2015-11-07, 16:26
Medlem
Med all sannolikhet blir nästa steg HovR. Vi får hoppas att NB får någon av "de stora grabbarna" som försvarsadvokat. Om alternativteoretikerna har något som helst civilkurage och verkligen tror på sina teorier bör de ta kontakt med advokaten och framföra sina teorier. Den nye advokaten har säkert inte tid att läsa igenom alla inlägg här i forumet. Det lär inte hjälpa NB att bara skriva här på Flashback. Advokaten behöver allt eldunderstöd som går att uppnå för att NB ska gå fri.
2015-11-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Med all sannolikhet blir nästa steg HovR. Vi får hoppas att NB får någon av "de stora grabbarna" som försvarsadvokat. Om alternativteoretikerna har något som helst civilkurage och verkligen tror på sina teorier bör de ta kontakt med advokaten och framföra sina teorier. Den nye advokaten har säkert inte tid att läsa igenom alla inlägg här i forumet. Det lär inte hjälpa NB att bara skriva här på Flashback. Advokaten behöver allt eldunderstöd som går att uppnå för att NB ska gå fri.

Ja, så är det!

Undrar vem det blir , som skall företräda NB i HR?
2015-11-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej den tråden glöms inte i första taget då jag startade den i tron att Eva hade kört av vägen.
Där satt jag på mycket info som jag ännu sitter på och tänker fortsätta att sitta på för att skydda Evas och GM:s anhöriga. Även GM hade familj som inte hade med mordet att göra!
Den tråden hade dom mest vansinniga spekulationerna och jag trodde inte det kunde bli värre... men det blev det här i Lisa tråden tyvärr

I Örebromordet blev det inte ens en fup för GM tog ju sitt liv på häktet och då las förundersökningen ner så någon slask fanns inte tillgång till där. Polisen gav ut ett pressmeddelande och sista förhöret och det var allt. Det enda man/vi fick ut var delar från SKL men där var det mycket det blev sekretess på, 95% var maskat.
(FB) Mordet på Eva Magnusson från Nora (Misstänkt GM avliden)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13497201.ab

Marinas mördare blev fälld i Hovrätten för mord till 16 år efter att Högsta domstolen beviljat resning i fallet. Det tog 3 rättegångar för att fälla honom och det var först när MP hittade Marinas kropp som han kunde fällas. Där kan nog Xenia svara på om hans skyddsling Fredrik fick ut någon slask. Den slasken måste ha varit enorm... Men i det fallet hjälpte ingen slask heller. Fredrik sitter så bra där han sitter!
http://www.expressen.se/gt/fredrik-svensson-falls-for-mordet-pa-marina/

Förstår inte vad ni ska med slasken till i det här fallet. Polisen, utredarna och IB och hennes medhjälpare har plöjt den rejält och resultatet av det såg vi ju i rätten. NOLL!
Hade IB hittat något i slasken så hade hon självklart använt det i rätten, men hon svingade hejvilt för hon hade inget att komma med som hon hade hittat i slasken.
Hur tror ni att ni ska kunna hitta något av värde i slasken då?

om inte annat vore det intressant att veta varför infon om teleskoplastaren som stod inkörd i ladan ,
inte är intressant ? hur /när kom den dit ,och vem körde den därifrån ?
Tidpunkten den sågs gör att detta borde vara högintressant ?
vittnesmålen om att den stod där kan väl sägas vara minst sagt säkra ?
i varje fall jämnfört med tex Adriana ,mm
stämmer väl ochså bra med vittnet som sett en person komma ut från porten på framsidan !

likaså vad som stod i den första rapporten om mobilsökningn på Måndag förmiddag .

slasken var väl på 5000 sidor , den plus FU 2000 sidor hade IB ..... 5 dagar på sig att gå igenom innan Rättegången ,
Senast redigerad av klasAndersson198 2015-11-07 kl. 16:31.
2015-11-07, 16:31
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Wayne
Har följt tråden sporadiskt och är imponerad av er som orkar diskutera fallet med dessa rättshaverister och alternativteoretiker som före FUP kom, om och om igen brölade att det inte fanns några bevis och det var en rättsskandal att hålla Nerius häktad. När väl FUP kom och all teknisk bevis visades upp, då var dessa planterade! Varför är det så viktigt för er att denna svinpäls skall släppas? Om man inte kan bli dömd med denna tekniska bevisningen som utredarna och åklagaren visat upp och dessutom en så stark indiciekedja går det inte att bli dömd utan att brottet filmas i HD med närbilder på gärningsman och offer precis när det sker.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra sagt, JW.

Du och experter av alla de slag i media skriver samma sak angående det fetade - alltså stark indiciekedja - men den här tråden lever sitt eget liv utanför verkligheten.

Instämmer till fullo, och förstår inte hur foliehattarna i tråden bara orkar att mala på utan att ens känna skammens rodnad?
Även jag är imponerad av de som orkar lägga tid på att bemöta oförtröttade rättshaverister och alternativteoretikers inlägg.

Heder åt en väl genomförd polisutredning och upprättat FUP, samt det professionella sätt som tystnadsplikten har upprätthållits hela vägen fram till rättegången.
T.o.m. den allt-som-oftast kritiske "surkartsprofessorn" (LGWP) ändrade uppfattning när FUP blev tillgängligt.

TR:s dom (livstid?) kommer sannolikt att överklagas till HR (som jag tror fastställer domen), och sedan kan man bara beklaga att monstret släpps ut igen efter mindre än ett par decennier i tryggt förvar.
Antagligen 15 år här och 3 år i Litauen, men det vore givetvis bäst om hela straffet kunde avtjänas i Litauens mysiga fängelser.

Inger Rönnbäcks usla slutplädering i TR överträffas väl enbart av ett dussin foliehattars korkade inlägg i tråden!

- Jag har ingen aning om hur mitt blod och DNA har hamnat innanför kläderna på någon som jag aldrig ens har träffat!
2015-11-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Tror inte ens att IR kommer att framföra den icke existerande pojkvännen som alternativ gärningsman.

Det är väldigt vad många det är som tycker det är oerhört viktigt att poängtera att Lisa INTE hade någon ny pojkvän?

Till och med åklagaren, tyckte det var så viktigt, att han försökte undvika tala om detta när han blev intervjuad av journalisten från Skövde tidning.

Jag förstår inte varför så många tycker det är så viktigt att förneka detta.
Detta får mig nästan att tro att det faktiskt var så att Lisa hade en ny pojkvän.
Inte för att jag vet om det har med saken att göra.
2015-11-07, 16:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Även om det här är sant i en rent juridisk bemärkelse så är det också en del av verkligheten i en rättegång att en solid och sammanhängande bevisning mot den åtalade skapar en slags omvänd de facto-förklaringsbörda där försvaret för att komma ur rävsaxen måste komma med någon form av trovärdig alternativförklaring till hur bevisningen kan se ut som den gör utan att den åtalade för den skull är skyldig till brottet. Kan man inte ge någon rimlig förklaring till varför man exempelvis har avsatt mängder av DNA på offrets kläder och andra tillhörigheter och även på mordplatsen så är man lindrigt uttryckt illa ute. Det är försvarets och inte åklageriets uppgift att formulera det rimliga tvivlet.

I takt med att bevisningen blir svagare så sjunker förstås kraven på försvaret att presentera ett alternativ som hänger ihop - det kan då räcka med att skjuta på hålen som finns i bevisning och gärningsbeskrivning.

I det här fallet har vi ett skulle jag bestämt vilja påstå ovanligt starkt indiciemål. Till DNA-bevisningen kommer ett antal ytterligare besvärande omständigheter som sammantaget gör att det framstår som helt osannolikt att den åtalade skulle vara oskyldig och inte inblandad på minsta sätt. Att i det läget neka i sten är tyvärr (för den åtalade) inte mycket till strategi. Advokaten krypskytte mot flinande poliser i rättssalen, media, antytt korrumperade eller inkompetenta kriminaltekniker på NFC och luddiga spekulationer om att ingen vet hur DNA på de mest konstiga vis kan hamna på saker hjälper därför inte långt. Därför sitter nu också GM där han sitter och väntar på vad som med rätt stor sannolikhet blir en livstidsdom i första instans.
Vilka tillhörigheter tänkte du på här? Jag tror du vet varför man kan förvänta sig NB:s DNA på mordplatsen om han är oskyldig.
2015-11-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Et jurysystem har många nackdelar, och jag är mycket glad att vi inte har det i Sverige men man ska ha klart för sig att en sån här tråd mycket kraftigt anrikar för alternativteoretiker, och att sådana är mycket mer sällsynta ute i den allmänna populationen. Jag är övertygad om att de totalt rör sig om mindre än en på tusen invånare, kanske till och med mindre än en på tiotusen.
Jag håller med dig som vanligt . Alternativteoretiker är inte många men de skriver och argumenterar mycket istället. Jag är övertygad att de försvinner i mängden om man gör en omröstning angående om MGM är skyldig till morden eller inte på Flashback. Jag vill gärna att om ni vill våga/prova och göra en rörlig omröstning i ett väldigt uppmärksammat fall (som detta) för att visa att fb är ett folkligt forum som speglar svenska samhället. Det är viktigt när majoritets av massmedia som vi har idag, är broende av ekonomiska och politiska makter. Och jag säger en gång till: Oseriösa användare kommer att smältas i folkhavet
Senast redigerad av matematiker 2015-11-07 kl. 16:57.
2015-11-07, 16:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Även om det här är sant i en rent juridisk bemärkelse så är det också en del av verkligheten i en rättegång att en solid och sammanhängande bevisning mot den åtalade skapar en slags omvänd de facto-förklaringsbörda där försvaret för att komma ur rävsaxen måste komma med någon form av trovärdig alternativförklaring till hur bevisningen kan se ut som den gör utan att den åtalade för den skull är skyldig till brottet. Kan man inte ge någon rimlig förklaring till varför man exempelvis har avsatt mängder av DNA på offrets kläder och andra tillhörigheter och även på mordplatsen så är man lindrigt uttryckt illa ute. Det är försvarets och inte åklageriets uppgift att formulera det rimliga tvivlet.

I takt med att bevisningen blir svagare så sjunker förstås kraven på försvaret att presentera ett alternativ som hänger ihop - det kan då räcka med att skjuta på hålen som finns i bevisning och gärningsbeskrivning.

I det här fallet har vi ett skulle jag bestämt vilja påstå ovanligt starkt indiciemål. Till DNA-bevisningen kommer ett antal ytterligare besvärande omständigheter som sammantaget gör att det framstår som helt osannolikt att den åtalade skulle vara oskyldig och inte inblandad på minsta sätt. Att i det läget neka i sten är tyvärr (för den åtalade) inte mycket till strategi. Advokaten krypskytte mot flinande poliser i rättssalen, media, antytt korrumperade eller inkompetenta kriminaltekniker på NFC och luddiga spekulationer om att ingen vet hur DNA på de mest konstiga vis kan hamna på saker hjälper därför inte långt. Därför sitter nu också GM där han sitter och väntar på vad som med rätt stor sannolikhet blir en livstidsdom i första instans.

Skyldig eller inte, NB har valt strategin att neka i sten. Att det inte är den ultimata strategin för att komma ur situationen och undslippa en fällande dom må vara hänt, men så gjorde NB, egentligen en ickefråga, det är en realitet som knappast är värd att diskutera tycker jag.

Jag vänder mig egentligen endast emot påståendet om att NB har en förklaringsbörda. Som jag sa, han kan inte förklara om han nekar, det är odiskutabelt anser jag.
2015-11-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman

- Jag har ingen aning om hur mitt blod och DNA har hamnat innanför kläderna på någon som jag aldrig ens har träffat!
Med det menar han att han aldrig träffat henne vaken eller levande eftersom han i princip tog livet av henne direkt efter att ha lockat in henne i ladan. Han har dessutom gjort det utan att se hennes ansikte tror jag. Hon har nog haft hjälmen på under hela förloppet förutom när han hängde upp henne. Vi får hoppas på mer DNA runt om i Europa så att foliehattarna här kan börja förklara andra mord med samma konspirationsteorier. Den här tråden har blivit värre än UFO tråden med konspirationsteorier.
2015-11-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilka tillhörigheter tänkte du på här? Jag tror du vet varför man kan förvänta sig NB:s DNA på mordplatsen om han är oskyldig.
På tillhörigheter finns inget DNA från NB.
Inte heller på tejp eller snara.
NB arbetar i ladan och hans DNA finns överallt.
2015-11-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Goonsteady: Jag tycker att din ton i dina inlägg är otrevlig. Varför använder du dig tex av ord som infantil? Det är väldigt nedlåtande.
Du skrev igår att du respekterar att jag har andra åsikter än vad du har, då tycker jag inte att du skall uttrycka dig så.
Jag visste inte heller att det krävdes förkunskaper inom brottsutredning för att yttra sig i denna tråd?
Vi lever i ett öppet och demokratiskt samhälle, uppskattar du inte det?

När det gäller sakfrågan: Att SH eller någon annan inom försvaret inte har skyddad identititet, är det en garanti för att han inte har något specialuppdrag inom försvaret? Kan det inte vara så att han har ett "vanligt" jobb inom försvaret som täckmantel? I så fall vore det väl logiskt att inte ha skyddade personuppgifter. Om en person har skyddade personuppgifter så väcker det ju lätt frågor....Rent hypotetiskt.

Du sargade om militärbilarna vid Martorp igår ,och vem som kallat in militären .mm samt MP killen som på Torsdagen "ryckt fram där i Militära fordon"

det har här skrivits om SOG ,
säkerligen för att Polisen !! i tidigt skede gått ut med att Holm tillhör något mycket hemligt -känsligt förband ,Så jag behöver inte hävda det är så , Det gör Polisen !!! även om de inte nämner SOG i klartext !

men om man läser nedanstående noga ! så kan man utgå från att ev SOG operatörer ? på plats inte behöver tillstånd av nåt avdankat kompanibefäl i Skövde för att delta - åka dit i militärreggade fordon ,
SOG är för övrigt baserade i Karlsborg och har ingen basering i Skövde ,det vet jag däremot säkert

Nu ska man ju inte ta varken Wiklipedia eller pressen för "sanning" men ändå intressant läsning
efte namnbytet från SSG till SOG 2006 så kan de tydligen även samverka med polisen i Sverige
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskilda_operationsgruppen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-hemliga-krig/

http://magasinetneo.se/artiklar/han-stupade-for-sverige/
Senast redigerad av klasAndersson198 2015-11-07 kl. 17:06.
2015-11-07, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Goonsteady: Jag tycker att din ton i dina inlägg är otrevlig. Varför använder du dig tex av ord som infantil? Det är väldigt nedlåtande.
Du skrev igår att du respekterar att jag har andra åsikter än vad du har, då tycker jag inte att du skall uttrycka dig så.
Jag visste inte heller att det krävdes förkunskaper inom brottsutredning för att yttra sig i denna tråd?
Vi lever i ett öppet och demokratiskt samhälle, uppskattar du inte det?

När det gäller sakfrågan: Att SH eller någon annan inom försvaret inte har skyddad identititet, är det en garanti för att han inte har något specialuppdrag inom försvaret? Kan det inte vara så att han har ett "vanligt" jobb inom försvaret som täckmantel? I så fall vore det väl logiskt att inte ha skyddade personuppgifter. Om en person har skyddade personuppgifter så väcker det ju lätt frågor....Rent hypotetiskt.
Ja absolut vi kan spekulera om att SH har haft en skyddad identitet på upplysningssidor. Han har aldrigt haft det. Kan du sluta att konspirera!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in