2015-11-02, 23:09
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Från http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/1/

"
Målsägarbiträdet undrar om Jan Olsson har någon teori om hur 35-åringens dna hamnat innanför Lisa Holms byxor.
- Ja, nej jag har ingen direkt teori om det. Det är väl vad det är."

Minst sagt dräpande svar på sista frågan till försvarets vittne Jan Olsson.

Du menar intetsägande svar ?
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett varmt mottagande.

Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Så är det. Jag tror att han ser sig själv lite som ett offer och jag tror till och med att han i sin förnekelse i princip övertygat sig själv om att han är oskyldig och att det är en av orsakerna till sitt ständiga nekande trots att han är uppenbart överbevisad.

Det är förlösande att rätt gärningsman kommer ställas ansvarig för detta vidriga dåd. Synd att det är vi svenskar som får betala notan men så funkar det. En livstidsdom avtjänad i Litauen skulle smaka ännu bättre men det viktiga är såklart att rätt person sitter på rätt plats.

Välkommen till Kumlas riksmottagning till att börja med Nerijus. Hoppas utredningen finner att du är lämpad att avtjäna ditt liv bakom dom gula murarna, du kommer säkerligen bli varmt omhändertagen.

Kan mycket väl vara så men vi får också ha i åtanke att det han har gjort är ett skambrott av värsta slag. Detta är han väl medveten om.

Det skulle kännas ännu bättre om han fick avtjäna sitt straff i ett uråldrigt litauiskt fängelse. Är det helt omöjligt att han kan överföras till Litauen efter några år på, förhoppningsvis, bunkern på Kumla?

Varmt mottagen kommer han säkert att bli. Han kommer att få ett rent livet helvete.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Skadorna på mopeden har uppkommit vid tidigare tillfälle(n). Det har offrets pappa berättat.

Du får lära dig skillnaden på en teknisk undersökning och vad som någon säger.
Mopeden ska undersökas tekniskt, det är inte gjort. Protokollet säger ingenting.

Det är inte visat att skadorna uppkommit tidigare.
2015-11-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Minns att detta klassades som polisiär särskild händelse snabbt.

Därtill är det inte ovanligt att militär medverkar i eftersök av försvunna personer - tvärtom.
Om sedan militär personal svidar om från tjänst på Torsdag till Missing People på sin lediga Fredag, är väl högst individuellt, och dom ev färdigheter och kunskaper som finns, tas såklart med samt fångas upp av hur polisen fördelar sökinsatsen.
Det kan rent av vara så att personal som är ur tjänst ändå kan disponera visst militärt material, tex fordon, vid en händelse av detta slag.

Det är inte direkt ovanligt att hemvärnet gör sådana här sök. Det kanske va dem.
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är man oskyldig så är det svårt att börja dikta upp något eller hur. Ska han hitta på en historia om sin bror, fru, Arne eller hans söner? Tydligen så kan han inte det, kanske pga av viss moral och lojalitet?
Fast han kan omöjligt vara helt oskyldig. Har är superduper jättebunden till kroppen...

Citat:
Jo, i stort sett har jag gett förklaringar till allt och sått rimligt tvivel om du nu läst vad jag skrivit. Är det helt fel någonstans så spotta ut det så ändrar jag.
Citat:
Kan det ha varit en annan dag här trots kvittot?

Nej självklart inte. Ett kvitto och två vittnen tar inte fel. Speciellt med tanke på att det var en söndag och de strax skulle skiljas inför arbetsveckan.

Och ovan är bara ett exempel på ditt...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Jaså ja och på impuls utan tanke på konsekvenserna

Exakt så. Det är bara att googla om disorganized offender som är en huvudtyp av två inom kategorin lust murderer. Utan insikt i psykologi, så blir allting ologiskt vad gäller mördare. Du utgår ju ifrån ditt normala jag.
Senast redigerad av MoveToTheBeat 2015-11-02 kl. 23:13.
2015-11-02, 23:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Så När Leif Silbersky säger : ”Ingenting talar för att han är oskyldig” och Leif GW säger " jag är inte orolig längre, Lisa Holm-bevisen håller" Då är dom helt ute och cyklar menar du? I stort sett alla experter har kört på samma linje, det finns inte mycket tvivel kvar längre. Utom då ni tre, fyra stollar på flashback. Tror du på allvar att någon lyssnar mer på er än experterna? Tillåt mig att skratta.

Ja och lägg därtill GWs senaste uttalande om advokatskrället:
"Det verkar som att den juridik hon kan har hon tagit del av genom att titta på amerikanska tv-serier."
2015-11-02, 23:12
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Är man oskyldig så är det svårt att börja dikta upp något eller hur. Ska han hitta på en historia om sin bror, fru, Arne eller hans söner? Tydligen så kan han inte det, kanske pga av viss moral och lojalitet?

Men visst, han kan vara en iskall psykopat som spelar väl och jag ser gärna en stor sinnesundersökning. Är han då psykopat så ska jag ändra åsikt omedelbart.

Jo, i stort sett har jag gett förklaringar till allt och sått rimligt tvivel om du nu läst vad jag skrivit. Är det helt fel någonstans så spotta ut det så ändrar jag.

Går man på en av dom fyra alternativa teoretikerna, Xenias (nu nedlagda) teori. Så borde han ha erkänt nu om han var oskyldig. Att en finnig yngling stryper LH och ringer en rik godsherre och ber om hjälp, och denna ringer stackars Nerijus. Som får städa undan ett lik mot betalning. Så där har vi en teori som skrotats. Xenia har ny teori om självmord. Det är lite så det sett ut, dom alternativa teorierna skrotas i hög fart. Det är ett gott tecken.
2015-11-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Jag hoppas och tror att det är rätt gärningsman som åtalas, men jag förstår ju hans poäng med att det faktiskt är hans arbetsplats och att det därför inte är konstigt om polisen hittar dna spår efter honom.

Jag menar om någon blev mördad på min arbetsplats så skulle polisen säkert hitta fullt av spår och fingeravtryck efter mig på brottsplatsen. (Dock inte bajs och sperma, det var ju lite.. hm.. speciellt.)

Nu var det ju inte enbart hans arbetsplats. De topzades flitigt och MGM arbetsledare som också vittnade sa sig inte vara orolig för att dom tagit prover på honom eftersom det var en självklarhet för att få tag på rätt gm. Men MGM blev orolig. Han kunde inte ens sova på nätterna utan satt på sin veranda och rökte enligt brodern.

Likaså med mps - militär och polis sökinsats. De uppskattades av byborna och många hjälpte till. Trots att dom inte hittat Lisa på 5 dagar så tycker MGM att det var slöseri med tid när han såg andra söka på det ställe han tidigare sett folk på.

Vem uttrycker sig så när man letar efter en 17 årig flicka. - slöseri med tid... En satans mördare säger jag.
2015-11-02, 23:14
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Undrar om han tänkte på att snuten skulle kolla hans dator och aktivitet och därför tänkte ut detta som alibi. Synd att det gick att spels offline
Men han sa ju också att både han och frun spelade..så kan vi säga något om vem som spelade? Hon stekte väl pannkakor och spelade under tiden också...
2015-11-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Du får lära dig skillnaden på en teknisk undersökning och vad som någon säger.
Mopeden ska undersökas tekniskt, det är inte gjort. Protokollet säger ingenting.

Det är inte visat att skadorna uppkommit tidigare.

Varför skall den undersökas?Skadorna var där vid inköpet redan.
2015-11-02, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Läs om gärningsmannaprofiler.

The disorganized asocial lust murderer exhibits primary characteristics of societal aversion. He lacks the cunning of the nonsocial type and commits the crime in a more frenzied and less methodical manner. The crime is like!y to be committed in close proximity to his residence or place of employment, where he feels secure and more at ease.

Ja, han passar bra in på bilden av gärningsmannaprofilen, på mer än ett vis.
Britta Svensson Expressen;
Citat:
Professor Niklas Långström gav en osminkad bild av en typisk sadistisk sexualbrottsling. Han beskrev en gärningsman som en längre tid haft fantasier och som en dag agerar ut det han planerat. Det är inte en stundens ingivelse. Det finns en viss förberedelsefas. Det kan handla om veckor och månader av upptrappning av de sexuella fantasierna. Offret kan väljas slumpmässigt. Av förövarna har ganska många arbete, partner, barn. Det är inte extremt utslagna personer. Inte heller allvarligt psykiskt sjuka.
Jag tyckte att pusselbitarna föll på plats när Niklas Långström beskrev tillbakadragna personer, upptagna av sex, med viss psykisk ohälsa och ofta jobb som hantverkare och chaufförer. Jag tänkte på Hagamannen Niklas Lindgren och Englas mördare Anders Eklund.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in