2015-11-02, 11:52
Medlem
Efter svärdmorden i Trollhättan figurerade bilder i media på unga arabiska män med pekfingret upp i luften på det här sättet. SVT sände också ett barnprogram där deltagarna gjorde tecknet.

Rykten spreds om att detta skulle vara "ISIS-tecknet" men dementerades sedermera av SVT som hävdade att fingret i luften symboliserar "vi är alla en" eller något liknande...

Ett finger upp i luften kan givetvis betyda olika saker. Det verkar emellertid som att tecknet har en religiös konnotation som har plockats upp av islamister. Jag vill också minnas att jag har sett personer på gamla kristna helgonmålningar göra samma tecken, men är inte helt säker.

Vad är den traditionella religiösa betydelsen av "fingret i luften"?
Är det ett tecken som främst används radikala islamister eller är det en mer utbredd symbol inom den islamska traditionen i stort?
Senast redigerad av Anflabeten 2015-11-02 kl. 11:57.
Citera
2015-11-02, 12:21
Medlem
TheJackets avatar
"Det finns bara en gud"
Citera
2015-11-03, 23:16
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anflabeten
Jag vill också minnas att jag har sett personer på gamla kristna helgonmålningar göra samma tecken, men är inte helt säker.
Det du tänker på är nog pek- och långfinger upp och med handflatan vänd framåt. Det är en kristen symbol för välsignelse.
Citera
2015-11-03, 23:21
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Det du tänker på är nog pek- och långfinger upp och med handflatan vänd framåt. Det är en kristen symbol för välsignelse.

Hen länkade ju en bild. Annars är google bra:
Citat:
A hand with the index finger pointing upward symbolizes a 'hope of heaven', the person reaching out to the spiritual world.
Citera
2015-11-04, 07:25
Medlem
Bogomils avatar
Googla "muslim one finger".
Citera
2015-11-04, 07:29
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anflabeten
Efter svärdmorden i Trollhättan figurerade bilder i media på unga arabiska män med pekfingret upp i luften på det här sättet. SVT sände också ett barnprogram där deltagarna gjorde tecknet.

Rykten spreds om att detta skulle vara "ISIS-tecknet" men dementerades sedermera av SVT som hävdade att fingret i luften symboliserar "vi är alla en" eller något liknande...

Ett finger upp i luften kan givetvis betyda olika saker. Det verkar emellertid som att tecknet har en religiös konnotation som har plockats upp av islamister. Jag vill också minnas att jag har sett personer på gamla kristna helgonmålningar göra samma tecken, men är inte helt säker.

Vad är den traditionella religiösa betydelsen av "fingret i luften"?
Är det ett tecken som främst används radikala islamister eller är det en mer utbredd symbol inom den islamska traditionen i stort?

Det är numera en symbol för islam eller radikal islamism och betyder "det finns bara en gud". (Muhammed är inte Allahs son, utan dennes profet, alltså ingen gud).

Kristendomen tror ju t.ex. inte bara på gud utan även på jesus såsom guds son och dessutom tillkommer "den helige ande". Det skulle bli tre fingrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in