2015-11-06, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med - men lägger till att det kan finnas annat, dock är han troligen inte högintelligent så han förmådde inte bättre. Så nåt passande kan de nog ändå hitta i de förlorade åren. Sen vore uppväxt intressant att ta del av, speciellt hos morföräldrarna.

Ja, uppväxten vore intressant att veta mer om. Lite av NB:s personlighet kunde man ana i förhören med AB. Förmodligen hade de en dominerande far och en undergiven mor. Passar bra in på brödernas relation till varandra och att NB var "pappas pojk" och AB sin mors.
Citat:
Bestämmer Nerijus över dig?
Ja

Är du rädd för Nerijus?
(nickar
)
Vad är du rädd för?
Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom. Han hade druckit för mycket
och när orden kom igång… jag trodde att han skulle slå mig. Sedan dess jag försöker inte
blanda mig ihop med honom. På gamla tider…jag tog hans första hustru i beskydd och då
skiljdes de åt.

Har han varit våldsam mot sin förra hustru?
Ja

Berätta om din relation med din bror, du var tidigare inne på att han var pappas son
och du mammas?

Han är sådan. Han är lättirriterad vad gäller jobbet. Om det blir lite svårt eller om han har
bråttom så blir han lättirriterad. Jag får fixa det. Min pappa var likadan.
Min mamma är annorlunda. Min bor kommer bra överens med pappa
.
2015-11-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det hör till att man faktiskt säger om han fälls. Däremot så kan polisen resonera på ett helt annat sätt än en domstol. Tex friande domslut, men polisen anser att det är uppklarat. Det kommer alltså inte att bli så att man letar vidare eller har godsherren som andrahandsval.

Här anser polisen att utredningen är så stabil att dom utesluter en annan gärningsman, och då är det inte så att polisen kommer fortgå i några andra spår. Och dom kan sitta rätt tryggt då bevisen har en styrka som man sällan ser. Alltså förväntar sig åklagaren en fällande dom annars hade han inte väckt åtal. Några jordskredsbesked kommer inte att ske här.

Precis.

Sedan får man väl utgå från att polisen både i Litauen och England arbetar för egen maskin för att lösa snarlika ouppklarade brott. Det ligger i deras egenintresse.
2015-11-06, 20:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det hör till att man faktiskt säger om han fälls. Däremot så kan polisen resonera på ett helt annat sätt än en domstol. Tex friande domslut, men polisen anser att det är uppklarat. Det kommer alltså inte att bli så att man letar vidare eller har godsherren som andrahandsval.

Här anser polisen att utredningen är så stabil att dom utesluter en annan gärningsman, och då är det inte så att polisen kommer fortgå i några andra spår. Och dom kan sitta rätt tryggt då bevisen har en styrka som man sällan ser. Alltså förväntar sig åklagaren en fällande dom annars hade han inte väckt åtal. Några jordskredsbesked kommer inte att ske här.

Nej, det handlar om att de är osäkra på att det verkligen är ett lustmord. Om domstolen köper det, då går man vidare internationellt. Inte före dess - alltså är man osäker...
2015-11-06, 20:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men snälla nån. Det är ju andra hantverkare.
Men det kan ju vara de som är GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
JA , detta är mycket intressant men det rör sig om andra Litauer. Ann-Sofi och Bo vet vilka NB och AB är och skulle ha känt igen dem. Men det de berättar är väldigt intressant tycker jag:

"Ann-Sofi berättade att Gerd haft 2 st litauer, män, som hjälpt henne att måla huset och kitta
fönster mm under tiden 1-11 juni 2015. Hon sa att de från början var två stycken men de
sista dagarna hade hon bara sett en av männen.
Hon hade pratat med Gerd om detta och Gerd hade sagt att de inte kunde ha haft med flickans
försvinnande att göra. Männen hade blivit "förskräckta" då det flög helikoptrar i området".

"Männen pratade tyska men Ann-Sofi visste inte hur bra tyska de pratade. Det var sannolikt
Margareta som tolkat åt Gerd.
Ann-Sofi visste inte var männen bodde då de arbetade hos Gerd. Hon visste inte heller om
Gerd kände till detta. Gerd hade sagt att männen brukade arbeta från tidig morgon till ungefär
klockan 20. De åkte i en mindre beige personbil som hade utländska registreringsskyltar.
Skyltarna såg inte ut som svenska skyltar utan de hade "fler siffror och bokstäver" sa
Ann-Sofi.
Den 7 juni 2015 lämnade Ann-Sofi och Bo sitt torp vid 19.15- tiden. Hon såg då att en av
litauerna kom ut från Gerds torp och han hade då använd byggplast i famnen. Det såg ut som
att han städade upp efter sig i huset. Ann-Sofi såg inte var han gjorde av plasten. Hon sa att
det kunde mycket väl vara så att de gjort arbeten inne i Gerds torp med fönstren o d och att
det var till det de använt plasten.
Hon hade inte sett männen efter den 11 juni och Gunnar Ehn hade sagt att de åkt därifrån vid
lunchtiden den 11 juni."

Inget att värdera då det var en sarkastiskt passning från mig, tänkt för Dripatologi att bara observera. En sådan där skruvboll...

Paret B lämnar uppgifter om baltiska gästarbetare hos grannen. Räkna med att detta befinner sig utrett i slasken.
Senast redigerad av rotesau 2015-11-06 kl. 20:46.
2015-11-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så söker inte en hund av det här slaget. Den markerade avföringen och hade hittat handsken.
SH sa också att han inte såg handsken - ljög han?

Handsken är ditlagd i efterhand precis där den/de som la den där visste att NB/AB jobbade varje dag.
Troligen kapten N som la dit handsken måndagmorgon
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du överdriver med flit - sensationslystnad kallas det - för att sitta och sucka åhh.. kolla...åh..det upptäcktes inte... ett tecken..
En av Sveriges vassare som DNA expert (doktorand sen sju år fn) sitter och anser att just blod DNA är stark bevisning i detta mål och så sitter du inkl de andra stollarna och diskuterar det ena dummare än det andra.
Doktoranden kanske inte är expert på korruption inom polisen och andra myndigheter, utan menade nog bara att blod kan jämföras med DNA från topsade personer.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, det handlar om att de är osäkra på att det verkligen är ett lustmord. Om domstolen köper det, då går man vidare internationellt. Inte före dess - alltså är man osäker...
Fel. De är inte osäkra alls - det väntar dock på fällande dom för att agera.
Det är ett mord med sexuellt motiv och inte ett sexualmord.
2015-11-06, 20:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Doktoranden kanske inte är expert på korruption inom polisen och andra myndigheter, utan menade nog bara att blod kan jämföras med DNA från topsade personer.
Vad yrar du om ? Jag hänvisar till fd åklagare Johanna Björkman, DNA-expert som fn är doktorand i ämnet sen sju år tillbaka.
Hon lär ha koll på läget.
Här inne finns Hamilkar med sin fina kunskap - icke att förakta. Så ta till er det han säger även om era frågor är extremt märkliga om centrifuger och annat.

Korruption kan du diskutera i annan tråd.
2015-11-06, 20:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Motivet är inget som domstolen behöver bedöma. Det beror helt på vilket fall man bedömer om man ens har med motivet i sin bedömning. Mord är alltså mord och det är vad han är misstänkt för.
2015-11-06, 20:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men snälla nån. Det är ju andra hantverkare.
Men det kan ju vara de som är GM.

Ok! Och dom har fått tag på NB:s blod. Hur?
2015-11-06, 20:32
Medlem
Gusselbys avatar
Något som nopomil och fann och hans moster=likasinnade har missat eller valt att bortse från, är att pappans vänner och bekanta (varav en del var arbetskamrater) slöt upp för att hjälpa till i egenskap av privatpersoner. Några kom när han ringde sitt arbete för att säga att han skulle bli sen till jobbet för att hans dotter var försvunnen. Inga helikoptrar.

Övriga militära hjälpinsatser liksom dykare, ryttare och andra gick under Missing Peoples paraply enligt vad som sas på polisens presskonferens dagen efter att LH till slut hittades.

Militären brukar för övrigt vara med och hjälpa till i sökandet när någon försvunnit när personen inte hittas ganska snart.
2015-11-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej men jag tror att polisen snabbt fokuserade på N som gm eftersom han saknade alibi, var den som uppträdde mest iögonfallande och tycktes vara familjens överhuvud.

Som jag ser det tycks scenariot med "lustmordet" vara planterat av mystiska bekanta till SH. Hon skulle aldrig kunna lockas till ladan utan dödades nog tämligen omgående vid mopeden. En strypsnara runt halsen ovanpå hjälmen och sedan lyftes hon i snaran in bakom kafeterian där hon strax efter dog.

Tråkigt att så många vill heja på åklagarens scenario i stället för att delta i en objektiv rekonstruktion med hjälp av FUP.

Det finns inte ens information om det är en snara eller att anbringat snöre. Är inte det lite märkligt?
Polisen verkar inte begripa skillnaden själva - än mindre åklagaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in