Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Fr3dd3
I början av förra veckan la jag en beställning hos Pyrogate. Fick orderbekräftelse från dem och jag har betalt. Så fråga är brukar man få något kvitto på att betalningen har kommit fram?
Har mailat till dem men inte fått något svar än, börjar bli lite nojig haha

Dom har säkert mycket att göra. När mailade du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Av_anledning
När det gäller cobra 8 och viper 12 smällarna. Hur stabila är dom egentligen?
Har läst en del om det här med flash och hur ostabilt det verkar va, båda dom smällarna innehåller väl flash?
Sett massa skit på tuben och börjar bli lite nojig och funderar på att skita i att beställa om dom är för ostabila
Även läst nått om att man ska skaka flash smällare. Stämmer det?
Vad står förkortningen "NEC" för på vissa sidor? Antar det är vikten på innehållet. Men står det för att det är flash eller vanligt krut?
Det beror på hur du menar. Flash i sig är känsligt för statisk elektricitet och lågor/gnistor osv. Sen finns det massa olika typer av flash-mixar. Flash i smällare och andra kommersiella pjäser är oftast lite stabilare. Kom ihåg att smällare som produceras i stora upplagor ibland gör att någon läcker lite under produktionen, vilket kan få stubinen kontaminerad med flash. Stubinen kan även konstrurerats fel så den brinner för snabbt etc. Håll
aldrig i smällare när du tänder dom, i synnerhet inte dessa smällare som lätt tar din hand om den skulle gå av direkt vid antändning av stubinen. Det är alltid en bra utgångspunkt att säga till sig själv "vad händer om smällaren går av exakt nu" hela tiden. Jag tror inte det är stor risk att hålla i en cobra 8 och att den plötsligt bara exploderar, men
om den skulle det så ska du vara väl medveten att den lätt tar din hand. Ha därför såna pjäser endast i handen när du verkligen behöver, dvs i princip när du sätter ner den på marken för antändning.
Du verkar vara ny inom området och du kommer därför bli väldigt imponerad även av dom mindre som innehåller 3-5g flash. Det beror på vilken sort också såklart, som
ZiliZ påpekade några inlägg upp. Om du mot förmodan ska pröva på större smällare såsom cobra 8 och viper 12 direkt så rekommenderar jag att du sätter på extra visco-stubin till pjäsens egna och placerar den på marken. Tänk på pluggen som brukar vara i ändarna, så ställ dom upp, så den inte flyger mot dig eller andra. Därefter antänder yttersta spetsen med rak arm. Sen springer du som fan. Givetvis skall detta göras långt från tätbebyggelse, det kan vara lätt att underskatta knallen genom exempelvis YouTube-videos.
Jag vet att jag läst om en specifik sorts smällare som var poppis för några år sedan som skulle skakas innan antändning, men vanligtvis behövs det inte.
NEC betyder nettokrutvikt, dvs den pyrotekniska totalmassan i pjäsen. Kan vara allt från svartkrut till flash till stjärnor.