2015-11-02, 17:41
Medlem
Tore Brandtler frågar om dna som hittats på Lisa Holms byxor, men superpolisen Jan Olsson har ingen teori om det.

Jag vet inte riktigt vad det här förhöret skulle ge. Känns ganska oklart.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men - polisen HAR ju faktiskt Bara letar efter spår från Nerijus.
Det framgår i fupen med All tydlighet.

Polisen har förvisso registrerat Att det finns andra spår - men de har inte analyserat dem, de har inte jämfört dem, de har inte identiferat dem etc.
De har bara noterat att det finns "spår."

Advokaten gjorde här en bra sak - hon reste anledning för Rimligt Tvivel.
Det Behövs.
Ju fler gånger advokaten kan bevisa att polisen ignorerat andra dna-fynd, andra bevis - ju säkrare kan hon också lyfta Rimligt Tvivel.
Och med Rimligt Tvivel så går Nerijus Fri.

Du förstår inte vad Rimligt Tvivel innebär. Det här är inget nytt Lindomefall. Nerijus är bunden till gärningen och även om det hade funnits seriös anledning att tro att han kan ha haft en med-GM som är okänd för rätten så friar inte det Nerijus då den samlade bilden av fynden och hans agerande inte ger utrymme för någon annan tolkning än att han tagit aktiv del i hela händelseförloppet, oaktat eventuell med-GM. Utan att påstå några likheter i övrigt så kan man påminna om Malexandermorden där samtliga 3 nazistrånarna dömdes till livstids fängelse även om det inte gick att utröna exakt vem som gjort vad.

Sen är det ju så att man har undersökt en lång rad saker och man har inte hittat DNA från någon annan person än åtalad och offret. Undantaget då tejpbiten. När samtliga besudlingar som undersökts på exvis jackan visat sig ha DNA från de två personerna så är det faktiskt inte självklart att man ska topsa varenda millimeter av klädesplagget och göra DNA-tester på det. ALLT kan inte testas - att du och några andra inte förstår denna självklarhet ändrar inte på det faktumet. Jag har noterat att folk gnällt över att nyckelknippan (som låg utomhus) inte testats. Men vad skulle man ha hittat på den? Utöver jackan (och där är det ju blodbesudlingar som gått in i tyget som givit träff) så har man inte hittat något användbart på de utomhusfynd som hittats. Hur stor tror du sannolikheten är att man då hittat något på nyckelknippan? Och vad hade det varit värt i bevishänseende?

Det är ju också så att kriminalteknikerna till skillnad från amatördetektiverna här inne har kunskap och erfarenhet av hur material, föremåls form och storlek och fyndomständigheter samspelar vad gäller sannolikhet att man kan hitta något. Jag föredrar att lita på dem, men jag förstår att om man tror att rättsväsendet är korrumperat och ute efter att sätta dit en oskyldig stackars balt så tänker man säkert annorlunda.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det enda detta vittne gör är att anmärka på sånt som vi alla redan funderat över, ja det finns frågetecken kring flera saker men förstår inte vad detta vittne bidrar med.

Motvikt till de flesta andras tunnelseende kanske? Vittnet verkar vara objektiv i mosats till många i till exempel den här tråden. Tycker du inte att NB har rätt till en rättvis domstolsförhandling även om du är övertygad om hans skuld?
2015-11-02, 17:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jävlar vad åklagaren ägde upp försvarets kronvittne

Instämmer.
Medlem
Willow1s avatar
Om man inte hittar DNA från mågon annan ska man trots detta misstänka flera för ett mord.

Då kan man ju förutse att alla mördare har en mordbutler med sig.

Asså fakta fakt

Der spår man hittat är väl den förutsättning man har, allt annat hamnar inom spekulation och möjlighet.
Icke stött av faktiska bevis.

Blir så trött.

Nu är jag ännu mera övertygad om att han är den skyldige.
Mycket klumpigt och dumt framlagt
av åklagaren.

Undrar igen vart hon vill komma.
Hade lnskat att hon varit tydlig och bankat skiten på ett tydligt rakt sätt av de saker som framkommit
Flummigt värre
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men - polisen HAR ju faktiskt Bara letar efter spår från Nerijus.
Det framgår i fupen med All tydlighet.

Polisen har förvisso registrerat Att det finns andra spår - men de har inte analyserat dem, de har inte jämfört dem, de har inte identiferat dem etc.
De har bara noterat att det finns "spår."

Advokaten gjorde här en bra sak - hon reste anledning för Rimligt Tvivel.
Det Behövs.
Ju fler gånger advokaten kan bevisa att polisen ignorerat andra dna-fynd, andra bevis - ju säkrare kan hon också lyfta Rimligt Tvivel.
Och med Rimligt Tvivel så går Nerijus Fri.

Är du helt snurrig? Om man hittat avföring från andra personer eller andra spår så hade man förstås kontrollerat dessa. Det finns ingen förklaring till att NB:s blod skulle hamna på insidan av Lisas byxor om han inte har varit den som dragit ner dem. Inte heller någon förklaring till hur hans DNA kan finnas tillsammans med Lisas på snöret.
Man har inte nonchalerat andra spår eller DNA.
2015-11-02, 17:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Man har inte hittat okända profiler.
Nej. Hade man gjort det, hade man varit tvungen att ange det i analysprotokollet.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Motvikt till de flesta andras tunnelseende kanske? Vittnet verkar vara objektiv i mosats till många i till exempel den här tråden. Tycker du inte att NB har rätt till en rättvis domstolsförhandling även om du är övertygad om hans skuld?

Jo det har han naturligtvis och såvitt jag kan se får han det också. Jag är tämligen övertygad ja, men självklart ska alla vittnen höras innan man gör en slutgiltig bedömning men om jag skulle tvingas överlägga just nu idag så skulle han dömas ja.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Läste du rättsläkaren AB som sa att 1 hängning av 1000 är mord? Vad ger det för sannolikhet för att en hängning är självmord?

Menar du allvar - påstår du att det är en beaktansvärd alternativhypotes att Lisa tog livet av sig och att kroppen sen gömdes av den åtalade?
2015-11-02, 17:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Menar du hängdes till döds eller hängdes överhuvudtaget? Huvudteorin har ju varit att hängningen varit en del av gärningsmannens sexuella motiv. Känns som den enda logiska förklaringen då det inte finns tecken på något sexuellt övergrepp i övrigt. Att bara döda för dödandets skull känns väldigt besynnerligt.

Sen hittas hon ju även med en hårt dragen snara runt sin hals.

Ta en titt på aktuell typ av våldsporr, inte ovanligt att kvinnor syns bundna i armar och ben, en snara om halsen som löper i till exempel en galge, kvinnan stryps inte, hon är fixerad.
Medlem
Mooskys avatar
Åklagaren frågar försvarets stjärnvittne.

Du uttalar dig om dna. Men när du var aktiv var nästan innan dna:s tid?
- Jo det var inte riktigt på det sättet. Det är klart att med dna:t har det skett en väldigt utveckling.

Vad har du exakt tanig del av för att kunna uttala dig som du gör?
- Jag har tagit del av de tekniska protokollen. Jag vet inte vad som har skett i rätten.
Inga förhör?
- Nej.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Semir Hasanbegovic: – Man ska inte dra några slutsatser av frånvaro av spår på en person som inte lämnat spår. Den person kan ändå ha rört vid materialet

Vilket också kan förklara varför NB:s DNA inte funnits på fler ställen....
Du verkar vet en del om TR o HR. Målsägarbiträdet är mycket duktig tycker jag. Men kunde Lisas pappa väljer en åklagare (inte den åk som väckt åtalet) som målsägarbiträde t.ex. Per Erik Rinsell?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in