Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Den tänkta mordplatsen var hans arbetsplats. Damm med hans DNA överallt som kan fastna på fukt, GM handskar eller blod som Lisa spillt. Är det helt fastslaget att blodet är Lisas så att inte NB:s DNA bladats i av damm? Är det uteslutet att blod från arbetet med att montera ner mjölkutrustning hamnat på röret, att repet dragit av blodet som fallit på jackan som kan ha varit fuktig av blod och saliv? Är det omöjligt att blod och DNA har legat på golvet där sedan kroppen med jacka och byxor släppts ned och kanske släpats?
Det enda jag har svårt att förklara är IB:s DNA på trosorna. Du har inte läst mina tidigare inlägg, eller hur? Kanske inte ens FUP?
Varför inte, han kan blanda ihop dagarna och händelserna. Ruffsigt hår? Vem är nu tjejen på mopeden, är hon hörd? Det andra vittnet, var NB vaken på morgonen?
Betyder inte AJ fru något här vad det gäller vittnesmål? HJ eller GJ?
Du har verkat vettig i tråden så jag förstår inte varför du ägnar dig åt detta rena trams. Har du bara fastnat i att du måste vara kritisk till bevisningen?
Man har hittat hans DNA blandat med offrets DNA. Man har hittat DNA från både sekret och blod. Man har hittat DNA från honom på både jackan, byxorna, repet och röret. Ett antal olika besudlingar från flera källor och på flera ställen. OK: Blixten kan slå ner en gång på ett ställe och ett enda DNA-fynd hade varit problematisk, det erkänner jag gärna. Men så många det rör sig om?
Jag hade tidigare ett räkneexempel i tråden där jag väldigt generöst satte kontaminationsrisken till 20% i det enskilda fallet. När jag nu vet mer om naturen i DNA-fynden så säger jag att en risk på 5-10% är VÄLDIGT HÖGT räknat. Men för att vara snäll säger jag ändå 10%. Då räknar vi:
- Sannolikheten att ett fynd kan bero på kontamination: 10%
- Sannolikheten att två oberoende fynd kan bero på kontamination: 1% (0,1*0,1)
- Sannolikheten att tre oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,1%
- Sannolikheten att fyra oberoende fynd kan bero på kontamination: 0,01% (1 på 10 000)
Vi kan stoppa där. Antalet totala DNA-fynd var som bekant större. Dessutom har vi fyndet från hans fru. Vilken annan mördare skulle ha avsatt det än han? (Man hittade hennes DNA på ett av hans klädesplagg också, vilket bevisar att den typen av kontamination skett i minst ett annat sammanhang)
Jag är uppriktigt förvånad att folk som verkar vara vid sina sunda vätskor sitter och försöker förklara bort DNA-bevisningen på allvar. Att några foliehattar och (i ett par fall åtminstone) inte psykiskt friska personer gör det är en sak. Men andra?
Det här är bindande bevisning för hans koppling till förloppet - det är inte mycket teknisk bevisning som skulle hålla i en rättegång om man på fullt allvar hävdar att det här inte räcker för att binda honom till offrets kropp. Inga spår efter andra personer har hittats. Vad mer begär du egentligen för att känna dig övertygad?