2015-11-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det har jag också undrat. Det var väl någon som ville sno bilen. Samma person(er) som ville komma över en Peugeot-moppe men fick vissa problem med ägarinnan. En hel tjuvasläkt hade ju tillgång till ödehuset.

Bilen stod väl vid köksingången på Herrgården ? var väl onsdag-torsdag ?
om den nu larmade hela natten som det verkar ? eftersom batteriet sen var slut .
NB fick ju uppdraget byta batteriet men blev insydd innan han hann göra det ?
Åkessons var ju sen där och fixade detta

Är AJ och frun döva ????? eller var dom inte hemma ???
ett billarm som tjuter flera timmar ? borde väckt upp alla i närområdet ?
även Balt trion och resten av hyresgästerna i det huset ?
märkligt ?
2015-11-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
I detta fall har man möjligen sett ett samband mellan den typen av porr i kombination med BO's tillstånd när hon hittades (snara/tejpad/halvt avklädd).

Den hängde på styret.

Det hängde ingen påse på styret, hennes tillhörigheter fanns i facket under sadeln.

Läs FUP ordentligt så behöver du inte posta felaktigheter.
2015-11-07, 10:26
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det sammanhanget ska man og ha klart för sig att det är väsentligt lättare att stöta på beteenden som man inte begriper sig på när mördaren helt kniper käft, än när mördaren pratar, och därigenom kan ge förklaringar till sitt beteende.
Känner du till något om hur det kom sig att Storbritannien slutade avrätta folk?

Men det berodde på att den siste som blev avrättad visade sig vara oskyldig.
Men "bevisen" fanns där ju, i rättegången. De var övertygade om att det var rätt seriemördare de hade tagit. Men den åtalade erkände inte.
Det spelade ingen roll för domstolen eftersom "bevisen" övertygade dem som hans skuld.
Och de avrättade honom.

Sen efter ett tag så hittade de rätt seriemördare, men av en slump.
En riktigt hemsk seriemördare dessutom som hade gömt massa lik överallt i sitt hus. Spikat in i garderober och bakom väggar o golv etc.

Och jag har tidigare rekommenderat er att tittapå den franska dokumentären "Murder on a Sunday Morning."
Också det ett mordfall.
Där den misstänkte, åtalade, var fastnaglad vid sin skuld av ett vittne. Inte vilket vittne som helst, utan offrets man, som stod bredvid sin hustru när hon blev skjuten mitt i pannan.
Han pekade ut den misstänkte efter bara nån timme efter brottet.
Och den misstänkte erkände dessutom, skrev udner ett papper där han berättade vad han gjorde och varför.
Etc etc.

Ett fall som hade varit solklart för pöbeln här på Flashback, eller hur?

Men ... det var en svart man som sköt henne.
Polisen fick det signalementet, och därför plockade de in den första bästa svarta man de hittade på gatan.
Jämför gärna med Lisa-fallet.
Dvs balterna var också första bästa misstänkte utlänningar. Utpekade av misstänksamma Missing People-amatörer. Och polisen plockade in dem - för att de var "första bästa misstänkt utlänning." alltså.

I filmen visade det sig att den misstänkte hade alibi, men det brydde polis/åklagare sig inte om.
De Frågade inte, Kontrollerade inte ens alibit.
Istället hotade de och slog den misstänkte.
Tog ut honom ensam i skogen och började slå honom.
En 15-åring.
Dessutom en arbetande, kyrkogående, skolgående och ambitiös 15-åring. Som aldrig umgåtts med några kriminella tidigare.

Polis o åklagare började sen hitta på, ljuga, mörka, begrava, etc alla möjliga "bevis".
Och i domstolen blev det "roligt".

Dvs "roligt" eftersom den åtalade hade lyckats få typ advokat som var lika bra som i Hollywood-filmer.
Bara det att dokumentären är på riktigt.

Men allt spelas in, i dokumentären.
Och polisen blir helt bortgjort, och advokaterna hånar och skrattar åt dem.
Och ja, de vinner.

Först något år efteråt hittas den äkta mördaren. DÅ av en slump. Inte pga polisens arbete.

Se den dokumentären på Youtube:

"Murder on a Sunday Morning."
https://www.youtube.com/watch?v=XAeQlKnb7FA

Och jämför med Lisa-fallet.
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Någon kan ha inspirerats av filmen men det behöver inte specifikt ha varit NB.

Hur menar du nu?
Medlem
B4IDies avatar
Har inte hunnit läsa de senaste sidorna men ser att diskussionen kring porrbilderna fortsätter. så här fungerar det för mig:

Jag surfar porr dagligen, aldrig våldsporr eller bundna tjejer. Det jag uteslutande ser på är två killar och en tjej samt anal.
Ändå när jag är inne och ser dessa klipp/bilder får jag vid sidan om banners popups och förslag på grova klipp/bilder med både våldsinslag, maskerade gangbangs och stryp/bundet porr. Av någon anledning kopplas min icke våldsamma smak med grövre genrer.

Så ja polisen skulle nog hitta bilder/länkar till rätt grov porr om de sökte genom min dator ordentligt (säkert mer än 6 st) och jag tänder inte det minsta på det. Säger inte detta som bevis för att N är oskyldig utan jag blir bara less på okunnighet kring internet och hur saker fungerar. Tack.
2015-11-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det var ändå lite intressant att du tog upp just det du gjorde här, för jag har också tänkt en smula på det. Men jag har en annan slutsats än du.

Dvs det Finns en anledning till att detta ärende producerat så många "alternativ-teoretiker".
Det beror på flera saker.
Men om du jämför med tex alla andra brottmål i de andra trådarna i detta delforum, så ser du att det inte är normen att "alternativ-teoretiker" dyker upp, eller till så stort antal.
Orsaken till att de dykt upp i detta fallet beror på att så många sett problemen i den officiella berättelsen.
Naturligtvis hjälpte det inte heller med det sk "yppandeförbudet", för så fort någon auktoritetsperson försöker mörklägga något, så börjar många per automatik ana ugglorna i mossen.
Och då blir det inte bättre när elementen i den officiella berättelsen inte håller för granskning.
Ju fler hål, omöjligheter, sannolikheter, känsloargument, stora drag, övergripande/svepande förklaringar, etc som kommer fram - ju mera misstänksamma blir folk.

Dvs dessa "alternativ-teoretiker" är inte personligheter som litar på auktoriteter bara för att de är auktoriteter.
Det finns ju tyvärr en väldigt stor andel människor som faktiskt just litar på auktoriteter bara för att det är auktoriteter.
Det är inte "fel", utan det är en del av att vara mänsklig. Vi följer "ledare", och har så gjort "alltid."
Det har både lett vårt släkte framåt - men det har också orsakat katastrofer, stora som små.

Därför är självständigt tänkande individer viktiga också.
Och det är alltså dessa, de självständigt tänkande individerna, som vi ser här i denna tråden.
Vi ser "den stora massan" också.
Det är de som följer i ledarens fotspår (åklagaren), och de Tittar inte ens på felaktigheterna, etc, utan de bara stödjer ledaren - den officiella berättelsen.

Utan självständigt tänkande individer, då kn du ju själv förstå vilka problem som kan uppstå, eller hur?

Jurysystem anser jag vara bra. Bättre än de politiskt tillsatta nämndemännen iaf.
Men det hade krävts mer i Lisa-målet för att kunna få till stånd en rättvis prövning, en neutral jury.
Man hade behövt flytta hela domstolen till ett annat ställe. Ett ställe som inte kände en så stor tillhörighet med offret (eller den åtalade).
De hade behövt flytta domstolen till en helt annan landsdel, och där bara välja jurymedlemmar som inte var insatta, eller ens medvetna om fallet.
Först då hade man kunnat få en helt neutral och objektiv prövning.

Det hade tex varit intressant att låta tex en helt oinsatt amerikansk jury få spela jury, och domstol, med detta fall som jämförande exempel.
Och där se vilket resultat de hade kommit fram till.

Hur tror du själv att de hade dömt?
Hade den åtalade fått livstid, eller hade han inte ens dömts?
Hade de pekat på en allt för stor möjlighet för alternativa gärningsmän och alternativa scenarion?
hade de tryckt på Rimligt Tvivel?
Och därför friat den åtalade?

Vad tror du själv?

Vist hade det varit ett intressant experiment, eller hur?
Om du så förlagt huvudförhandlingen ner till Chile, hade kapten N blivit dömd för mord
2015-11-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det hängde ingen påse på styret, hennes tillhörigheter fanns i facket under sadeln.

När hon var försvunnen stod det i flera tidningar att hennes påse var funnen vid mopeden. Men det behöver förstås inte stämma.
2015-11-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Så minns jag också, men var inte 100%...
2015-11-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B4IDie
Har inte hunnit läsa de senaste sidorna men ser att diskussionen kring porrbilderna fortsätter. så här fungerar det för mig:

Jag surfar porr dagligen, aldrig våldsporr eller bundna tjejer. Det jag uteslutande ser på är två killar och en tjej samt anal.
Ändå när jag är inne och ser dessa klipp/bilder får jag vid sidan om banners popups och förslag på grova klipp/bilder med både våldsinslag, maskerade gangbangs och stryp/bundet porr. Av någon anledning kopplas min icke våldsamma smak med grövre genrer.

Så ja polisen skulle nog hitta bilder/länkar till rätt grov porr om de sökte genom min dator ordentligt (säkert mer än 6 st) och jag tänder inte det minsta på det. Säger inte detta som bevis för att N är oskyldig utan jag blir bara less på okunnighet kring internet och hur saker fungerar. Tack.

Tack för detta klargörande.
2015-11-07, 10:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Hur menar du nu?
Det kan ha varit gm och gm kan vara någon annan, även om NB sannolikt är gm. Men det kan också ha varit någon som i efterhand har konstruerat det scenario som nu lanseras som åklagarens.

Jag tror inte att LH någonsin skulle kunna lockas över vägen, in i ladan, dessutom med nyckeln i mopeden. Hon har troligen aldrig någonsin varit i ladan, död eller levande, utan blev antagligen hängd med hjälmen på alldeles invid mopeden med mankraft.
2015-11-07, 10:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Känner du till något om hur det kom sig att Storbritannien slutade avrätta folk?

Men det berodde på att den siste som blev avrättad visade sig vara oskyldig.
Men "bevisen" fanns där ju, i rättegången. De var övertygade om att det var rätt seriemördare de hade tagit. Men den åtalade erkände inte.
Det spelade ingen roll för domstolen eftersom "bevisen" övertygade dem som hans skuld.
Och de avrättade honom.

Sen efter ett tag så hittade de rätt seriemördare, men av en slump.
En riktigt hemsk seriemördare dessutom som hade gömt massa lik överallt i sitt hus. Spikat in i garderober och bakom väggar o golv etc.

Och jag har tidigare rekommenderat er att tittapå den franska dokumentären "Murder on a Sunday Morning."
Också det ett mordfall.
Där den misstänkte, åtalade, var fastnaglad vid sin skuld av ett vittne. Inte vilket vittne som helst, utan offrets man, som stod bredvid sin hustru när hon blev skjuten mitt i pannan.
Han pekade ut den misstänkte efter bara nån timme efter brottet.
Och den misstänkte erkände dessutom, skrev udner ett papper där han berättade vad han gjorde och varför.
Etc etc.

Ett fall som hade varit solklart för pöbeln här på Flashback, eller hur?

Men ... det var en svart man som sköt henne.
Polisen fick det signalementet, och därför plockade de in den första bästa svarta man de hittade på gatan.
Jämför gärna med Lisa-fallet.
Dvs balterna var också första bästa misstänkte utlänningar. Utpekade av misstänksamma Missing People-amatörer. Och polisen plockade in dem - för att de var "första bästa misstänkt utlänning." alltså.

I filmen visade det sig att den misstänkte hade alibi, men det brydde polis/åklagare sig inte om.
De Frågade inte, Kontrollerade inte ens alibit.
Istället hotade de och slog den misstänkte.
Tog ut honom ensam i skogen och började slå honom.
En 15-åring.
Dessutom en arbetande, kyrkogående, skolgående och ambitiös 15-åring. Som aldrig umgåtts med några kriminella tidigare.

Polis o åklagare började sen hitta på, ljuga, mörka, begrava, etc alla möjliga "bevis".
Och i domstolen blev det "roligt".

Dvs "roligt" eftersom den åtalade hade lyckats få typ advokat som var lika bra som i Hollywood-filmer.
Bara det att dokumentären är på riktigt.

Men allt spelas in, i dokumentären.
Och polisen blir helt bortgjort, och advokaterna hånar och skrattar åt dem.
Och ja, de vinner.

Först något år efteråt hittas den äkta mördaren. DÅ av en slump. Inte pga polisens arbete.

Se den dokumentären på Youtube:

"Murder on a Sunday Morning."
https://www.youtube.com/watch?v=XAeQlKnb7FA

Och jämför med Lisa-fallet.

Jösses.....vad har allt detta med "Lisa-fallet" att göra?

DNA +4 föreligger och inte några Svenska poliser som drar ut den misstänkte i skogen för en omgång stryk.

Att gärningsmannen nekar trots DNA +4 träffar visar ju bara att han är en idiot!
2015-11-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Detta är intressant för det fanns ingen täckningsbrist i rummet. Enligt kordinatangivelser för hennes mobil var det här som den dog.
Om jag uppfattade försvaret rätt, kritiserade hon mobilsökningen. Någon teknik att spåra döda mobiler finns ännu inte.

Det är lite konstigt att det inte framgår av FUP vems mobil som fanns in samma kordinater som offret. Det kanske sparas till en ev. överklagan.

Var har du hittat dessa kordinatangivelser ?

som jag uppfattar kartbilden på sid 29-31 så var hon på en position 18.22 (SMSet)
sedan när "fickringningen" skedde 18.26 så hade hon flyttat sig (en annan mast enligt kartbilden )

18.39 hade en mast genom automatisk-uppdatering kontakt med telefonen ,
nästa automatiska kontakt mellan systemet skulle varit 19.59
Den misslyckades -alltså slutade telefonen fungera någon gång mellan 18.39 och 1959 ?

Rätt eller fel tolkning ?

men detta är alltså bara ett klargörande från Telis daterat den 14e
var finns den ursprungliga rapport-positionssökning som polisen efter strul med Åklagartillstånd fick på förmiddagen måndag den 8e ??

den borde varit med i FU ? istället för det här .....
Senast redigerad av klasAndersson198 2015-11-07 kl. 11:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in