2015-11-02, 17:24
Medlem
Svaga vittnen av försvaret. Trodde de hade mer att komma med faktiskt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Om han hänger med huvudet långt utanför så Kanske ...
Eller om han har en sån där baltogantisk våldtäktspenis, så lång och böjbar att den räcker in i alla möjliga skrymslen.

Den "magiska penisen" ... ungefär som "The Magic Bullet" i Kennedy-mordet.

Nu fjantar du dig bara.
Det är omöjligt att från hörnrummet se utrymmet där Lisa hängdes.
"Runkdelen" är med gul bakgrund.
Utrymmet där Lisa hängts har röd bakgrund. Det finns ingen möjlighet att gå från gul till röd utan att gå utomhus eller genom ladan.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Semir Hasanbegovic: – Man ska inte dra några slutsatser av frånvaro av spår på en person som inte lämnat spår. Den person kan ändå ha rört vid materialet

Vilket också kan förklara varför NB:s DNA inte funnits på fler ställen....
2015-11-02, 17:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Inte över huvudtaget sannolikt. Han är avförd från misstanke. Att en gammal polis kommer och insuerar lite grejer angående en tejpbit räcker knappast till att väcka ett åtal mot honom.

Man får nog vara rätt tydlig med att de som gjort förundersökning varit 100 gånger grundligare i sin undersökning än han är när han letar efter läckor i fupen

Dock så noterar han en detalj, smådetaljer är inte alltid uppenbara.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Exakt, men om det sker i ladan så kanske inte Lisa kommer höras ifall hon flippar ut. Jag tror också kniv är det bästa om offret ska bli så passivt och medgörlig som möjligt. Vilka alternativ finns annars ifall han inte använder något våld? Det enda jag kan komma på är att han genom något medel eller gift söver ner henne. Men vad är oddsen att han har sånt tillgängligt för att exempelvis dutta på en trasa? Allt beror ju på exakt hur hon har dött vilket är svårt att fastställa. Hon kan ju ha strypts ihjäl av att Nerijus lägger en snara runt hennes hals och drar åt så fort de är inne i ladan. Har hon dock dött av själva hängningen är det konstigt att offret inte gör något motstånd innan.

Precis, de teorierna tror jag inte mycket på. Jag har alltid trott på att Nerijus får med sig henne frivilligt genom att be om hjälp med något. Däremot säger ju pappa Holm att Lisa aldrig skulle följa med någon främmande person om det inte var ett nödfall. Antingen känner han inte sin dotter till 100% eller så var det kanske något relaterat till just nödfall som Nerijus spelade på. Låter en person upprörd och övertygande är det nog svårt att säga nej.

Ja när NB 'fått in' L i ladan så var nog hennes öde beseglat, oavsett hur hon hade agerat.
Tror inte på nåt gift el dyl, är ej alls insatt i sånt men tror inte det rent praktiskt funkar att 'snabbsöva' någon med trasa över munnen-metoden.
Kanske stämmer det som pappan säger att L inte skulle följa med någon helt okänd; kanske hade de flyktigt träffats tidigare?
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Finns det chans att kropps bilderna läcker ut som i Elin Krantz fallet?

Nej, bilderna på Elin Krantz kom från polisens förundersökning fast i en i maskad version. Det var bara någon kunnig nörd som avmaskade bilderna.
2015-11-02, 17:28
Medlem
RobertoSavianos avatar
Tycker LO greppar efter halmstrån, men då är det upp till åklagarn att förklara det.
2015-11-02, 17:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, MOF stod väl närmast på andra sidan i den frågan eller har jag fattat helt fel?
https://genusnytt.wordpress.com/2011/07/14/misstanke-om-falska-valdtaktsintyg/

MOF förefaller ha valt att kombinera det mindre lukrativa jobbet som barnmorska och senare som sjuksköterska med konsulttjänster åt brottsåtalade:
https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2009/Nr-7-2009-Argang-75/Har-ar-lakaren-som-hjalper-advokater-med-rattsintyg/
Inget fel med det, men hela hennes affärsmodell är ju att ifrågasätta sina tidigare kollegor som arbetar för "den andra sidan". Inte så konstigt att hon väljer att lägga sig så långt från rättsläkarens intyg som möjligt alltså; det är ju det hon får betalt för.

Jag konstaterar dock igen att hon inte någonstans (av det jag sett i rapporteringen) ifrågasätter att döden orsakades av snaran kring halsen. Den enda öppna frågan därvidlag är om LH dog hängandes eller inte. Men oavsett vilket så kan ju hypotetiskt hängning/strypning skett någon annanstans; det är bara så ohyggligt mycket troligare att det faktiskt skedde just i slaktrummet där spår av LH hittas, samt delar av balsnöre med hennes och NBs DNA på!

Hon har inget att spå med sitt vittnesmål utan ett fullständigt underlag. Dessutom har hon två rättsläkare/överläkare att strida mot gällande dödsorsaken. Vänta tills domsluten har landat, så kommer du förstå vad jag menar. Sjuksköterskan bedriver affärsverksamhet genom att skriva rättsintyg åt advokater. Advokatförbundet har drivit på justitiedepartementet för att hon ska få igenom sin verksamhet.
30 års erfarenhet och en betydligt högre titel avgör vad Lisa Holm dog av.
Nu bygger inte rättsläkarna sina utlåtande på snören som låg på golvet där Lisas kropp sannolikt har hängt det hoppas jag att du inser.
2015-11-02, 17:30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
VA?!! Har hon knarkat eller?!
Om man hittar endast en kladd brunt i hela ladan och denna tillhör NB... Hur har man då endast letat efter avföring från NB?
Man har nog inte letat efter överföring alls egentligen.
Men - polisen HAR ju faktiskt Bara letar efter spår från Nerijus.
Det framgår i fupen med All tydlighet.

Polisen har förvisso registrerat Att det finns andra spår - men de har inte analyserat dem, de har inte jämfört dem, de har inte identiferat dem etc.
De har bara noterat att det finns "spår."

Advokaten gjorde här en bra sak - hon reste anledning för Rimligt Tvivel.
Det Behövs.
Ju fler gånger advokaten kan bevisa att polisen ignorerat andra dna-fynd, andra bevis - ju säkrare kan hon också lyfta Rimligt Tvivel.
Och med Rimligt Tvivel så går Nerijus Fri.
2015-11-02, 17:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario50
Svaga vittnen av försvaret. Trodde de hade mer att komma med faktiskt.

Jag är inte särskilt förvånad även om jag inte haft tid att följa rättegången i detalj och realtid. Genomgång av FUP gav för handen att detta var ett starkt mål i bevishänseende där de luckor som finns på några ställen inte på något vis trollar bort vare sig styrkan i de enskilda DNA-bevisen eller den samlade bevisbilden som mycket klart och tydligt ger för handen att det inte finns något annat rimligt svar på frågan om vem som mördade Lisa än den åtalade.

De små tveksamheter som finns kring om någon av de andra i familjen varit inblandade i någon del av brottet hjälper inte Nerijus eftersom det inte finns någonting i FU-materialet som skulle kunna peka mot att brodern varit GM och Nerijus "bara" uppröjare av brottet som nu ändå sitter och moltiger om sin verkliga roll i det.

Att sen ett antal personer härinne som vanligt tror att rimligt tvivel = en berättelse med annan GM som jag kan fantisera ihop... Tja, Flashback är Flashback kanske man kan säga. Yttrandefriheten här gäller även rena stolleprov.
2015-11-02, 17:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hon har inget att spå med sitt vittnesmål utan ett fullständigt underlag. Dessutom har hon två rättsläkare/överläkare att strida mot gällande dödsorsaken. Vänta tills domsluten har landat, så kommer du förstå vad jag menar. Sjuksköterskan bedriver affärsverksamhet genom att skriva rättsintyg åt advokater. Advokatförbundet har drivit på justitiedepartementet för att hon ska få igenom sin verksamhet.
30 års erfarenhet och en betydligt högre titel avgör vad Lisa Holm dog av.
Nu bygger inte rättsläkarna sina utlåtande på snören som låg på golvet där Lisas kropp sannolikt har hängt det hoppas jag att du inser.

Polisen som vittnar nu styrker hypotesen om att offret inte hängdes, han är också frågande till de slutsatser som har dragits vad gäller tejpen.
2015-11-02, 17:33
Medlem
Willow1s avatar
Den polismannen som pratar om tejprullen verkar total blåst.

Hur helvete ska han kunna räkna ut hur mycket av rullen som använts.

Den kanske inte var ny från börja.
Nu tycker jag åklagarn får sluta

Vart vill hon komma???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in