2015-11-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Öppningen är 24cm bred.
http://z.cdn-expressen.se/images/0e/4c/0e4c4ee0ca844073bbc49cd790bfd393/16x9/680@80.jpg

De som hittade henne fick vara fyra stycken för att få ut henne.
De funderade på om de skulle såga, men lyckades väl utan det.
Ofta är det svårare att föra ut något än föra in det. Dörrkarmen fungerade kanske som en spärr på återvägen. När hon fördes in var hon förmodligen flexibel, mindre så vid uttagandet. MGM lär ha varit hänsynslös, poliserna ville väl visa något slags respekt.
2015-11-02, 23:56
Medlem
Jag har läst denna tråd från dag 1. Jag har läst Fup;en 2 går. Jag har följt rättegången dag för dag i medias chattuppdateringar. Idag var jag på plats i Blomberg, Martorp och utanför Balternass f.d bostad.

Ja. Jag är besatt av detta.

1 inlägg från mig. BALTEN SKA IN PÅ LIVSTID.

Att gärningsmannen kan området som sin egen ficka är 10000 %. Småvägar, allt ser likadant ut. Byggnader, grusvägar, småvägar. Allt. Gärningsmannen vet exakt vilken väg som leder vart. Han chansar när han ser genom ladfönstret att en ensam tjej är kvar. Inte en bil, inte en människa. Han vet att på 16 sekunder är han henne upp i ryggen och tillbaka i ladan. Han Slår henne paralyserad och lyfter springer helt enkelt med henne i famnen över vägen.

Jag tror Balten är slugare, farligare och mer beräknande än vad han framstått som. Jag tror han valde ladan som plats för sina sjuka fantasier och mordet av den enkla anledningen att han visste att Dna toppning på människor i närheten skulle bli aktuellt. Han skulle helt enkelt klara att se polisen i ögonen och medge att hans Dna finns där och bli avförd pga just det. Han räknade kallt med att hans tidigare närvaro skulle räcka. Avföringshögen tror jag är i samband med händelsen. Antingen precis innan när han inser sitt läge eller efter....
Hans tidigare besudlingar av spermier tror jag han förträngt. Däremot har han sprutat i lampskärmen i samband med brottet.

När adrenalinet lagt sig, och han har en död kropp i sin närhet så slår paniken in. Kan vara någon bil som åker förbi, han hör människor, hundar... Något får Balten att börja handla irrationellt. Han plockar av henne plånbok, telefon mm...och På något sätt får han kroppen till Martorp ihop med hjälm och jacka. Han väljer vägen mellan åkrarna till Martorp, små grusvägar och slänger Lisas tillhörigheter ut från fönstret några meter in i det höga gräset i tron att ingen kommer hitta det på länge. Tillräckligt länge för att han ska hinna med båten till Litauen några veckor senare. Han inbillar sig att ingen kommer någonsin att titta bakom gården och slänger hjälm och jacka i rishögen, och bär in kroppen i Boden. Då hon är inrullad i något, plast, presenning, eller liknande så rullar han ut kroppen och mosar in den i skåpet. Raffsar ihop kläder mm som ligger i boden...och gömmer kroppen. ( måste haft handskar på sig då)
Plasten Lisa har legat i gömdes senare. Måndag eller Tisdag...den finns där nånstans i nån bod eller skjul...
Väl hemma pustar Balten ut och ber sin tjocka fru att tvätta hans kläder. Man blir ju skiten som fan av att byta ett fönsterbleck...
2015-11-02, 23:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den tänkta mordplatsen var hans arbetsplats. Damm med hans DNA överallt som kan fastna på fukt, GM handskar eller blod som Lisa spillt. Är det helt fastslaget att blodet är Lisas så att inte NB:s DNA bladats i av damm? Är det uteslutet att blod från arbetet med att montera ner mjölkutrustning hamnat på röret, att repet dragit av blodet som fallit på jackan som kan ha varit fuktig av blod och saliv? Är det omöjligt att blod och DNA har legat på golvet där sedan kroppen med jacka och byxor släppts ned och kanske släpats?

Det enda jag har svårt att förklara är IB:s DNA på trosorna. Du har inte läst mina tidigare inlägg, eller hur? Kanske inte ens FUP?

Varför inte, han kan blanda ihop dagarna och händelserna. Ruffsigt hår? Vem är nu tjejen på mopeden, är hon hörd? Det andra vittnet, var NB vaken på morgonen?

Betyder inte AJ fru något här vad det gäller vittnesmål? HJ eller GJ?

Du har verkat vettig i tråden så jag förstår inte varför du ägnar dig åt detta rena trams. Har du bara fastnat i att du måste vara kritisk till bevisningen?

Man har hittat hans DNA blandat med offrets DNA. Man har hittat DNA från både sekret och blod. Man har hittat DNA från honom på både jackan, byxorna, repet och röret. Ett antal olika besudlingar från flera källor och på flera ställen. OK: Blixten kan slå ner en gång på ett ställe och ett enda DNA-fynd hade varit problematisk, det erkänner jag gärna. Men så många det rör sig om?

Jag hade tidigare ett räkneexempel i tråden där jag väldigt generöst satte kontaminationsrisken till 20% i det enskilda fallet. När jag nu vet mer om naturen i DNA-fynden så säger jag att en risk på 5-10% är VÄLDIGT HÖGT räknat. Men för att vara snäll säger jag ändå 10%. Då räknar vi:

- Sannolikheten att ett fynd kan bero på kontamination: 10%
- Sannolikheten att två oberoende fynd kan bero på kontamination: 1% (0,1*0,1)
- Sannolikheten att tre oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,1%
- Sannolikheten att fyra oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,01% (1 på 10 000)

Vi kan stoppa där. Antalet totala DNA-fynd var som bekant större. Dessutom har vi fyndet från hans fru. Vilken annan mördare skulle ha avsatt det än han? (Man hittade hennes DNA på ett av hans klädesplagg också, vilket bevisar att den typen av kontamination skett i minst ett annat sammanhang)

Jag är uppriktigt förvånad att folk som verkar vara vid sina sunda vätskor sitter och försöker förklara bort DNA-bevisningen på allvar. Att några foliehattar och (i ett par fall åtminstone) inte psykiskt friska personer gör det är en sak. Men andra?

Det här är bindande bevisning för hans koppling till förloppet - det är inte mycket teknisk bevisning som skulle hålla i en rättegång om man på fullt allvar hävdar att det här inte räcker för att binda honom till offrets kropp. Inga spår efter andra personer har hittats. Vad mer begär du egentligen för att känna dig övertygad?
2015-11-03, 00:00
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Har du läst FUP?
Den finns ju där, men protokollet säger ingenting.
Varför skulle resultatet finnas i slasken? Hur tänker du där?

Sluta tjata om moppen, hur viktig är den på en skala ?
Vid försvinnandet ja, men sen då ?

Vad skulle en fullständig teknisk undersökning kunna visa, menar du ?
2015-11-03, 00:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nerijus personlia bekräftar ingenting för dom har bara hans egna ord att gå på.
Det har inte gjorts några vidare undersökningar på honom i hans hemland och inte heller där han bott och arbetat förut i England.

Sid 1924 i fup finns personalian.

Jag tycker det är en miss att de inte försökt få fram mer och håller med Ulf Åsgård:

"Ulf Åsgård, psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, har läst den misstänktes personutredning och konstaterar att ingen egentligen vet något om den misstänktes förflutna innan han kom till Sverige.

- I den är det sida upp och sida ner vad dem misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med, säger Ulf Åsgård.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal
2015-11-03, 00:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har verkat vettig i tråden så jag förstår inte varför du ägnar dig åt detta rena trams. Har du bara fastnat i att du måste vara kritisk till bevisningen?

Man har hittat hans DNA blandat med offrets DNA. Man har hittat DNA från både sekret och blod. Man har hittat DNA från honom på både jackan, byxorna, repet och röret. Ett antal olika besudlingar från flera källor och på flera ställen. OK: Blixten kan slå ner en gång på ett ställe och ett enda DNA-fynd hade varit problematisk, det erkänner jag gärna. Men så många det rör sig om?

Jag hade tidigare ett räkneexempel i tråden där jag väldigt generöst satte kontaminationsrisken till 20% i det enskilda fallet. När jag nu vet mer om naturen i DNA-fynden så säger jag att en risk på 5-10% är VÄLDIGT HÖGT räknat. Men för att vara snäll säger jag ändå 10%. Då räknar vi:

- Sannolikheten att ett fynd kan bero på kontamination: 10%
- Sannolikheten att två oberoende fynd kan bero på kontamination: 1% (0,1*0,1)
- Sannolikheten att tre oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,1%
- Sannolikheten att fyra oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,01% (1 på 10 000)

Vi kan stoppa där. Antalet totala DNA-fynd var som bekant större. Dessutom har vi fyndet från hans fru. Vilken annan mördare skulle ha avsatt det än han? (Man hittade hennes DNA på ett av hans klädesplagg också, vilket bevisar att den typen av kontamination skett i minst ett annat sammanhang)

Jag är uppriktigt förvånad att folk som verkar vara vid sina sunda vätskor sitter och försöker förklara bort DNA-bevisningen på allvar. Att några foliehattar och (i ett par fall åtminstone) inte psykiskt friska personer gör det är en sak. Men andra?

Det här är bindande bevisning för hans koppling till förloppet - det är inte mycket teknisk bevisning som skulle hålla i en rättegång om man på fullt allvar hävdar att det här inte räcker för att binda honom till offrets kropp. Inga spår efter andra personer har hittats. Vad mer begär du egentligen för att känna dig övertygad?
Hur stor är sannolikheten för dessa fynd om NB har städat efter ett dödsfall av annan orsak än att NB är skyldig till mord?

Du har hoppat över en fråga, om ett av tusen hängningar är mord, hur stor är sannolikheten för att en hängning är självmord.

Förresten, när vi pratar sannolikheter, hur stor är sannolikheten för att ett vittne i den här rättegången var protokollförare under vatchareeyarättegången i Luleå TR?
2015-11-03, 00:07
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Flera här i tråden verkar missa att medias uppgift är att granska rättsväsendet, inte vara megafon åt rättsväsendet.

Var är dom granskande artiklarna? Finns dom inte? Vad säger det om media i så fall?
Du har så rätt. Tyvärr tror jag det är alldeles för intensivt fortfarande kring den här händelsen, så ingen hinner eller har plats för det granskande. Utom LGWP då förstås. Vore spännande att höra hur de resonerade kring yppandeförbudet, har det hjälpt utredningen? Eller var det bara trycket från media som orsakade det beslutet?
2015-11-03, 00:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Den tänkta mordplatsen var hans arbetsplats. Damm med hans DNA överallt som kan fastna på fukt, GM handskar eller blod som Lisa spillt. Är det helt fastslaget att blodet är Lisas så att inte NB:s DNA bladats i av damm? Är det uteslutet att blod från arbetet med att montera ner mjölkutrustning hamnat på röret, att repet dragit av blodet som fallit på jackan som kan ha varit fuktig av blod och saliv? Är det omöjligt att blod och DNA har legat på golvet där sedan kroppen med jacka och byxor släppts ned och kanske släpats?

Ett kort svar: Ja det är omöjligt, det finns inget tvivel om hans skuld.

Citat:
Varför inte, han kan blanda ihop dagarna och händelserna.
Nu är du bara löjlig. Brukar du du blanda ihop lördag med söndag och bara råkar skjutsa hem flickvännen en dag för tidigt? Och på köpet för med dig ett felstämplat kvitto?

Citat:
Vem är nu tjejen på mopeden, är hon hörd?
Fan vet jag men vad har hon med +4 DNA att göra?

Citat:
Betyder inte AJ fru något här vad det gäller vittnesmål? HJ eller GJ?
Frun vittnar om att hon eventuellt sett NB kl18, 25-30 minuter före brottet. Så nej hon betyder inte ett skit.

Och vad HJ och GJ har med det hela förstår jag inte eftersom de har alibi. Och deras medverkan föreslår jag att du fortsätter älta i stolletråden: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2015-11-03, 00:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Flera här i tråden verkar missa att medias uppgift är att granska rättsväsendet, inte vara megafon åt rättsväsendet.

Var är dom granskande artiklarna? Finns dom inte? Vad säger det om media i så fall?

Jag tycker nog att de flesta media intar en neutral ställning i rapporteringen.

Sen kaaaaan det ju vara så att den kritik som framförs här mot utredningen helt enkelt inte är saklig utan bara en massa foliehattande trams som inte är något för en seriös dagstidning att ta upp. Personligen tycker jag att det är en mycket bra och välstrukturerad utredning, precis som professor Persson efter att han verkligen läst den. Jag är inte så imponerad av förhören med den misstänkte, men å andra sidan är jag ingen expert på det. Däremot är jag utredare själv och har sysslat med flera av den här storleken. Ingen av trådens "kritiker" har kommit med några argument, analyser eller insikter som tyder på att de skulle ha ens i närheten av några såna kvalifikationer själva. Du är naturligtvis inräknad i den gruppen.
2015-11-03, 00:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Nu börjar vi röra oss lite off topic...

Även om Tore och åklagaren är placerad på samma sida i rättssalen så företräder den ena staten och den andra Lisa Holms familj. Målsägarbiträdet måste inte ansluta sig till åklagarens talan utan kan tycka olika.

Egentligen skulle man ha två rättegångar, en där staten utkräva ansvar för brottet och en civil process där Lisas föräldrar utkräver ansvar. Den varianten kör man i USA och har man otur blir det olika domar i de olika rättegångarna (OJ Simpson tex).

I Sverige har man av rättsekonomiska slagit samman det hela till en process.

Det finns dock flera exempel där bara målsägarbiträdet överklagat en dom till Hovrätten/HD när åklagaren inte gjort det, så det är inte sagt att åklagaren och målsägarbiträdet alltid går hand i hand.

Att du "aldrig hört talas om ett sådant förbud tidigare" beror antagligen på att du aldrig jobbat som myndighetsjurist.

Jag har aldrig påstått att de har samma arbetsuppgift även om åklagaren ibland även företräder målsäganden om inget speciellt biträde har utsetts, det jag skrev var att de inte är motparter.

Hänvisa till något som tyder på att en åklagare inte får vara målsägandebiträde istället för att fundera över min karriär så att ditt inlägg tillför någonting.
2015-11-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är rätt att det inte går att trycka in en död, likstel kropp i ett så litet och smalt utrymme utan att knäcka ben .

Så det borde visa på att Lisa inte hade varit död i särskilt många timmar innan hon blev placerad där.
Om det hade gått flera dagar, och kroppen utvecklat maximal likstelhet, då hade mördaren/placeraren varit tvungen att bryta ben i hennes kropp.

Så det borde visa att Lisa fick sin slutförvaring i i stort sett samma veva som hon blev mördad. På samma dag, samma kväll - inom några få timmar från döden.

Det argumenteras i fupen att Lisa borde vara död redan när hon kom till boden. Dvs för att släpspåren visar att hon blev släpad.
MEN - släpspåren visar bara att hon blev släpad INNE i boden. Det finns inga släpspår som leder över ingången.
Utan släpspåren börjar inne i boden.
Det KAN tyda på att hon mördades på samma ställe hon blev undangömd.

Rätta mig gärna om jag har fel, men släpper inte likstelheten inom cirka två dygn efter dödens inträffande? Om så är fallet är det nog troligare att hon placerats i skåpet därefteR.
2015-11-03, 00:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det verkar inte som detta stämmer med benen, eftersom det sades flera gånger idag vid förhören med Rättsläkaren att: - Wennerholm: hon hade väldigt lite skador....., Rättsläkaren: ja.

Hade hon haft knäckta leder eller ben borde det väl rimligen ha nämnts idag vid just detta förhör.

Försvarets rättsläkare var ju inte lite spekulativ i det att hon utan att ha tagit del av hela rättsläkarprotokollet eller kriminalteknikernas undersökning, samt tittat på bilder som var `lite suddiga`
uttalar sig att `det går inte att utesluta sexuella övergrepp`och att hon kunnat varit vid liv över ett dygn.

Oseriöst så det förslår.

Håller med! Hon var inte påläst, inte bra för hennes rykte tror jag. Vidrigt att säga att hon kunde ha levt ett dygn, föräldrarna har säkert klamrat sig fast vid att hon åtminstone inte led länge.

Likstelheten förhindrar ju att hon skulle ha lagts där ett dygn senare.

Angående Lisas knäckta ben eller inte. Vad kan då vara sekretessbelagt om hon nu hade väldigt lite skador?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in