2015-11-03, 19:20
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det här är inte Fia med Knuff som Göran Frisk brukade säga. Han hade säkert velat vara i rättsalen och klämma sanningen ur ryssen. (Han ser ju ryssar överallt)

Känns som en onödigt känslopjunkig rättegång, inte minst på grund av målsägarbiträdet. Vågar nämndemännen fria även om de är osäkra på hans skuld, eller är trycket för hårt?
Nja, det är ju i slutändan människor det handlar om så självklart kan det inte uteslutas att de kan bli lite påverkade av det allmänna känsloläget... men å andra sidan så tycker jag som inte är känslomässigt påverkad att bevisen är solklara och rätt man är utpekad som Lisas mördare. Observera att det är min åsikt dock.
2015-11-03, 19:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Herregud... Sexuell störning?! 😂 Du är också fastlåst i den tidiga idén om att det måste vara NB som är mördaren.
Vad är det för ytterligare topsningar och blodprover som tagits? Hade polisen tappat bort de första proverna eller är det prover tagna till andra saker?
Har man fått några svar på det, ngn som vet?

DNA friar eller fäller det är bra att ha i minne då man ska kritisera vilka provtagningar som är gjorda.
I det här fallet har man alltså inga spår av någon annan som kunnat begå det här mordet.
Nej, det räcker inte med ett fingeravtryck eller broderns DNA på en tejpbit. Eller en fimp på någon av platserna. Det ska mer till för att åtala. Man fann ingen annans spår och därför är just den här mannen misstänkt för mord. I morgon får du ta del av då domstolen meddelar att han fortsatt kommer vara häktad.
2015-11-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ta fram var i FUP AJs fru på något sätt nämner något som pekar på att Gustav Jönsson var på godset den 7 Juni ?
Tack på förhand

Enligt NB och IB under dagens rättegång så var han bara 5 minuter på godset.
2015-11-03, 19:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Sid.897

Sammanställningar av undersökningar och resultat
Fibertejper från säten och bagageutrymme skickades till NFC2 för jämförelse med andra spår i ärendet. Hårstrået, som anträffades på joggingbyxorna samt handskarna, som anträffades i förvaringsfacket i förardörren, skickades till NFC för dna-analys. Resultatet från dessa undersökningar redovisas separat genom sakkunnigutlåtande.

NFC sakkunnigutlåtande - sid.502

Jag har inte tillgång till FUP:et just nu, vad säger sakkunnige om handskarna?
2015-11-03, 19:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte tillgång till FUP:et just nu, vad säger sakkunnige om handskarna?

Arbetshandskar (NFC) -
I en undersökt besudling på rätsidan av vänster handskes långfinger kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte
påvisas.
Vidare kunde blod inte påvisas.

Matchat då mot, NB, AB, IB och LH

Solglasögon = Inget DNA påvisat, men del av fingeravtryck från AB.
2015-11-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om hans blod finns på golvet när GM drar ner hennes byxor och det finns MGM-blod där så hamnar blodet på byxornas insida, eventuellt också utsidan.
DNAt på snöret kan ju tillkommit vid ett tidigare tillfälle.

Inget av dessa fynd går att tidsbestämma.

Det måste vara fler än NB som varit i ladan. Varför finns det inte dna från andra personer.
Har GM haft sån tur att han lyckats få tag i snöre som just NB tagit i, hängt snaran i rör som NB tagit i, och dragit Lisas kläder exakt där NB:s blod och dna funnits. Känns långsökt och osannolikt för mig i alla fall.
2015-11-03, 19:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Arbetshandskar (NFC) -
I en undersökt besudling på rätsidan av vänster handskes långfinger kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte
påvisas.

Solglasögon = Inget påvisat.

Märkligt att man inte undersökte insidan på handsken, inte heller verkar man ha fotograferat fyndet, rätt intressant då en kökskniv på samma plats i bilen påstås eventuellt har använts för att skära av det blå snöret som offret påstås ha dödats med.
2015-11-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut, men vems är handskarna i bilen, var de oanvända eller använda. Finns det bilder på dem, hur låg de i dörrsidan. Någon annan än trion som kört eller färdats i bilen?

Någons DNA borde ju finnas i handskarna om de är använda, vems, och varför låg de på förarsidan?

Solbrillorna, vems DNA på dem, blandat DNA?

I förhör med en anställd så hade det köpts handskar till NB i vintras, om jag minns rätt så hade han använt handskar då - i vintras. Det hittades DNA på handskarna som inte gick att jämföras mot person.

Citat:
Sid.897

Sammanställningar av undersökningar och resultat
Fibertejper från säten och bagageutrymme skickades till NFC2 för jämförelse med andra spår i ärendet. Hårstrået, som anträffades på joggingbyxorna samt handskarna, som anträffades i förvaringsfacket i förardörren, skickades till NFC för dna-analys. Resultatet från dessa undersökningar redovisas separat genom sakkunnigutlåtande.

NFC sakkunnigutlåtande - sid.502

Motsäger detta mitt tidigare svar om handskarna? Mindes inte exakt vad det stod bara, men det gav ändå inget resultat som gick att jämföras mot person, som jag skrev.
2015-11-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Finns inget 2/3 när det gäller livstid. Det är minst 18 år som gäller.
Först efter 10 år kan det ansökas om tidsbestämning - men det är ändå minst 18.

"Genom en reform år 2006 har Örebro tingsrätt i huvudsak övertagit uppgiften att tidsbestämma livstidsdömda fångars fängelsestraff. Tingsrätten får efter ansökan, som får göras först sedan tio års fängelse avtjänats, omvandla livstidsstraffet till minst 18 års fängelse."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sverige

Minst 18 år ja. Men 2/3 gäller vid tidsbestämt. Ta Mattias Flink som exempel, han fick sitt straff tidsbestämt till 30 år och släpptes ifjol då 2/3 gått. Dvs 20 år.
2015-11-03, 19:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Finns inget 2/3 när det gäller livstid. Det är minst 18 år som gäller.
Först efter 10 år kan det ansökas om tidsbestämning - men det är ändå minst 18.

"Genom en reform år 2006 har Örebro tingsrätt i huvudsak övertagit uppgiften att tidsbestämma livstidsdömda fångars fängelsestraff. Tingsrätten får efter ansökan, som får göras först sedan tio års fängelse avtjänats, omvandla livstidsstraffet till minst 18 års fängelse."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sverige
Det är visst 2/3 av straffet som gäller när livstid blir tidsbestämt. Läs din egen länk!
2015-11-03, 19:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Arbetshandskar (NFC) -
påvisas.

Solglasögon = Inget DNA påvisat, men del av fingeravtryck från AB.

Märkligt om AB:s fingeravtryck fanns på brillorna men inte NB:s, det är ju NB som brukar köra bilen, använder inte handskar och ett vittne såg en av bröderna framföra bilen, föraren hade solglasögon. Vems är brillorna, egentligen, vem brukar använda dem?
2015-11-03, 19:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
I förhör med en anställd så hade det köpts handskar till NB i vintras, om jag minns rätt så hade han använt handskar då - i vintras. Det hittades DNA på handskarna som inte gick att jämföras mot person.

Motsäger detta mitt tidigare svar om handskarna? Mindes inte exakt vad det stod bara, men det gav ändå inget resultat som gick att jämföras mot person, som jag skrev.

Oh nej, jag bara puttade in källa för vad du skrev. Du har helt rätt i allt du skrivit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in