Citat:
Ursprungligen postat av
Piddelito
Avsnitt 6 gav mig ju i alla fall delvis rätt om Anna, även om det inte var just hon som blev offret. Siffrorna fick ju delvis sin förklaring i detta avsnitt också. Jag blir dock inte klok på sambandet mellan kroppsdelarna. Dock så pekar ju varje kroppsdel på nästa offer. Dvs hjärtat tillsammans med Hans, handen tillsammans med Lars-Ove etc. Kan det vara här sambandet finns?
Jag tror det handlar om enklare symbolik, mördaren vill peka ut något med offret i fråga genom det denne tar från dem. Första offret ansågs hjärtlös (kanske på grund av bandet till Mårten?), Hans blev av med sin hand på grund av att han i egenskap av polis inte varit handlingskraftig, inte agerat när han borde/kunnat, könsdelarna på grund av övergreppen mot barnen och slutligen då ögonen på grund av att Annas man sett eller missat att se någonting. Blundat för sanningen kanske?
Alla offren blir ju i princip bestraffade, så jag tror inte bara konsten är inspiration, utan att det finns något personligt i vendettan. Konstkopplingen kan nog vara ett sätt att även hämnas på Holst genom att få misstankarna riktade mot honom. Om det handlar om aversioner av kärnfamiljen kanske mördaren slår till mot människor som själv varit delaktiga i dennes egna omgivning och låtit mördaren eller anhöriga till denne fara illa utan att agera. Eller så är det personer i mördarens omgivning som denne sett fara illa, och hämnas åt.
Att koden fanns hemma hos Mårten tycker jag tyder på kopplingen till Kill Brothers. Det var väl en tredje medlem där som hade tagit livet av sig? Vi vet ju att mördaren är en tränad skytt när han tog över den kidnappade Hans, och det är mycket möjligt att det är samma person som sköt Lukas genom rutan. Det behöver inte vara på grund av drogerna han blev skjuten.
Kanske är den sista Kill Brothern inte död. Kanske är det någon anhörig till honom som nu hämnas, och anser att det är alla dessa andra personers fel att han dog.
Svårt, svårt.