2015-11-02, 21:54
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Nu pratades det om de 2 sekretessade bilderna i offentliga FUP och det fattade inte du.

Hade det sått att det gällde 2 specifika bilder i FUP hade det gått att fatta. Har varit iväg hela helgen och har ett jobb så det går inte att följa vad som menas när det kommer chattinlägg ditt pundhuvud.
2015-11-02, 21:56
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Tror ärligt talat inte han har tänkt särskilt långt. Jag undrar vad som händer i en människas psyke när denne begår ett mord, hur han tänker. Men jag skulle gissa på att kroppen upplever ett ordentligt adrenalinpåslag och allt möjligt, och det gör att han agerar på ett väldigt ologiskt sätt.

Antagligen fick han panik, och vid panik är det trygghet som behövs, och det får han i form av en arbetsplats han känner till. Han vet också att ingen använder byssjan.

Tror jag...

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Just då. Tror jag inte att han tänkte ett steg längre. Han hade lyckats med sitt "förvärv".

Resten skulle han ta hand om senare.

Nu infann sig "senare" tidigare än han förväntat sig.

Jag tror han var så absorperad av Genomförandet att Resten bara föll bort.

Tänk om det är så sjukt att han har kommit tillbaka till byssjan någon natt mellan mordet och när hon hittas och försökt göra sig av med den. Sen upptäcker han att den inte går att dra ut. Som ni är inne på kanske han inte hade tänkt på det innan. Han är förmodligen inte den skarpaste kniven i lådan.

När Lisa hittades visste vi inte nånting knappt om hennes skick och var hon fanns exakt. Många frågade sig därför om det bara var en tillfällig plats och att gärningsmannen skulle transportera kroppen vidare så fort pådraget lagt sig. Tänk om det bara var så enkelt att han inte kunde få ut kroppen?
2015-11-02, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Tror det också. Att det var slumpen som gjorde valet.

Om möjligt kan han ha fler drömsenarios, tänker på hur det sett ut om joggerskan
Nappat på att visa på hans karta i bilen.
Till visst del kan allt vara slumpen, men han hade nog inte valt någon gammal och deprimerad person som själv ville dö, eller tror du?

BO var väldigt glad denna dag och vuxna flicka fylld med framtidsplan. Personligen tror jag att sådant är lite självlysande hos denne individ, annars kunde han väl mörda sin fru, eller vem som helst annan.. sig själv till exempel. Men de trötta ögonen hade nog inte gett honom någon kick under strypsex hur han än försökte.
2015-11-02, 21:59
Medlem
Danielxbf32s avatar
Angående spelet han påstår sig ha spelat tror jag det har gått till så att han har sagt att han spelade vid tillfället, när han då tillfrågas om vilket spel så blir han ställd och drar till med något som han har spelat tidigare på facebook utan att där och då tänka på att internettrafiken kan undersökas. När han väl inser det försöker han sedan trassla in sig i lögner om att han "laddat ner och spelat offline".
2015-11-02, 21:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om du varit i topic hade du vetat att han inte överklagat
Nä, men eftersom han rimligen kommer att dömas till livstids fängelse, så kommer han att överklaga. Alla som döms till livstid gör det. Det finns ju inget att förlora.
2015-11-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller inte med, längd är fel jag menar rakt och blont - ett sorts ideal. Givetvis smal också.

Vem är det på bilden?
2015-11-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Tänk om det är så sjukt att han har kommit tillbaka till byssjan någon natt mellan mordet och när hon hittas och försökt göra sig av med den. Sen upptäcker han att den inte går att dra ut. Som ni är inne på kanske han inte hade tänkt på det innan. Han är förmodligen inte den skarpaste kniven i lådan.

När Lisa hittades visste vi inte nånting knappt om hennes skick och var hon fanns exakt. Många frågade sig därför om det bara var en tillfällig plats och att gärningsmannen skulle transportera kroppen vidare så fort pådraget lagt sig. Tänk om det bara var så enkelt att han inte kunde få ut kroppen?

Allt är möjligt... eller nästan. Tror inte heller han har tänkt på likstelhet, han verkar inte vara särskilt smart.

Om han nu är någorlunda smart och inte helt fick fnatt efter mordet, så tror jag att skåpet var en tillfällig plats. Är man minsta lilla skärpt inser man ju att den kommer bli genomsökt. Men jag tror inte han förväntade sig det stora uppbådet av frivilliga och polis, det var ju en oerhörd uppmärksamhet, tror inte någon var beredd på det.
2015-11-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
16.00 - åker hemifrån och har all tid i världen att ordna med rep,tejp och emballage. Allt finns vid ladan som han var till under förevändning att leta verktyg.
18.26 - fickringning. Lurar henne till ladan, hotar henne med kniv och in i mjölkrummet.
Resor till Martorp har följande tidsaspekter:
Café - Blombergs egendom - Martorp 50 km/h. färdtid 3 min 40 sek.
Café - grusväg - Blombergs egendom - Martorp 50 km/h. färdtid 5 min och 20 sek.

19.00-19.15 ser ett vittne bilen komma i hög fart på väg till Martorp.
Nästa vittne ser honom komma från Martorp vid tiden kring halv åtta.

Han har c:a 40 minuter på sig att förlusta sig av åsynen och lägga henne i bilen på baksidan ladan.
Bara han har fått utlösning i brallan är det över för hans del - njutningen ligger i lidandet och hon lär dö relativt snabbt med den snaran och tejpen...

Jag håller inte med om dina tider och att vittnena är säkra.
Vittnen 18:30 - 19:30

Förhör med Rundqvist, Jan Arvid; 2015-06-12
s.351 (313) ~ 18:37
Citat:
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg.
Citat:
När han passerat cafét och var på väg mot Västerplana kommer han ihåg att han körde förbi
en tjej på moped. Han kan inte beskriva något kring mopeden eller tjejen i övrigt. Han fick
vänta med att passera henne pga mötande bil. Han såg inget reg nr eller märke på mopeden.
Han lade märke till att hon hade vindtäta kläder på sig men kommer inte ihåg färg. Han
kommer inte ihåg vad det var för bil han mötte, det som kommer upp i huvudet på honom är
en blå bil men inget märke på bilen.
Kan det ha varit en annan dag här trots kvittot? Vem är tjejen på mopeden och är hon hörd?

Förhör med Johansson, Clas Thomas; 2015-06-11 (med fru/flickvän)
s.390 (352) ~ 19:30
Citat:
Thomas tror att klockan var någongång mellan 19.30-20.00, inte efter 20.00. Thomas tänker högt att efter att de promenerat klart så gick de hem till hans hus och fixade en del grejer, sen så körde han sin tjej in till stan, vilket tar nästan 30 minuter. Han följde med henne upp en kort stund till hennes lägenhet, lämnade och han minns att han tittade på sin klocka och att klockan var 20.54 eller 20.57. För han minns att han funderade på om han skulle hinna köpa en pizza men i och med att pizzerian stänger 21 så skulle han inte hinna. Då var han vid Coop. Så uppskattningsvis så resonerar han sig fram till att klockan snarare var 19.30 än närmare 20.00 när bilen passerade dem på vägen.

Thomas tänker efter och uppger att han jobbade på lördagen mellan 07-14, därefter åkte han in till Lidköping där han handlade och hämtade upp sin flickvän Annika och de åkte gemensamt hem till Thomas. De var bara hemma under lördagskvällen och likaså under söndagen bortsett från några korta promenader med den opererade hunden.
Citat:
Thomas berättar även att han och Annika mötte Litauernas bil komma körandes från Martorpshållet samma dag fast på förmiddagen mellan kl 10.00—10.30 söndagen den 7 juni.
Kan det ha varit en annan dag, dom var ju ute och gick på lördagen också då NB arbetade? Jag tror nog att NB sov så länge han kunde på sin enda lediga dag på veckan.

Vem är vittnet som ser NB komma från Martorp vid tiden kring halv åtta?

Jag håller dom vittnen som känner den litauiska familjen och verkligen känner igen bilen högre, familjen Jönsson som bor bredvid. Det borde polis och åklagare också göra.

GJ och HJ möts i allén och prata med varandra omkring kl 19:00, IB och NB har sett dom åka eller komma men det är röriga berättelser, men dom vidhåller dom. GJ är osäker på om han sett dom och hejat men polisen bryr sig inte mer, det passar dom tydligen.

Förhör med Jönsson, Gustav; 2015-08-27
s.240 (202)
Citat:
Gustav konfronteras med uppgifter om att både Irina och Nerijus berättat om att de sett Gustav åka från Blombergs säteri och att de åkt Gärdesvägen mot Gum. Att Nerijus hejat och varit på väg ut för att prata med dom, men att de inte stannade. Gustav uppger att det är högst troligt att han hejade på dem om de stod utanför deras bostad. För det gör han alltid, då han ser dem och det är inte säkert att han lagt detta tillfälle på minnet. Gustav uppger att det är mycket möjligt att han sett Litauerna utanför deras bostad då de åkte. Han kan inte idag säga om det var Irina, Aivaras och Nerijus som var där eller om det var två eller endast någon av dem som stod där då.
Detta utnyttjas sedan ful av polisen i förhör med NB och IB.

Nedan är ett mycket trovärdigt förhör av en människa som känner den litauiska familjen väl och dessutom bor granne, hon har också en mycket bra hålltid.

Förhör med Fernandez Coto Jönsson, Ascension; 2015-06-15
s.225 (187) ~ 18:15
Citat:
J (Ascension) säger att Arne och makarna Trocelli stod i biblioteket och väntade på att Henrik och Adriana skulle komma. Hon vet att klockan var ca 18.00 då hon tittade ut genom fönstret.
Hon ser då att Irina sitter och röker på trappan till deras lägenhet. De två männen står intill henne. Hon kommer inte ihåg vad de hade för kläder på sig men hon har för sig att någon hade något mörkt och den andra något ljust. J säger att hon är 99,9 % säker på att det är på söndagen hon ser dem. Vid 18.15 kommer Henrik och Adriana och middagen kan börja. De sitter i köket och äter och ser då inte till Irinas och brödernas bostad.
Polisen har valt att nästan helt bortse från familjen Jönsson både vad det gäller vittnesmål och deras fordon (förutom BMW som verkstaden anmälde som misstänkt). Nåja, Adriana och hennes äventyr på lördagen tror dom i alla fall på ...

Jag anser att NB troligen var hemma kl 18:15 och kanske även kl 19:00.

Ledsen att det blir mycket text men jag tycker det är viktigt att belägga vad jag skriver och tycker här.
Senast redigerad av Moretex 2015-11-02 kl. 22:07.
2015-11-02, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror det också. Att det var slumpen som gjorde valet.
Om möjligt kan han ha fler drömsenarios, tänker på hur det sett ut om joggerskan
Nappat på att visa på hans karta i bilen.
Det är henne jag la in. Vad skiljer?
2015-11-02, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Vem är det på bilden?
AB Jogg
2015-11-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
De flesta har gratisversionen av programmet, funkar det i den versionen ?
Tror inte det. Men det är ju gjort och länkat samma dag som FUP:en kom ut. Går väl att leta reda på.
2015-11-02, 22:05
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Hade det sått att det gällde 2 specifika bilder i FUP hade det gått att fatta. Har varit iväg hela helgen och har ett jobb så det går inte att följa vad som menas när det kommer chattinlägg ditt pundhuvud.

Lite OT:

Om ni ser en lösryckt fråga, som kan tydas på fler sätt. Kan ni försöka kolla bakåt, så ni vet vad ni svarar på ?
Det är rörigt i tråden ändå.

En allmän begäran och inte enbart riktat till dig hashish-boy.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in