2015-11-04, 18:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det här var aldrig tal om en våldtäkt på "vanligt" sätt.
Det var GM:s sjuka fantasier som förverkligades och tog sig dessa bisarra uttryck, han ville ha makten över en kvinnas/flickas liv, att kontrollera och dominera för att sedan se henne maktlöst dö.
Det var hans perversa lustar, att onanera under en kvinnas/flickas dödskamp hängd i en snaras.
Förloppet var uttänkt och planlagt innan, sannolikt hade GM sett ut platsen med röret, förberett så att saker som behövdes, rep, tejp osv. fanns lättillgängligt.
Det var detta han fantiserade om då han stod i fönstret och onanerade som vetter mot kaféts ingång och spanade på tjejerna, det var detta han tänkt göra med den joggande kvinnan i det fall han fått med sig henne dagen innan.
Det finns dessvärre människor så störda med så skruvade fantasier, det är dock ovanligt att de omsätts i praktisk handling.
Du och andra som tror att detta var en våldtäkt som spårade ur har verkligen ingen koll.
Dock var handlingen sexuellt betingad, blottandet av kroppsdelar, onanerandet säger detta med all tydlighet. Dödandet ingick i planen från början och var ingen "slump".
Ytterst tragiskt.
Du har greppat vad det hela handlade om till skillnad från detta patetiska gäng av
konspirationsteoretiker/rättshaverister/mördarkramare som i förvånande stor
utsträckning invaderat tråden med sina infantila utgjutelser. Att de bara orkar hålla på
när det ser ut som det gör kring fallet, det är fan obegripligt alltså.

Att sitta här i tråden och hålla Lisas mördare om ryggen, anstränga sig med att argumentera
för att han egentligen skulle vara oskyldig, är ju en ren skymf mot minnet av Lisa och ett
hån mot de anhöriga. Och att NB är SKYLDIG till mordet på Lisa är ett obestridligt faktum.
Men vill man inte se verkligheten i vitögat så vill man inte eller så har man helt enkelt
inte de förståndsmässiga förutsättningarna för att kunna göra det.

Jag tror inte såna som nopomil och LGM har ens förmåga att verkligen kunna sätta sig in i
mordets förfärlighet och ana ens en bråkdel av det helvete offret tvangs uppleva innan allt av liv
utsläcktes hos henne.

Du var väl förresten först ute med var mördaren var att söka: i kretsen av gästarbetare
i bygden. Och du fick rätt i detta.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-04 kl. 18:25.
2015-11-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vad dom gör? SOG? Var skall jag kunna läsa det ? Är det inte hemligt? Vet du något?

Gå till DN o sök SOG!

Har läst in mig bra, på vad SOG jobbar med!
2015-11-04, 18:27
Moderator
OYs avatar
Finns det en viss möjlighet för att NB fälls för endast griftefridsbrott, finns det utrymme i bevisningen för en medgärningsperson, jag tänker snarast på tejpen med AB:s DNA och trosan med IB:s DNA.
2015-11-04, 18:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
http://www.expressen.se/gt/tingsratten-anmals-efter-lisa-holm-malet/

Nu anmäls Tingsrätten i Skaraborg!

Så löjligt så.
Det är ur ett föreningsintresse-perspektiv det JK-anmäls (förvisso i sin ordning), inte för bryt i rättegångsbalken.
Föreningen passar väl på nu när dom har ett uppmärksammat fall att "använda sig av".

Hurvida rättstolkar kunnat användas blir en bedömningsfråga, men Skaraborgs Tingsrätt har då rakt inte begått något brott.
2015-11-04, 18:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så löjligt så.
Det är ur ett föreningsintresse-perspektiv det JK-anmäls (förvisso i sin ordning), inte för bryt i rättegångsbalken.
Föreningen passar väl på nu när dom har ett uppmärksammat fall att "använda sig av".

Hurvida rättstolkar kunnat användas blir en bedömningsfråga, men Skaraborgs Tingsrätt har då rakt inte begått något brott.

Hur vet du att ett brott inte har begåtts, det är väl en domstol som avgör det, finns det prejudikat?
2015-11-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även på en längre sikt kommer Nerijus att vinna på den totala förnekelsen.

En gång i tiden, då han ev. blir fri så kan han säga när han blir påmind om det han blev dömd för: "Ja jag har blivit dömd för detta men jag är oskyldig". Han kan alltså försvara sig med att han är "oskyldigt dömd".

Delar din uppfattning att han har gjort en riktig tankevurpa när han skyller på sin bror. Nerijus kunde bara ha fortsatt att blåneka.

Dessutom är detta ett mycket grovt skambrott som det aldrig kommer att ges vare sig förlåtelse eller förståelse för. Inte ens från hans närmaste anhöriga.

Det är ett skambrott och det värsta illdåd man kan begå i fredstid. Helt obegripligt i sin grymhet.

Men jag tror inte han kommer ut i friheten om han vidhåller att han är oskyldig. Det finns ingen domare som skulle släppa ut honom med den opinion vi har.

För att få tidsbestämt straff måste psykologer och andra yttra sig om att brottslingen gör framsteg. Det kommer inte ske angående Litauern på så sätt som leder till tidsbestämt straff. Skulle inte förvåna mig om han också väljer självmord.
2015-11-04, 18:37
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Jag säger inte emot det du skriver.
Men det är inte riktigt samma sak som jag säger.
Vi utgår från t.ex Lisas handske; SID 10(666)i sakkuningutlåtande i FUP och sid 630 (668)
""I ett undersökt område på handskens avigsida påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I tre undersökta områden samt två undersökta besudlingar på handskens rätsida kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.""

Jag hävdar å det bestämdaste att enligt FUP är denna handske de områden på handsken som nämns BARA testade mot MISSTÄNKTA och BO.
Inga andra personer har testats mot denna handske.
Enligt FUP.
Alltså tre områden samt 2 besudlingar som inte fick någon träff mot de misstänkta och BO.

I tre undersökta områden samt två undersökta besudlingar på handskens rätsida kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte påvisas

När det står så i FUP betyder det då att det finns annat DNA men det matchar inte mot de misstänkta som var frun, brodern och mgm? Alltså det finns okänt DNA som aldrig undersökts vidare eftersom de inte matchar personerna i fråga?
2015-11-04, 18:40
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
frun till gm har sett hur Lisa såg ut är hon hittades i skåpet,endå så försvarar hon sin man...
Inte så konstigt eftersom hon är övertygad om att hennes man inte är gärningsman.
2015-11-04, 18:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har GM i åtanke att göra en "Olssonare"?

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är ett skambrott och det värsta illdåd man kan begå i fredstid. Helt obegripligt i sin grymhet.

Men jag tror inte han kommer ut i friheten om han vidhåller att han är oskyldig. Det finns ingen domare som skulle släppa ut honom med den opinion vi har.

För att få tidsbestämt straff måste psykologer och andra yttra sig om att brottslingen gör framsteg. Det kommer inte ske angående Litauern på så sätt som leder till tidsbestämt straff. Skulle inte förvåna mig om han också väljer självmord.

Du kan mycket väl ha rätt i detta. Jag hoppas verkligen att du har det om det skulle bli på det här sättet.

Det skulle inte heller förvåna mig. Hellre en "Olssonore" än ett erkännande tror jag. Hoppas verkligen att jag har fel i detta, men med tanke på att han nu under snart fem månader har nekat så kan detta vara en "möjlighet" som GM har i åtanke.
2015-11-04, 18:41
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varifrån kommer den uppgiften?
Tror det sades under rättegången. Dock inte helt säker.
2015-11-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så löjligt så.

Jag tror inte heller att tingsrätten kommer få kritik, men det är väl onödigt att inte eftersträva en smidig process? Vad är det som är så svårt att man inte kan planera in kompetenta (auktoriserade) tolkar som är redo?

Vi såg ju också att tingsrättens val av tolk var ju inte så lyckat. Det ter sig extra bedrövligt att det blir sådana här efterräkningar och diskussioner i ett mål som var så väl underbyggt av åklagaren.
2015-11-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det står i GP: "Pappan ingår i en militär grupp vid den svenska försvarsmakten som är utbildad och utrustad för uppgifter som ordinarie militär av olika orsaker inte kan lösa. Specialförbandets medlemmar måste räkna med att befinna sig i riskfyllda miljöer utomlands med fokus på strid och underrättelse.- Om han ingår en sådan grupp hanterar han uppgifter som är både känsliga och hemligstämplade, kommenterar en annan källa. -"

Seriöst , lägg ner era teorier om super förband och allt möjligt , pappan jobbar med att laga stridsvagnar, å inget annat ... Han är ingen super militär så är det bara ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in