Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Efter att ha borrat mig ner i djungeln så har jag dragit dessa slutledningar, slå mig på fingrarna om ni anser att jag har fel.
Jag har nyligen köpt en fastighet som ingår i ett VVO. Som jag har uppfattat det har markägaren jakträtten på sin mark även om det ingår i ett VVO. En markägare får teckna arrendeavtal dvs nyttjanderätt till andra att fritt disponera marken. En markägare får även jaga fritt på den egna marken. Ett VVO får inte jaga på markägarens mark utan att en nyttjanderätt finns då det utgör ett jaktbrott. En markägare får skjuta lika mycket vilt som VVO'et har tillstånd för, dock får inte de fällda djuren på samtliga fastigheterna i VVO'et överstiga antalet djur som får fällas.
Så min slutsats beträffande VVO:en är att den saknar lagliga sanktionsmöjligheter gentemot markägare som fritt vill disponera sin egen mark och har för den delen ingen möjlighet att bedriva jakt på en mark som förvisso är ansluten till ett VVO men där det saknas avtal med markägaren.
Markägaren får jaga på VVO:ets totala licens och kan i teorin skjuta av de andras älgar.
Har jag förstått hur det fungerar korrekt?
Både ja och nej!
Du får som markägare arrendera ut jakten även om den ingår i ett vvo. Det finns dock vissa begränsningar. Ett vvo kan besluta om en viss minimiareal för att kunna arrendera ut jakten.
Arrendet får heller inte inverka menligt på viltvården. (Vad det nu innebär)
Du får heller inte utan viltvårdsområdets tillstånd bedriva jaktturism inom området.
Ett vvo får besluta om såväl områdesjakt, ( d v s. att alla jägare inom viltvårdsområdet får jaga överallt inom viltvårdsområdet oavsett fastighetsgränser.), som gemensamhetsjakt. (Att jakten sker kollektivt)
Ett vvo får inte inskränka på din jakt om det saknas stöd för detta i föreningens stadgar.
Sanktionsmöjligheterna om du bryter mot vissa av stadgarna i ett vvo är att de kan hindra dig från att jaga i upp till ett år. (Du har ju möjlighet att överklaga detta beslut.)
En dom från Kalix fastställer att ett vvo inte kan hindra dig som markägare från att jaga utan att det finns rimliga skäl. Ett vvo kan inte besluta att älgjakt enbart får bedriva vissa veckodagar.
Du får då som markägare bedriva älgjakt även andra dagar inom ramen för den tilldelning som finns. Är det beslutat om gemensamhetsjakt får du inte neka en annan jägare inom vvo:t att delta i jakten.
(Källa: Svensk författningssamling 2000:592, samt en tingsrättsdom från Norrbotten)