2015-11-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Helt klart är det så. Det blir så när man försöker blanda in politik, och andra hemliga agendor som man försöker uppnå med hjälp av religion. Det vi kan göra är att se vad alla religioner lär ut Alla religioner lär oss att tro på det osynliga världen. Vare sig vi pratar om de religioner där Abraham är stamfader eller hinduer, buddhister osv. Människor har i alla tider trott på och varit övertygad om den osynliga världen men humanisterna och ateisterna har hela tiden försökt utrota detta, utan att riktigt lyckas. Det som har hänt är att det har skapats ett tomrum hos de människor som gått på ateisternas och humanisternas propaganda. En osynlig värld existerar och det är bortom all tvivel. Detta har även många människor fått erfara.

Vad din fråga beträffar så måste vi titta på vad alla religioner i grund och botten lär ut. De lär oss att tro på skaparen, göra gott och fördriva ont. Det många muslimer gör idag är direkt mot vad koranen lär ut och koranen är tydlig. Men det är inte bara muslimer som gör det även kristendomen och judendomen gjort lika. Koranen är så tydlig ett budskap kan vara. Detta var nåt som även existerade när Muhammed fortfarande var vid liv och Gud uppmanade honom med detta vers.

’DU HAR inte ansvar för dem som ger upphov till splittring i sin religion och bildar sekter. Ingen utom Gud skall döma dem, och då skall Han låta dem veta vad deras handlingar (var värda). Koranen 6:159

Surah Fussilat kapitel 41 vers 33 säger:

‘’Vem talar ett skönare språk än den som kallar (människorna) till tron på Gud, som lever ett rättskaffens liv och som säger: ‘’Jag hör till dem som har underkastat sig Guds vilja’’.

grip alla med ett fast grepp om Guds räddningslina och låt er inte splittras!’’ Koranen 3:103

‘’Lyd Gud och lyd Sändebudet’’ Koranen 4:59

16:59 De som delar upp sig i sekter tillhör inte er. Deras dom vilar hos Gud, sedan kommer Han att informera dem om allt de har gjort.

30:32 (Fall inte in i idol-dyrkan) som de som delar upp sin religion i sekter; var och en av grupperna förnöjda med vad de har.

42:14 Ironiskt nog delade de upp sig i sekter bara efter kunskapen kommit till dem, på grund av avundsjuka och motvilja sinsemellan. Vore det inte för ett förutbestämt beslut från er Herre om att ge dem uppskov under en bestämd tid, skulle de ha dömts omedelbart. De senare generationerna som ärvde skriften är verkligen fulla av tvivel.

Det ska egentligen inte finnas nåt som heter sufism, hanifi, shafihi, sunni, shia eller wahabism osv. Splittringen skedde även inom kristendomen och judendomen.

Ok, men en sak jag funderat övet.
Jag vet äldre folk som är kulturellt kristna men de går inte i kyrkan eller är troende egentligen. Antar det är så med många muslimer också.

Deras barn är ofta inte troende alls men å andra sidan är det ingen större skillnad mellan de troende och de icke-troende. Om du förstår vad jag menar. Det är inte så att föräldrarna är "goda" och barnen är "onda". Kan t.o.m. vara så att barnen som är icke-troende är "goda", medans föräldrarna varit strikta kristna som trott på att man ska aga sina barn, osv.
Alltså, om religion står för en massa förtryck och ont, vilket ju faktiskt finns i både kristna och muslimska hem (hederskultur t.ex.), så är det kanske bättre att vara ateist?

Varför religioner går från att handla om något gott till att handla om förtryck är en annan bra fråga, men min gissning är att alla filosofier och ideologier har den möjligheten. Demokrati också. Får man "frihet" så kan man ju missbruka den (jag menar, man kan använda den för att göra onda saker).
Citera
2015-11-08, 13:20
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Du har förstått principen. Om du skulle skänka ditt eget liv för andra men inte tror på Gud skulle det betyda inget. Då skulle du göra det för att synas och märkas. Är tron inte med saknar alla välgörenhet värde.

10 miljoner kronor från en som tror på gud eller en som inte gör det, hur kan det vara någon skillnad? pengarnas syfte och värde förändras ej av det.
Citera
2015-11-08, 13:44
Medlem
Citat:
Du har förstått principen. Om du skulle skänka ditt eget liv för andra men inte tror på Gud skulle det betyda inget. Då skulle du göra det för att synas och märkas. Är tron inte med saknar alla välgörenhet värde.
Vad är detta för skitsnack? Jag är medlem i flera organisationer och lämnar bidrag då och då. Mina bidrag har garanterat betydelse för dom det går till. Jag gör det inte för att jag själv ska må bra utan för att jag har råd. Att jag inte är troende skiter väl mottagarna fullständigt i.
Citera
2015-11-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Det är nog du som är det.

Nej, jag har aldrig sagt att det går att motbevisa Guds existens, men det går heller inte att bevisa den.

Okej okej, jag har varit på ett fartyg, och de rymmer enormt mycket. Men hur många fartyg fanns det på Noas tid?

Vi leker med tanken, Noa lyckades utan särskilt mycket resurser till det, bygga en färja. Han fick även in alla djur i färjan. När det började regna, hur gick det med trämaterialet? Kom det in regn i båten? Om båten som knappast var särskilt tät (med tanke på den mängden trä man fick tag på när man varken kunde mass-skövla skog eller ens ta ner ett enda träd över huvud taget), blev regnfylld, hur gick det då med djuren? Hur mycket mat fick plats? Nog mat för att mätta två hungriga lejon med? Vet du hur mycket lejon äter?

Du är så förvirrad så 1/4 vore nog. Jo du skrev att man kunde motbevisa Gud. Detta skrev du i ett tidigare inlägg: ''Det går att motbevisa vissa versioner av Gud. Direkt du definierar din Gud, så kan det gå att motbevisa just den versionen av Gud.'' Kommer du ihåg den?

Varför tror du att det var absolut omöjligt för Noah att bygga en ark av trä? Varför blir du så förvånad? Om de egyptiska pyramiderna kunde byggas, om aztekerna kunde bygga avancerade samhällen, om kinamuren kunde byggas, varför i hela fridens namn anser du att det är förvånande att Noah kunde bygga en ark av trä när han dessutom hade Guds hjälp? varför är det helt omöjligt när allt som berättas om Noah inte är helt omöjligt för att ske. En ark stor nog att hysa alla arter kan byggas. Detta kan vi se idag då färjor kan rymma tusentals människor, djur, bilar, produkter osv samtidigt. Vi vet också att vi människor har kapacitet att ha råda över vilda djur och ha de i burar. Varför är du förvånad vad Noahs berättelse beträffar, när allt som berättas i den berättelsen kan faktiskt hända och inte är helt omöjligt? Frukta Gud och frukta elden.
Citera
2015-11-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Är det din definition vad gud, vad du tror att gud inte är/består av?

Du kan ju börja med att förklara vilken metod du använt för att ta reda på att "gud är formlös, tar ingen plats, består inte av atomer". Berätta sedan hur man skiljer en sådan gud från en gud som är påhittad.

Först och främst vill jag säga att jag ber om förlåtelse hos den nåderike för att jag försöker in mig på att beskriva hans väsen. I koranen berättar den nåderike om sig själv som kraft och ljus. Vissa hävdar att det är metaforiskt för att människor ska ha ett hum om Guds natur men det är omöjligt att konkretisera Guds natur. Enligt mig och det förstånd jag besitter är Gud formlös och saknar kropp. Om han har form och en kropp innebär det att han måste vara beroende av rum, eftersom en form är beroende av att ta plats i rummet. Om han har en kropp innebär det att han är beroende av energi eller mat för att fylla sin kropp med och detta vore omöjligt för en Gud eftersom det skulle innebära att Gud är beroende av mat och energi, vilket skulle leda till att energi har makt över Gud och det skulle inte stämma på en allsmäktig Gud. Därför kan Gud varken ha någon form eller ha en kropp. Men Gud är kapabel att ändra form fast det inte är nödvändigt eftersom Gud finns överallt och i allt. I koranen säger Gud att Gud är närmare oss än vår egen pulsåder. Detta för att betona hur nära Gud är och att han finns i allt.

Gud är oändligt, har varken en början eller ett slut. Om Gud har en början innebär det att han har en skapare och detta skulle inte stämma eftersom om X skapade Gud så måste även X ha en skapare och om Y har skapat X så måste även Y ha en skapare och detta kan fortsätta i all oändlighet och detta kan inte vara fallet för annars hade vi inte existerat. Det kan bara finnas en oändlighet. Det kan inte finnas två oändligheter. Eftersom om det skulle finnas två oändligheter kan det även finnas tre oändligheter men varför stanna där, det skulle kunna existera oändlighet oändligheter och det säger sig självt att detta inte går rent matematiskt. Välsignad vare Gud den bästa skaparen. Jag ber den nåderike om skydd och förlåtelse för att jag försöker beskriva hans väsen. Jag förbannar satan den utstötte. Gud är min beskyddare och skapare.

OBS: Vill du få en eller ett par droppar tårar i ögonen tipsar jag om detta klipp. Se vad den barmhärtige är kapabel till och märk hur icke-troende människor vill försöka få några tro att ovetande processer ligger bakom detta. Endast den allsmäktige ingenjören är kapabel att sätta detta i verket. Inget kan skapa nåt så fantastiskt som detta. Se detta och vända din själ mot honom som råder över herraväldet.

Allahu akbar. Se hur sperman kämpar sig fram och se hur ägget snällt väntar på sina besökare. Se också Hur sperman sprutar kemisk vätska för att bli hyperaktiv och för att släppas in i ägget, se också ögonblicket där sperman och ägget förenas, se också hur fostret utvecklas och se efter utsatt tid kommer hon fram livets levande, beredd att argumentera och förneka. Det finns ingen Gud utom Gud. Jag gråter nu. Hur kan man förbise detta mirakel. Koranen säger: ”Han har skapat människan av en liten mängd vätska.” [Den heliga Koranen, 16:4]

https://www.youtube.com/watch?v=dJAGOdI6_Js
Senast redigerad av demotrams 2015-11-08 kl. 23:44.
Citera
2015-11-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
10 miljoner kronor från en som tror på gud eller en som inte gör det, hur kan det vara någon skillnad? pengarnas syfte och värde förändras ej av det.

Jorå. Det gör det. Om du har läst ekonomi fattar du varför företag, butiker osv bjuder sina kunder ibland på produkter utan att kunden behöver lägga ett öre. Det är inte välgörenhet utan företaget förstår att det drar flera kunder till sig. När en förmögen person skänker 10 miljarder till fatta i världen förstår denna att denne får tillbaka 2 miljarder på olika sätt. Det är att göra affärer på de fattigas bekostnad. Andra människor som skänker små summor pengar till behövande gör det för att synas av samhället, vänner och bekanta. Om man gör det för Guds skull gör man det i tysthet och hemlighet och förväntar sig inga vinster förutom att Gud ska vara nöjd med honom. Och det säger sig självt om någon skänker pengar till behövande men inte tror på Gud och inte gör det för Guds skull, varför skulle då Gud ta emot handlandet som rättskaffenhet?
Citera
2015-11-08, 23:43
Medlem
Citat:
Först och främst vill jag säga att jag ber om förlåtelse hos den nåderike för att jag försöker in mig på att beskriva hans väsen. I koranen berättar den nåderike om sig själv som kraft och ljus. Vissa hävdar att det är metaforiskt för att människor ska ha ett hum om Guds natur men det är omöjligt att konkretisera Guds natur. Enligt mig och det förstånd jag besitter är Gud formlös och saknar kropp. Om han har form och en kropp innebär det att han måste vara beroende av rum, eftersom en form är beroende av att ta plats i rummet. Om han har en kropp innebär det att han är beroende av energi eller mat för att fylla sin kropp med och detta vore omöjligt för en Gud eftersom det skulle innebära att Gud är beroende av mat och energi, vilket skulle leda till att energi har makt över Gud och det skulle inte stämma på en allsmäktig Gud. Därför kan Gud varken ha någon form eller ha en kropp. Men Gud är kapabel att ändra form fast det inte är nödvändigt eftersom Gud finns överallt och i allt. I koranen säger Gud att Gud är närmare oss än vår egen pulsåder. Detta för att betona hur nära Gud är och att han finns i allt.

Gud är oändligt, har varken en början eller ett slut. Om Gud har en början innebär det att han har en skapare och detta skulle inte stämma eftersom om X skapade Gud så måste även X ha en skapare och om Y har skapat X så måste även Y ha en skapare och detta kan fortsätta i all oändlighet och detta kan inte vara fallet för annars hade vi inte existerat. Det kan bara finnas en oändlighet. Det kan inte finnas två oändligheter. Eftersom om det skulle finnas två oändligheter kan det även finnas tre oändligheter men varför stanna där, det skulle kunna existera oändlighet oändligheter och det säger sig självt att detta inte går rent matematiskt. Välsignad vare Gud den bästa skaparen. Jag ber den nåderike om skydd och förlåtelse för att jag försöker beskriva hans väsen. Jag förbannar satan den utstötte. Gud är min beskyddare och skapare.

OBS: Vill du få en eller ett par droppar tårar i ögonen tipsar jag om detta klipp. Se vad den barmhärtige är kapabel till och märk hur icke-troende människor vill försöka få några tro att ovetande processer ligger bakom detta. Endast den allsmäktige ingenjören är kapabel att sätta detta i verket. Inget kan skapa nåt så fantastiskt som detta. Se detta och vända din själ mot honom som råder över herraväldet.

Allahu akbar. Se hur sperman kämpar sig fram och se hur ägget snällt väntar på sina besökare. Se också Hur sperman sprutar kemisk vätska för att bli hyperaktiv och för att släppas in i ägget, se också ögonblicket där sperman och ägget förenas, se också hur fostret utvecklas och se efter utsatt tid kommer hon fram livets levande, beredd att argumentera och förneka. Det finns ingen Gud utom Gud. Jag gråter nu. Hur kan man förbise detta mirakel. Koranen säger: ”Han har skapat människan av en liten mängd vätska.” [Den heliga Koranen, 16:4]
.
Citera
2015-11-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ok, men en sak jag funderat övet.
Jag vet äldre folk som är kulturellt kristna men de går inte i kyrkan eller är troende egentligen. Antar det är så med många muslimer också.

Deras barn är ofta inte troende alls men å andra sidan är det ingen större skillnad mellan de troende och de icke-troende. Om du förstår vad jag menar. Det är inte så att föräldrarna är "goda" och barnen är "onda". Kan t.o.m. vara så att barnen som är icke-troende är "goda", medans föräldrarna varit strikta kristna som trott på att man ska aga sina barn, osv.
Alltså, om religion står för en massa förtryck och ont, vilket ju faktiskt finns i både kristna och muslimska hem (hederskultur t.ex.), så är det kanske bättre att vara ateist?

Varför religioner går från att handla om något gott till att handla om förtryck är en annan bra fråga, men min gissning är att alla filosofier och ideologier har den möjligheten. Demokrati också. Får man "frihet" så kan man ju missbruka den (jag menar, man kan använda den för att göra onda saker).

Man kan inte vara troende och ond. Däremot kan man vara troende och begå onda handlingar utan att veta om det. Du tog upp aga som ett exempel. Koranen, bibeln eller Tora förespråkar inte aga, så att troende människor pryglar sina barn har inget med religion att göra. Gud skapade människan och gav henne en sådan tankeförmåga att hon ska kunna njuta av tillvaron till fullo, människan fick också fri vilja men hon var dum nog att bryta sitt löfte mot Gud och hon fick ångra sig grovt sen. Människor vet vad rätt och fel är och bör handla därefter. Det finns inget i koranen som står för ondska. Det existerar inte en vers eller ord i koranen som är ont. Man kan leta i evigheter men hittar inget ont. Detta i sig bevisar att Gud är barmhärtig.
Citera
2015-11-09, 00:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Diverse ovidkommande koran-citat och allmänt svammel...
Ok, det går inte att skilja gud från ett hittepå.
Citera
2015-11-09, 00:57
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Du är så förvirrad så 1/4 vore nog. Jo du skrev att man kunde motbevisa Gud. Detta skrev du i ett tidigare inlägg: ''Det går att motbevisa vissa versioner av Gud. Direkt du definierar din Gud, så kan det gå att motbevisa just den versionen av Gud.'' Kommer du ihåg den?

Varför tror du att det var absolut omöjligt för Noah att bygga en ark av trä? Varför blir du så förvånad? Om de egyptiska pyramiderna kunde byggas, om aztekerna kunde bygga avancerade samhällen, om kinamuren kunde byggas, varför i hela fridens namn anser du att det är förvånande att Noah kunde bygga en ark av trä när han dessutom hade Guds hjälp? varför är det helt omöjligt när allt som berättas om Noah inte är helt omöjligt för att ske. En ark stor nog att hysa alla arter kan byggas. Detta kan vi se idag då färjor kan rymma tusentals människor, djur, bilar, produkter osv samtidigt. Vi vet också att vi människor har kapacitet att ha råda över vilda djur och ha de i burar. Varför är du förvånad vad Noahs berättelse beträffar, när allt som berättas i den berättelsen kan faktiskt hända och inte är helt omöjligt? Frukta Gud och frukta elden.
Är jag förvirrad bara för att du har fel? Det var nämligen användaren kiss74 som skrev det, inte jag.

Det är inte en rimlig historia. Så enkelt är det. Finns så många hål i berättelsen som jag redan pekat ut. Fanns inte särskilt många civiliserade samhällen på Noas tid, haha. Bibeln är till för att tolkas och inte för att tolkas bokstavligen. Detta är jag övertygad om.
Citera
2015-11-09, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ok, det går inte att skilja gud från ett hittepå.

Läste du vad jag skrev.
Citera
2015-11-09, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Är jag förvirrad bara för att du har fel? Det var nämligen användaren kiss74 som skrev det, inte jag.

Det är inte en rimlig historia. Så enkelt är det. Finns så många hål i berättelsen som jag redan pekat ut. Fanns inte särskilt många civiliserade samhällen på Noas tid, haha. Bibeln är till för att tolkas och inte för att tolkas bokstavligen. Detta är jag övertygad om.

Det spelar ingen roll vad du är övertygad om. Det du är övertygadom gör det inte till en sanning. Jag uttalar mig inte endast om bibeln utan koranen också. Berättelsen finns även i koranen och det du påpekade om berättelsen besvarade jag och kan göra det igen.

Du var förvånad över att Noah fick plats med alla djur på arken. Och mitt svar var att det inte är helt omöjligt eftersom vi dagligen kan undersöka och se att det faktiskt är möjligt med en ark, färja, fartyg eller kalla det vad du vill, att rymma mer saker, människor djur än det existerar arter på jorden. Alltså är det inte nåt konstigt eller omöjligt. Sedan sa du att man inte kunde bygga avancerade fartyg på den tiden. Men vem är du att avgöra vad man kunde och inte kunde? De egyptiska pyramiderna byggdes också i forntiden och om du läser om deras matematiska exakthet och form blir du häpnad över hur detta kan vara möjligt att byggas utan teknologisk hjälp. Om pyramiderna kunder byggas så kunde helt klart även ark och fartyg byggas. Om människor idag kan råda över vilda djur, fåna tigrar och flå de för att använda deras päls till kläder och osv, kunde man helst säkert på den tiden också förvara vilda djur i burar och få med de på arken. Det finns inga hål i berättelsen. Faktum är att berättelsen passar perfekt ihop med verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in