2015-11-02, 17:26
Medlem
Meeis avatar
Vann en dator på tradera för en och en halv vecka sen (han sa att det skulle ta 7-10 dagar att få den) från en användare som stod som "företag" och hade över 100 positiva omdömen och 0 negativa så tänkt det inte var någon fara.

Men sen idag såg jag att kontot var avstängt och jag fick ett mail från dom att varan inte kunde levereras och att jag ska få pengarna tillbaka. Det skulle räcka med att jag gick in på paypal och bad om en återbetalning.

Sagt och gjort så gick jag igenom deras system för en återbetalning, men som jag förstod det skulle det först bli en "tvist"? Jag fick i alla fall något meddelande om att det inte gick och den blev istället ett krav direkt. Nu har säljaren skickat till mig att jag ska få pengarna tillbaka men jag tycker allt verkar väldigt skumt, speciellt eftersom dom stängt av kontot och dom hade 15 datorer eller liknande som dom sålde.

Så hur stor är chansen att man får pengarna tillbaka även om säljaren skulle visa sig vilja "lura" en? Tradera skyltar ju med att paypal skulle vara det "säkra" sättet att betala på. Hur lång tid brukar åtbetalningen ta med?
Citera
2015-11-02, 17:33
Avstängd
Har du anmält till Tradera? Dom är ganska hårda mot folk som fuskar och inte skickar varorna.
Citera
2015-11-02, 17:45
Medlem
vtcs avatar
Jag har inget svar på din fråga gällande Paypal, men däremot ett råd: köp datorn från en riktig och välkänd webbhandel istället för någon säljare på Tradera, Blocket eller liknande. Då slipper du inte bara risken att bli blåst, utan kan även räkna med att få hjälp om du exempelvis behöver reklamera varan.
Citera
2015-11-02, 17:51
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du anmält till Tradera? Dom är ganska hårda mot folk som fuskar och inte skickar varorna.

Nej då jag fått mail från säljaren tänkte jag vänta till imorgon i alla fall. Är bara att hans konto är stängt som gör mig lite nervös då kanske är fler som inte får grejerna.

Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Jag har inget svar på din fråga gällande Paypal, men däremot ett råd: köp datorn från en riktig och välkänd webbhandel istället för någon säljare på Tradera, Blocket eller liknande. Då slipper du inte bara risken att bli blåst, utan kan även räkna med att få hjälp om du exempelvis behöver reklamera varan.

Var första gången (och antagligen sista) och det här var ju från ett "företag" som sagt och hade traderas "säkra betalning" och massa positiva omdömen så jag tänkte det skulle vara lugnt. Hade nog inte vågat skicka tusentalskroner till en privatperson.
Citera
2015-11-02, 17:55
Medlem
Kina är ju rätt samma , hände mig oxå, förvisso 300 av mina hårt tjänade kronor !

3000 bra omdömen o wossh så var den borta , säkert vanligt där ,jobba en stabil ström av bra omdömen och blåsa så mycket det går i tre v( tänker på frakten från Kina )
Citera
2015-11-02, 19:09
Medlem
De kommer inte bestrida tvisten.
Citera
2015-11-02, 19:16
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atket12
De kommer inte bestrida tvisten.

Tänker du på säljaren? Hur vet man det?
Citera
2015-11-03, 17:11
Medlem
Meeis avatar
Tänkte jag skulle uppdatera om någon söker och hittar tråden.

I vilket fall så var det en bluffare. Kom in massor med negativa omdömen idag på tradera om folk som inte fått grejer.

Det positiva på det var att paypal garanterar alla pengar tillbaka efter jag pratat med dom i telefon. Det enda som kunde ta tid var för dom att kolla upp säljaren, men han hade många anmälningar nu så kom det in några fler skulle det gå snabbare.
Citera
2015-11-04, 21:21
Medlem
musttomtes avatar
Så fick man igen stålarna: Jag gjorde ett återkrav och fick tillbaka pengarna på kontot och inte paypal.
Citera
2015-11-05, 00:32
Medlem
Nytt-kontos avatar
Är huvudet dumt får plånboken lida.. Innan man skickar över pengarna ska man kolla upp personen som står skriviet på kontot, kolla om det bor någon med namnet personen uppger på adressen den angivit, kolla om bilderna är från internet eller inte, kolla upp mailadressen, kolla vilka fler saker som ligger ute till försäljning av personen och sen självklart omdömen å allt de andra.
Citera
2015-11-05, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tänker du på säljaren? Hur vet man det?
Eftersom de bad er att inleda en tvist så tror jag inte de kommer bestrida den.
Citera
2015-11-06, 16:39
Medlem
Jagarjagarens avatar
Hur gick det med det här? Fick du tillbaka några pengar? Det verkar vara en hel del som blivit lurade av den näthandlaren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in