2015-11-06, 23:13
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Wayne
Har följt tråden sporadiskt och är imponerad av er som orkar diskutera fallet med dessa rättshaverister och alternativteoretiker som före FUP kom, om och om igen brölade att det inte fanns några bevis och det var en rättsskandal att hålla Nerius häktad. När väl FUP kom och all teknisk bevis visades upp, då var dessa planterade! Varför är det så viktigt för er att denna svinpäls skall släppas? Om man inte kan bli dömd med denna tekniska bevisningen som utredarna och åklagaren visat upp och dessutom en så stark indiciekedja går det inte att bli dömd utan att brottet filmas i HD med närbilder på gärningsman och offer precis när det sker.
Ja du... vi lite mer normala förstår det inte alls. Bevis finns tillräckligt för att fälla och det finns inte ett enda bevis som pekar på någon annan GM men mängder som pekar på Nerijus.

Tror inte ens det skulle hjälpa om han var filmad i det här fallet för då får dom det till att filmen är fejkad...
Vad driver er foliehattar?
2015-11-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Wayne
Har följt tråden sporadiskt och är imponerad av er som orkar diskutera fallet med dessa rättshaverister och alternativteoretiker som före FUP kom, om och om igen brölade att det inte fanns några bevis och det var en rättsskandal att hålla Nerius häktad. När väl FUP kom och all teknisk bevis visades upp, då var dessa planterade! Varför är det så viktigt för er att denna svinpäls skall släppas? Om man inte kan bli dömd med denna tekniska bevisningen som utredarna och åklagaren visat upp och dessutom en så stark indiciekedja går det inte att bli dömd utan att brottet filmas i HD med närbilder på gärningsman och offer precis när det sker.
Det går väl bra om det finns motiv, koppling till offer, spår på mordvapen, spår på kropp för den dödande gärningen, bra vittnen etc. Bra polisarbete alltså.
2015-11-06, 23:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Testades blodfläckarna från NB för bikarbonat eller citronsyra?
Det behövdes inte - det var en klockren +4 så lägg ner borrmaskinen och kom tillbaka till verkligheten!

Det finns INGENTING som talar för nån plantering och dina påståenden är rent skit.
2015-11-06, 23:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Visst borde han svarat ja, rent språkteknologiskt.. Blev väl fel där. Men var så säker på att åklagaren hade lyft frågan i rättegången om det var så att man hade hittat spår på kroppen.
Men vissa delar i rätten är under sekretess och reportern skriver inte ut allt han hör heller vilket kan bero på sekretessbiten.
2015-11-06, 23:16
Bannlyst
Arne Jönsson i Expressen. Ruskigt dåligt ljud...

http://www.expressen.se/gt/nerijus-chef-talar-ut-om-mordet-pa-lisa/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Lisa har inte varit i ladan fredag kväll. Varför undersöktes inte smutsen på jackan? Varför undersöktes inte Lisas skor? Var fanns Lisa mellan 1826 och 1839 ( då sista location update gjordes)?
Man hinner ganska långt på en moppe på ca 10 minuter.
LS mobil var i rörelse söder ut efter 18.26. In i ladan och sedan till slaktrummet som har stdnväggar, säkerligen dåligare täckning täckning i slaktrummet med fönster söderut som "lurat" masten. Mobilen krossades troligen i slaktrummet och delarna sprider ut på vägen till Martorp. Slutsats LH hängdes strax innan 18.39.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vet du vad, det tror jag också! Kan inte, trots att jag tror NB är skyldig, hålla med de flesta andra om att hon har gjort bort sig etcetera. Jag tyckte jag såg en advokat som tog sitt uppdrag på allvar, som stod vid NB:s sida no matter what, som faktiskt försökte ge ett alternativt scenario till åklagarens bild.

Ett fruktansvärt otacksamt uppdrag dock då NB levererade noll och intet, maken till passiv åtalad får man leta efter. "jag vet inte", jag minns inte", "jag förstår inte". Mannen har inte tillgång till sin fantasi helt enkelt. Och är han oskyldig så skulle jag snarare säga att han uppträdde suicidalt i rätten, han hade ingen heder att försvara.

Men jag tror inte han är oskyldig. Inte med den tekniska bevisningen, som är o-planterad.
Men hennes upplägg var ju väldigt spretigt. Det rimliga tvivlet skulle uppstå genom att rätten bleve övertygad om hennes uppfattning att hennes klient varit förföljd - av allt och alla - samt att en hel hop med alternativa kandidater finns och förbisetts/gömts undan, utan att de namnges (utom brodern). Hon måste väl ha förstått att åklagaren har några starka fästpunkter i sin framställning, främst DNA-fynd, och koncentrerat sig på att försöka få dessa i gungning. Omöjligt säger någon, men i så fall var det då bara teater från hennes sida.
2015-11-06, 23:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Labbgrejer, tja jag vet inte det. När jag var 15 år så utvann jag DNA ur min säd med hjälp av diskmedel och rödsprit (tror jag det var), kul och intressant experiment. Ska tillägga att jag slutat med vansinigheter idag men jag är fortfarande nyfiken
Här handlar det inte om att utvinna DNA ur egen säd, utan om att plantera en viss specifik persons DNA i eller som en blodfläck. Det för lite andra utmaningar med sig.

För övrigt blir utbytet av DNA från spermier bedrövligt dåligt om du bara försöker lysera spermierna med flytande diskmedel. (Spriten fäller man ut DNA:t med.) Ett bra maskintvättmedel tillsammans med ett hyfsat reduktionsmedel fungerar mycket bättre. I labmiljö kör man med SDS, Proteinas K och beta-merkaptoetanol vid 60grader celsius i någon timma.
2015-11-06, 23:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det behövdes inte - det var en klockren +4 så lägg ner borrmaskinen och kom tillbaka till verkligheten!

Det finns INGENTING som talar för nån plantering och dina påståenden är rent skit.
Blir det inte klockren +4 med bikarbonat och citronsyra?
2015-11-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ett företag i Stockholm:
http://biluppgifter.se/fordon/NDY770

Intressant hur många bilar de har.
Dnb autolease, antagligen hyrbilar?
Om polisen ville ta reda på detta antar jag att information skulle lämnas ut?
2015-11-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Syftade på MGM, en man besatt av makt o kontroll

Om han är besatt av makt och kontroll så skulle han inte ha jobbat som slavarbetare och varit 100% lojal. Han skulle länge sen skaffat sig en position och visat sin makt på vilket sätt som helst.
2015-11-06, 23:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det går väl bra om det finns motiv, koppling till offer, spår på mordvapen, spår på kropp för den dödande gärningen, bra vittnen etc. Bra polisarbete alltså.
Spår på ett mordvapen med DNA är inte en given fullträff för kännedom. Motiv är inte nödvändigt alls - däremot har detta framkommit och stärket målet. Koppling till offret har inte ett dugg med saken att göra.
DNA på kroppen vore bindande till gärningen - men är absolut inte nödvändigt om det finns starka indicier, det handlar om en sammanhängande bevisning ihop med vittnesmål.
Blod DNA är stark teknisk bevisning och ihop med vart det är placerat och en GM som inte kan svara på nåt så har han en mycket, mycket besvärande situation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in