Citat:
OK, men därmed måste du medge att ditt argument är persuasivt och inte strikt logiskt. Det är du som laborerar med vad du tycker är en rimlig uppsättning av förklaringar. MGM kan ju ha haft en annan rimlighetssfär. Och jag för all del. Ofta får man nöja sig med att det inte går att nå full klarhet och full visshet. Det är då de juridiska resonemangen om rimlighet kommer in för att förhoppningsvis komma till en övergripande förklaring. I detta är det bara människor, dock erfarna och skolade, som avgör vad som är rimligt. Mera juridiskt bevandrade trådhängare brukar betona skillnaden mellan tvivel och rimligt tvivel och att krav på hundraprocentigt klarläggande och bevis skulle leda till att inga domar kom att fällas. Begreppet utredningsekonomi brukar anföras, dvs åklagaren tycker att historien hänger tillräckligt väl ihop. Från vår utgångspunkt, som hänger i denna tråd, finns det uppenbarligen frågeställningar som skulle kunna bringa ytterligare klarhet, t ex hoppassning av snörstumparna, noggrannare analys av/experiment med upphängningsanordningar. Det stoff som jag verkligen vet något om är mekanik - hur blod far omkring och, ännu mera, hur DNA transporteras och uppför sig, är jag helt rudis på.I de just nu aktuella frågorna tänker jag alltså: blod betyder sår, sår fanns på den ena underarmen och på den andra handen. Såväl handen som armen kunde nå besudlingsplatsen. För mig är det då rimligt fastställt att det fanns en fysisk möjlighet till besudlingen utan att f n kunna förklara hur.
Vidare: att blodsbesudling saknas på tejpen, som tycks ha anbringats efter det att snaran/öglan anbringats, betyder inte att sår måste ha saknats eller att handskar måste ha använts i detta skede. För mig är det rimligt att låta detta f n vara osagt.