2015-11-03, 20:19
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Frugan eller brodern då? Deras DNA har ju också hittats på fynd
Varför går de helt fria ifrån åtal ?

Broderns hittades bara på en tejprulle. Inget konstigt med detta.

Kvinnans DNA på Lisas trosor. Sammansmetat med MGM DNA. Förklaras av att mannen duschade max en gng per vecka, enligt förhören, och att MGM och hans fru hade sex de senaste 24 timmarna innan mordet.

Så, nej - inget binder dem direkt alls.
2015-11-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamDexter
Finns faktiskt inte ett enda bevis på att han har dödat henne.. I bästa fall finns bevis för att han vid något tillfälle har rört vid hennes byxor och jacka... Borde inte tingsrätten se till det som faktiskt Är ?
Sen blod på rör eller snöre mm. kan ju bero på andra saker.. som att han skurit ned kroppen eller andra förklarliga orsaker.. men inget bevisar att han faktiskt var den som tog hennes liv.. eller?

sen får man ju inte glömma att han har alla möjligheter att ändra sin historia i en eventuell hovrätt.. En vassare försvars advokat... och helt plötsligt ett minne av och ett erkännande av förflyttning av kropp eller motsvarande.. eller?
på insidan av hennes byxor? På snöret som dödade henne. Lägg av. Det här är betydligt starkare bevisning än i Arboga-fallet.
2015-11-03, 20:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa slutade inte förrän efter kl 18, och hon levde 18:22, sannolikt 18:26. En okänd bil stod utanför ladan 18:45, den var borta 18:50-18:55. Vad var det för bil? Det är något som åklagaren borde ha förklarat.
Tidsaspekt förberedelse=kl 16-18
Tidsaspekt förflyttning av bil till baksida=c:a 18:55
Tidsaspekt för överfall/mord=18.27- c:a 18.55 (Märk väl. Arrangerat och klart på insida lada)
Tidsaspekt för transport till Martorp=19.00-19.15 (restid c:a 3 min förbi bostaden alt. c:a 5 min via grusvägen)

Sätt nu in detta som du skriver i en tidsspegel, tack:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En finnig skyddsling lockade med Lisa in i ladan. Där uppstod ett handgemäng som slutade i strypmord i hastigt mod. Ynglingen hängde upp Lisa, men ångrade sig och ringde sin beskyddare som kontaktade NB när denne kom hem från pizzaköpet. Han åkte ut till ladan, skar ner Lisa och lade henne i skyddslingens bil. De var i mjölkrummet när pappan utlöste larmet och gömde sig. När han tog första svängen till Källby körde de till Martorp.
2015-11-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, jag var inne på det lite innan också, väldigt lika argument om man jämför dom rakt över.

Dom kanske har hört av sig till Rönbäck och lagt fram sina argument och hon har köpt dom.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
35-åringen är skyldig. Det råder inget tvivel om den saken.
Det är hans eget problem att han inte erkänner eller i alla fall anstränger sig för att lansera en alternativ teori om hur hans DNA hamnat överallt.
Han kunde till slut inte motstå sina innersta sjuka lustar och tog chansen när den gavs. Han kommer att erkänna sitt mord om några år om inte någon på anstalten innan dess avslutar hans tid här på jorden.
Ja han är skyldig för med så många DNA bevis som det finns mot honom så finns det ingen annan gärningsman.

Men erkänna kommer Nerijus aldrig att göra för det är för mycket skam inblandat. Han kommer att göra som Ulf Olsson som mördade 10 åriga Helené . Han nekade i alla år trots DNA bevis.
Han nekade ända in i döden...

"Helénmordet var ett sadistiskt sexualmord på den 10-åriga flickan Helén Nilsson från Hörby i Skåne i mars 1989."
"Ulf Olsson begick självmord i sitt rum på den rättspsykiatriska kliniken i Sundsvall den 10 januari 2010, efter att han lagt ut ett avskedsbrev på sin blogg där han in i det sista hävdade sin oskuld."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hel%C3%A9nmordet

En länk till som berättar om dom två mord UO fälldes för.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sanningen-om-helen-dog-med-mordaren/
Senast redigerad av Timeout 2015-11-03 kl. 20:27.
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Jag har skummat igenom FUPen som hastigast och inte tittat på några kartor direkt så min insatthet är minimal, men har jag uppfattat det rätt när jag fått för mig att de bägge bröderna åkte iväg en bit för att gräva mask trots att de borde ha lika fin mask runt knuten?

Där de skulle "gräva mask" fanns LH gömd i ett skåp i närheten?

Finns det anledning att tro att brodern skulle hjälpa till att gräva ner LH på redan eftersökt område istället för att "gräva mask"?

Likbål är lite väl vågat med tanken på stanken uppstår då och det skulle inte förvåna mig ett dug om man skulle hitta plastemballaget som LH transporterats i den samma grop man "letat" mask i....
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Jag läser förundersökningen och ser vilka bevis som finns. Att du drömmer om DNA och blodspår från andra personer betyder inte att det finns där. Alla bevis talar för att det är just NB. Jag förstår inte varför du tror att det finns en konspirationsteori när alla bevis emotsäger denna teori. Jag har läst innantill. Hur förklarar du hans blod på insidan av hennes byxor? Dna på snöret som dödade Lisa? och alla andra bevis som finns.

Att fel människa eventuellt sitter häktad; att även fel människa döms för mord är knappast något unikt - trots omfattande "bevisning". Men det antar jag att du hört talas om?[/quote]

Men hans blod finns på hennes kläder? På insidan? Hur förklarar du det? Att av någon otrolig slump skulle han få dem på hennes kläder men den påhittade mördaren lämnar inga spår?
Det här är ett betydligt mer glasklart fall än många andra jag läst. Allting talar för att det just är NB. Jag förstår inte ert behov att förneka uppenbara bevis.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Finns säkert massa DNA från massa olika personer inne i ladan.

Men man kan omöjligt testa varje kvadratmillimeter av en lada på flera tusen kvadratmeter (två våningar dessutom). Praktiskt omöjligt.

Man måste välja vad man ska testa. Och då testar man ju rimligtvis det man gjort. Tejp, snöre, kläder. allt som Lisa kommit i kontakt med.

Ja, och på dessa fanns med stor sannolikhet fler dna. Speciellt på Lisas kläder tex..
2015-11-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamDexter
Finns faktiskt inte ett enda bevis på att han har dödat henne.. I bästa fall finns bevis för att han vid något tillfälle har rört vid hennes byxor och jacka... Borde inte tingsrätten se till det som faktiskt Är ?
Sen blod på rör eller snöre mm. kan ju bero på andra saker.. som att han skurit ned kroppen eller andra förklarliga orsaker.. men inget bevisar att han faktiskt var den som tog hennes liv.. eller?

sen får man ju inte glömma att han har alla möjligheter att ändra sin historia i en eventuell hovrätt.. En vassare försvars advokat... och helt plötsligt ett minne av och ett erkännande av förflyttning av kropp eller motsvarande.. eller?

Du har nog tittat på för mycket film. Med ditt sätt att se på bevisning hade varenda våldtäktsman och mördare gått fri.
2015-11-03, 20:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tidsaspekt förberedelse=kl 16-18
Tidsaspekt förflyttning av bil till baksida=c:a 18:55
Tidsaspekt för överfall/mord=18.27- c:a 18.55 (Märk väl. Arrangerat och klart på insida lada)
Tidsaspekt för transport till Martorp=19.00-19.15 (restid c:a 3 min förbi bostaden alt. c:a 5 min via grusvägen)

Sätt nu in detta som du skriver i en tidsspegel, tack:
Varför i hela friden flytta bilen från framsidan till baksidan med så mycket förberedelser? Ställ bilen på baksidan innan kaféet stänger, så tjejerna inte ser den, tack.
2015-11-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Ja, och på dessa fanns med stor sannolikhet fler dna. Speciellt på Lisas kläder tex..

Förstår ni inte att man inte bara letar efter en persons DNA eller blodspår på en plats? Man bortser inte från andras DNA. Hade det funnits annat DNA eller blodspår så hade dessa granskats. Du kan inte veta när du har ett dna-spår vem det tillhör. Du kan alltså inte leta enbart efter Nerijus.
2015-11-03, 20:25
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Vittnet sa ju specifict att det var en sån där bil med bara förar- och passagerarsäte, bara fönster i fram. Något som MGM också påpekade i dag efter lunch, att joggaren tydligt pekat ut fel bil.

18.26 kommer felringning. Ge det 3min till innan något verkligen händer säg 18.29.
18.50-55 var bilen borta. Säg 18.55 så måste han ha lastat in henne runt 18.50.

18.29-18.32 Tar tag i henne och släpar in henne på något vänster, gör henne medvetslös
18.32-35 Ställer sig och runkar (med sjukt andrenalinpåslag? Knappast).
18.35-45 Har ihjäl LH genom att hänga henne
18.45-50 Sätter sig och skiter, tar ner henne och börjar kolla för att lasta ut LH
18.50-55 Flyttar ev bilen och drar därifrån, kanske drar en extra koll om något ser konstigt ut

Att hinna med att runka och skita med fullt andrenalinpåslag inom 20min ger jag ju inte mycket för. Kan ju vara så att han faktiskt inte drog en skit just då men något stämmer inte. Han borde vara ren psykopat med grova störningar för att få ihop allt det där.

Eller så:

1. Tog han in henne i ladan
2. Flyttade undan bilen så ingen skulle se den. Backade in den i ladan eller dylikt
3. Våldförde sig/dödade
4. Förflyttade

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in