2015-11-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Om han kör en Mats Alm, men jag tror det är för sent för det?

Skulle han gjort från början tyvärr för sent för sånt nu!
2015-11-04, 14:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Om du laser FUPn kan de se att det finns andra anledningar att undersöka detta.
Andra anledningar än att Lisa mördades, eller vad?
2015-11-04, 14:51
Medlem
Citat:
Om du laser FUPn kan de se att det finns andra anledningar att undersöka detta.

Åklagaren ljuger

Jag tycker också att alla skall se detta klipp där åklagaren ljuger journalisten rätt I ansiktet, "levererar en lögn rakt upp i ansiktet" eller hur det nu var...

http://www.skovdenyheter.se/article/wennerholm-om-vittnena/

Många här brukar saga att om NB har ljugit en gang så gör han det alltid.
Då borde det samma väl gälla åklagaren?

Det star flera sidor om soppan och Lisas pojkvän i FUPn. Kollegan förhördes ett flertal ganger om detta så det kan inte ha bedömts sakna intresse.
2015-11-04, 14:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Menar du att du tänker att Lisa hängdes och tejpades och stuvades in i ett klädskåp på grund av att soppan tog slut på caféet där hon jobbade?
Han kanske menar att det satt en ung man i kafeterian samma dag som mordet, vilken Lisa kallade sin pojkvän.
2015-11-04, 14:54
Medlem
Citat:
Andra anledningar än att Lisa mördades, eller vad?

Du har inte läst FUPn?

En soppa tog slut och Lisa fick servera en annan soppa än vad kunden beställt.
Då hade hon sagt att "det gör inget för det var min pojkvän".
2015-11-04, 15:03
Medlem
Citat:
Du har inte läst FUPn?

Såvitt jag förstod menades med uttrycket var att det var "kundens pojkvän" som åsyftades. Språkförbistring mellan Lisa och den andra anställda.
2015-11-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Du har ingen aning om hur DNA utvärdering och matchning av bevismaterial går till...
eller hur.

Du hittar bara det du matchar mot.
I de fall man inte har hitta matchande resultat mot person som det testas mot, kan det finnas andras DNA som matchar. detta är gjort i de fall där det står t.ex att man inte hittat något matchande mot AB eller IB men träff mot NB och LH.
Självklart förstår jag att man inte tar upp detta i FUP.
FUP är bara till för att få ihop ett hållbart åtal mot den/de misstänkta.
Återigen Bevismaterialet i FUP har BARA matchats mot de misstänkta och BO.
Man hittar inget okänt DNA för det måste alltid matcha mot något.
Varje test är individuellt gjort mot varje enskild person som testats mot DNA.
EJ att förväxla med antalet personer som topsats, det betyder bara att man registrerar dessa personers DNA. Resultat får man fram när man kör de topsade personernas DNA profil mot Fynd på bevismaterial.
Det står svart på vitt mot vilka personer bevismaterialet testats mot.
Är vi överens om att det som står i FUP är sant.
Är vi överens om att inget bevismaterial i FUP har testats mot några andra än Misstänkta och BO.
Kan vi släppa detta nu.

Sök i FUP efter "jämförelseprov" så ser man exakt vilka personer som bevismaterial har testats mot.
t.ex sid 630 (638)

En sista då.
""Utredningsregistret
I utredningsregistret registreras DNA-profiler från skäligen misstänkta personer
som är registrerade på någon misstanke i misstankeregistret (MR), och
som lämnat DNA-prov för analys. Detta register hette med tidigare misstankeregistret.""
(fanns det fler skäligen misstänkta? Detta betyder att man inte kan köra DNA mot vem som helst)

Några länkar.

http://www.aklagare.se/PageFiles/3825/2008-05%20DNA%20som%20bevis.pdf

http://nfc.polisen.se/om-SKL/Organisation/SKLs-enheter/Biologienheten/
2015-11-04, 15:04
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Du har inte läst FUPn?

Jag har läst FUP. Har även följt rättegången. Lisa hade ingen pojkvän.
2015-11-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Såvitt jag förstod menades med uttrycket var att det var "kundens pojkvän" som åsyftades. Språkförbistring mellan Lisa och den andra anställda.

Ja, det är åklagarens tolkning.
It doesn't make sense. Varför skulle Lisa saga att det var ok, det gjorde ingenting att kunden fick fel soppa för det var kundens pojkvän? ?

Det som kollegan uppfattade är att Lisa sager att det gör inget för det "Var min pojkvän".
Kollegan hordes flera ganger i olika förhör och sager samma sak varje gang enligt FUPn.
2015-11-04, 15:10
Medlem
Citat:
Jag har läst FUP. Har även följt rättegången. Lisa hade ingen pojkvän.

Det är möjligt att hon inte hade, det är svårt att veta nu.
Men faktum kvarstår att det Lisas kollega hörts upprepade ganger kring detta, att man till och med letat efter kvittot i soptunnan, allt detta star i FUPn men åklagaren försöker förneka detta faktum när journalisten på Skövde Nyheter frågar om "soppan".

Åklagaren verkar väldigt förvånad over att journalisten läst FUPn.
Jag tror inte att det är vana vid att journalister och hundratals i allmänheten laser flera tusen sidor FUP inför en rättegång.
2015-11-04, 15:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Om han kör en Mats Alm, men jag tror det är för sent för det?
Mats Alm nekade till allt, såvitt jag minns. Han hade ju legat i en baklucka och ätit kall friterad kyckling och sedan dumpats av kines-maffian vid fyndplatsen.

Detta är väl dock den mest intressanta frågan vi har kvar nu (för livstid blir det): vad, om något, kan NB och hans (nya?) advokat hitta på i HR för att mildra straffet?
1. hittade offret hängande, fick panik, skar ned det, gömde kroppen. Erkänner griftefridsbrott.
2. lillebror mördade henne (och lämnade IBs DNA?) och bad om hjälp. Skyddande av brottsling/griftefridsbrott.
3. annan person genomförde mordet. NB städade mot ersättning/under hot. Skyddande av brottsling/griftefridsbrott
4. NB och LH träffades och initierade en frivilig sex-akt som spårade ur, erkänner vållande till annans död.
5. NB överföll LH med syfte att våldta, fick panik och dödade henne. Erkänner dråp.

Finns det andra alternativa versioner han kan dra?
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-04 kl. 15:12.
2015-11-04, 15:15
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Citat nedan från rättegångens rapportering från NLT, NB talar om att han såg GJ. Han frågar också förvånat : Varför ljuger han? Varför ljuger GJ frågar NB.
Vad sager ni andra som läst FUP om detta?

"Semir Hasanbegovic: – Nej, det var vid sjutiden.
09:32, 3 November 2015
Semir Hasanbegovic: Det här är inte senare skede som du har sett honom, undrar åklagaren
09:31, 3 November 2015
Semir Hasanbegovic: – Inte utifrån polisförhör.

Semir Hasanbegovic: Det stämmer inte med vad han själv uppger, säger åklagaren.

Semir Hasanbegovic: – Nej, han var där i fem minuter på sin höjd.
Semir Hasanbegovic: Så du menar att han inte stannade kvar hos gårdsägaren?

Semir Hasanbegovic: – Han åkte hemåt. Åt det hållet.

Semir Hasanbegovic: Var tror du att han var på väg?

Semir Hasanbegovic: – Men han bromsade inte ens in, jag såg bara att han lyfte handen och åkte vidare, berättar 35-åringen

Semir Hasanbegovic: – Vi satt utanför dörren till vår lägenhet och jag såg när han kom körandes på allén. Vid det här stora huvudhuset, till gårdsägaren. Han stannade till vid huvudtrappan. Han klev ut ur bilen från passagerarsidan, gick in huset, stannade där i högst fem minuter och gick sedan tillbaka till bilen. Han körde ut genom den lilla grinden där vårt hus finns och när han höll på att sätta sig i bilen gick jag emot honom, tänkte jag stanna honom och berätta att jag gjort i ordning fönsterblecket."
09:30, 3 November 2015
GJ's vittnesmål är ju en ren sketch och kommer nog inte ha något högre bevisvärde. Han erkände dessutom att han drack vin på student mottagningen på frågan i rätten.
Att mer eller mindre sitta och erkänna rattfylla i rätten tror jag förminskar värdet av hans vittnesmål ytterligare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in