2015-11-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Ida Engvoll

Hennes karaktär dejtar tydligen polisen John, men hon utnyttjar väl honom mest? Hon ljög om telefonnumret t.ex.
Citera
2015-11-02, 02:18
Medlem
Oddballs avatar
Tycker faktiskt den här säsongen har ett ganska krystat manus och jag förstår att Kim Bodnia valde att hoppa av pga svagheterna i manuset. Det är alldeles för många personer med som man inte alls vet vad de har för eventuell koppling till morden.

Säsong 1 & 2 var suveräna men nu i trean så går det utför rätt rejält. Det känns också som att Saga som karaktär har ballat ur fullständigt och fattar ingenting längre när det gäller empati och det sociala spelet, det går naturligtvis inte att vara kriminalpolis med hela alfabetet som diagnos... Både hon och Maria Kulle "spelar över", nåt som är vanligt och dessutom fungerar någorlunda på teatrar men är rena kalkonkonceptet när det gäller film och tv-serier.
Citera
2015-11-02, 02:58
Medlem
B´stards avatar
Vid ungefär 52.20 när Saga knackar på hemma hos den danske polisen, då är han först ensam i sängen, men sen ligger helt plötsligt den försvunna hustrun där - dock utan att han tittar på henne. Kändes lite/skumt meningslöst när han ändå inte hade interaktion med henne...
Citera
2015-11-02, 02:59
Avslutad
Offren kan ha det gemensamt att de alla, vid något tillfälle, har besökt Claes föreläsningar. Hans Lycka-sak är bara en fasad för att hitta lämpliga offer (och spela lycklig), och eftersom han har ägt tavlorna tidigare spetsar han till sina mord lite genom att göra tema av morden (och då indirekt implicera Holst i morden). Som har något med familj att göra. Han dödade sin far, som han förmodligen hade en knepig relation med, kanske föräldrarna skilde sig och han blev bitter och arg. Hans mor kanske dog till följd av något som, indirekt, fadern gjorde. Sedan när Holst blåste honom och gifte sig med hand ex, använde han tiden till att planera dåden och hela karusellen.

Han kanske till och med dödar stalkern när han tröttnar på riktigt. Tittarna ska tro att hon är den onda, men i själva verket har hon gått in i en fruktansvärd fälla.

Claes döljer något!

Han kanske vill ha den ultimata hämnden och sno/döda Holsts barn. Han vet nog redan om att frun fejkar graviditeten.
Senast redigerad av GenesisP 2015-11-02 kl. 03:08.
Citera
2015-11-02, 03:54
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Vem är det som spelar fotografen i avsnitt S03e06? Känner igen henne men kan inte komma på från vilken film. Står ej listad på imdb.
Hon är med i The Team med Lars Mikkelsen, kanske där du sett henne: http://www.imdb.com/title/tt3681610/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2015-11-02, 03:54
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Offren kan ha det gemensamt att de alla, vid något tillfälle, har besökt Claes föreläsningar. Hans Lycka-sak är bara en fasad för att hitta lämpliga offer (och spela lycklig), och eftersom han har ägt tavlorna tidigare spetsar han till sina mord lite genom att göra tema av morden (och då indirekt implicera Holst i morden). Som har något med familj att göra. Han dödade sin far, som han förmodligen hade en knepig relation med, kanske föräldrarna skilde sig och han blev bitter och arg. Hans mor kanske dog till följd av något som, indirekt, fadern gjorde. Sedan när Holst blåste honom och gifte sig med hand ex, använde han tiden till att planera dåden och hela karusellen.

Han kanske till och med dödar stalkern när han tröttnar på riktigt. Tittarna ska tro att hon är den onda, men i själva verket har hon gått in i en fruktansvärd fälla.

Claes döljer något!

Han kanske vill ha den ultimata hämnden och sno/döda Holsts barn. Han vet nog redan om att frun fejkar graviditeten.
Han har ändå alibi då han har föreläst på andra orter.
Citera
2015-11-02, 05:34
Medlem
Alla tycker förstås olika men själv tycker jag det är bron 2 som är sämst hittills. Saga är t..ex mer sympatisk för mig nu än i tvåan. Att hon är ännu mer tillknäppt beror på att hon känner sig bränd: alla hon bryr sig om tas ifrån henne.
Citera
2015-11-02, 08:15
Medlem
Håller med om bron 2. Hela den där miljögrejen var så krystad.
Citera
2015-11-02, 09:39
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovanligtvanlig
Snyggt! Diggar din teori. Nån som har nån teori om varför offrena märktes 9, 2, 3? Anna lär bli nr 4, men varför börja med siffran nio?
Avsnitt 6 gav mig ju i alla fall delvis rätt om Anna, även om det inte var just hon som blev offret. Siffrorna fick ju delvis sin förklaring i detta avsnitt också. Jag blir dock inte klok på sambandet mellan kroppsdelarna. Dock så pekar ju varje kroppsdel på nästa offer. Dvs hjärtat tillsammans med Hans, handen tillsammans med Lars-Ove etc. Kan det vara här sambandet finns?
Citera
2015-11-02, 11:06
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Avsnitt 6 gav mig ju i alla fall delvis rätt om Anna, även om det inte var just hon som blev offret. Siffrorna fick ju delvis sin förklaring i detta avsnitt också. Jag blir dock inte klok på sambandet mellan kroppsdelarna. Dock så pekar ju varje kroppsdel på nästa offer. Dvs hjärtat tillsammans med Hans, handen tillsammans med Lars-Ove etc. Kan det vara här sambandet finns?

Jag tror det handlar om enklare symbolik, mördaren vill peka ut något med offret i fråga genom det denne tar från dem. Första offret ansågs hjärtlös (kanske på grund av bandet till Mårten?), Hans blev av med sin hand på grund av att han i egenskap av polis inte varit handlingskraftig, inte agerat när han borde/kunnat, könsdelarna på grund av övergreppen mot barnen och slutligen då ögonen på grund av att Annas man sett eller missat att se någonting. Blundat för sanningen kanske?

Alla offren blir ju i princip bestraffade, så jag tror inte bara konsten är inspiration, utan att det finns något personligt i vendettan. Konstkopplingen kan nog vara ett sätt att även hämnas på Holst genom att få misstankarna riktade mot honom. Om det handlar om aversioner av kärnfamiljen kanske mördaren slår till mot människor som själv varit delaktiga i dennes egna omgivning och låtit mördaren eller anhöriga till denne fara illa utan att agera. Eller så är det personer i mördarens omgivning som denne sett fara illa, och hämnas åt.

Att koden fanns hemma hos Mårten tycker jag tyder på kopplingen till Kill Brothers. Det var väl en tredje medlem där som hade tagit livet av sig? Vi vet ju att mördaren är en tränad skytt när han tog över den kidnappade Hans, och det är mycket möjligt att det är samma person som sköt Lukas genom rutan. Det behöver inte vara på grund av drogerna han blev skjuten.

Kanske är den sista Kill Brothern inte död. Kanske är det någon anhörig till honom som nu hämnas, och anser att det är alla dessa andra personers fel att han dog.

Svårt, svårt.
Citera
2015-11-02, 13:09
Medlem
Hoppas dom lyckas knyta ihop detta snyggt nu så att det inte lämnas massa lösa trådar. Det värsta som skulle kunna hända enligt mig är att det kommer in en ny karaktär nu i slutet som visa sig vara den skyldige.

Det känns som den här "välj lycka mannen" har något med detta att göra. Varför skulle dom annars sett till att han ägt konstsamlingen innan? Det är väl så att det princip bara är han, ex frun och fruns nya man som kan ha koll på alla konstverk?

Sorry för att jag inte kommer ihåg namnen men hoppas ni hänger med vilka personer jag menar ändå. Jag är helt värdelös på namn
Citera
2015-11-02, 13:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tycker faktiskt den här säsongen har ett ganska krystat manus och jag förstår att Kim Bodnia valde att hoppa av pga svagheterna i manuset. Det är alldeles för många personer med som man inte alls vet vad de har för eventuell koppling till morden.

Säsong 1 & 2 var suveräna men nu i trean så går det utför rätt rejält. Det känns också som att Saga som karaktär har ballat ur fullständigt och fattar ingenting längre när det gäller empati och det sociala spelet, det går naturligtvis inte att vara kriminalpolis med hela alfabetet som diagnos... Både hon och Maria Kulle "spelar över", nåt som är vanligt och dessutom fungerar någorlunda på teatrar men är rena kalkonkonceptet när det gäller film och tv-serier.
Håller med helt och hållet. Orkar inte kolla längre. För mörkt, för obegripligt, för långtråååkigt.

Blev trean igår och en halvtaskig SF-rulle i stället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in