2015-11-01, 22:11
Medlem
Osthuss avatar
Först måste jag säga att jag tycker att vi alltid borde sträva efter att hjälpa människor så gott vi kan, om de flyr för sina liv. Hur tacksamma dessa människor "bör" vara, är svår att svara på. Ska man visa tacksamhet om man får asyl och sedan inte får varken jobb, bostad eller integration?

Oavsett svaret på den frågan - och det inte det jag vill att tråden ska handla om - vad som är den rätta mängden tacksamhet, så tror jag dock att det är väldigt viktigt att människor visar tacksamhet, och att detta når fram till de som bidrar. Det är svårt att hjälpa till utan att få något tillbaka, tecken på att den man hjälper uppskattar det man gör. Visas ingen tacksamhet blir man också obenägen att visa empati och solidaritet, och hatet växer mot de som inte visar uppskattning.

Därför tycker jag att det är viktigt att lyfta fram att det finns faktiskt flyktingar som verkligen uppskattar, och är tacksamma, för den hjälp de får. Vad tror ni om det jag säger?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6255867
Citera
2015-11-01, 22:54
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Först måste jag säga att jag tycker att vi alltid borde sträva efter att hjälpa människor så gott vi kan, om de flyr för sina liv. Hur tacksamma dessa människor "bör" vara, är svår att svara på. Ska man visa tacksamhet om man får asyl och sedan inte får varken jobb, bostad eller integration?

Oavsett svaret på den frågan - och det inte det jag vill att tråden ska handla om - vad som är den rätta mängden tacksamhet, så tror jag dock att det är väldigt viktigt att människor visar tacksamhet, och att detta når fram till de som bidrar. Det är svårt att hjälpa till utan att få något tillbaka, tecken på att den man hjälper uppskattar det man gör. Visas ingen tacksamhet blir man också obenägen att visa empati och solidaritet, och hatet växer mot de som inte visar uppskattning.

Därför tycker jag att det är viktigt att lyfta fram att det finns faktiskt flyktingar som verkligen uppskattar, och är tacksamma, för den hjälp de får. Vad tror ni om det jag säger?

För det första: Jag är medveten om att det finns, och har genom åren träffat , flyktingar som är tacksamma för att de fått en bättre tillvaro än de hade förut.

För det andra: Flyktingar behöver inte visa något i tal eller skrift. Det ger mer effekt att visa tacksamhet i handling, som t.ex att lämna in sanningsenliga asylansökningar och att följa de lagar och regler som gäller i värdlandet.

Sedan kommer förhoppningsvis resten av sig själv.
Citera
2015-11-01, 23:16
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
För det första: Jag är medveten om att det finns, och har genom åren träffat , flyktingar som är tacksamma för att de fått en bättre tillvaro än de hade förut.

För det andra: Flyktingar behöver inte visa något i tal eller skrift. Det ger mer effekt att visa tacksamhet i handling, som t.ex att lämna in sanningsenliga asylansökningar och att följa de lagar och regler som gäller i värdlandet.

Sedan kommer förhoppningsvis resten av sig själv.

Men är det inte bra om de visar tacksamhet? Jag läser väldigt många hatiska kommentarer på Flashback som handlar om att flyktingarna är otacksamma, att de inte har rätt att ställa krav och ska vara glada för det de får. Skulle inte solidariteten och empatin öka om fler manifesterade sin tacksamhet på liknande sätt som i länken?

Att lämna in sanningsenliga asylansökningar och efterföljandet av lagar påverkar nog solidariteten, men det görs inga nyheter av det. Det skulle aldrig skrivas en artikel om att "romerna sköter sitt tältläger exemplariskt".
Citera
2015-11-01, 23:55
Medlem
KortStubins avatar
[quote=Osthus|55245702]
Citat:
Men är det inte bra om de visar tacksamhet? Jag läser väldigt många hatiska kommentarer på Flashback som handlar om att flyktingarna är otacksamma, att de inte har rätt att ställa krav och ska vara glada för det de får.

Nej, att visa tacksamhet genom flygblad och liknande är bara löjligt. Tänk efter lite, om det första du gör är att ställa krav, när du väl når fram till en säker plats, så ger du inget seriöst intryck av att vara tacksam och glad för det. Självklart blir folk misstänksamma av sådant beteende.

Citat:
Skulle inte solidariteten och empatin öka om fler manifesterade sin tacksamhet på liknande sätt som i länken?

Inte så länge flyktingpolitiken medverkar till att medborgarna får stå åt sidan, när välfärden de varit med om att skapa missbrukas.

Citat:
Att lämna in sanningsenliga asylansökningar och efterföljandet av lagar påverkar nog solidariteten, men det görs inga nyheter av det. Det skulle aldrig skrivas en artikel om att "romerna sköter sitt tältläger exemplariskt".

Hur menar du att romerna skött sig exemplariskt när de ockuperar mark och skräpar ner?
Citera
2015-11-02, 00:13
Medlem
Osthuss avatar
[quote=KortStubin|55246153]
Citat:

Nej, att visa tacksamhet genom flygblad och liknande är bara löjligt. Tänk efter lite, om det första du gör är att ställa krav, när du väl når fram till en säker plats, så ger du inget seriöst intryck av att vara tacksam och glad för det. Självklart blir folk misstänksamma av sådant beteende.

Inte så länge flyktingpolitiken medverkar till att medborgarna får stå åt sidan, när välfärden de varit med om att skapa missbrukas.

Hur menar du att romerna skött sig exemplariskt när de ockuperar mark och skräpar ner?

På vilket sätt är det löjligt? Det är en fin handling tycker jag. Alla ställer inte krav direkt, och även om man ställer krav kan man vara tacksam för att de uppfyllts.

Min poäng med rom-exemplet var att om romerna följer lagen, oavsett om de gör det i dagsläget eller inte, så är detta inget som ökar solidariteten hos svenska folket, för detta upplyfts inte som nyheter.
Citera
2015-11-02, 00:25
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

På vilket sätt är det löjligt? Det är en fin handling tycker jag. Alla ställer inte krav direkt, och även om man ställer krav kan man vara tacksam för att de uppfyllts.

Läs om mina två första svar. Särskilt det andra.

Citat:
Min poäng med rom-exemplet var att om romerna följer lagen, oavsett om de gör det i dagsläget eller inte, så är detta inget som ökar solidariteten hos svenska folket, för detta upplyfts inte som nyheter.

Även om MSM är duktiga på att vinkla så kan de inte lyfta fram något som inte existerar.
Citera
2015-11-02, 00:30
Medlem
ollepolle90s avatar
Jag bryr mig inte om tacksamma flyktingar. Alltså jag förväntar mig inte att en flykting ska vara tacksam, men därför förväntar jag mig inte heller att de ska vara otacksamma. Spark i röven på de sistnämnda
Citera
2015-11-02, 00:35
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Läs om mina två första svar. Särskilt det andra.

Även om MSM är duktiga på att vinkla så kan de inte lyfta fram något som inte existerar.

Uppenbarligen följer flyktingar många regler, dock inte alla, men detta lyfts inte fram, därav behövs det göras nyheter av tacksamhet.
Citera
2015-11-02, 00:38
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollepolle90
Jag bryr mig inte om tacksamma flyktingar. Alltså jag förväntar mig inte att en flykting ska vara tacksam, men därför förväntar jag mig inte heller att de ska vara otacksamma. Spark i röven på de sistnämnda

Om du tycker det är fel att de inte visar tacksamhet, så måste du ju också bry dig om att de ska
visa tacksamhet.
Citera
2015-11-02, 01:21
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Uppenbarligen följer flyktingar många regler, dock inte alla, men detta lyfts inte fram, därav behövs det göras nyheter av tacksamhet.

Ja det är sant och dessutom känt att många flyktingar sköter sig, men i nyheterna ska det helst presenteras nyheter och inget annat.

Men visst, låt MSM fortsätta att skapa ännu fler artiklar om det du säger, med risken att bli lika "hårdgranskade" som tidigare artiklar, för att sedan visa sig innehålla väldigt lite sanning.

Manifestationer och plakat om flyktingarnas tacksamhet kommer bara skapa mer vatten åt dessa "hårdgranskande" kvarnar.

Problemet beror på migrationspolitiken och det är beslutsfattarna du ska vända dig till.
Citera
2015-11-02, 01:47
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Jag tror inte det förhindrar att samhället går sönder, eller att deras bidragsberoende plötsligt slutar ta pengar från döende pensionärer som därmed inte får den omsorg de förtjänar. Tror du det? Att den döende pensionären som inte får plats på äldreboendet för att ensamkommande barn flyttat in, bryr sig om de visar tacksamhet eller ej?

Personligen bryr jag mig inte om deras känslor alls. Och nej, bara för att du hatar svenskar betyder det inte att jag är rasist.
Citera
2015-11-02, 06:16
Medlem
teasardigs avatar
Gullig manifestation såklart. Men tacksamhet är en irrelevant känsla i ett samhällsbyggande perspektiv. Land skall med lagar och regler byggas och behövs tacksamhet eller andra godhetskänslor för att det ska gå ihop, då går det inte ihop. Se bara på USA där skatten är låg men det är tänkt att folk ska donera till välgörenhetsorganisationer som tar hand om de fattigaste. Resultatet är att folk inte donerar tillräckligt och hur många som helst är hemlösa.

Det är inte sunt att samhället ska bygga på ett utbyte av snällhet från den privilegierade massan som i gengäld får tacksamhet från de utsatta tillbaka. Jag och många med mig har skänkt pengar och annat till romer och varit snälla. De har visat tacksamhet tillbaka (de blir skitglada och tjatar om Gud välsigne dig osv). Men man får ju erkänna att det inte har löst problemet alls..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in