2015-11-04, 15:24
Medlem
SuperTeflons avatar
Jag satt och fingooglade lite förstrött och titta vad jag hittade:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-gunhildsvik-huddinge-kommun-gunhildsviksvagen-17-8335196

Adressen är känd. Här bygger knarkseba5tian och Brasa hus tillsammans som säljs av storskojaren Pontu5 Warho1m. Nu togs annonsen bort, men dök snart upp igen, samma adress:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-gunhildsvik-huddinge-kommun-gunhildsviksvagen-17-8341375

Fastighetsbeteckningen är: Högmora 16:3

Tomten är avstyckad och skriven på Knarkseba5tians flickvän Lin* H*llberg (*=a).

Jag undrar lite över försäljningen då giltiga papper helt saknas på tomten. Tomten är 1000 kvadratmeter, men måste enligt byggplanen vara minst 1500 kvm. Styckningen har avslagits av kommunen. På en tomt med storleken 1500 kvm är största byggyta 55 kvm enligt gällande byggplan. Huset som ligger ute för försäljning är utan bygglov och på 110 kvm. Inget marklov har getts för de stora höjningar av marknivån och tanken saknar bygglov. Det går också att se i bilden i annonsen att fastigheten har otillåten takvinkel.

Jag hoppas det blir många frågor om detta vid visningen imorgon.

Vad har mäklaren för ansvar? Varför gör inte Huddinge kommun något, trots att dessa missförhållanden redan har anmälts?
Citera
2015-11-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gand
Dråsa är den springande punkten.
Utan hennes digra varumärke hade vi inte vetat vem Brasa är, initialt.
Han hade varit "41-åringen" om ens det, och glömts bort ganska snabbt.
Ingen FUP hade varit tillgänglig. Ingen koppling till Ugnen, Albano, bilbrand i Umeå, gamla förfalskade kvitton på nya ESSELTE-blanketter, mätarställningar osv hade framkommit.

Dråsa var den som headhuntade Brasa till sin finansiella interessesfär.
Detta är Dråsas tråd.
Ja,så ere ...
Hon bjöd på mus och han bygger hus....
Citera
2015-11-04, 19:14
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag satt och fingooglade lite förstrött och titta vad jag hittade:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-gunhildsvik-huddinge-kommun-gunhildsviksvagen-17-8335196

Adressen är känd. Här bygger knarkseba5tian och Brasa hus tillsammans som säljs av storskojaren Pontu5 Warho1m. Nu togs annonsen bort, men dök snart upp igen, samma adress:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-gunhildsvik-huddinge-kommun-gunhildsviksvagen-17-8341375

Fastighetsbeteckningen är: Högmora 16:3

Tomten är avstyckad och skriven på Knarkseba5tians flickvän Lin* H*llberg (*=a).

Jag undrar lite över försäljningen då giltiga papper helt saknas på tomten. Tomten är 1000 kvadratmeter, men måste enligt byggplanen vara minst 1500 kvm. Styckningen har avslagits av kommunen. På en tomt med storleken 1500 kvm är största byggyta 55 kvm enligt gällande byggplan. Huset som ligger ute för försäljning är utan bygglov och på 110 kvm. Inget marklov har getts för de stora höjningar av marknivån och tanken saknar bygglov. Det går också att se i bilden i annonsen att fastigheten har otillåten takvinkel.

Jag hoppas det blir många frågor om detta vid visningen imorgon.

Vad har mäklaren för ansvar? Varför gör inte Huddinge kommun något, trots att dessa missförhållanden redan har anmälts?

Bra observationer! Vän av ordning vill ändå påpeka att byggyta och boyta inte är samma sak.
Citera
2015-11-04, 19:41
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Bra observationer! Vän av ordning vill ändå påpeka att byggyta och boyta inte är samma sak.

Ok, jag må vara förvirrad, men är mina övriga frågor helt obefogade?

Jag tror mäklaren borde få det lite svettigt i morgon.
Citera
2015-11-05, 11:38
Medlem
SuperTeflons avatar
Drömmen om det sjönära boendet på Gunhildsviksvägen 17 grumlas lite redan när man läser på Wiki.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Treh%C3%B6rningen,_Sj%C3%B6dalen

Citat:
Fram till 1971 rann vattnet från ett reningsverk ut i sjön. Detta upphörde 1971 då avloppsnätet kopplades till Henriksdals reningsverk i Nacka. Sjön muddrades och nästan en meters djup av hela sjöbotten grävdes bort. Reningsverket vid Trehörningen byggdes om för att endast ta emot och rena dagvatten. Efter muddringen försvann många fåglar som flockats vid det näringsrika vattnet i sjön. Reningsverket stängdes 1990 och revs 1996. Numera renas Trehörningens tillflödande vatten endast av ett slitet och gammalt dunkersystem som bygger på sedimentdammar. Det är årligen risk för algblomning.
Fortfarande (2012) är sjöns vatten mycket näringsrikt, trots sanering av avloppssystemet, och Huddinge kommun anser sig inte kunna anlägga ett kommunalt strandbad i Trehörningen eftersom de inte kan uppfylla Naturvårdsverkets vattenbestämmelser för ett sådant. (SNFS 1996:6 och allmänna råd 89:4) Någon ytterligare muddring är inte aktuell. Andra mindre vattendrag som mynnar ut i Trehörningen kommer från Sjövägen, Sofieberg och Kynäs.

Brasa verkar dras till den här typen av lite grunda övergödda vattenansamlingar där beståndet av gäddor bokstavligt talat riskerar livet.

Tittar man på bilderna från Gunhildsviksvägen 17 så blir jag också lite besviken på att inte få ens en glimt av de moderna materialval som har valts i köket utan köket är mest något som mäklaren stött sig mot när de andra bilderna togs. Får man gissa att det är ett synnerligen budgetartat kök direkt från IKEAs fyndavdelning? Eller varför tål det inte att fotograferas?

Någon som tänker gå på visningen och spionera lite?
Citera
2015-11-05, 14:17
Medlem
Läser att huset har "Braskamin" - så passande......
Citera
2015-11-05, 18:45
Medlem
habets avatar
Citat:
Ok, jag må vara förvirrad, men är mina övriga frågor helt obefogade?

Jag tror mäklaren borde få det lite svettigt i morgon.

Så förvirrat var det nog ändå inte. Om boytan är 110 och byggytan max 55 då är det åtminstone någon av dem som fallerar i det här fallet.
Då övervåningen inte täcker hela undervåningens yta, kan omöjligt boytan bli 110 om byggytan är 55.

Hoppas han står och svettas ordentligt just nu, mäklaren alltså.
Citera
2015-11-05, 21:12
Medlem
SuperTeflons avatar
Tyvärr skrev jag fel adress i mitt första inlägg om Gunhildsviksvägen 17. Google indexerar bara detta på tredje sidan av träffar än så länge. Man får hoppas att spekulanter på Gunhildsviksvägen 17 orkar klicka vidare och se vilka problem de köper av dessa kriminella typer.

Jag tror att Gunhildsviksvägen 17 är ett talande exempel på att matematiken inte går i hop när Brasa står för uträkningarna. Det krävs väl både kattvind och moms på kvadratmetrarna för att komma upp i 110 Kvm.

Någon borde varna köparna av Gunhildsviksvägen 17 innan det är försent!
Citera
2015-11-05, 22:00
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Tyvärr skrev jag fel adress i mitt första inlägg om Gunhildsviksvägen 17. Google indexerar bara detta på tredje sidan av träffar än så länge. Man får hoppas att spekulanter på Gunhildsviksvägen 17 orkar klicka vidare och se vilka problem de köper av dessa kriminella typer.

Jag tror att Gunhildsviksvägen 17 är ett talande exempel på att matematiken inte går i hop när Brasa står för uträkningarna. Det krävs väl både kattvind och moms på kvadratmetrarna för att komma upp i 110 Kvm.

Någon borde varna köparna av Gunhildsviksvägen 17 innan det är försent!
Du trodde att mäklaren skulle svettas. Har du eller någon annan tipsat honom om tråden?

Vad gäller Brasas framfart tror jag att ett kok stryk är det enda som hjälper. Grundligt, med frakturer och bestående deformiteter. Jag tror inte att han fattar annars. Nisse kan möjligen förstå en misshandel av normalgraden. Det hänger på om de stöter på någon som arbetar på det sättet.
Citera
2015-11-05, 23:45
Medlem
Det råder ingen tvekan om att annonsen är ett provskott för att se om det går att få någon okritisk torsk på kroken, och att mäklaren är införstådd med detta.

På sedvanligt Brasa-manér går man händelserna i förväg. Förutsättningar finns inte att skriva ett seriöst kontrakt utifrån de uppgifter som står i annonsen, men lyckas man rycka av någon stackare en handpenning har man, som man säger, halva inne.

Att skriva kontrakt på en tänkt blivande avstyckad fastighet? Jag passar på det
Det finns inte ens en fastighetskarta i beskrivningen.

Uppgifterna om adress, fastighetsbeteckning och inteckningar avser den ostyckade tomten, och uppgiften om den blivande tomtytan är ungefärlig.

Det återstår mycket arbete innan det här objektet är registrerat och godkänt på alla nödvändiga sätt, om det ens går utan viten och sanktionsavgifter. Innan dess går det inte att skriva ett för köparen säkert kontrakt.
Citera
2015-11-05, 23:52
Medlem
Roshambos avatar
Alltså, Brasas förehavanden är så bisarra att man börjar undra om inte allt är ett Konstfack-projekt...
Citera
2015-11-06, 02:07
Medlem
ua571cs avatar
Ytor och sån't:

Byggyta - byggnadens "fotavtryck" på marken. Dvs yttermåtten, inkl ytterväggar.
Boarea - i princip måtten innanför ytterväggarna.

Jag gissar att ytterdörren är 90 cm bred. Genom att använda den som "skalstock", så verkar husets yttermått (byggyta) vara ca 7 x ca 10 meter = ca 70 kvm.

För att komma upp till 110 kvm, så måste man mäta hela golvytan på loftet. (Vilket antyds i texten i annonsen: "...om totalt ca 110 kvm"). Boarea är det i vart fall inte.

Övriga fördelar med huset som mäklaren missat i sin marknadsföring:
- Kraftledningsnära!
- Generöst avstånd mellan toalettstol och duschväggen i glas. Sitter man på muggen så krävs det inte ens en Flashback-dase för att olla duschväggen!
- Snygg och mycket barnsäker balkong - liggande och klättringsvänliga ribbor...
- Bra med förvaring i form av ett flertal osynliga garderober. Matchar perfekt med den osynliga klädhängaren i hallen...
- Elegant och sparsamt säkerhetsförsedd spiraltrappa.
(Jag ska erkänna att jag kollade på Biltemas hemsida om de salubjöd spiraltrappor. Men, dessvärre...)

Vad gäller det icke fotograferade köket: på kvällsbilden syns att köket är "under produktion".

På första bilden framgår att det byggts två likadana hus.

Jag kollade på kommunens hemsida, och hittade den gällande planen. Det går inte att utesluta att det finns en ny detaljplan eller fastighetsplan i vardande. Det skulle kunna lira med att tomten är under avstyckning. Det skulle också förklara varför kommunen inte reagerat på de inkomna klagomålen.

Men gäller nuvarande plan så är det här helfel. Jag tror till och med att det i så fall inte tillåts permanentboende, utan att byggnaderna bara tillåts för fritidsboende. (Hur man nu i praktiken ska kunna följa upp det.) Men det blir inte så bra att marknadsföra huset som en nybyggd "villa".

Har Brasa verkligen byggt utan bygglov???? På riktigt??? Jag ställer mig tveksam. Så skruvad är inte ens han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in