2015-11-07, 23:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han lade väl inte underarmen på tejpen? Det var väl så att han nuddade sidan av röret med underarmen. Möjligen då han virade några varv runt röret. Han har alltså avsatt blod både på röret och offrets kläder. Och det ser inte ut som det är på random ställen direkt. Utan där han va tvungen att knäppa upp och dra ner kläder. Jackan tex har ju blod på ryggen, så om han nu bar henne så har han sin underarm i bra läge för den träffen. Eller under tumult. Örhänget visar att det va tumult både i ladan och i det sk hängningsrummet. Rättsintyget på misstänkte visar var såren va färska om det skulle vara problem med avskrapningarna han hade på underarmen.
Att försöka slå hål på ett uppenbart händelseförlopp med att påstå att allt ska ha blodspår fungerar inte. Det avsätts helt enkelt inte överallt, och alla spårsäkringar klarar sig inte.
Det finns otaliga varianter att förklara blodavsättning vissa ställen - inte ett dugg konstigt.
¤ Handskar från start som tas av under en viss tid. Var det för krångligt med byxknappen?
¤ Handskar som går sönder.
¤ Blod från underarmen som han kommer åt?
¤ IB påtalar en sårskada på ett finger som kan ha läkt ihop. Själv yrar han om en spik.

Skitbra att han blev så upphetsad att han slarvade är sensmoralen.
2015-11-07, 23:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han lade väl inte underarmen på tejpen? Det var väl så att han nuddade sidan av röret med underarmen. Möjligen då han virade några varv runt röret. Han har alltså avsatt blod både på röret och offrets kläder. Och det ser inte ut som det är på random ställen direkt. Utan där han va tvungen att knäppa upp och dra ner kläder. Jackan tex har ju blod på ryggen, så om han nu bar henne så har han sin underarm i bra läge för den träffen. Eller under tumult. Örhänget visar att det va tumult både i ladan och i det sk hängningsrummet. Rättsintyget på misstänkte visar var såren va färska om det skulle vara problem med avskrapningarna han hade på underarmen.

Att försöka slå hål på ett uppenbart händelseförlopp med att påstå att allt ska ha blodspår fungerar inte. Det avsätts helt enkelt inte överallt, och alla spårsäkringar klarar sig inte.
Och så lade han underarmen innanför linningen på byxorna, glöm inte det.
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var någon som föreslog det som förklaring till att han skar sig och blödde på röret vid nedskärningen.
Det kan vara ett gammalt sår som öppnat sig vid belastningen av att han drog snöret och tog stöd av röret för för en millisekund (knöt snöret först runt halsen sen hängde den runt röret och drog) Även blodet som avsats på jacka var det då efter att han hängt BO och började ta av hennes kläder (jackan först förstås) och efter att han tog ner byxan då märkte han och tog på sig handskar. Någonting som jag tror starkt på och förklarar IB's DNA på trosan som kom från handskarna (arbetshandskar brukar vara tvättbara som IB har tvättat de sen innan och rört de när de var torra med övrigt tvätt)
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det som jag kallar för "tiptoe" (för att vara övertydlig vs upphissning) kräver ingen avancerad kunskap. Intressant att tillägga är IB:s berättelse i förhör att NB under veckan har haft en sår/skärskada på ett finger. Själv yrar han om en spik.
Ja det är lite yrande om spik... men så bra då att han nyligen har skadat sig
Bland annat här...
Nerijus: -Jag har ingen aning hur blodet kunde ha hamnat, jag har aldrig haft några sår, med undantag denna dag, dagen innan när jag var gripen jag har skurit mig här med en spik.

Och så här...
Nu ska vi se, jag tänkte fråga dig eh, du berättade ju här att du hade skadat handen, vilken dag det var, vart det var någonstans, när det hände?
Intill det nya huset, det var onsdag eller torsdag, innan vi greps
Hm, vad var det som hände när du skadade handen?
Helt enkelt när jag drog ner, plankan då rev jag mig med en spik och sen sånt som jobb jag har du vet jag brydde mig inte om de
Nej, men blödde du den här gången?
Ja, det till och med syns så att säga att det är ett sår
Var du ensam eller var det nån med dig?
Äh, jag var tillsammans med min bror
Var det bara du och din bror där?
Ja på arbetsplats
Och intill det nya huset, var det, det sista du jobbade med innan du greps?
Ja

Och så här
Om att ditt blod finns på de här ställena
(ohörbart) men vad ska jag svara, jag behöver inte mycket liten skrapa det börjar droppa
Mmm
Nästa gång kan vara att den redig skrapning med spik eller något, det är mitt jobb det är inte
sånt att jag skulle och sitta och göra nått du vet, det är ju byggarbete
Medlem
Finns det något obduktionsprotokoll/rapport? Eller någon som läst och kan berätta en del av informationen?

Har letat i tråden men inte funnit någon sådan info.
2015-11-07, 23:49
Medlem
develis avatar
Citat:
.. och då kanske han kom åt sitt sår på underarmen= tydlig avsättning på byxorna på båda sidor (neddragning) samt insida vid knappen bl.a.

Sticky fingers.
2015-11-07, 23:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns otaliga varianter att förklara blodavsättning vissa ställen - inte ett dugg konstigt.
¤ Handskar från start som tas av under en viss tid. Var det för krångligt med byxknappen?
¤ Handskar som går sönder.
¤ Blod från underarmen som han kommer åt?
¤ IB påtalar en sårskada på ett finger som kan ha läkt ihop. Själv yrar han om en spik.

Skitbra att han blev så upphetsad att han slarvade är sensmoralen.
Handskar under tejpning? Använd kniv. Krångligt med byxknappen? Använd kniv.
Handskar lagar sig själva när man sätter sig i bilen.
Sår på underarm eller finger, svårt att välja.
2015-11-07, 23:51
Medlem
Citat:
Fortfarande finns det ett moment av hissning som kräver att snöret går fritt över eller runt röret. Och då är det lätt att ta bort det, utan att man behöver använda kniv uppe vid röret.
Vi vet ju inte vad han gjort med snöret efter fixeringen upptill (mitt föreslagna pusslande av stumpar skulle kunna klarlägga detta). I den enklaste av världar skulle snöret bara göra 3-4 slag runt röret och i stor utsträckning genom friktion bromsa tyngden. Fixering krävdes dock och till detta räckte en enkel knop varsomhelst under röret. Nerskärning av ett sådant arrangemang kräver bara ett enda snitt i den ena parten, mellan knopen och röret. Så långt så väl. Men det är inte uteslutet att han först skar av den belastade parten under knopen, lämnande knopen kvar, och därefter skar ner resten. Varför, vet inte jag, men en möjlighet är att knopen dragits åt under röret, varvid det blev praktiskt att först skära av den bärande parten under knopen för att sedan lirka loss fixeringen vid röret. Han kan ju även ha varit så uppskakad att händerna "levde sitt eget liv" och for hit och dit - han bara skar okontrollerat. I ett sådant scenario kan han dels ha skurit sig dels sluntit och farit iväg mot röret med hand eller handled.
2015-11-07, 23:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja det är lite yrande om spik... men så bra då att han nyligen har skadat sig
IB nämner detta nånstans också. Han spelar dem rätt i händerna via att tala om skador som innebär blod - dock justerad tidpunkt.
2015-11-07, 23:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför använda engångshandskar om han är okunnig om de spår han lämnade?

Resten kan förklaras bort med att han kan vara oskyldig. Dina psykologiska analyser lämnar jag därhän, den enda hjälp han vill ha är ut ur finkan.
Plantering är utesluten så det tänker jag inte orda mer om. - Han behöver inte ha använt engångshandskar. Eftersom vi inte vet exakt vad han gjort så vet vi heller inte vilka mått och steg han vidtagit. - Exempelvis kan han en viss tid före upphängningen ha rekognoscerat inne i slaktrummet, prövat rörets hållbarhet, känt undertill, osv.

Det enda som egentligen är intressant i det här läget är de bakomliggande bevekelsegrunderna på ett mer djuplodande plan - om dessa är möjliga att utröna.
2015-11-07, 23:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Det kan vara ett gammalt sår som öppnat sig vid belastningen av att han drog snöret och tog stöd av röret för för en millisekund (knöt snöret först runt halsen sen hängde den runt röret och drog) Även blodet som avsats på jacka var det då efter att han hängt BO och började ta av hennes kläder (jackan först förstås) och efter att han tog ner byxan då märkte han och tog på sig handskar. Någonting som jag tror starkt på och förklarar IB's DNA på trosan som kom från handskarna (arbetshandskar brukar vara tvättbara som IB har tvättat de sen innan och rört de när de var torra med övrigt tvätt)
Belastningen skedde vid hissningen, och var före tejpningen. Jag är mycket tveksam till att DNA kan avsättas mellan kläder på tvättställningen, alltså att det finns kvar i nämnbara mängder.
2015-11-07, 23:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Läser man rättsintyget har han lite sår här och var på fingrar handrygg osv.
Däremot är det just under högra underarmen som är färsk och uttryckligen är skriven under undersökningsfynd. Så svårt är det inte att se vad för sår han hade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in