2015-11-03, 00:15
Medlem
Har detta redan avhandlats?
Jag blir inte riktigt klok på det här med hur Lisa påträffades i skåpen. Benen böjda/vikta/vridna åt fel håll säger polisen. Jag kommer inte ihåg riktigt vilket verb de använt. Men strunt samma. Jag kan tänka mig tre möjligheter varav jag strax skall utesluta två.
1. Benen böjda åt fel håll i höftleden så att lårens baksida hamnar mot korsryggen. Omöjligt så klart eftersom man i så fall skulle behöva kämpa mot några av kroppens starkaste ligament. Och vad skulle nyttan vara med det om vi tänker oss att det går ut på att få in Lisa i skåpet?
2. Benen böjda åt fel håll i knäleden så att smalbenens framsida hamnar mot lårens framsida. Återigen vad skulle nyttan vara med det om det gäller att få till en så kompakt Lisa som möjligt?
3. Fötterna/benen vridna så att tårna pekar inåt-bakåt. Detta skulle kunna vara ett sätt att minska ner Lisas yttermått så det tror jag på.
Men varför säger inte poliserna det då? De har ju varit medvetet kryptiska och diffusa i sina uttalanden så varför inte? Sedan är poliserna inte heller några lingvistiska ekvilibrister direkt. T.ex. får man höra vederlägga i betydelsen belägga/bevisa, eller fastighet när de menar byggnad så än en gång varför inte? Vad tror ni andra?
2015-11-03, 00:18
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du har så rätt. Intressant läsning nedan.

The Fantasy Life Of The Female Multiple Murderer
http://crimeshots.com/BTKProfile.html
Hm. Tänkvärt, man börjar undra hur många kvinnliga mördare som kommit undan för att ingen ens misstänkt att det kunde varit en kvinna som gjorde det.
2015-11-03, 00:19
Medlem
Hur hanterar man kroppen?

Har läst 0.1% av tråden och delar av FUP. Orkar inte leta/har inte sett information om följande.

Hur får man ut en stel kropp ur ett så trångt skåp utan att orsaka skador på kroppen.
Rättsläkaren vill förmodligen jobba med så "ren" kropp som möjligt, dvs fri från ytterligare märken på kropp. Verkar ju inte varit aktuellt att såga upp skåpet, då det är intakt. Vassa kanter överallt.
Då har väl förstått att hon var död direkt också, så dom inte slitit ut henne ur skåpet.
Vet man tiden för när kroppen var avlägsnad från fyndplatsen, för den måste väl varit kvar några timmar?

Vilken är bästa teorin on IBs besudling på trosor? Han har onanerat sin smutsiga penis och sedan rört hennes trosor?
2015-11-03, 00:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur stor är sannolikheten för dessa fynd om NB har städat efter ett dödsfall av annan orsak än att NB är skyldig till mord?

Du har hoppat över en fråga, om ett av tusen hängningar är mord, hur stor är sannolikheten för att en hängning är självmord.

Förresten, när vi pratar sannolikheter, hur stor är sannolikheten för att ett vittne i den här rättegången var protokollförare under vatchareeyarättegången i Luleå TR?

Så länge inga konkreta omständigheter kan framdras i bevisningen som tyder på att någon annan skulle vara inblandad så behöver man inte ens resonera om den allmänt låga sannolikheten att någon skulle sitta och i det här läget tiga på sig själv en livstidsdom (eller 18 år om han har tur) för att skydda en uppdragsgivare. En uppdragsgivare som dessutom seglat under radarn och inte vare sig ringt eller blivit uppringd vid tiden för mordet.

Det är bara nånstans 1 på 500-600 dödsfall i Sverige om året som är mord. Innebär det att om vi hör att en kriminellt belastad 19-åring från Rinkeby hittats död i ett parkeringsgarage så bör vi utgå från att det var en naturlig död?

Sannolikhetsbedömningar måste sättas in i en kontext och hänsyn tas till alla kända parametrar. Innan du förstår det kommer du att fortsätta gå vilse varje gång du ska göra en.

Jag tycker de här insinuationerna om självmord är vidriga faktiskt. Ett hån mot Lisas familj. De är helt meningslösa och inte ens framförda av advokaten. Hon hittades med tejp runt halsen, munnen, ögonen och med nerdragna byxor. Och du börjar gagga om att det kanske var ett självmord. Hon skickar ett SMS efter jobbet, går in och hänger sig i ladan efter att ha tejpat sig själv. Sen kommer Nerijus, drar ner byxorna så att det ska se ut som ett sexmord, skär nere hennes döda kropp och gömmer den i ett klädskåp?

Vad är poängen med dessa "alternativ till åklagarens gärningsbeskrivning"? Tycker du själv att domstolen ska ta såna här spekulationer under seriöst beaktande?
2015-11-03, 00:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så länge inga konkreta omständigheter kan framdras i bevisningen som tyder på att någon annan skulle vara inblandad så behöver man inte ens resonera om den allmänt låga sannolikheten att någon skulle sitta och i det här läget tiga på sig själv en livstidsdom (eller 18 år om han har tur) för att skydda en uppdragsgivare. En uppdragsgivare som dessutom seglat under radarn och inte vare sig ringt eller blivit uppringd vid tiden för mordet.

Det är bara nånstans 1 på 500-600 dödsfall i Sverige om året som är mord. Innebär det att om vi hör att en kriminellt belastad 19-åring från Rinkeby hittats död i ett parkeringsgarage så bör vi utgå från att det var en naturlig död?

Sannolikhetsbedömningar måste sättas in i en kontext och hänsyn tas till alla kända parametrar. Innan du förstår det kommer du att fortsätta gå vilse varje gång du ska göra en.

Jag tycker de här insinuationerna om självmord är vidriga faktiskt. Ett hån mot Lisas familj. De är helt meningslösa och inte ens framförda av advokaten. Hon hittades med tejp runt halsen, munnen, ögonen och med nerdragna byxor. Och du börjar gagga om att det kanske var ett självmord. Hon skickar ett SMS efter jobbet, går in och hänger sig i ladan efter att ha tejpat sig själv. Sen kommer Nerijus, drar ner byxorna så att det ska se ut som ett sexmord, skär nere hennes döda kropp och gömmer den i ett klädskåp?

Vad är poängen med dessa "alternativ till åklagarens gärningsbeskrivning"? Tycker du själv att domstolen ska ta såna här spekulationer under seriöst beaktande?
Vilken uppdragsgivare skulle ringa NB om ett sådant här uppdrag, när hans engelska och svenska är dålig? Självklart gavs uppdraget öga mot öga.

Skulle inte någon ta på sig ett långt fängelsestraff för sin bror? Eller räkna med att bli frikänd?

Enligt rättsläkaren AB skedde tejpningen efter hängningen, så varför föreslår du att Lisa tejpade sig själv?

Det finns inget annat än avklädningen som tyder på sexbrott, så varför kan inte städaren ha fingerat ett sådant i samband med att han dumpar kroppen?
2015-11-03, 00:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Osäkerheten kring både exakt dödsorsak och verklig dödstidpunkt kommer att ge NB max griftefridsbrott som påföljd, nåt annat vore orimligt. Detta då i hovrätten, tänker jag mig. Mot sitt nekande, antagligen.
2015-11-03, 00:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Semir Hasanbegovic:
– Nej.
16:15, 2 November 2015
Semir Hasanbegovic:
Stämmer det att det inte fanns något på flickans kropp som kom från den misstänkte?

Rapportering från nlt.se med NFC-tekniker idag.

Kan det vara felrapportering? Fanns det alltså DNA på Lisas kropp?

( läses nerifrån och upp)
2015-11-03, 00:31
Medlem
Mooskys avatar
Då vet man att slangen höll för att hänga Lisa eftersom man testat detta. Man vet att blod DNA inte ger den här typen av fläckar om blodet inte är färskt. Alltså inget släpa i golvet genom våta handdukar eller kläder typen.
Man vet också att det luktade då polisen tittade in i byssjan. Man vet också att överläkarnas dödsorsak håller. Och att hon därmed hängdes.

En klarare bild har framkommit om gärningsmannen i och med Professor Niklas Långström vittnat om en sadistisk sexualbrottsling. En man som sedan länge har fantiserat om att utföra den här typen av sadist mord, och att han gått till handling. Ingen impulshandling utan ett visst planerande.

Så vad kan då försvaret ha kvar efter sina fiaskon?
2015-11-03, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har verkat vettig i tråden så jag förstår inte varför du ägnar dig åt detta rena trams. Har du bara fastnat i att du måste vara kritisk till bevisningen?

Man har hittat hans DNA blandat med offrets DNA. Man har hittat DNA från både sekret och blod. Man har hittat DNA från honom på både jackan, byxorna, repet och röret. Ett antal olika besudlingar från flera källor och på flera ställen. OK: Blixten kan slå ner en gång på ett ställe och ett enda DNA-fynd hade varit problematisk, det erkänner jag gärna. Men så många det rör sig om?

Jag hade tidigare ett räkneexempel i tråden där jag väldigt generöst satte kontaminationsrisken till 20% i det enskilda fallet. När jag nu vet mer om naturen i DNA-fynden så säger jag att en risk på 5-10% är VÄLDIGT HÖGT räknat. Men för att vara snäll säger jag ändå 10%. Då räknar vi:

- Sannolikheten att ett fynd kan bero på kontamination: 10%
- Sannolikheten att två oberoende fynd kan bero på kontamination: 1% (0,1*0,1)
- Sannolikheten att tre oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,1%
- Sannolikheten att fyra oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,01% (1 på 10 000)

Vi kan stoppa där. Antalet totala DNA-fynd var som bekant större. Dessutom har vi fyndet från hans fru. Vilken annan mördare skulle ha avsatt det än han? (Man hittade hennes DNA på ett av hans klädesplagg också, vilket bevisar att den typen av kontamination skett i minst ett annat sammanhang)

Jag är uppriktigt förvånad att folk som verkar vara vid sina sunda vätskor sitter och försöker förklara bort DNA-bevisningen på allvar. Att några foliehattar och (i ett par fall åtminstone) inte psykiskt friska personer gör det är en sak. Men andra?

Det här är bindande bevisning för hans koppling till förloppet - det är inte mycket teknisk bevisning som skulle hålla i en rättegång om man på fullt allvar hävdar att det här inte räcker för att binda honom till offrets kropp. Inga spår efter andra personer har hittats. Vad mer begär du egentligen för att känna dig övertygad?
Nej, dina räkneexempel stämmer inte i detta fall tycker jag. Det var hans arbetsplats, han har lämnat sperma och blod (röret) och det är ju bevisat. Vad som inte är bevisat är om dammet eller golv bär hans DNA. Vad händer med en kropp som dras omkring i detta?

Jag har räknat ut att en halvtimme räcker för detta mord, så visst kan NB vara GM. Så vittnen som anger kl 18:00 och 19:00 kan ha rätt och han har gjort det därimellan. Han kanske var försiktig och hade handskar och lämnade inga fingeravtryck eller DNA, trodde han, han glömde bort att han skadat sig och att rummet var fullt av hans DNA. Men den korta tiden kräver ett iskallt psyke och jag vill gärna se en sinnesundersökning av mannen och är han då psykopat så är han med största sannolikhet skyldig.

Bara för att du är så snäll med mig ska jag snabbt skriva ihop det sista i mitt konstiga "arbete" som få verkar gilla (men det gör inget), förklaringen NB borde ha gett men inte ger och som alla efterfrågar. Är snart färdig här, en dag till ...

Vettig, här, vem bryr sig?
2015-11-03, 00:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Semir Hasanbegovic:
– Nej.
Semir Hasanbegovic:
Stämmer det att det inte fanns något på flickans kropp som kom från den misstänkte?

Rapportering från nlt.se med NFC-tekniker idag.

Kan det vara felrapportering? Fanns det alltså DNA på Lisas kropp?

( läses nerifrån och upp)

"Nej:et" kanske avser att det inte fanns något på flickans kropp som kom från den misstänkte. (Knepigt ibland att tolka svaren när frågorna ställs i "inte"-form).
2015-11-03, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Osäkerheten kring både exakt dödsorsak och verklig dödstidpunkt kommer att ge NB max griftefridsbrott som påföljd, nåt annat vore orimligt. Detta då i hovrätten, tänker jag mig. Mot sitt nekande, antagligen.

Otroligt märkligt resonemang.
2015-11-03, 00:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Varför skall den undersökas?Skadorna var där vid inköpet redan.

Det var något nytt. Pappan säger att Lisa körde omkull med den. Vet du något annat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in