2015-11-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte kännedom om händelseförloppet, jag resonerar rimligt. Det håller jag med om, men om han hanterade tejp vid det tillfället kom det blodfläckar på den. Något annat är orimligt.
OK, men därmed måste du medge att ditt argument är persuasivt och inte strikt logiskt. Det är du som laborerar med vad du tycker är en rimlig uppsättning av förklaringar. MGM kan ju ha haft en annan rimlighetssfär. Och jag för all del. Ofta får man nöja sig med att det inte går att nå full klarhet och full visshet. Det är då de juridiska resonemangen om rimlighet kommer in för att förhoppningsvis komma till en övergripande förklaring. I detta är det bara människor, dock erfarna och skolade, som avgör vad som är rimligt. Mera juridiskt bevandrade trådhängare brukar betona skillnaden mellan tvivel och rimligt tvivel och att krav på hundraprocentigt klarläggande och bevis skulle leda till att inga domar kom att fällas. Begreppet utredningsekonomi brukar anföras, dvs åklagaren tycker att historien hänger tillräckligt väl ihop. Från vår utgångspunkt, som hänger i denna tråd, finns det uppenbarligen frågeställningar som skulle kunna bringa ytterligare klarhet, t ex hoppassning av snörstumparna, noggrannare analys av/experiment med upphängningsanordningar. Det stoff som jag verkligen vet något om är mekanik - hur blod far omkring och, ännu mera, hur DNA transporteras och uppför sig, är jag helt rudis på.

I de just nu aktuella frågorna tänker jag alltså: blod betyder sår, sår fanns på den ena underarmen och på den andra handen. Såväl handen som armen kunde nå besudlingsplatsen. För mig är det då rimligt fastställt att det fanns en fysisk möjlighet till besudlingen utan att f n kunna förklara hur.

Vidare: att blodsbesudling saknas på tejpen, som tycks ha anbringats efter det att snaran/öglan anbringats, betyder inte att sår måste ha saknats eller att handskar måste ha använts i detta skede. För mig är det rimligt att låta detta f n vara osagt.
2015-11-07, 21:18
Medlem
Citat:
Varför blödde inte NB på ratten?
Tilläggsprotokoll:
5503/26565-15/G240 sid 22
5503/26565-15/S265 sid 26

För att han inte lider av blödarsjuka kanske.
2015-11-07, 21:20
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och inte på växelföraren heller. - Inget överflöd av DNA varken på insidan av ratten, taket framför solskyddet... Från fönsterreglagen/knapparna på förarsidan fann man DNA från AB/NB +3.

Varför skulle NB avsätta blod på ratten (rattmuffen)? - Kan han ha bytt rattmuff..? - Eller slutat blöda? - Eller använt plåster..? - Handskar?
Det känns ju faktiskt som att Nerijus rengjort bilen under någon av de dagar som förflutit innan fredagen. Om det saknades dna på ratten så talar ju det starkt för att någon gjort rent. Nu har inte jag tokpluggat teknikernas jobb med något av fordonen, utan jag ögnade bara igenom den biten och såg att det inte fanns ett enda spår efter Lisa i bilen... var det inte så att det bara hittades typ ett enda fingeravtryck i bilen, och var inte det på glasögonen på solskyddet? dessutom så tror jag att det var AB´s avtryck.
2015-11-07, 21:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
För att han inte lider av blödarsjuka kanske.
Har du skurit dig i fingret någon gång och haft bråttom? Det hamnar blod överallt, man tror inte det kommer att sluta blöda någon gång. Även om det bara är ett litet sår måste man sätta på plåster för att det inte ska se ut som en slaktarbod där man bor eller arbetar. Tvättmöjligheterna på mordplatsen är begränsade, och NB hade bråttom om det var han som gjorde det.
2015-11-07, 21:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det känns ju faktiskt som att Nerijus rengjort bilen under någon av de dagar som förflutit innan fredagen. Om det saknades dna på ratten så talar ju det starkt för att någon gjort rent. Nu har inte jag tokpluggat teknikernas jobb med något av fordonen, utan jag ögnade bara igenom den biten och såg att det inte fanns ett enda spår efter Lisa i bilen... var det inte så att det bara hittades typ ett enda fingeravtryck i bilen, och var inte det på glasögonen på solskyddet? dessutom så tror jag att det var AB´s avtryck.
Det fanns DNA på rattmuffen. Men inte blod.
2015-11-07, 21:28
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Det fanns DNA på rattmuffen. Men inte blod.
ja för bilen hade rengjorts från blod... dna´t avsattes under de dagar som NB använde fordonet senare under veckan och det var tex hudrester, fett osv från hans händer... nysningar m.m
2015-11-07, 21:29
Medlem
Citat:
Tycker inte du att det är konstigt att man hittar NB:s blod och DNA endast på Lisas kläder, några snören och på en rörstump i taket. Inget blod i bilen eller på tejpen, ingenstans man kan tvätta av blod, inga blodiga torkpapper, inga blodiga handskar, ingenting... Låter som plantering, där man riktat in sig.
Är inte mönstret det, att spår saknas i från de skeden då det fanns gott om tid och det mentala lugnet återvänt, medan det finns talrika fynd från det skede då allt hände i en rasande takt och i ett exalterat sinnestillstånd ? Under en vecka kunde mycket göras.
2015-11-07, 21:31
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och inte på växelföraren heller. - Inget överflöd av DNA varken på insidan av ratten, taket framför solskyddet... Från fönsterreglagen/knapparna på förarsidan fann man DNA från AB/NB +3.

Varför skulle NB avsätta blod på ratten (rattmuffen)? - Kan han ha bytt rattmuff..? - Eller slutat blöda? - Eller använt plåster..? - Handskar?
Eller någon annan som hade kört bilen (te.x brodern) och NB kunde kasta ut grejerna som LH hade på sig i farten mot Martorp.
2015-11-07, 21:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Nej ,sorry fel av mig.
Snöre knutet runt halsen var det så?
Trolig dödsorsak var ju inte hängning utan strypning. Åklagaren ändrade på brottsrubriceringen efter att ha hört försvarets expert, stämmer inte det?

Som jag uppfattade det så utvidgade åklagaren gärningsbeskrivningen att även omfatta strypning, troligaste dödsorsaken och det åklagaren menade hade hänt var fortfarande hängning.
2015-11-07, 21:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
ja för bilen hade rengjorts från blod... dna´t avsattes under de dagar som NB använde fordonet senare under veckan och det var tex hudrester, fett osv från hans händer... nysningar m.m
Hur gör man ren en rattmuff från blod? Tekniker ser om något har blivit rengjort.
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Är inte mönstret det, att spår saknas i från de skeden då det fanns gott om tid och det mentala lugnet återvänt, medan det finns talrika fynd från det skede då allt hände i en rasande takt och i ett exalterat sinnestillstånd ? Under en vecka kunde mycket göras.
Inget blod i mordrummet, på tejpen eller i bilen? Det var i samma exalterade tillstånd som blodet kom på snören och kläder.
2015-11-07, 21:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Är inte alla sidospår som diskuteras här i tråden hemmahörande i tråden om alternativa teorier om hur mordet på Lisa gick till? Vi har nu läst förundersökningsprotokollet och visst kan vi diskutera saker som vi läst däruti, men vi kan ju rimligtvis inte tro att allting som står där är någon sammansvärjning för att sätta dit en oskyldig NB... det är bara löjligt och hör hemma i konspirationsteoriernas trådar. Jag säger inte att vi ska sluta spekulera och stöta och blöta vissa detaljer, men när det pratas om konspirationer så blir det fan skitlöjligt.

Håller med, det här är förmodligen en av de noggrannaste mordförundersökningen i modern rättshistoria i Sverige (Man spenderade för guds skull flera förhör åt att fråga om en soppa som var slut på caféet), det vore väldigt intressant att höra vad de här konspirationsmakarna skulle säga om en inte lika intressant mordundersökning. Om jag inte missminner mig så sa väl till och med försvarsadvokaten att den var väl genomförd.
2015-11-07, 21:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Fortfarande gäller att han måste ha fått blod på händerna efter tejpningen, och då hade han inget på röret att göra.
Det ser ut som att skrovligheterna på undersidan av röret har orsakat en mindre blödning i samband med snörets omlindning eller hantering (kan ha tagit stöd mot röret), och NB har inte upptäckt den; däremot kan han ha sett på sin hand att det kommit lite blod och skyndat sig att åtgärda detta, alt. har han inte märkt någonting alls pga att skavet flutit ihop med hans psoriasis. - I vilket tidsskede detta ägt rum är okänt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in