Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
Bra inlägg. En sociologisk analys vore inte fel men den bör naturligtvis vänta några år.
Mycket av motorn i den här tråden kretsar kring auktoritet. Tråden har varit en riklig grogrund för just auktoritetsuppror vilket bland andra Hamilkar satt fingret på. Jag måste säga att jag lärt mig mycket om Flashback på gott och ont genom att följa tråden. T ex insinuerade advokaten i dramat att polisen läckt till Flashback, istället är det tvärtom vilket hedrar polisen och utredningen. Hursomhelst får ofta helheten stå tillbaka för allehanda detaljer när utredningen väl släpptes, genom rättegången, fram till denna stund.
Bertrand Russel yttrade vid något tillfälle "People should more often change their private sense to common sense."
Auktoritet och.. maktlöshet, kanske? En upplevd känsla av brist på makt skulle kunna leda till ett överdrivet spekulerande i någonting som, i detta fallet, är både kringgärdat av mystik och allmän egendom (hela Sverige vet vem Lisa Holm är). Lisa är utsatt för ett vedervärdigt brott, en del tycker sig se att de som har faktiskt har makt (rättsväsendet) inte lyckas ge henne upprättelse till fullo. Då vill man ridderligt rycka ut och förklara vad som
egentligen har hänt. Typ ta makten i egna händer, om än symboliskt.
För det är väl Lisas intressen som skall tillvaratas, inte förövarens, eller...