2015-11-05, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den vandrande vålnaden på Blombergs säteri.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ett annat ord för spöke är fantom som på grekiska betyder "Den vandrande vålnaden" (φάντασμα fántasm, "fantasisyn") eller gast.
http://ansiktsmask.blogspot.se/2010/12/vad-betyder-fantom.html

Fantomen den vandrande vålnaden
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fantomen

Lisa är dödad av en person som inte syns och som inte lämnar några spår efter sig enligt foliehattarna i den här tråden.

Just så gick det till!

En vandrande vålnad på Blombergs säteri mördade LH utan att lämna några spår efter sig. Denna vålnad har istället lyckats med bedriften att "sätta dit" Nerijus för mordet!

Den här vandrande vålnaden har verkligen haft ett sagolik tur medans "stackars" Nerijus har varit förföljd av en otrolig "otur".
2015-11-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Vilken bil ältar du? Menar du mopeden/caféets larm?

Det va väl AJs bil, som larmet hade gått på, nattetid, men minns nu inte vilken natt detta var?

NB skulle ju fixa ett nytt bat, eller ladda det!
2015-11-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och hur var det med de hopplösa tolkarna som användes i förundersökningen ???

Jag håller med om att det var helt galet om det visade sig sant att N skulle åka och hjälpa sin bror att tolka vid förhör med polisen som nämnts tidigare i tråden. -för det var väl det du tänkte på......
2015-11-05, 18:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Hans familj vittnar om hur förändrad han är dagarna efter mordet. Svårt att sova, uppe på nätterna och röker, irritationen av att inte kunna "arbeta" pågrund av avspärrningar. Brodern säger i förhör att han inte förstod varför N blev så påverkad av en flicka han inte kände. Mp som vittnar om hur iakttagna dom känner sig av N. Så vist blev han trängd av det stora pådraget. Det hade inte varit så lätt att elda upp en rishög heller de närmaste dagarna. Det hade väckt uppmärksamhet det också.
Visst är det så - samt röker plötsligt 2 askar cigg om dagen. Han lär ha suttit en hel del på trappan då och glott.
2015-11-05, 18:24
Medlem
Rätta mig om jag har men var det inte så att redan på måndag morgon var det någon anställd på Martorp som var till boden och upptäckte att gräset var nertrampat där. Om det var på måndagsmorgonen tyder det på att Lisa redan då fanns i skåpet. Det var ju inte precis någon gågata till boden som det var frågan om utan det var sällan någon hade ärende dit.
2015-11-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Säkert. Och vad jag har fått tillförlitlig information om så är hon såpass lat att hon fick sparken när hon städade på caféet inför öppnandet i nya lokaler 2014, så hur ska det gå för henne, lögnerskan? Ingen kommer väl att lita på hennes ord någonsin mer.

Varför arbetade hon som städerska på caféet när hon enligt egen utsago tidigare arbetat som kock i sitt hemland ? Om jag drev cafe skulle jag verkligen ta till vara på resurserna i min närhet. Men nu misstänker jag att även det är en lögn från Irina.
2015-11-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Varför arbetade hon som städerska på caféet när hon enligt egen utsago tidigare arbetat som kock i sitt hemland ? Om jag drev cafe skulle jag verkligen ta till vara på resurserna i min närhet. Men nu misstänker jag att även det är en lögn från Irina.

Jag uppfattade det som att hon jobbat i köket på ett lituiskt företag, men bara under sommaren. Någon utbildad kock är jag ytterst tveksam till.
2015-11-05, 18:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Återigen: Stod den larmande bilen i en lada på Blomberg eller i nån lada vid Martorp?
Någon som har svaret på den frågan?

Som jag fattade det så stod den i Blomberg och SH hörde att den började larma. Var det aldrig någon som kollade VARFÖR ett billarm helt plötsligt slår på? För mig tyder det på nån sorts rörelse på eller alldeles invid bilen. Och jag frågar mig då, vad hände där och då?
Men vad har det för betydelse att en bil larmar natten 11-12 juni?

Fup sid 235
På morgonen/förmiddagen den 12 juni kom A*** J***on till Cl*** och berättade att han
hade problem med att han inte kunde låsa upp sin Honda. A*** hade båda låsdosorna till
Hondan och hade försökt låsa upp den med båda utan att lyckas. Cl*** hjälpte A*** med att ta
sig in i bilen men den gick inte att starta. Hondan stod då på parkerad vid köksingången till Blombergs gods.

Under dagen pratade Cl*** med Stefan Holm, Lisas pappa. Denne berättade då att militärer
som varit i området under natten 11-12 juni berättat att Hondan hade larmat hela natten. Av
detta drog Cl*** slutsatsen att batteriet var slut.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-05 kl. 18:51.
2015-11-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Rätta mig om jag har men var det inte så att redan på måndag morgon var det någon anställd på Martorp som var till boden och upptäckte att gräset var nertrampat där. Om det var på måndagsmorgonen tyder det på att Lisa redan då fanns i skåpet. Det var ju inte precis någon gågata till boden som det var frågan om utan det var sällan någon hade ärende dit.
Händelsen du nämner var på tisd
2015-11-05, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Tisdag lunchtid:
Citat:
Efter att vi ätit lunch på tisdagen, strax efter ett, så gick jag ner mot byssan som står i ena
hörnet av Martorp. Jag såg att det höga gräset till entrédörren på byssan var nedtrampat och
att långt gräs var fastklämt in under dörren. Jag lade också märke till att en kvist satt fast i
dörren. Min reflektion var att någon bör ha varit där inne och letat efter flickan redan.
2015-11-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag uppfattade det som att hon jobbat i köket på ett lituiskt företag, men bara under sommaren. Någon utbildad kock är jag ytterst tveksam till.

Ja där ser man, va fel det kan bli, om man inte har rätt tolk, o ingen förstår frågorna!
2015-11-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Ja där ser man, va fel det kan bli, om man inte har rätt tolk, o ingen förstår frågorna!

Tolken kan inte översätta annat än vad kvinnan säger. Hur verbalt begåvade IB eller NB eller för den delen vilka sanningssägare de är, vet väl ingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in