2015-11-04, 17:08
Medlem
Jag sköt div olika vapen då jag var i lumpen. Det var ak4/ak5/ksp 58/psg90, glock etc.. .Men efter att ha kollat på youtube klipp så har jag börjat undra varför inte alla ak's av en bullpop design i våran är försvarsmakt är standard ?

Fördelar? Att magasinet/avfyrningsmekanismen sitter typ en dec längre bak och att vikten flyttas bak till din axel där du är stakast= mer presion. Samt att du får en längre pip längd= högre utgångshastighet på kulan, och då behöver man inte korta av pipan ala ak5d
Citera
2015-11-04, 17:34
Medlem
Turrluffs avatar
För att senast vi köpte in gevär var 1986 och då var AUG den enda bullpup modellen som va med i tävlingen och den klarade sig inte.
Citera
2015-11-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
För att senast vi köpte in gevär var 1986 och då var AUG den enda bullpup modellen som va med i tävlingen och den klarade sig inte.

Den klarade sig inte hurdå?
Citera
2015-11-04, 17:39
Medlem
Cykeltutas avatar
Ytterligare orsaker:
*Tråkiga att byta axel med eftersom man då får hylsor i nyllet (finns väl iofs nån prototyp numera som skickar ut hylsorna på undersidan numera)

*De är fula.
Citera
2015-11-04, 17:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Ytterligare orsaker:
*Tråkiga att byta axel med eftersom man då får hylsor i nyllet (finns väl iofs nån prototyp numera som skickar ut hylsorna på undersidan numera)
Är kanske ute på tunn is men för ett bra tag sen snubbla jag över nån sida/dokumentär om något automatvapen som enkelt kunde ändras höger/vänster för att passa skytten, tror hylsorna gick rakt upp och sen träffade en vinklad plåtbit.

Det borde väl inte vara så svårt att bygga bullpup med liknande funktion?
Citera
2015-11-04, 17:52
Medlem
Separatistens avatar
xx tråden i ämnet?

Testa sökfunktionen.

AK5 behöver vare sig mer precision eller längre pipa.
Citera
2015-11-04, 17:57
Medlem
Perfect10s avatar
Ofta sämre trycke på grund av konstruktionen
Fula
Inte bara hylsor i nyllet, vid en hylsexplosion är nyllet närmare
Fula
Knepig ergonomi vid magasinbyte och vid knästående eller liggande
Fula
Kan fastna i utrustning
Fula
Kort visirlinje med öppna sikten
Fula
Pga av att den blir kortare kanske stödhanden inte hamnar optimalt
Fula

Den har vissa fördelar när man vill ha en kort bössa men nog en smaksak om det gör någon reell skillnad. Används nog inte en enda bullpup inom 3gun och där om något hakar man på varenda liten detalj som kan öka prestandan.
Sedan är de fula.
Citera
2015-11-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Ytterligare orsaker:

*De är fula.

!0% av världens befolkning är vänsterhänta/vänsterskytta.
Citera
2015-11-04, 18:06
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan

Fortfarande ungefär (rätta mej om jag har fel) 5000 man bara i Sverige, som inte ens har något försvar att prata om.
Citera
2015-11-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
xx tråden i ämnet?

Testa sökfunktionen.

AK5 behöver vare sig mer precision eller längre pipa.
Ok , men du svarar ju inte heller på mina frågor.
Citera
2015-11-04, 19:02
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ja och ännu fler har dominant vänsteröga vilket egentligen är det som skall avgöra om du är vänster eller högerskytt. Jag är t.ex. vänsterhänt med ett dominant högeröga vilket betyder att jag är en högerskytt.
Citera
2015-11-04, 19:04
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Den klarade sig inte hurdå?
Har för mig att den inte klarade första testet vilket var kyla. Därför slutade de ganska omgående lägga tid på ett system som uppenbarligen var helt oanvändbart för militärt bruk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in