2015-11-03, 13:56
Medlem
Åklagaren manglar på bra. NB är så gott som körd. Det räcker inte med "jag vet inte".
2015-11-03, 13:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok. Jag är osäker - men denna begränsning är vad advokat tidigare sagt till mig. Att t ex påstå att du sett en person begå ett brott trots att så inte skett och du medvetet ljuger kan leda till att du själv anklagas för brottet "falsk tillvitelse".. och att det gäller även anhörig i vittnesbåset.
Det kanske är osann partsutsaga du tänker på? Som brottsrubriceringen blir om du ljuger under sanningsförsäkran. Oavsett vad så kan man ju alltid bli åtalad för skyddande av brottsling om du ger falskt alibi.

http://www.lag24.se/a/mened,-osann-partsutsaga-samt-liknande-brott
2015-11-03, 13:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som Tingsnotarien påpekar är att det krävs också att den falska tillvitelsen skall riktas mot en myndighet som har att ta upp den. (Lögner om skattefusk till skattemyndigheten, lögner om brott till polismyndigheten etc).

Nu är frågan om ett falskt vittnesbörd omfattas av det här, eftersom det går att hävda att domstolen (som är en myndighet) inte har att ta upp en sådan anmälan.

Jag är alltså osäker på var gränsen går därvid, eftersom till exempel en åklagare inte skulle ha några problem att ta upp en sådan fråga. Att domstolen (nämnden) kan ta upp en falsk brottstillvitelse ex officio tror jag inte men åklagaren har inga sådana problem. Man är inte skyddad mot brottsansvar därför att man befinner sig i en rättssal.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Bra poäng, åklagaren är ju en myndighet och är inte begränsad till att ta upp anmälningar inom åklagarmyndighetens dörrar, detta innebär att en åklagare, för att uppfylla kravet i lagtexten, kan ta upp en anmäla en falsk tillvitelse i rätten.

Jag läser vad ni skriver.

Hoppas någon handlingskraftig också läser.
2015-11-03, 13:59
Medlem
"Nerijus Bilevicius DNA finns på tio olika ställen på Lisa Holms kläder. NFC har inte letat överallt på kläderna, utan de har tittat på de ställen där de misstänker att det kan finnas DNA. Det är möjligt att det finns på fler ställen", säger åklagaren.

Så potentiellt kan det finnas DNA från någon annan, t.e.x brodern? Det där är ju oroande tycker jag..
Varför söker man inte i hela jackan? Vad har man att förlora på det?
2015-11-03, 14:00
Medlem
Åklagaren berättar om blodet. "Det är riktiga blodbilder och inte kluster som har gnuggats in".

Vad anser nopomil, Theforeigner m.fl om detta?
2015-11-03, 14:00
Medlem
Ni som kan det här med rättegångar.. Har det inte varit en väldigt kort rättegång med tanke på hur stor utredningen varit och hur mkt folk som varit "inblandat"? Alltså som har varit i och rört sig i området den för brottet aktuella tiden.
2015-11-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Ni som kan det här med rättegångar.. Har det inte varit en väldigt kort rättegång med tanke på hur stor utredningen varit och hur mkt folk som varit "inblandat"? Alltså som har varit i och rört sig i området den för brottet aktuella tiden.

Säger inte den åtalade nånting så flyter det på rätt bra. Han har inget att komma med
2015-11-03, 14:02
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerazzurri87
"Nerijus Bilevicius DNA finns på tio olika ställen på Lisa Holms kläder. NFC har inte letat överallt på kläderna, utan de har tittat på de ställen där de misstänker att det kan finnas DNA. Det är möjligt att det finns på fler ställen", säger åklagaren.

Så potentiellt kan det finnas DNA från någon annan, t.e.x brodern? Det där är ju oroande tycker jag..
Varför söker man inte i hela jackan? Vad har man att förlora på det?

Tolkar det som att man har undersökt t.ex. jackan okulärt och testat de besudlingar som man bedömt vara relevanta.
2015-11-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Tolkar det som att man har undersökt t.ex. jackan okulärt och testat de besudlingar som man bedömt vara relevanta.

Så är det nog.. NFC vet väl sitt jobb bäst
2015-11-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Säger inte den åtalade nånting så flyter det på rätt bra. Han har inget att komma med

??
Det var inte svar på min fråga..
2015-11-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerazzurri87
Så är det nog.. NFC vet väl sitt jobb bäst

NFC gör bara det som beställs av uppdragsgivaren.
2015-11-03, 14:06
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Nej den har varit lagom med tanke på hur mycket DNA som matchade från början.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in