2015-11-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En arm uppe på röret på över två meters höjd? Varför inte näsan lika gärna? Om han hade handskar hade han inte blött på kläderna och snörena.
Jag vill minnas att MGM är 185 cm lång. Med den längden och iförd skor kan han sträcka sig så att handleden berör röret (jag har just provat). Om han haft anledning att sträcka sig högre och rest sig på tå, blottas ännu mera av underarmen.
2015-11-07, 20:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vet mycket väl att man inte gjorde några fynd av främmande DNA på Lisas övriga grejer, men visst, det var lite otydligt skrivet.

Att du inte kommer på något bättre än att upprepa exakt samma argument igen angående DNA på mordplatsen säger något om styrkan i dina argument.
Jag upprepade ett obesvarat vederläggande av ditt påstående. Men att du skulle ta tillbaka påståendena om DNA på tillhörigheter och mordplatsen är väl inte att förvänta sig. Det fanns blod och DNA på ett rör 2 meter över golvet, några snörstumpar och Lisas kläder. Det fanns inget DNA på tejpen. Det talar starkt för en medgärningsman med handskar, för med handskar hade NB sannolikt inte lämnat några spår.
2015-11-07, 20:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag vill minnas att MGM är 185 cm lång. Med den längden och iförd skor kan han sträcka sig så att handleden berör röret (jag har just provat). Om han haft anledning att sträcka sig högre och rest sig på tå, blottas ännu mera av underarmen.
Det finns inget att nå där uppe.
2015-11-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Med din gedigna kunskap om hur ett förhör ska genomföras, kan du väl dela med dig till oss andra.
Hur ska ett regelrätt förhör gå till enligt dig?

Ett förhör ska inte skötas antagonistiskt. Det ska inte heller gå ut på att sätta dit någon och på att skrämmas.
Förhörsledaren ska bygga upp ett förtroende hos den misstänkte och bli vän med denne.

Det kräver att den utredande polisen är skicklig, ser igenom andra vittnens manipulationer och utreder tillfyllest. Det måste finnas en grundinställning att basera sitt arbete på analys och integritet.
Så fungerar inte Lars Johanssons grupp.
2015-11-07, 20:33
Medlem
Citat:
Det finns inget att nå där uppe.
Så du menar att blodet stänkt dit upp ?
2015-11-07, 20:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hissat/lindat före knut.

Näsblod, handskada, armskada etc, antingen förorsakat av Lisa, eller av sig själv. Många möjligheter, men han har fått sitt egna blod på händerna, antingen avtorksblod eller sårblod.
Hand/händer är hans enda kroppsdel som når röret.
Efter tejpning har han något att göra, och det är kläder, samt sedan "uppe på röret" - ta ner kroppen och snöret.

Diskussion avslutad nu, den är osmaklig.
Fortfarande gäller att han måste ha fått blod på händerna efter tejpningen, och då hade han inget på röret att göra.
2015-11-07, 20:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Så du menar att blodet stänkt dit upp ?
Nej, han blödde om händerna vid ett annat tillfälle, när han hanterade röret men inte tejpen.
2015-11-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Nej ,sorry fel av mig.
Snöre knutet runt halsen var det så?
Trolig dödsorsak var ju inte hängning utan strypning. Åklagaren ändrade på brottsrubriceringen efter att ha hört försvarets expert, stämmer inte det?

Det finns inte klarlagt om det är en snara eller ett snöre. Bara det ensamt, utan alla andra frågetecken, visar hur klantigt skött utredningen är. Polisen verkar inte bry sig om eller veta vad det är för skillnad.
2015-11-07, 20:37
Medlem
Citat:
Fortfarande gäller att han måste ha fått blod på händerna efter tejpningen, och då hade han inget på röret att göra.

Jag har i min enfald uppfattat det som att han plockade ner BO, för att kunna plastförpacka och transportera till klädskåpet på Martorp. Har du en avvikande uppfattning därvidlag?
2015-11-07, 20:40
Medlem
Citat:
Nej, han blödde om händerna vid ett annat tillfälle, när han hanterade röret men inte tejpen.
Du uttrycker dig som om du har kännedom om händelseförloppet och inte bara till spåren, som vi andra. Faktum är att det finns en blodsbesudling, så något skäl till denna, oavsett tidpunkt, måste finnas. Om man då inte känner till eller på annat sätt kan styrka tillvägagångssättet måste man beakta den fysiska möjligheten till kontakt.
2015-11-07, 20:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du uttrycker dig som om du har kännedom om händelseförloppet och inte bara till spåren, som vi andra. Faktum är att det finns en blodsbesudling, så något skäl till denna, oavsett tidpunkt, måste finnas. Om man då inte känner till eller på annat sätt kan styrka tillvägagångssättet måste man beakta den fysiska möjligheten till kontakt.
Jag har inte kännedom om händelseförloppet, jag resonerar rimligt. Det håller jag med om, men om han hanterade tejp vid det tillfället kom det blodfläckar på den. Något annat är orimligt.
2015-11-07, 20:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Bra inlägg. En sociologisk analys vore inte fel men den bör naturligtvis vänta några år.

Mycket av motorn i den här tråden kretsar kring auktoritet. Tråden har varit en riklig grogrund för just auktoritetsuppror vilket bland andra Hamilkar satt fingret på. Jag måste säga att jag lärt mig mycket om Flashback på gott och ont genom att följa tråden. T ex insinuerade advokaten i dramat att polisen läckt till Flashback, istället är det tvärtom vilket hedrar polisen och utredningen. Hursomhelst får ofta helheten stå tillbaka för allehanda detaljer när utredningen väl släpptes, genom rättegången, fram till denna stund.

Bertrand Russel yttrade vid något tillfälle "People should more often change their private sense to common sense."

Auktoritet och.. maktlöshet, kanske? En upplevd känsla av brist på makt skulle kunna leda till ett överdrivet spekulerande i någonting som, i detta fallet, är både kringgärdat av mystik och allmän egendom (hela Sverige vet vem Lisa Holm är). Lisa är utsatt för ett vedervärdigt brott, en del tycker sig se att de som har faktiskt har makt (rättsväsendet) inte lyckas ge henne upprättelse till fullo. Då vill man ridderligt rycka ut och förklara vad som egentligen har hänt. Typ ta makten i egna händer, om än symboliskt.

För det är väl Lisas intressen som skall tillvaratas, inte förövarens, eller...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in