2015-11-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Sid 180: "Arne tillfrågas om han vet vart kroppen anträffades Han uppger att han hört att det var i Byssan i Martorp."

Det var på hans mark, boden togs säkert i beslag relativt snabbt efter fyndet.
Sen börjar det snackas i byggden. Väldigt många här inne trodde också så var fallet innan media sagt något, blir de alla då direkt mördare?
2015-11-01, 22:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är inte säker på att det är en mycket bra utredning, men om GW säger det så. Tunga bevis finns det, men inte för mord, så jag och GW är överens.

Citat: GW

En närmast exemplarisk polisutredning på 2000 sidor – vilket dock sällan är något givet styrkebesked i sådana här sammanhang – men som just i det här fallet präglas av ett systematiskt juridiskt tänkande och ett polisiärt hantverk som vittnar om både kreativitet, stor noggrannhet och en ytterst omfattande arbetsinsats. Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst.

En helhet bestående av fyra delar, tillsammans starka nog för att uppfylla lagens krav på det hårdaste straffet som vi kan döma någon till här i landet, livstids fängelse.
2015-11-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
I förhör med någon från Missing People säger personen i fråga att Missing people hade militära fordon i sökandet.

I förhör med CB framkomer att han pratat med SH och att militärer som varit i området under natten 11-12 juni berättat om att AJ:s bil (honda) larmat hela natten.

Militärerna bör väl ha agerat på uppdrag av polis denna natt och ska väl då rapportera till polis. Var finns dom rapporterna? Vad hände natten innan LH hittades?
2015-11-01, 22:05
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ingenstans. Det framgår inte att några fimpar tillvaratagits heller. De kan t o m ha tittat men inte hittat. Omnämnandet av fimpar tycks bara vara ett uppslag, som polisen noterat.
Vilka fimpar pratar vi om här? De hittade i alla fall och tog hand om en fimp vid kopplingsstationen. Och nåt ställe till som jag inte minns nu. Ladan tror jag.
2015-11-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Sid 180: "Arne tillfrågas om han vet vart kroppen anträffades Han uppger att han hört att det var i Byssan i Martorp."

Ok, han har "hört", inte blivit informerad om detta av polis. Sen så vet jag inte huruvida Arne skulle ha haft telefonnummer och dylikt till mamman i Litauen, så här mycket vet Arne om sina anställda.

Arne uppger att det är han som äger Blombergs egendom. Han har känt Nerius i några år.
Nerius och hans bror arbetar som hantverkare på Blombergs egendom. Arne vet inte vad
Nerius bror heter då denne inte kan engelska och Arne har aldrig pratat med honom.
Senast redigerad av MoveToTheBeat 2015-11-01 kl. 22:07.
2015-11-01, 22:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vilket blod sitter där det ska? Avsaknad av DNA på tejp talar starkt för att handskar användes under en del av brottet, och borde rimligtvis ha använts även när Lisa kläddes av. Du menar väl inte att blodet innanför byxlinningen kom från överfallet?
Det menar jag inte kan uteslutas - även om det också kan ha kommit dit på annat sätt.
Citat:
Det var inte öronen som fick henne att avvisa nr 3.
Något bör det ha varit. - Vet du anledningen?
Citat:
Lura upp henne till förarhytten i fel bil i så fall.
Inte alls. Hon fick endast en skymt av bilen bakifrån eftersom MTG parkerat den med fronten upp mot det tänkta slakthuset.
2015-11-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
AJ har med all sannolikhet blivit informerad vad som skett på hans mark.
Nån undrade hur mamman kunde veta. Ger en rimlig förklaring här.

Och vi som följde live-sändningarna begrep att det var Martorp, och man undrade över detta intresse för byssjan.

På tal om live-sändningarna, så rapporterade de kl. 23.06 att hundarna skällde och att det då blev "fart på poliserna". I FUP står det att det var teknikerna som hittade henne i boden kl. 21.00.
Då undrar jag vad tusan skällde hundarna på kl. 23.06?
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat: GW

En närmast exemplarisk polisutredning på 2000 sidor – vilket dock sällan är något givet styrkebesked i sådana här sammanhang – men som just i det här fallet präglas av ett systematiskt juridiskt tänkande och ett polisiärt hantverk som vittnar om både kreativitet, stor noggrannhet och en ytterst omfattande arbetsinsats. Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst.

En helhet bestående av fyra delar, tillsammans starka nog för att uppfylla lagens krav på det hårdaste straffet som vi kan döma någon till här i landet, livstids fängelse.

Håller med i stort, det enda jag tycker haltar är förhören med de misstänkta, jag vet inte om det är på grund av språkförbistring eller tolkproblem, jag tycker inte att det blir något flyt i förhören, men det är bara vad jag tycker.... inte sagt att det är något som gäller som sanning. Min sammanlagda uppfattning om utredningen är att den är jäkligt proffsig gjord... och jag har läst en hel del fuppar tidigare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det var på hans mark, boden togs säkert i beslag relativt snabbt efter fyndet.
Sen börjar det snackas i byggden. Väldigt många här inne trodde också så var fallet innan media sagt något, blir de alla då direkt mördare?

Menar du att jag antyder att AJ skulle va mördaren? Det menar jag då rakt inte. Det var inte en sådan diskussion jag svarade på ens.
2015-11-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Ok, han har "hört", inte blivit informerad om detta av polis. Sen så vet jag inte huruvida Arne skulle ha haft telefonnummer och dylikt till mamman i Litauen, så här mycket vet Arne om sina anställda.

Arne uppger att det är han som äger Blombergs egendom. Han har känt Nerius i några år.
Nerius och hans bror arbetar som hantverkare på Blombergs egendom. Arne vet inte vad
Nerius bror heter då denne inte kan engelska och Arne har aldrig pratat med honom.

Ok. Så vem tror DU har berättat för mamman då?
Min teori att arbetsgivaren med fru, har gjort det, ratar du ju.

(F ö verkar IB och AJs fru träffas ofta och även rest bort för att städa. Känns inte orimligt att IB lämnar kontaktuppgifter till henne. Eller CB. Ifall nåt skulle hända).
På mitt jobb måste vi årligen uppdatera våra anhörigas telefonnr hos arbetsgivaren. Tror det är så på många ställen. Varför inte här?
Bli informerad, jag förstår inte skillnaden på "ha hört". AJ har fått informationen, på ett eller annat sätt?
Senast redigerad av julusa 2015-11-01 kl. 22:16.
2015-11-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Från 18:26 då fickringing gjordes av Lisa till omkring kl 19:00 så finns det verkligen extremt lite tid för MGM.

Sållar man bort alla vittnen som inte väl kände till NB och hans bil blir tiden som NB och familjen Jönsson säger. Det kan vara så illa att NB var hemma redan kl:18:10 om man ska tro Arnes fru och att runt 19-tiden var han ute och rökte en andra gång från det han kom hem.

Smälter man samman förhören med AB, IB och NB så stämmer deras berättelser och tidpunkter ganska bra. Det trots 5 dagar att glömma på och stor press i förhören.

Familjen Jönsson har lika svårt att komma ihåg tider som litauerna och även dom tar fel. GJ och VJ säger att dom åkte från studentfesten kl 19:00 och att det tar 15-20 min till herrgården. Ett annat förhör är det 18:30. Gustav och Henrik uppger att dom träffades i allén och pratade i ca 5 min.
Henrik kom till Andreas ca kl.18.59-19.00 (s.247 (209))
Sammantaget och kontrollerat hjälpligt så gott det går så stämmer ändå alibit väl för familjen Bilevicius. Sen att IB och AB är rädda och tvivlande är förklarligt med tanke på hur förhören genomförts och trycket från allmänheten.

Förhör med Jönsson, Gustav; 2015-08-27
s.240 (202)

Ingen mer press från förhörsledaren här om plats, tid eller vägen mot Gum och det är lite synd.

Är GJ:s vita Audi A3, HJ:s grå Mercedes combi, E-klass och AJ:s svarta Honda CRV undersökta av krimminaltekniker? Jag menar att alla dessa bilar befinner sig i området och vid rätt tidpunkt för Lisa försvinnande och alla känner väl till fyndplatserna. Det hade ju varit bra att utesluta dessa fordon också och inte bara Arnes BMW (på verkstadens misstanke) och NB:s grå WV Sharan (vid gripande).

Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17
s.221 (183)

Jo, den gick att köra. Assistans kom dit och startade Hondan för honom. Batteriet räckte sedan för larmet som utlöstes på nattet.
Förhör med Trozelli, Lars Magnus; 2015-06-17
s.258 (220)

Det finns ingen anledning att misstro Arnes fru heller. Hon hade koll på tid och väntade på middagsgästerna. Att hon tittade ut och såg familjen är mycket troligt.

Förhör med Fernandez Coto Jönsson, Ascension; 2015-06-15
s.187 (187)

Det ser ut som om NB har alibi och omöjligen kan ha utfört detta överarbetade mord under en halvtimme, som det nu maximalt blev. Det leder då till rimligt tvivel och svårigheter att få till en livstidsdom trots DNA i mina ögon.

Visst, bortser man från familjerna Jönssons och Bilevicius vittnesmål så blir NB åter en tänkbar GM. Alltså vittnen som känner till familjen Bilevicius mindre ska väga mer.

Det är svårt att förstå att folk tycker det här är en bra utredning, det är luckor överallt. Jag hoppas att inte fler utredningar vad det gäller mord ser ut på det här sättet i vårt land.
Dessutom tycker jag att advokaten inte riktigt håller måttet heller, men hon har haft extremt lite tid i denna stora utredning + slask.

Då återstår det mycket besvärande tekniska bevisningen i form av blod och DNA att analysera. Har läst FUP fram och bakifrån flera gånger så nu tar vi en sväng till med teknisk bevisning. Tyck vad ni vill, det är ok för mig.

Du pekar på "i ett annat förhör kom GJ 18.30".
Har du sidhänvisning i fup på det uttalandet? Superviktig
info!!
2015-11-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
På tal om live-sändningarna, så rapporterade de kl. 23.06 att hundarna skällde och att det då blev "fart på poliserna". I FUP står det att det var teknikerna som hittade henne i boden kl. 21.00.
Då undrar jag vad tusan skällde hundarna på kl. 23.06?

Ja det kan man undra, eftersom hundarna tydligen inte hade reagerat utanför byssjan.
Jag tittade på Expressens live, och tyckte mig höra tokiga hundar där de befann sig inne på säteriet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in