2015-11-07, 09:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Men du själv har alla susningar.
Är det du som är Susningssyndromet månne.
Allvarligt talat trodde jag du var en person värd att ta på allvar. Nu inser jag mitt misstag.
Fortsätt att diskutera med personer som befinner sig i din egen belägenhet och på din egen nivå.
Du verkar trivas med det.
Nämenojsan - tål du inte skämt? Jag har svarat, gett exempel på stress, likvärdiga mördare, förtydligat om att rafsa ihop på BP, stoppa i fickan och kasta ut.
Då får du väl fortsätta grunna utifrån din vinkel.
2015-11-07, 09:36
Medlem
Kan någon förklara varför inte påsen var nerpackad på något sätt när nyckeln satt i låset?
För mig är det oklart om påsen stod bredvid eller hängde på styret? Någon som vet?
2015-11-07, 09:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det som jag tar med mig mest från den här tråden är hur jävla glad jag är att vi inte har ett jurysystem. Så många totalidioter, konspirationsteoretiker och för att inte snacka om folk som rent allmänt hatar polis och rättsväsende så skulle det finnas flera stycken av dem i varande tänkbar jury.
Tänk tanken att ha flera stycken som de förnekande dårarna i den här tråden i vilken jury som helst...Scary thought.
Et jurysystem har många nackdelar, och jag är mycket glad att vi inte har det i Sverige men man ska ha klart för sig att en sån här tråd mycket kraftigt anrikar för alternativteoretiker, och att sådana är mycket mer sällsynta ute i den allmänna populationen. Jag är övertygad om att de totalt rör sig om mindre än en på tusen invånare, kanske till och med mindre än en på tiotusen.
2015-11-07, 09:47
Medlem
Med den monteringen av fönsterbläck så så funderar man ju på hur han kan beskrivas som duktig i sitt yrke.
2015-11-07, 09:49
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Varsågod här får du några rader från Lisa Holms föräldrar :

– Även om Lisa var vår känner vi att hennes död inte bara är vår sorg eller hennes släktingars, utan också en sorg för alla vänner, alla i samhället, i Skövde, i Sverige – alla kan identifiera sig med det som hänt.

* Så säger Lisa Holms föräldrar när de intervjuas av Skaraborgs Allehanda.
Mig veterligt är inte Lisa Lisas föräldrar.
Inte heller har Lisas föräldrar ens haft vare sig förståelse eller insikt om Lisas liv, känslor och tankar.
Den "Lisa" föräldrarna invokerat har varit deras Egna förhoppningar och starkt skönmålade bilder av Lisa.
Deras palett har bestått av ett överdrivet emotionellt pigment, som målets på antikvariska dukar, och den har de använt sig av trots förbundna ögon.
Penseln - den har de gett till en ständigt käbblande grupp som slagits om kontrollen - dvs de som hållt i penseln har varit åklagaren, polisen, målsägarbiträdet. Och de har målat efter vem som har skrikit högst - ibland de förblindade föräldrarna, men oftast de högst skrikande media-representanterna och "den allmänna opinionen."

Det är alltså så, och just så målande, som föräldrarnas bild av Lisa kommit att se ut.

Förstår du?

Lisas föräldrar är två stycken föräldrar som tvingats ge upp tolkningsföreträdet av sin dotter, för att istället se hur andra tagit över.
Den föräldrarepresentant som talat mest om Lisas person, har varit pappsen.
Och som bevisat blev, så var hans bild Helt felaktig.
Det är, som ovan undervisat, inte särskilt konstigt, eller hur.

Men det som verkligen ÄR konstigt, det är ERT beteende och ER "förståelse".
Ni gör ett Helgon av Lisa.
Ni har tagit Lisas Värdighet ifrån henne.
När ni Förvägrat henne sitt självbestämmande och sin egen Rätt att Bejaka sitt eget liv, sina egna känslor, sin egen kropp.

Dvs, fråga dig hur Lisa själv hade velat bli Accepterad.
Fråga dig hur hon hade velat bli Bemött och Förstådd.

Och då förstår du kanske att hon Verkligen Inte hade velat bli Uthängd som en liten flicka, som en föräldraberoende husslav, som en plugghäst utan egen vilja, som en "pappas lydiga lilla tös", som en godtrogen lättlurad utvecklingshandikappad flicka, etc etc.
Nej - Du vet, liksom alla andra, just hur Lisa Helt Hade Velat bli bemött och förstådd.
Hon hade velat bli betraktad som en självständig ung kvinna, som en tilldragande och intressant tjej, som en sexig och lekfull, villig kvinna. Hon ville ha sin Rätt att vara Sig Själv, UTAN att folk skulle försöka Kontrollera henne. Hon ville vara "som andra" med andra ord.

Det är alltså inte nog med att hon blev Mördad!
Nu Kränker DU/NI dessutom henne ytterligare genom att sätta etiketter på henne hon inte själv vill ha.

Och Varför gör ni det?
Jo, för att ni gått Långt Över "tröskeln".
Ni har fallit i gropen "ont - gott", där Allt blir Så Lätt för er. Det enda ni kan göra är at se två extrema sidor. Den ena det ondaste, mest sataniska som någonsin kan finnas (Nejirus) och det andra därför, av logisk nödvändighet, som det ondaste och allra mest änglalika som kan finns (Lisa).
Ni har alltså slutat se det Rimliga i det, och ni gör på exakt samma sätt som tex alla de helt vanliga personer i Nazi-Tyskland gjorde ...
2015-11-07, 09:53
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
6 st bondagebilder i cache-minnet.
Skulle detta vara tecken på att NB är Sexualpsykopat?
Jag tror många vanliga svenskar har fler.
Många är intresserade av detta idag.

I detta fall har man möjligen sett ett samband mellan den typen av porr i kombination med BO's tillstånd när hon hittades (snara/tejpad/halvt avklädd).

Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Var låg påsen?

Den hängde på styret.
2015-11-07, 09:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är alltså inte nog med att hon blev Mördad!
Nu Kränker DU/NI dessutom henne ytterligare genom att sätta etiketter på henne hon inte själv vill ha.
Och Varför gör ni det?
Jo, för att ni gått Långt Över "tröskeln".
Ni har fallit i gropen "ont - gott", där Allt blir Så Lätt för er. Det enda ni kan göra är at se två extrema sidor. Den ena det ondaste, mest sataniska som någonsin kan finnas (Nejirus) och det andra därför, av logisk nödvändighet, som det ondaste och allra mest änglalika som kan finns (Lisa).
Ni har alltså slutat se det Rimliga i det, och ni gör på exakt samma sätt som tex alla de helt vanliga personer i Nazi-Tyskland gjorde ...
Den enda som kränker är du som tror du dig vara språkrör åt henne med dina sjuka poetiska utsvävningar. Ihop med dina tidigare påståenden att Lisas pappa mördat henne blev det riktigt horribelt.
2015-11-07, 09:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har också läst hela FUP. Skuldfrågan är fullständigt klar. Där mitt resonemang ingenting har med detta göra.

Jag har enbart noterat ett beteende som jag inte känner igen. En anomali från tidigare flyende mördarbeteenden. Jag vill inte komma någonstans med detta iakttagande. Jag vidarebefordrar enbart det jag själv reagerat på. Som en detalj i en helhet.
I det sammanhanget ska man og ha klart för sig att det är väsentligt lättare att stöta på beteenden som man inte begriper sig på när mördaren helt kniper käft, än när mördaren pratar, och därigenom kan ge förklaringar till sitt beteende.
2015-11-07, 10:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det sammanhanget ska man og ha klart för sig att det är väsentligt lättare att stöta på beteenden som man inte begriper sig på när mördaren helt kniper käft, än när mördaren pratar, och därigenom kan ge förklaringar till sitt beteende.

Helt rätt.

Därför kommer detta beteende aldrig att få en förklaring. Det kan enbart iakttas.

Men ändå finns det där.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-11-07 kl. 10:29.
2015-11-07, 10:08
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Et jurysystem har många nackdelar, och jag är mycket glad att vi inte har det i Sverige men man ska ha klart för sig att en sån här tråd mycket kraftigt anrikar för alternativteoretiker, och att sådana är mycket mer sällsynta ute i den allmänna populationen. Jag är övertygad om att de totalt rör sig om mindre än en på tusen invånare, kanske till och med mindre än en på tiotusen.
Det var ändå lite intressant att du tog upp just det du gjorde här, för jag har också tänkt en smula på det. Men jag har en annan slutsats än du.

Dvs det Finns en anledning till att detta ärende producerat så många "alternativ-teoretiker".
Det beror på flera saker.
Men om du jämför med tex alla andra brottmål i de andra trådarna i detta delforum, så ser du att det inte är normen att "alternativ-teoretiker" dyker upp, eller till så stort antal.
Orsaken till att de dykt upp i detta fallet beror på att så många sett problemen i den officiella berättelsen.
Naturligtvis hjälpte det inte heller med det sk "yppandeförbudet", för så fort någon auktoritetsperson försöker mörklägga något, så börjar många per automatik ana ugglorna i mossen.
Och då blir det inte bättre när elementen i den officiella berättelsen inte håller för granskning.
Ju fler hål, omöjligheter, sannolikheter, känsloargument, stora drag, övergripande/svepande förklaringar, etc som kommer fram - ju mera misstänksamma blir folk.

Dvs dessa "alternativ-teoretiker" är inte personligheter som litar på auktoriteter bara för att de är auktoriteter.
Det finns ju tyvärr en väldigt stor andel människor som faktiskt just litar på auktoriteter bara för att det är auktoriteter.
Det är inte "fel", utan det är en del av att vara mänsklig. Vi följer "ledare", och har så gjort "alltid."
Det har både lett vårt släkte framåt - men det har också orsakat katastrofer, stora som små.

Därför är självständigt tänkande individer viktiga också.
Och det är alltså dessa, de självständigt tänkande individerna, som vi ser här i denna tråden.
Vi ser "den stora massan" också.
Det är de som följer i ledarens fotspår (åklagaren), och de Tittar inte ens på felaktigheterna, etc, utan de bara stödjer ledaren - den officiella berättelsen.

Utan självständigt tänkande individer, då kn du ju själv förstå vilka problem som kan uppstå, eller hur?

Jurysystem anser jag vara bra. Bättre än de politiskt tillsatta nämndemännen iaf.
Men det hade krävts mer i Lisa-målet för att kunna få till stånd en rättvis prövning, en neutral jury.
Man hade behövt flytta hela domstolen till ett annat ställe. Ett ställe som inte kände en så stor tillhörighet med offret (eller den åtalade).
De hade behövt flytta domstolen till en helt annan landsdel, och där bara välja jurymedlemmar som inte var insatta, eller ens medvetna om fallet.
Först då hade man kunnat få en helt neutral och objektiv prövning.

Det hade tex varit intressant att låta tex en helt oinsatt amerikansk jury få spela jury, och domstol, med detta fall som jämförande exempel.
Och där se vilket resultat de hade kommit fram till.

Hur tror du själv att de hade dömt?
Hade den åtalade fått livstid, eller hade han inte ens dömts?
Hade de pekat på en allt för stor möjlighet för alternativa gärningsmän och alternativa scenarion?
hade de tryckt på Rimligt Tvivel?
Och därför friat den åtalade?

Vad tror du själv?

Vist hade det varit ett intressant experiment, eller hur?
2015-11-07, 10:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Fick lite funderingar då BTK hängde ibland offren i rör. Iofs så höll alltid BTK (Dennis Raider) alltid till i offrens hem men som sagt, en del fragment, en del idéer kan ha kommit därifrån.

Sen en annan sak. Han mastruberade också vid sina offer innan han försvann. Det fanns alltid sperma i närheten när polisen kom. När själva strypningen/hängningen gick in i den fast där offren höll på att dö så matruberade BTK.. Kan finnas vissa kopplingar att han fick sådana fantasier utifrån BTK:s idéer och tankar.
Någon kan ha inspirerats av filmen men det behöver inte specifikt ha varit NB.
2015-11-07, 10:10
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, varför är inte militärerna hörda i FUP?

Drt är i varje fall fastställt att försvarsmaktens bilar tjänstgorde i sök. Oklart varför dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in