2015-10-31, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag tror att det vid ett eventuellt fällande domslut mot topparna i TB ändå inte kommer att bli några pengar för långivarna att dela på. De som har tjänat på dessa bedrägerier ser nog till att det inte kommer att finnas något att driva in. De har nu gott om tid att gömma pengarna, sedan går de i personlig konkurs och flyttar någonstans där de kan leva livets glada dagar.

Precis därför jag vill ha dem breda även mot utförarna för att tycka det är värt att gå vidare.... Topparna har gömt sina pengar för länge sedan....

Men om människor på alla nivåer får ta smällen kommer garanterat sanningen enklare fram när de riskerar sitt eget skin...
Citera
2015-11-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Jag hoppas också på en grupptalan! Vem ska organisera den, starta den?

Jag är också på.
Någon som är sugen på att dra igång det?

Ev. kan man få hjälp av http://www.konsumentverket.se/konsumentfragor--anmalan/gor-en-anmalan/enskild-tvist-med-en-foretagare/ansok-om-grupptalan/
Citera
2015-11-01, 16:19
Medlem
Dem säger att det sista som lämnar människan är hoppet, även om man får igenom stämningen så finns det inga pengar att komma åt. Det bästa man kan göra nu är att gå vidare en erfarenhet rikare.
Citera
2015-11-03, 09:48
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Dem säger att det sista som lämnar människan är hoppet, även om man får igenom stämningen så finns det inga pengar att komma åt. Det bästa man kan göra nu är att gå vidare en erfarenhet rikare.

Nja, en grupptalan är ju riktad till privatpersonerna som orsakat detta. Så där kan det finnas pengar att hämta, det är frikopplat från konkursen.

Jag önskar allt gott till de som startar en sådan, bedragarna bakom detta ska inte få komma undan. Själv hann jag dock få ut det mesta så jag kan inte vara med.
Citera
2015-11-04, 22:02
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Jag hoppas också på en grupptalan! Vem ska organisera den, starta den?
Det är väl Aktiespararna om man är medlem hos dem?
Citera
2015-11-04, 23:17
Medlem
Detta var ganska intressant läsning från konkursförvaltaren, får se var det slutar:

Jag har inte lånat ut pengar till TrustBuddy utan till låntagare – kan mina pengar ändå bli en del av konkursen?

Konkursförvaltningen har fått många frågor kring detta ämne. Från ett juridiskt perspektiv handlar det om ifall pengarna mottagits av TrustBuddy med redovisningsskyldighet enligt avtalen samt om de har hanterats på ett sådant sätt av TrustBuddy att det finns separationsrätt till pengarna. Det innebär i så fall att pengarna på klientmedelskontona inte tillhör konkursboet utan låntagarkollektivet. Dessa frågor är väldigt komplexa.

Som vi tidigare låtit förstå innebär inte separationsrätt automatiskt att långivarna får tillbaka 90 eller 100 % av sina lån eller de medel som satts in. Även om långivarna kollektivt skulle ha separationsrätt är det troligt att separationsrätten i sådant fall gäller i förhållande till en andel av det som fanns på klientmedelskonton på konkursdagen samt kommer in därefter.

Utredningen är i dagsläget inte klar och vi kan därför inte ge några slutgiltiga svar på frågan om bolagets klientmedelskonton kommer att hanteras som separerade medel eller om de kommer att ingå i konkursen, eller hur långt en individualisering kommer att kunna verkställas. Vi kommer att genomföra utredningen så snabbt som möjligt och gör vad vi kan för att lånestockens värde inte ska sjunka.

Inom kort kommer vi att skriva till alla långivare för att beskriva hur vi tänkt hantera lånestocken för att den inte ska förlora i värde.

Hemsidan kommer att uppdateras så snart vi har mer information att delge.

Källa: http://www.lindahl.se/se/kampanj/trustbuddy-faq-sv/
Citera
2015-11-05, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Detta var ganska intressant läsning från konkursförvaltaren, får se var det slutar:

Jag har inte lånat ut pengar till TrustBuddy utan till låntagare – kan mina pengar ändå bli en del av konkursen?

Konkursförvaltningen har fått många frågor kring detta ämne. Från ett juridiskt perspektiv handlar det om ifall pengarna mottagits av TrustBuddy med redovisningsskyldighet enligt avtalen samt om de har hanterats på ett sådant sätt av TrustBuddy att det finns separationsrätt till pengarna. Det innebär i så fall att pengarna på klientmedelskontona inte tillhör konkursboet utan låntagarkollektivet. Dessa frågor är väldigt komplexa.

Som vi tidigare låtit förstå innebär inte separationsrätt automatiskt att långivarna får tillbaka 90 eller 100 % av sina lån eller de medel som satts in. Även om långivarna kollektivt skulle ha separationsrätt är det troligt att separationsrätten i sådant fall gäller i förhållande till en andel av det som fanns på klientmedelskonton på konkursdagen samt kommer in därefter.

Utredningen är i dagsläget inte klar och vi kan därför inte ge några slutgiltiga svar på frågan om bolagets klientmedelskonton kommer att hanteras som separerade medel eller om de kommer att ingå i konkursen, eller hur långt en individualisering kommer att kunna verkställas. Vi kommer att genomföra utredningen så snabbt som möjligt och gör vad vi kan för att lånestockens värde inte ska sjunka.

Inom kort kommer vi att skriva till alla långivare för att beskriva hur vi tänkt hantera lånestocken för att den inte ska förlora i värde.

Hemsidan kommer att uppdateras så snart vi har mer information att delge.

Källa: http://www.lindahl.se/se/kampanj/trustbuddy-faq-sv/

Ja ganska intressant, men inga direkta nyheter....

Efter att ha funderat en stund är min önskan att de avslutar detta snarast (före nyår) även om det innebär större förluster. Detta för att förlustavdraget troligen har ett större värde för mig än eventuella framtida betalningar, jag förutsätter att man kan göra förlustavdrag då man har betalat ränta på avkastningen, men jag kan ha fel

Avslutas allt före nyår har man de pengarna i juni görs det efter nyår har man de pengarna juni 2017....
Citera
2015-11-05, 09:39
Medlem
Det bästa vore nog om de kunde erbjuda två alternativ vad gäller utbetalningen av "lånestocken" till lånetagarna:
1. Du kan få en mindre procent av dina utelånade pengar NU via försäljning till tredjepart (skuldindrivningsföretag)
2. Du kan vänta på att skulden drivs in, vilket kommer att ta (uppskattningsvis 3-5år) längre tid men kan mycket väll tänkas ge större vinst över tid.
Citera
2015-11-05, 14:11
Medlem
Enligt hemsidan:

Jag har lånat pengar genom TrustBuddy, vad gäller för mig?

"Till dess någon annan information ges ska du betala enligt de villkor och regler som gäller för ditt lån precis som före konkursen."

Informationen man fick precis innan var ju, att man hade 30 extra dagar på sig till att betala pengarna. Nu skickas automatiskt ett mejl ut från Trustbuddy, där man hotas med inkasso och sånt. Men konkursforvalteren har ju selv skrivit, att även om man betalar in pengarna syns det inte på TrustBuddy-sidan. Därför att kommunikationen bankerna emellan är stängt av.

Vad betyder det då? Att man kan vänta och betala så fort som möjligt (inom dom 30 extra dagar), eller att man ändå skal utsättas för inkasso och sånt, när man inte har gjort något fel?

Supporten svarar inte, konkursförvalteren svarar inte på personliga frågor... What to do?
Citera
2015-11-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9K
Enligt hemsidan:

Jag har lånat pengar genom TrustBuddy, vad gäller för mig?

"Till dess någon annan information ges ska du betala enligt de villkor och regler som gäller för ditt lån precis som före konkursen."

Informationen man fick precis innan var ju, att man hade 30 extra dagar på sig till att betala pengarna. Nu skickas automatiskt ett mejl ut från Trustbuddy, där man hotas med inkasso och sånt. Men konkursforvalteren har ju selv skrivit, att även om man betalar in pengarna syns det inte på TrustBuddy-sidan. Därför att kommunikationen bankerna emellan är stängt av.

Vad betyder det då? Att man kan vänta och betala så fort som möjligt (inom dom 30 extra dagar), eller att man ändå skal utsättas för inkasso och sånt, när man inte har gjort något fel?

Supporten svarar inte, konkursförvalteren svarar inte på personliga frågor... What to do?

Det korta svaret, betala direkt.

Hur det är med de extra 30dagarna är i stort oväsentligt, betala så fort du kan om du vill slippa problem. Skulden kommer inte försvinna, det enda som händer är att någon annan kommer att äga den.
Citera
2015-11-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yankyD
Det bästa vore nog om de kunde erbjuda två alternativ vad gäller utbetalningen av "lånestocken" till lånetagarna:
1. Du kan få en mindre procent av dina utelånade pengar NU via försäljning till tredjepart (skuldindrivningsföretag)
2. Du kan vänta på att skulden drivs in, vilket kommer att ta (uppskattningsvis 3-5år) längre tid men kan mycket väll tänkas ge större vinst över tid.

Har svårt att tänka mig att alternativ 2 är rimlig om inte ett bolag i samma bransch som Trustbuddy tar över indrivningen av fordringarna åt långivarna (Savelend?) och har en tro på att man kan göra om långivarna till ens egna kunder. På samma sätt som Trustbuddy tog över Loanland.... Vi vet ju hur bra den indrivningen har gått.....

Men tvivlar på att någon vill solka ned sitt varumärke i Trustbuddy soppan...

Konkursförvaltaren kan nog max erbjuda några månader medan han håller bolaget i drift... lönegarantin räcker väl i ca 3 månader innan personalen inte längre är kvar....
Citera
2015-11-05, 23:19
Medlem
Sicken djäkla cirkus. Här är lite mer nyheter.
http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/trustbuddys-langivare-i-kris/

Angående att en del tycker att det verkar som om pengar återbetalades fortare efter stoppet. Enligt vad jag noterat återbetalas lån i högre grad i slutet av månaden, när folk får lön, än i början av månaden. En bra taktik tidigare har varit att stoppa utlåning 2 veckor före ungefär den 25 och därefter ta ut det som gått. Sedan har man startat utlåning igen.

Den senaste veckan tror jag inte att så många av er andra har sett att 'Belopp tillgängligt för uttag' ökat så värst mycket. Det har det i alla fall inte gjort för mig. Danmark har varit helt dött i typ 1 år. Har det hänt något har det varit minusbelopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in