i idol-dyrkan) som de som delar upp sin religion i sekter; var och en av grupperna förnöjda med vad de har.
42:14 Ironiskt nog delade de upp sig i sekter bara efter kunskapen kommit till dem, på grund av avundsjuka och motvilja sinsemellan. Vore det inte för ett förutbestämt beslut från er Herre om att ge dem uppskov under en bestämd tid, skulle de ha dömts omedelbart. De senare generationerna som ärvde skriften är verkligen fulla av tvivel.
Det ska egentligen inte finnas nåt som heter sufism, hanifi, shafihi, sunni, shia eller wahabism osv. Splittringen skedde även inom kristendomen och judendomen.
Vad din fråga beträffar så måste vi titta på vad alla religioner i grund och botten lär ut. De lär oss att tro på skaparen, göra gott och fördriva ont. Det många muslimer gör idag är direkt mot vad koranen lär ut och koranen är tydlig. Men det är inte bara muslimer som gör det även kristendomen och judendomen gjort lika. Koranen är så tydlig ett budskap kan vara. Detta var nåt som även existerade när Muhammed fortfarande var vid liv och Gud uppmanade honom med detta vers.
’DU HAR inte ansvar för dem som ger upphov till splittring i sin religion och bildar sekter. Ingen utom Gud skall döma dem, och då skall Han låta dem veta vad deras handlingar (var värda). Koranen 6:159
Surah Fussilat kapitel 41 vers 33 säger:
‘’Vem talar ett skönare språk än den som kallar (människorna) till tron på Gud, som lever ett rättskaffens liv och som säger: ‘’Jag hör till dem som har underkastat sig Guds vilja’’.
grip alla med ett fast grepp om Guds räddningslina och låt er inte splittras!’’ Koranen 3:103
‘’Lyd Gud och lyd Sändebudet’’ Koranen 4:59
16:59 De som delar upp sig i sekter tillhör inte er. Deras dom vilar hos Gud, sedan kommer Han att informera dem om allt de har gjort.
30:32 (Fall inte in i idol-dyrkan) som de som delar upp sin religion i sekter; var och en av grupperna förnöjda med vad de har.
42:14 Ironiskt nog delade de upp sig i sekter bara efter kunskapen kommit till dem, på grund av avundsjuka och motvilja sinsemellan. Vore det inte för ett förutbestämt beslut från er Herre om att ge dem uppskov under en bestämd tid, skulle de ha dömts omedelbart. De senare generationerna som ärvde skriften är verkligen fulla av tvivel.
Det ska egentligen inte finnas nåt som heter sufism, hanifi, shafihi, sunni, shia eller wahabism osv. Splittringen skedde även inom kristendomen och judendomen.
Ok, men en sak jag funderat övet.
Jag vet äldre folk som är kulturellt kristna men de går inte i kyrkan eller är troende egentligen. Antar det är så med många muslimer också.
Deras barn är ofta inte troende alls men å andra sidan är det ingen större skillnad mellan de troende och de icke-troende. Om du förstår vad jag menar. Det är inte så att föräldrarna är "goda" och barnen är "onda". Kan t.o.m. vara så att barnen som är icke-troende är "goda", medans föräldrarna varit strikta kristna som trott på att man ska aga sina barn, osv.
Alltså, om religion står för en massa förtryck och ont, vilket ju faktiskt finns i både kristna och muslimska hem (hederskultur t.ex.), så är det kanske bättre att vara ateist?
Varför religioner går från att handla om något gott till att handla om förtryck är en annan bra fråga, men min gissning är att alla filosofier och ideologier har den möjligheten. Demokrati också. Får man "frihet" så kan man ju missbruka den (jag menar, man kan använda den för att göra onda saker).