2015-11-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är väldigt roligt att läsa på Avanzas/Placeras forum. Vissa användare tokhyllar FPC för att i nästa mening fråga fullständigt basala frågor om företagsvärdering. Många är alltså övertygade om att kursen ska upp, men har ingen aning om till vilka multiplar företaget handlas, ungefär hur bra rapporten förväntas bli, vilken vinstnivå som motiverar vilken kurs o.s.v.

Man behöver inte ha full koll för att få ha en uppfattning, en magkänsla, eller vad du nu vill kalla det. Du kan också läsa andras värderingar och analyser och skaffa dig en bild, utan att själv sitta och räkna. Så gör den stora massan. Varför är du så skitnödig för att du har ett Excel-ark framför dig och lyckats räkna fram något du tror på? Gå o lägg dig.
2015-11-02, 20:06
Medlem
Latexkings avatar
Någon som uppmärksamade att fings konto på tvitter länkade till en nyhet om att champange förbättrade minnet. Togs bort väldigt snart enligt folk på placera.

Så snart inpå rapport är det ytterst olämpligt, fast sett till allt skit som har hänt i bolaget skulle det inte ens FI höja på ögonbrynen.
2015-11-02, 20:20
Medlem
papanoirs avatar
Kan det vara så att man strategiskt minskade blankningspositionen för att det skall ge sken av att man tror på framtida uppgång, vilket kommer leda till ännu mer hauss inför rapport? Och därefter kommer man blanka för fosterland? Vem vet, vi kommer kanske se 530+ inför rapport och 250-300 efter rapport.
2015-11-02, 20:30
Medlem
Latexkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papanoir
Kan det vara så att man strategiskt minskade blankningspositionen för att det skall ge sken av att man tror på framtida uppgång, vilket kommer leda till ännu mer hauss inför rapport? Och därefter kommer man blanka för fosterland? Vem vet, vi kommer kanske se 530+ inför rapport och 250-300 efter rapport.

Över 500kr innan rapport skulle inte förvåna alls. Cadian minskade vid ett tidigare tillfälle för att för att öka blankningen igen. Förväntningarna är skyhöga och blir inte omsättningen rejält över en miljard och hög vinstnivå samnt uber optimistiska tongångar blir det möjligen ett rejält tapp. Fing är en aktie jag inte skulle vilja äga över rapport.
2015-11-02, 20:51
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latexking
Över 500kr innan rapport skulle inte förvåna alls. Cadian minskade vid ett tidigare tillfälle för att för att öka blankningen igen. Förväntningarna är skyhöga och blir inte omsättningen rejält över en miljard och hög vinstnivå samnt uber optimistiska tongångar blir det möjligen ett rejält tapp. Fing är en aktie jag inte skulle vilja äga över rapport.

känns som kursen är inräknad i bra rapport
så jag tror att kursen faller dagen efter
2015-11-02, 21:01
Medlem
Teknisk sett så finns det väldigt lite som talar emot att fingret inte skulle gå upp och leka vid 500-530 nivåerna igen väldigt snart.

Frågan är vad som sker efter rapport. Det är här det blir väldigt svårt att förutse något då fingret brukar vara riktigt vått och kan glida lite var som helst när man minst anar det.

Personligen har jag inte bestämt mig helt. Kanske säljer jag innan rapport, eller så säljer jag hälften och väntar att se vad som händer i rapporten. Det finns dock kända skribenter som är säkra på att denna rapporten kommer att vara riktigt fin, men det som jag diskuterar är ju förstås vad som kommer hända på kort sikt (då på lång sikt vet vi alla att kursen ska upp till stratosfären de närmsta åren ).

Vi har sett en väldigt stor rekyl efter raset, som dock inte hade något som helst med bolaget i sig självt att göra. Det var vid denna botten jag köpte in mig. Nu är vi uppe i de nivåer igen som det var innan det började att spåra ut, men jag vill rida lite mer på vågen fram till rapport.

Dock så tror jag att folk är lite mer ödmjuka nu efter det stora raset, de har insett hur jävligt de kan bränna sig på fingret. Därför tror jag att folk tar lite mer defensiva positioner och vinstsäkrar vid rapport. Sell on news.

Frågan är som sagt ifall man ska sälja allt eller hälften innan rapport, därefter köpa in sig igen när det har fallit igen för att sedan ligga lång i rekylen uppåt.
Senast redigerad av Harakash 2015-11-02 kl. 21:13.
2015-11-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Teknisk sett så finns det väldigt lite som talar emot att fingret inte skulle gå upp och leka vid 500-530 nivåerna igen väldigt snart.

Frågan är vad som sker efter rapport. Det är här det blir väldigt svårt att förutse något då fingret brukar vara riktigt vått och kan glida lite var som helst när man minst anar det.

Låter lite klent. Jag vill upp till 548 kr, sen kliver jag av temporärt och inväntar rekylen som jag tror kan komma temporärt innan vi vänder och når nya höjder.

Så, 20% till från dagens nivåer, det är allt jag begär.
2015-11-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Låter lite klent. Jag vill upp till 548 kr, sen kliver jag av temporärt och inväntar rekylen som jag tror kan komma temporärt innan vi vänder och når nya höjder.

Så, 20% till från dagens nivåer, det är allt jag begär.

Vad får dig till att tro att vi går upp mot 550kr? Det är 90kr ifrån dagens kurs samt ett nytt ATH.

Dock så är detta scenariot helt givet att man ska följa med en stoploss och flytta upp hela tiden så att man vinstsäkrar i vågen. Så det ska iaf jag göra, sen får vi se hur mycket raketbränsle som finns. Dock tror jag folk kommer att vinstsäkra innan vi når 550kr. Vi snackar om en väldigt stor rekyl nu efter fallet och folk vill inte riskera något.

Cadian måste ju köpa aktier nu så allt talar för att vi kommer ju att gå uppåt fram till rapport.
2015-11-02, 21:35
Medlem
JoeL431s avatar
Skulle vara kul att höra vad folk gissar att kursen står i fredag vid stängning.

Jag gissar på ATH 590:-
2015-11-02, 22:08
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latexking
Någon som uppmärksamade att fings konto på tvitter länkade till en nyhet om att champange förbättrade minnet. Togs bort väldigt snart enligt folk på placera.

Så snart inpå rapport är det ytterst olämpligt, fast sett till allt skit som har hänt i bolaget skulle det inte ens FI höja på ögonbrynen.

Gissningsvis var det Turbo-Johan som råkade vara inne på fel konto.
2015-11-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Vad får dig till att tro att vi går upp mot 550kr? Det är 90kr ifrån dagens kurs samt ett nytt ATH.

Dock så är detta scenariot helt givet att man ska följa med en stoploss och flytta upp hela tiden så att man vinstsäkrar i vågen. Så det ska iaf jag göra, sen får vi se hur mycket raketbränsle som finns. Dock tror jag folk kommer att vinstsäkra innan vi når 550kr. Vi snackar om en väldigt stor rekyl nu efter fallet och folk vill inte riskera något.

Cadian måste ju köpa aktier nu så allt talar för att vi kommer ju att gå uppåt fram till rapport.

Jag funderar på en stoploss på rapport dagen men en sån glidande. Tips på vad man ska ha som stoploss ifall den dippar? 20,30,40 kr? Så den verkligen hinner sälja av också.

Vill kanske till och med sälja av allt innan rapport då kursen kommer vara hög men man vågar aldrig vara utanför finger helt det kan också kosta....

Förra rapporten var jag med upp sen neeer och där låg vi ett tag... Det scenariot missar jag helst denna gång
2015-11-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Jag funderar på en stoploss på rapport dagen men en sån glidande. Tips på vad man ska ha som stoploss ifall den dippar? 20,30,40 kr? Så den verkligen hinner sälja av också.

Vill kanske till och med sälja av allt innan rapport då kursen kommer vara hög men man vågar aldrig vara utanför finger helt det kan också kosta....

Förra rapporten var jag med upp sen neeer och där låg vi ett tag... Det scenariot missar jag helst denna gång

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/stoploss.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in