2015-11-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rättsläkaren har inte hittat något som tyder på att offret har varit bunden. Det sägs i samband med frågor om offret kan ha hållits fången efter den 7:e.

Blir du bunden en snabb stund, med jackan och sen hotad därefter Då tror jag tyvärr inte att man gör något motstånd.
2015-11-02, 14:55
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
"Advokaten ställer flera frågor om varför brottsoffret inte gjort mer för att värja sig, vilket frånvaron av avvärjningsskador tyder på."

Nej klart fan det inte blir det om man blir överrumplad och troligtvis bunden med händerna direkt. Dumma frågor från IR

Ahh fast det beror ju helt på hur man reagerar i ett sånt läge. Jag tycker också det naturliga vore att svara med våld eller försöka springa därifrån, men kan också förstå om man blir paralyserad.

Sen kan vi också lägga till att han kan ha hotat med kniv. Eventuellt använt någon blöt trasa.
2015-11-02, 14:56
Medlem
Enligt vittnesförhören idag känns det ju mest som det är NB:s bror som är den som är mest mysko å tystlåten.?
2015-11-02, 14:57
Medlem
Tomatos avatar
Rättsläkaren kanske ska hålla sig till att spekulera inom sitt yrkesområde, även om jag känner mig lite otillfredsställd där också.

Rättsläkaren angående avsaknad av avvärjningsskador:
Citat:
Semir Hasanbegovic:
– Nu måste jag gå utanför min profession. Den situation som vi ändå tror har ägt rum, om man blir omhändertagen på det sättet i en miljö som man betraktar som helt säker. En annan sak är om man vandrar genom en mörk park, då är man kanske på sin vakt. När man är framför sin arbetsplats och i en miljö när m an vet hur det går och hur det ser ut blir man angripen plötsligt. Det måste ta några sekunder man fattar vad som har hänt.
Det verkar tämligen enkelt att överraska någon genom att hänga någon ett par meter över marken på några sekunder-
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Man ska inte ha ett färdigt facit och sedan anpassa vetenskapen efter det som du gör.
Då kan man lämna vetenskapen därhän.
Vetenskapen ska vara objektiv till skillnad från hur polis och åklagare hanterat det här fallet - subjektivt.

Som sägs på tv4 nu, rättsmedicin är i stort alltid den svagaste delen för åklagaren, speciellt dödstillfälle.
"Det finns ingen 100% sanning" - Därför tar man del av polisens undersökning för att lägga pusslet på plats. Det är så det går till, inget jag hittar på.

Du verkar tro att det ska gå till som i CSI... 100% alltid.
Du och Inger borde sluta titta på serier och kolla på hur det ser ut i verkligheten.
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Enligt vittnesförhören idag känns det ju mest som det är NB:s bror som är den som är mest mysko å tystlåten.?

Vad ska han göra då? Han kan ju inte engelska!
2015-11-02, 14:58
Medlem
softmoons avatar
Citat:

För att han varken kan svenska eller engelska, ja.
2015-11-02, 14:59
Avslutad
Citat:
Hur är det intressant vem som är mysko och tystlåten? Det intressanta är väl vem som är mördaren.
2015-11-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Ahh fast det beror ju helt på hur man reagerar i ett sånt läge. Jag tycker också det naturliga vore att svara med våld eller försöka springa därifrån, men kan också förstå om man blir paralyserad.

Sen kan vi också lägga till att han kan ha hotat med kniv. Eventuellt använt någon blöt trasa.

Överrumplad direkt med hjälm på och hotad med kniv mot halsen, då hade jag inte vågat göra motstånd iaf. Säkert något sådant som har hänt
2015-11-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario50
Märks att försvaret vet att det här är kört. IR hittar inga lösningar till MGM:s fördel.

Av den enkla anledningen att NB är överbevisad. Det finns ingenting som överhuvudtaget kan bidra till att åtalet kommer ogillas. Advokaten försöker men kommer ingenstans och NB själv har redan från början målat in sig i ett hörn eftersom han påstår sig aldrig träffat Lisa vilket inte ger minsta lilla utrymme till att kunna förklara alla spår han lämnat på henne.

Han kommer till 99,9% fällas och påföljden lär bli livstid.
2015-11-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
WTF!!!!??? men det här är ju inte riktigt klokt !!!!!!!!!!!

IR frågar:
I det här fallet, hur såg den ut, kan du beskriva?

Rättsläkaren svarar:
– Jag har sett en snara som var åtdragen åt halsen. Som jag har skrivit i mitt protokoll på begäran av kriminaltekniker har jag inte själv gjort någon närmare besiktning på snaran.

Ja vad är detta? Varför begärde krimteknikerna det??
2015-11-02, 15:01
Bannlyst
Är det Marianne Alden som är åklagare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in