2015-11-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Expressen journalist sager att de har ringt familjen I Litauen och förklarat att IB kan vittna på telefon. IB hade inte förstått detta hon trodde hon måste komma till Sverige.
Efter att Expressen talat med familjen I litauen så har hon nu bestämt sig för att vittna.

Skönt att se att pressen gör sitt jobb.
Åtminstone Expressen.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
Vilken media har den bästa bevakningen??

Snabbt - direkt:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4417394-liverapportering-fran-rattegangen

Senare ljudåtergivningar här:

http://www.expressen.se/gt/rattegangen-om-mordet-pa-lisa-holm/
Medlem
ace_secs avatar
Vad gäller vittnesuppgifter;

Dessa brukar rankas ganska lågt.

Det är bevisat gång på gång i forskning att vittnesuppgifter tenderar att vara väldigt bristfälliga och till stor del helt felaktiga.

Färg på bilar, tidpunkter man säger sig ha sett någon, längd på personer - ja allt...

Detta vet rätten, och kommer således lägga den absoluta merparten av sin bedömning utifrån den tekniska bevisningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Måste säga att advokaten jobbat baklänges om han skulle vara oskyldig
Känns detta uppåt väggarna urbota galet.
Den här dagen skulle varit hennes första och ända dag.
Och en sak till vi har ingen postutdelning på söndagar i Sverige.

Väntar på att få höra hans fru som efter att hon ändrat sitt vittnesmål fram och tillbaka känns helt idiotförklarat.

Oavsett vad hon säger är det inte längre trovärdigt. Hon skulle stannat här och inte flytt undan med huvudet i sande.
Detta förhöret är försent och hjälper honom föga med det bevis som redan finns.
Mkt sorgligt att något så allvarligt som mord kan få behandlas så oaktsamt

Skämms kudde
Nu är ju det så att det var frun själv som i sista stund insisterade på att vittna.
2015-11-03, 10:23
Medlem
Citat:

Jag kombinerar:
laser liverapporteringen på NLT och så lyssnar jag på Expressens kommentarer.
NLT rapporterar väldigt snabbt I sin live chat.
Medlem
joh80s avatar
Citat:
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4417394-liverapportering-fran-rattegangen

NLT (Nya Lidköpings tidningen) har mycket bra rapportering.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
I det här fallet så tror jag att utredningen har torrt på fötterna.

Likstelhet i all ära men det är flera "komponenter" involverade för en bedömning vad det gäller att kroppen skulle ha flyttats eller ej efter flickans död.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1

Det finns mycket information på nätet.

Jag tror att utredningen med stor säkerhet kan fastställa om flickan har flyttats omedelbart efter att döden har inträffat.

Betänk då
•om kroppen vänds först sedan mer än ca 12 h förflutit efter döden, kvarstår de ursprungliga likfläckarna (fixerade likfläckar) och inga nya bildas
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Beror på hur rätten ser på ett sådant erkännande, skulle de finna att det ligger någon sanning bakom kommer det givetvis kunna leda till en friande dom sen om det kan leda till en fällande dom för hustrun beror väl lite på, vi har ju sett hur man inte endast ska gå på ett erkännande för att döma någon utan det måste finnas viss stödbevisning. Så endast den omständigheten att hon "erkänner" får inte henne att bli fälld per automatik.

Ej heller ett erkännande från någon annan tar bort styrkan i den utredning som gjorts. Den är ju precis lika stabil då som den är nu.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag sager inte att godsägarens son är skyldig.
Men jag sager att det är lättare att sätta dit och döma migrantarbetaren för ett brott han inte begått. Ingen hade försökt något liknande med godsägarens son.
Kom in i matchen!
Om motsvarande bevisning som föreligger mot NB hade pekat på "godsägarens son" så hade han varit i samma situation som NB.
Att förespegla något annat är en smula naivt och okunnigt.
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Tolken kan bara vara med till kl 11.00 enligt expressen.

Nu vet jag inte vad tolken har för annat möte inbokat efter kl 11. Men skulle man inte kunna ställa in/skjuta upp det mötet, nu när en av vår tids största mordrättegångar behöver hjälp direkt! =)
2015-11-03, 10:24
Medlem
Colossos avatar
Dom (Irina och Nerijus) borde ha stängt av sina facebook konton och inte bara tagit bort sina bilder. Nerijus har ju kopplat sin mamma till kontot som "släkt", vilket kanske inte är så bra.
2015-11-03, 10:25
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sperman och avföringen kan ha kommit dit när som helst, det bevisar inget. Och att den åtalade inte satt på internet vid den tiden, bevisar inte att han i stället var sysselsatt med Lisa. Dock kan detta med internet ge alibi åt brodern, det stämmer. Men VET man vem som satt på nätet - vad gjorde personen på nätet, som bevisar att det endast kan vara den personen? Jag gissar att dessa tre kände varandra rätt bra, kände varandras vänner, kunde varandras lösenord, visste var de andra brukade härja på nätet...
om vi följer den tanken hela vägen innebär ju det i så fall att den som använde internet medan brodern utförde dådet visste vad som skedde och att det var planerat redan innan.

hur troligt är det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in