2015-11-01, 21:17
  #42445
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tack för att ni svarade !
(Har frågat andra SD bashers tidigare, var sämre med svar... Hedrar er att ni svarar !)

Ni? Jag är endast en person

SD peakade förmodligen där när Åkesson hade hybris och talade om att bli största partiet. Nu är det normalisering på inkommande.
2015-11-01, 21:29
  #42446
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Ni? Jag är endast en person

En smula hövlighet är ju aldrig fel.., när man benämner en annan med "ni".., istället för "du"..

För resten av vad ni säger.., tror inte att folk har uppfattat att Jimmie & SD har hybris.., men antar sist och slutligen hur man uppfattar "saker och ting".

Själv tror jag nog på vad jag sa sist i tråden om 2018..(om inte 7K tänker om)

Minst : 30,1 %

(och det var ett bra tag sedan, innan man totalt öppnat gränserna)
2015-11-01, 21:33
  #42447
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En smula hövlighet är ju aldrig fel.., när man benämner en annan med "ni".., istället för "du"..

För resten av vad ni säger.., tror inte att folk har uppfattat att Jimmie & SD har hybris.., men antar sist och slutligen hur man uppfattar "saker och ting".

Själv tror jag nog på vad jag sa sist i tråden om 2018..(om inte 7K tänker om)

Minst : 30,1 %

(och det var ett bra tag sedan, innan man totalt öppnat gränserna)

30% det kan ju du drömma om. Och även om de får 30% får de aldrig riktigt inflytande
Om 10 år däremot är SD en icke fråga då muslimerna tenderar att rösta vänster. Välfärden kommer inte gå att hålla ihop och allt kommer krascha. Och sann liberalism måste ta vid.
2015-11-01, 21:34
  #42448
Medlem
korsvens avatar
lätt mellan 25-28%
2015-11-01, 22:11
  #42449
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman

Men, SD har också de mest lojala kärnväljarna och när vidden och konsekvenserna av alliansens förda politik slår igenom med full kraft finns det en stor risk att de knäcks för gott. Som andra påpekat kommer borgerliga kommuner att få ta emot enorma mängder flyktingar framöver och bara en sån sak har en tendens att markant öka andelen Sverigedemokrater. Visst är de missnöjda alla dessa sd:are men missnöjet med hur landet missköts är väl en sund markering och logisk reaktion.


Jag tror att det finns två sorters sympatisörer (och väljare): Dels de som verkligen tycker att SD (rent allmänpolitiskt) är det bästa som hänt, sedan man lärde sig att koka gröt i microugn (*), dels de som påstår sig sympatisera med SD (eller t o m väljer SD) därför att de är besvikna på alternativen, speciellt avseende invandringsfrågan.

SD har några små problem här, eftersom man så uppenbart försöker positionera sig på två axlar, samtidigt. Den ena axeln är höger-vänster, den andra är invandringskonservatism-invandringsliberalism. Det går utmärkt att plocka enkla poäng på den senare axeln, på höger/vänsterskalan kan man inte ta från alla samtidigt.

Då kan man fundera på vad som händer när det verkar vara som förgjort att SD får (eller ges) inflytande i sin hjärtefråga OCH vad som händer om det verkar som man kan få det som SD erbjuder av sitt vanliga parti. Det KAN ju vara så som många här påtalar, det är invandringsfrågan som triggat opinionen att välja SD. Hur trogen SD man då skulle vara om SD:s generalpolitik inte är så särskilt tillpass kan man ju fråga sig.

(*) Den som tycker det verkar osannolikt, tänk på att det finns både V, Mp och föralldel KD att jämföra med... Det kan nog finnas de som skulle välja SD även om invandring, rent hypotetiskt, var en ickefråga. Men om de är många kan man fundera på.

Sedan är ju frågan också om det är ett trendbrott eller bara ett tillfälligt hack i den trend som synts till en längre tid.
2015-11-01, 22:21
  #42450
Medlem
SD kommer gå framåt långsamt till idiotsvensson fattar att nu kommer det märkas i plånboken på allvar och att kriminaliteten och den kollapsade sjukvården och välfärden inte bara var på TV.

Då kommer SD rusa till 35-45% på bara ett par månader.

Men vad hjälper det? Landet är kört. Det vet alla som är lite insatta i vilken sysselsättningsgrad som krävs för att Sverige ska fortsätta vara Sverige och inte bli ett litet, kallt, tråkigt och jävligt USA i miniatyr utan alla fördelar med storskalighet.

Grattis till alla som "inte kunde förutspå" att det skulle bli sååå illa. Ni vann, SD hölls borta från makten. Nu får ni leva med konsekvenserna av er egen godhet.

Bai!
2015-11-01, 23:50
  #42451
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Men, SD har också de mest lojala kärnväljarna /.../
Har SD ens några kärnväljare? Vilka då i så fall?

Obrottsligt lojala kärnväljare skulle jag snarare säga finns hos t.ex. S, KD och C. Äldre i bruksorter eller övre norrlands inland som ser det som sin plikt att rösta S, för så har har man gjort där i alla tider och det gör helt enkelt till när man är f.d. arbetare. Någon koll på vad S står för idag har man knappt ändå, eftersom all omvärldsinformation man får är genom korta snuttar från TV:n i allrummet på äldreboende. Eller som i KDs fall, pingstvänner och diverse frimicklare som ser det som en religiös dygd att rösta på Lewi Pethrus kristna samling.

SD däremot? De är ett ungt, kontroversiellt parti, så en gemensam nämnare för väljarna torde vara en benägenhet att söka alternativ information och byta parti. Den typen av oinformerade identitetsväljare som S har finns knappast. Inte heller har man någon ideologisk grund folk söker sig till. De som gick med i SD för nationalismens skull är knappast kvar i SD för nationalismens skull, eftersom den inte finns kvar. Antingen har den typen av personer lämnat för annan politisk och/eller parlamentarisk verksamhet, blivit uteslutna eller hängt sig kvar i ett desperat hopp om SD som ett sista, reellt alternativ. Kärnväljare? Mjaa, fortsätter SD vänster ut, visar sig allt mer uddlösa som motståndsmöjlighet eller ett alternativ likt SvP växer sig starkt är dessa borta.

Andra delen av SD utgörs av alla de som snarare är med i SD för att man på rent ekonomiska grunder och dylikt vill minska invandringen för att klara staten Sverige, snarare än nationen Sverige. De återfinns inte minst bland alla dessa nimbyister och medelklass som ansluter nu först efter att själva fått en smak av mångkulturen och villfreda sig, men även en del tidigare medlemmar från åren efter nd-brytningen och framåt. Dessa är ju i grunden missnöjda med ett sakförhållande, och torde kunna lämna så fort det förhållandet förändras. Knappast hårt lojala kärnväljare som alltid kommer stödja partiet.

SD är idag ett ungt parti som vill ge allt till alla och vara alla till lags - stärkt folkhem till sossar, företagarvänlighet till borgare och värdekonservatism till de... ptja... värdekonservativa. Populism helt enkelt, men med ett så brett utbud kommer man aldrig kunna skaffa sig kärnväljare.

Att SD tidigare visat sig benägna att inte tappa stöd särskilt enkelt är något annat - det visar att det finns en hög lägstanivå/tröskel för de mest flyktiga av SDs väljare innan de flyr, det säger inget om hur trogna de mest trogna är. Dessutom är det nog en sanning som kanske inte är falsk, men i alla fall stämde bättre förr när man var ett mindre parti. Nu är man och slåss om positionen om Sveriges största parti, och de väljare man i den striden vinner är också de bland de allra mest flyktiga marginalväljarna. Det är en sak att inte tappa stöd efter skandaler och motgång som 5%-parti eller ens 10%-parti, något helt annat som 25%-parti.
2015-11-02, 06:35
  #42452
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Har SD ens några kärnväljare? Vilka då i så fall?

Obrottsligt lojala kärnväljare skulle jag snarare säga finns hos t.ex. S, KD och C. Äldre i bruksorter eller övre norrlands inland som ser det som sin plikt att rösta S, för så har har man gjort där i alla tider och det gör helt enkelt till när man är f.d. arbetare. Någon koll på vad S står för idag har man knappt ändå, eftersom all omvärldsinformation man får är genom korta snuttar från TV:n i allrummet på äldreboende. Eller som i KDs fall, pingstvänner och diverse frimicklare som ser det som en religiös dygd att rösta på Lewi Pethrus kristna samling.

SD däremot? De är ett ungt, kontroversiellt parti, så en gemensam nämnare för väljarna torde vara en benägenhet att söka alternativ information och byta parti. Den typen av oinformerade identitetsväljare som S har finns knappast. Inte heller har man någon ideologisk grund folk söker sig till. De som gick med i SD för nationalismens skull är knappast kvar i SD för nationalismens skull, eftersom den inte finns kvar. Antingen har den typen av personer lämnat för annan politisk och/eller parlamentarisk verksamhet, blivit uteslutna eller hängt sig kvar i ett desperat hopp om SD som ett sista, reellt alternativ. Kärnväljare? Mjaa, fortsätter SD vänster ut, visar sig allt mer uddlösa som motståndsmöjlighet eller ett alternativ likt SvP växer sig starkt är dessa borta.

Andra delen av SD utgörs av alla de som snarare är med i SD för att man på rent ekonomiska grunder och dylikt vill minska invandringen för att klara staten Sverige, snarare än nationen Sverige. De återfinns inte minst bland alla dessa nimbyister och medelklass som ansluter nu först efter att själva fått en smak av mångkulturen och villfreda sig, men även en del tidigare medlemmar från åren efter nd-brytningen och framåt. Dessa är ju i grunden missnöjda med ett sakförhållande, och torde kunna lämna så fort det förhållandet förändras. Knappast hårt lojala kärnväljare som alltid kommer stödja partiet.

SD är idag ett ungt parti som vill ge allt till alla och vara alla till lags - stärkt folkhem till sossar, företagarvänlighet till borgare och värdekonservatism till de... ptja... värdekonservativa. Populism helt enkelt, men med ett så brett utbud kommer man aldrig kunna skaffa sig kärnväljare.

Att SD tidigare visat sig benägna att inte tappa stöd särskilt enkelt är något annat - det visar att det finns en hög lägstanivå/tröskel för de mest flyktiga av SDs väljare innan de flyr, det säger inget om hur trogna de mest trogna är. Dessutom är det nog en sanning som kanske inte är falsk, men i alla fall stämde bättre förr när man var ett mindre parti. Nu är man och slåss om positionen om Sveriges största parti, och de väljare man i den striden vinner är också de bland de allra mest flyktiga marginalväljarna. Det är en sak att inte tappa stöd efter skandaler och motgång som 5%-parti eller ens 10%-parti, något helt annat som 25%-parti.
Det du beskriver är delvis en svunnen tid, i fd och nuvarande bruksorter så har det fyllts på med asylsökande i mängder, folk har tröttnat.
S har tappat rejält bland fd " kärnväljare".
Där det gått sämre för SD är storstäders medelklass som bor i områden med få asylturister, men även där har stödet börjat öka.

Sen tror jag inte en sekund på opinionsundersökningarna längre kan meddelas, landet går mot kaos och massiva besparingar för att försörja ekonomiska migranter, Zigenarslödder hyllas som hjältar av träskmedia och äganderätten sätts helt åt sidan.
Att SD's stöd minskar tror jag inte en sekund på, att media, politiker och myndigheter vill få oss att tro det är en annan sak.
__________________
Senast redigerad av Svithjod 2015-11-02 kl. 06:42.
2015-11-02, 09:34
  #42453
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det du beskriver är delvis en svunnen tid, i fd och nuvarande bruksorter så har det fyllts på med asylsökande i mängder, folk har tröttnat.
S har tappat rejält bland fd " kärnväljare".
Där det gått sämre för SD är storstäders medelklass som bor i områden med få asylturister, men även där har stödet börjat öka.

Sen tror jag inte en sekund på opinionsundersökningarna längre kan meddelas, landet går mot kaos och massiva besparingar för att försörja ekonomiska migranter, Zigenarslödder hyllas som hjältar av träskmedia och äganderätten sätts helt åt sidan.
Att SD's stöd minskar tror jag inte en sekund på, att media, politiker och myndigheter vill få oss att tro det är en annan sak.


Jag håller med dig. Dock är det egendomligt att SD hade en dipp både i Sentio och i Yougov, just nu. Varför skulle de dippa precis samtidigt? Att KD bröt DÖ? Generellt de som lägger sin röst på SD är ju politiskt insatta och är man insatt borde man inse att den brutna DÖ i praktiken inte ändrat eller kommer ändra någonting. De närmaste 2-3 OU från dessa institut blir intressanta.
2015-11-02, 09:40
  #42454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Har SD ens några kärnväljare? Vilka då i så fall?

Obrottsligt lojala kärnväljare skulle jag snarare säga finns hos t.ex. S, KD och C.

Vilken planet kommer du från?

SD har absolut mest lojala väljare. Inte så konstig med tanke på att de övriga partierna ALLA pratar PK-newspeak precis som gammelmedia gör. Deras verklighetsbeskrivning är totalt främmande för många av oss.

Finns ju ett flertal undersökningar som visar detta också.

94% uppger att de ska rösta på SD igen vilket är överlägset högst.

http://nyheteridag.se/sentio-sds-valjare-mest-lojala-kds-flyr-det-sjunkande-skeppet/

Sedan är det ju lite på det viset att om man kommit ut som SDare så har man ju troligtvis förlorat ett gäng "kompisar" på fejjan och blivit rasistanklagad fler ggr än man kan räkna och kanske blivit av med jobbet på kuppen om man haft riktig otur. Så man har passerat point of no return bokstavligt talat.

Om det är något parti som har kärnväljare så är det SD. Majoritet inom LO och bland svenska män nu.

Att det dippat någon procent under oktober är mestadels en rekyl från de enorma tidigare ökningarna samt ett resultat av den totala mobilisering för invandring och den solidaritetsutpressning som pågår ständigt. Men nu närmar sig zero point. Dvs det läge då tiden mellan det att SD säger vad som behöver göras för att rädda landet och det att Såssarna tvingas säga exakt samma sak är noll.

Då är det schack matt.
2015-11-02, 10:15
  #42455
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag håller med dig. Dock är det egendomligt att SD hade en dipp både i Sentio och i Yougov, just nu. Varför skulle de dippa precis samtidigt? Att KD bröt DÖ? Generellt de som lägger sin röst på SD är ju politiskt insatta och är man insatt borde man inse att den brutna DÖ i praktiken inte ändrat eller kommer ändra någonting. De närmaste 2-3 OU från dessa institut blir intressanta.
Yougov och Sentio tog rejält med FLAK efter deras mätningar som gav SD ett rejält ökat stöd.
Det påverkar säkerligen i kombination med en högre skämsfaktor och slumpen givetvis.
Telefoninstituten är helt genomruttna så deras siffror och en påhittad nedåttrend kan vi lugnt glömma.
SD ligger stabilt runt 22-23 %, däremot tror jag man ligger still ett tag tills skiten träffar fläkten ånyo!
2015-11-02, 11:57
  #42456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Ni? Jag är endast en person

SD peakade förmodligen där när Åkesson hade hybris och talade om att bli största partiet. Nu är det normalisering på inkommande.

Nyhetsflash!
Om den extrema invandringen fortsätter så kommer det inte gå att dölja konsekvenser. Svensken vaknar när höjd kommunslskatt och konfesktion av fritidshus blir av!
35-45% röster får Sd då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in