2015-10-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Någon som har tips på några stabila bolag för minst 3-5 års sikt?
Funderar på tex HM?
Ge gärna info kring hur du tänker när du tipsar och kom gärna med flera olika

Tack på förhand!

Min utdelningsportfölj kommer ha den över 5 år!

Köpa när jag får utdelning samt köpa för 5 k av lönen varje månad!

Fastighetsbolag

NorthWest Healthcare Properties REIT
Ägande del 535 st, utdelning 8 %
Saltängen Property Invest
Ägande del 536 st, utdelning 9,2 %

Byggbolag

Ncc B
Ägande del 73 st, utdelning 4,5 %
Skanska
Ägande del 75 st, utdelning 4,2 %

Telekombolag

Tele2 b
Ägande del 178 st, utdelning 6,1 %
Teliasonera
Ägande del 400 st, utdelninng 7 %

Energibolag

Statoil
Ägande del 140 st, utdelning 5,1 %

Verkstadsbolag

Haldex
Ägande del 250 st, utdelning 3,8 %

Kommer utöka den med fler branscher å aktier med tiden

Bolag jag vill köpa till rätt pris

Betsson b

Wal Mart Stores

Atlas Copco

Swedbank/nordea

ICA GRUPPEN

med fler kanske ngt investment bolag

Tankar kring detta ?
Citera
2015-10-31, 01:43
Medlem
Strand.s avatar
Kan vara värt att hålla SSAB under bevakning: http://imgur.com/fdu0sqj

Vid utbrott norrut går vi lång, annars finns det möjlighet att korta aktien tills vi når en eventuell dubbelbotten kring ~26 kr där vi fadar och går lång. Kommer följa denna under nästa vecka med stor spänning.
Citera
2015-10-31, 09:10
Medlem
Om ni inte vet så är det ett bra tillfälle att sälja nu. Inte läge att köpa just nu.
Citera
2015-10-31, 10:30
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filep
Om ni inte vet så är det ett bra tillfälle att sälja nu. Inte läge att köpa just nu.
Baserat på vad?
Citera
2015-10-31, 11:52
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filep

Grym analys, tack för tipset. Jag visste inte; nu vet jag.
Citera
2015-11-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89

Fastighetsbolag

Byggbolag

Ncc B
Skanska

Telekombolag

Tele2 b
Teliasonera

Energibolag

Statoil

Verkstadsbolag

Haldex

Betsson b

Wal Mart Stores

Atlas Copco

Swedbank/nordea

ICA GRUPPEN

Tankar kring detta ?
Tackar för utdelningstipsen! Vill komma igång med en utdelningsportfölj, detta hjälper!
Citera
2015-11-01, 13:52
Medlem
Citat:

Fastighetsbolag

Byggbolag

Ncc B
Skanska

Telekombolag

Tele2 b
Teliasonera

Energibolag

Statoil

Verkstadsbolag

Haldex

Betsson b

Wal Mart Stores

Atlas Copco

Swedbank/nordea

ICA GRUPPEN

Tankar kring detta ?

Ser ut som en bra utdelningsportfölj!

Du skriver att du tänker ha den över en längre period, mer än 5 år? Varför då inte satsa på företag som växer istället? Utdelningen i sådana bolag är just nu lägre men kommer över en längre tidsperiod ge en bättre totalavkastning och dessutom en högre YOC (yield on cost).
Jag tänker lite som så ju högre direktavkastning/mer av ett utdelningsbolag ett bolag är ju mer liknar aktien en obligation vilket ska ge en lägre avkastning än aktier över en längre tidsperiod. Dock så är de mindre volatila vilket kan vara en fördel om man sparar över en kortare tidsperiod.

HM är annars ett bolag du borde kolla på. Ger ganska hög direktavkastning,tillväxt, global. Dessutom får du lite differentiering mot konsumtion

Mvh
Citera
2015-11-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Du har en poäng, fast jag hade i första hand inte en åsikt, jag ställde en fråga eller två, fick tyvärr inget svar. Men det låter på dig som att det finns något mer än en otymplig penna och en Stein som dricker kaffe i alla fall..

En skärmteknik som blir en framgångssaga alltså. Ni har inte övertygat mig än, men jag ska glutta på filmen vid tillfälle.

Jag ifrågasatte din åsikt som ledde till dina frågor

Du verkar vara lite intresserad så om du vill veta lite mer rekommenderar jag starkt forumet på Avanza.. Läs ett 10-tal sidor där samt alla PM och nyheter för i år så får du en bra grund

"Anotosekten" väntar på PM om avtal med HP. Det har varit tyst så länge så fler och fler småsparare drar sig ut. Däremot har fler och fler storbanker investerat de senaste veckorna.

Min personliga åsikt är:

Inget avtal -25-30%

Avtal +100-The sky is the limit%!
Citera
2015-11-01, 21:02
Medlem
P.Gs avatar
Citat:

Betsson b

Wal Mart Stores

Atlas Copco

Swedbank/nordea

ICA GRUPPEN

Tankar kring detta ?
Vad anser du vara rätt pris för Wal Mart? Har inte stått lägre sedan 2011.
Citera
2015-11-05, 11:32
Medlem
stilltons avatar
MEDA A fick ta oförtjänt stryk efter dagens mycket bra rapport.
Jag gissar att många har väntat ut rapporten för att sälja, så trycket blev för högt. Efter utförsäljningen bör kursen stiga. 10-20% på en veckas sikt är min gissning.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/11/05/stark-tillvaxt-i-meda.html
Citera
2015-11-07, 11:31
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghzq
Jag ifrågasatte din åsikt som ledde till dina frågor

Du verkar vara lite intresserad så om du vill veta lite mer rekommenderar jag starkt forumet på Avanza.. Läs ett 10-tal sidor där samt alla PM och nyheter för i år så får du en bra grund

"Anotosekten" väntar på PM om avtal med HP. Det har varit tyst så länge så fler och fler småsparare drar sig ut. Däremot har fler och fler storbanker investerat de senaste veckorna.

Min personliga åsikt är:

Inget avtal -25-30%

Avtal +100-The sky is the limit%!

Sådärja.. Nu är det bara att se på när cashen rullar in på kontot. 2 siffriga kurser känns inte så långt borta längre..
Citera
2015-11-08, 13:08
Medlem
Bravida Holding kom nyligen till börsen, bolaget ser onekligen väldigt intressant ut! Bra spel på den Svenska konjunkturen och stabila offentliga finanser i norden. Jag rekommenderar att ni läser prospektet.

Edit:

Tycker detta är lite underligt. Om man tittar i resultaträkningen är deras post "Finansiella kostnader" hög, detta fick mig att undra vad beror det på. De finansiella kostnaderna var mellan 1 jan till 30 jun -197 miljoner kronor och rörelseresultatet(EBIT) var 339 miljoner kronor. Då hittade jag detta i noterna.

Leasing
"Anläggningstillgångar som disponeras via leasing klassificeras i enlighet med leasingavtalets ekonomiska innebörd. Leasing av anläggningstillgångar, där koncernen i allt väsentligt innehar de ekonomiska risker och fördelar förknippade med ägandet, klassificeras som finansiell leasing. Finansiell leasing redovisas som anläggningstillgång vid leasingperiodens början till det lägre av leasingobjektets verkliga värde och nuvärdet av minimileasingavgifterna. Motsvarande betalningsförpliktelser redovisas som skuld i balansräkningen. Varje leasingbetalning fördelas mellan amortering av skuld och finansiella kostnader för att uppnå en fast räntesats för den redovisade skulden. Den redovisade skulden ingår i balansräkningen post "Skuld avseende finansiell leasing". Räntedelen i den finansiella kostnaderna redovisas i resultaträkningen fördelat över leasingperioden så att varje leasingperiod belastas med ett belopp som motsvarar en fast räntesats för den under respektive period redovisade skulden. Anläggningstillgångar som innehas enligt finansiella leasingavtal skrivs av över den beräknade nyttjandeperioden. Bravida-koncernen har inte klassificerat något leasingkontrakt som finansiell leasing. Övriga leasingavtal klassificeras som operationell leasing. Betalningar som görs under leasingtiden kostnadsförs i resultaträkningen linjärt över leasingperioden."

När man har läst noten förstår man hur de tänker men är det inte ett sätt att "frisera" siffrorna?
Senast redigerad av Bomben1 2015-11-08 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in