2015-11-03, 16:47
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Till hennes försvar så har hon väldigt lite att gå på. Men visst, hon kunde ha utfört slutpläderingen bättre.

Instämmer i att hon har väldigt lite bevis som hon kan föra fram och som skulle tala för att någon annan än hennes klient är den faktiske gärningsmannen. Hade slutpläderingen hanterats med lite större skicklighet, hade större tvivel kring åklagar- och målsägandesidans plädering kunnat skapas dock. Nu blir det dessvärre inte så...
2015-11-03, 16:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst, usel plädering, ingen linje alls, bara en massa hoppande fram och tillbaka mellan ämnen.

Det är synd att sanningen ska avgöras av befattningshavares kompetens.
Om nu sanningen är att MGM enbart har agerat uppstädare så måste han ju säga det då isf för att undkomma morddom. Det vet ju du också eller hur. Har inget att göra med hur inkompetent hans advokat är när bevisningen är minst sagt blytung. Kniper han käft så blir det livstid helt klart.
2015-11-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man skulle kunna säga att hon gör vad hon kan med det material som finns. Det material som är.

Visst. Men tjänar det klienten? Det är väl tveksamt.
2015-11-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Ja hon kunde vara lite mer aggressiv men annars väldigt bra.
Jag kan inte sluta tänka på de utspridda grejerna. Varför skulle han snitsla en bana till sig själv

för att han är slarvig förstås, och hade väldigt bråttom,
nåt annat är inte att förvänta,
2015-11-03, 16:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det naturliga hade varit att lämna plasten på Martorp, helst kvar på kroppen. Varför lämna hjälm och jacka, och ta med plasten? Helt ologiskt.
Tja, kanske för att man kan elda upp byggplast eller sopsäck så att det inte blir några spår alls? Man kan också slänga den i vilken soptunna som helst utan att det märks.
Eller kanske för att det inte väcker någon uppmärksamhet om man har en ihopknölad sopsäck i bile en stund, medan en MC-hjälm är något helt annat?

Xenia, din logik är inte den enda tänkbara.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-03 kl. 16:53.
2015-11-03, 16:50
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det hade det definitivt. Speciellt Eriksson hade varit intressant att höra, efter att gått igenom detta material.
IR har till sitt egna försvar, faktiskt haft förhållandevis kort tid i detta som öppet och stora indicium-ärende. Hon har vissa poänger i sin plädering iom detta, men det blir för mycket melodi.

Vid den sannolika överklagan, kanske ett advokatbyte sker?

Spelar roll. Om inte MGM börjar sjunga och ge en rimlig anledning till bevisningen mot honom är felaktig så kommer knappast HR att ta upp fallet
2015-11-03, 16:51
Medlem
Citat:
Advokat Inger Rönnbäck är märkbart irriterad. Hon menar att poliser inne i rättssalen har suttit och skrattat, under förhandlingen. "Jag sa till direkt", säger hon.

Hon verkar inte alls vara på humör
2015-11-03, 16:52
Medlem
BRA av IR!
Hon fick med det mesta. Missade bara några detaljer.
Moppens senfärdiga 1h långa undersökning, skorna + några till.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hewperry
"Hon kritiserar att polisen ska ha sparkat till en katt så att den skrek till när 35-åringen greps. - Man laddar upp när man ska ta hand om någon som man har bestämt sig för att är skyldig."
Wtf? Förstår inte varför hon endast sysslar med att kritisera alla inblandade i fallet istället för att faktiskt påtala eventuella scenarion där NB är oskyldig?
TR lyssnade på vittnet likaväl som att vi läste live - så att överdriva, lägga till och dra ifrån lär inte vara till fördel..
Medlem
Kanske måste ge advokaten lite cred ändå. Någon måste ju försvara honom och hon försöker väl göra sitt bästa...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Jag är väldigt besviken på advokatens slutplädering. Det är väldigt halvhjärtad och det känns som om hon inte tror på sin klients oskuld.
NB kommer att få livstid, jag tror inte heller att han lyckas hamna på psyket.
Mordet var planerad, det värsta är att NB inte har mod att erkänna och äntligen fattar vad han har gjort.
FUP:en gör mig deprimerad att en ung människa förlorar livet och en hel familj tillfogas så oändligt mycket smärta. Jag lider med dem.
NBs är iskall och förnekar. Fantasierna måste han haft länge. Kan en sådan människa rehabiliteras och bli en medborgare som samhället har nytta av? När han är 50 som mest blir han släppt ut igen. Utvisad till Litauen. Är fantasierna kvar? Hur många gånger kommer han att runka med tanke på mordet på tjejen?
Vilken jävla soppa. Man mår illa.

Jag hoppas och tror att både polisen i Sverige, Storbrittanien och Litauen undersöker likartade olösta brott. Det kan komma fram mer.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst. Men tjänar det klienten? Det är väl tveksamt.

Nej, det tjänar inget alls, vad jag hört i pläderingen. Min uppfattning är dock att detta är ett mål som aldrig kan komma att tjäna MGM i någon väsentlig del. Som sagt, materialet är vad det är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in