2015-11-05, 20:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men det kryllade inte av folk där på nätterna. Den misstänkte gärningsmannen (och sannolika mördaren) hade kunnat smyga sig till skräphögen för att hämta hjälm och jacka för att gömma dem bättre.

Tyvärr är hela händelseförloppet, från att Lisa står vid mopeden tills dess att hennes kropp hittas, mycket oklar.

Jag är ju av uppfattningen att hustrun och lillebrorsan inte är inblandade i detta på något sätt, annat än att de (åtminstone hustrun) velat skydda NB genom förvirrade vittnesmål. Att smyga ut på natten, hämta tillhörigheter och framför allt en likstel kropp i ett trångt utrymme skulle ta tid och riskera upptäckt av närmsta anhöriga. Dessutom är NB i förnekelse och det kan ytterligare ha gjort honom handlingsförlamad.

Eller rätt och slätt, det fanns inte tillfälle att sopa undan alla spår.
2015-11-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nu när vi vet att hon tagits ur skåpet i Bysskjan (det är trångt med 4 1 kropppersoner så tror jag hon placerats utanför i väntan på transport. De kan ju knappast ha baxat ut henne, 4 personer, ur den trånga Byssjsn raka vägen ut i en transport.

Jag tycker fortfarande att det ser ut som en liggande person (bakom stolpen) med halsen sträckt. Vi ver ju att de tog av kläder och tejp på platsen. De 4 teknikerna verkar väldigt fokuserade, mer intresserat betraktande än för ett ev fotspår, där i mörkret...

https://minfil.org/W3Jdj0b1bf/Martorp_2.png

Vad kommer bilden ifrån? Från media typ tidning, stillbild SVT eller annat?

Jag ser samma som du ser men tror det är en synvilla. De skulle inte ha lagt henne på marken, för stor risk att förstöra spår väl?
2015-11-05, 21:03
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Var har du läst det? Så står det inte i fup.
Sidan 540 i fup
Bildtext
5503/26565-15/G014 Jacka, Rosa/vit - Utomhus, på baksidan av rishög på södra delen av Martorps gård
Vid ankomst till laboratoriet var jackans ärmar vrängda ut- och in. En handske var placerad i den vänstra vrängda ärmen. Ett papper var placerad i vänstra fickan fram.
2015-11-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Skulle han inte ha erkänt detta i förhöret den gode broden

AB kanske bara råkade hitta handsken ... och naturligt tog upp den. Han hade ju ingen naturlig anledning att dölja den.

Det här var ju också ABs arbetsplats. Handsken var märklig, hörde inte hemma där ... så han tar upp den.
2015-11-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Där satte du fingret på något som är centralt och begrundansvärt.
Denne mördare, Nerijus, i likhet med andra som tiger still om sina dödliga illgärningar
och förvägrar de anhöriga sanningen om de närmare omständigheterna kring mördandet,
håller i sin hjärtlöshet inne med berättelsen om offrens sista minuter i livet, känner hur
de äger de döda även efter dödandet och onekligen ger det en viss maktkänsla.
De är fullt medvetna allesammans om att de anhöriga inget hellre vill än att få vetskap
om vad som egentligen utspelade sig och hur deras nära och kära hade det i sina sista
stunder i livet och så länge ovissheten består är det en sönderslitande plåga hos dem
och den plågan kan nog en sån kallhamrad bastard som balten NB riktigt erhålla njutning
av att få vålla.

Exakt det var jag inne på igår morse när jag skrev :
Citat:
Om det är makt, kontroll och dominans gärningsmannen går igång på, vilket jag inte betvivlar. Så fortsätter egentligen gärningsmannen med sin perversa lek även under rättegången. Genom att neka sig igenom hela rättsprocessen och förvägra Lisas fam en förklaring så bibehåller han någon form av makt.

När han tappar den, kommer han bryta ihop totalt. Det kommer egentligen inte att ske förens hovrätten har sagt sitt.

Men nu när jag läser ditt inlägg så backar jag på att han kommer bryta ihop efter hovrätten, genom att aldrig berätta om varför så bibehåller han naturligtvis känslan av makt. Hans fru Irina när ju egentligen den sidan hos honom nu när hon står så lojalt kvar vid hans sida. Vi har ju alla sett hur N tappat kontrollen över sin bror de senaste dagarna och vilken sida han visst upp i rätten när han trots omfattande teknisk bevisning och utpekande av vittne inte skäms för att misstänkliggöra sin bror. Det är väl en del av N Sanna sida som visar sig när hans kontroll krackelerar.
2015-11-05, 21:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du att det fanns blod från två personer?

FUP s 664 rep "S169".
2015-11-05, 21:05
Medlem
ieshos avatar
Mycket hittades i ladan efter att forensiker hade undersökt den.
Ladugården där en handske hittats har sökts igenom både visuellt samt med kriminalsökshundar. Brunn intill där handsken låg har länspumpats och sökts igenom för hand. Det gjutna schaktet intill brunnen är genomsökt.

I sydöstra hörnet av ladugården fick sökhundar markering i ett rum som synes ha varit ett omklädningsrum /personalrum. Det var smutsigt och dammigt på golvet där hundarna markerade. Platsen topsades.

I området där handsken hittades har arbete med grävare utförts innan avspärrningen gjordes. I ladugården, östra sidan, mitt på, i gödselrännan, under en sten, fanns vad som synes vara avföring från en människa. I avföringen låg papper. Avföringen topsades och papperet säkrades. Inget anmärkningsvärt noterades för övrigt. FUP sid 43.
Observera att sökhunden tämligen omgående hittade "runkrummet" men i övrigt inga andra besudlingar än bajset.
Senast redigerad av iesho 2015-11-05 kl. 21:13.
2015-11-05, 21:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Är det någon som tror att han kommer erkänna?

Finns det någon statistik på hur många som döms mot sitt nekande?

Har tyvärr inte tillgång till statistik. Däremot kan jag rekommendera en väldigt bra bok, om ett enskilt fall,
som heter The Murder at White House Farm där mördaren, Jeremy Bamber, som tog livet av hela sin familj har nekat i 30 år trots omfattande bevisning.

Det är inte svårt att förstå mekanismerna bakom förnekelse, särskilt inte om det finns narcissistiska drag inblandat.
2015-11-05, 21:08
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Kan han haft IB:s DNA på överläppen

Åltajt, nu har han asså pussat/kysst LH:s trosor med IB:s DNA...!?
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Apropå den där handsken i ladan så har det slagit mig att det kan ha varit någon som planterat den där.... och nu vill jag inte bli kallad foliehatt eller något sådant. Helt seriöst, skulle det kunnat ha varit så att brodern fattade vad NB höll på med och därför försökte leda polisen på rätt spår? Jag kan tänka mig att det inte skulle vara det lättaste att kontakta polisen och sätta dit sin storebror.

Självklart så visste både IB och AB att NB hade någonting med försvinnandet att göra. Om frun inte förstod det redan på natten när polisen kom och knackade på så borde det ringt en klocka när han bad om alibi mer eller mindre. Säg att brodern hittade handsken i bilen eller i ladan och planterade den där för att som sagt va, rikta polisens intresse åt rätt håll.

Innan ni skriker foliehatt och så vidare så vill jag bara säga att detta var något som jag funderat på ett tag, även om Ockams jävla kniv är vassaste kniven i lådan... men om.

Var det slump att den hamnade i ladan, eller visste han på nåt sätt att brottet skedde där?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Det är solklart. Åklagaren och polisen har gjort ett utmärkt arbete med FUP.

Och där sitter kräket och "har ingen aning om hur det kan komma sig?".

Klart han hinner... Många här på forumet tror på superhjältar och superbalter. Klar de hinner på en timmes tid: lura till sig en flicka, stänga av och ta sönder hennes mobil, tejpe hennes mun & näsa, klä av henne, hänga henne, sagga ner väggarna, lägga en korv i ladan, ta ner flickan, springa med den döda flickan 3km på sina axlar (alt. rulla in hennes kropp i byggplast och slänga in i bilen så inga dna från henne hittas), köra 3km bort ifrån dödsplatsen, trycka in hennes kropp i ett skåp, slänga på henne lite kläder, sprida ut hennes ägodelar runt om i området, dra tillbaka hem för att skypa med morsan och träffa upp frugan med rak ansikte utan att de misstänker något. Efter alla sina äventyr blir han ju självklart hungrig så han drar och köper sig en Billy's pizza.
Allt detta sker också på superbaltens arbetsplats för han är ju alldelles för lat, eventuellt för snål (bensinpengar) för att utföra brottet någon annanstans än där han jobbar.
Inte fan ska någon misstänka mig tänkte gästarbetaren som inte kan svenska, precis innan han gick till attack.
Nej du har alldelles rätt. Polisen och åklagaren gjorde ett utmärkt jobb utan några håll i utredningen.
2015-11-05, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var ju inga händelselösa dagar som hände på/kring hans arbetsplats direkt. Det var snarast fullt pådrag. NB borde väl rimligen haft något att bidra med, kan jag tycka?

Ingen har "stämplat" honom innan, tvärtom. Det var de sista dagarna han drog till sig intresse pga sitt beteende.
Jag pratar om fupen att dem tar det när han är trött så blir det en mindre trovärdig bild av honom! Vem som hälst skulle se skylldig ut efter ett 4 timmars förhör. Det är bara att läsa dem andra två förhör så ser man trötthets teken som får dem att se mer skyldiga ut!Det är inte rättvist dem satt i ett erkänningshekte som är gjord för att brytta ner perssonen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in