2015-11-01, 18:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det ska bli intressant hur Niklas Långström får ihop det. Han stödjer ju sig på sin statistik och forskning. Alltså det som har hänt och varför det händer.

Vi vet redan ungefär vad han kommer att säga.

http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-levde-ett-dubbelliv/

Det förekommer att den här typen av mördare är acceptabelt socialt anpassade och har familj och att det är en hantverkare är inte förvånande det heller. Bilevicius passar ganska bra till profilen om än inte helt klockrent.

Men visst blir det intressant att höra exakt vad han säger.
2015-11-01, 18:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Hur då tvättats ?
Rimligen har hon tagit i sina byxor på alla dessa ställen man hittar hennes DNA, för de sitter där man rimligtvis greppar vid av och påtagning. Hon har rimligtvis besökt toa nån gång under jobbdagen.
NBs DNA hamnar på liknande platser pga avtagning/nerhasning och hamnar över. Mer rimligt vore att man hittar större delen av LH och mindre av NB, men jag försöker tänka logist utan utbildning inom området. Jag är medveten om att okänd GM kan ha tagit på ställen med handskarna, där NB varit, men för mig känns det som om man då måste "fylla på" handskarna hela tiden för denna mängd av spår.
Spekulationer spekulationer.

Mördaren använde kanske NB:s handskar. Sådana kan ha legat i till exempel runkrummet och lätt tillgängliga.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotten324
eller lovats en rejäl ersättning från någon i närheten med gott om pengar!

När skall han använda dom då?
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men alltså inte på sid 984, som du påstod. Och inget säger att Adriana tipsat om fimpar. Polisen har tydligen följt upp sitt uppslag men inte bedömt fyndet som viktigt. Din förklaring: konspiration eller allra minst tunnelseende, min förklaring: utredningsekonomi. Vi behöver inte diskutera detta mera, vi kommer inte att ändra oss.

De frågade Adriana under förhör om han rökte. Hon svarade Nej.
Så jag håller med.
Ev blandar de ihop något fimp fynd
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Kan det bero på att det är ett slaktrum? Finns nog en stor mängd blodfläckar där! Skulle man undersöka alla blodfläckar i ett slaktrum alltså?

Man har vittnesuppgifter att det städas efter slakt, visserligen utan rinnande vatten, men ändå.
Jag tycker att det är givet att testa vid ett mord, men det är jag det.
2015-11-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Även om man mördar är det extra noga att ta på sig handskar. Självfallet, om han tar på sig skulden så säger han väl att han inte skulle gå med på att städa. Minnesmästarinnan minns inte från ena dagen till den andra om mannen rökte, och hon kan med bestämdhet avvisa nr 3 i fotokonfrontationen och med tveksamhet peka ut nr 10, trots att de är rätt lika på fotona.

Frågan är om en kåt sadistisk lustmördare i första hand tänker på handskar när han vill få utlopp för sina sjuka lustar. Kanske han bar handskar från början, men tyckte det var svårt att runka med dem och glömde kanske ta på sig dem när han runkat klart. Då lär han ju ha blivit stressad för att någon skulle komma och se vad han gjort och kan i stressen ha glömt handskarna när han skulle börja städa.
2015-11-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
FUP är den bekant? Var i den står det att någon annan kan ha gjort det?

Men snälla du. Fupen ska stödja polisens redan 8:e fastslagna hypotes. Men det hjälper inte - tråden är full med information om allt som inte framkommer i fupen.

Vet du själv tex vem den personen är(militären Lars?) som förnekar att han informerat mgm och bror att Martorp avsöktes på torsdagen?
Och varför inga militärer, trots sin närvaro den 8:e, har fått lämna vittnesmål?
Senast redigerad av nopomil 2015-11-01 kl. 19:07.
2015-11-01, 18:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hur då tvättats ?
Rimligen har hon tagit i sina byxor på alla dessa ställen man hittar hennes DNA, för de sitter där man rimligtvis greppar vid av och påtagning. Hon har rimligtvis besökt toa nån gång under jobbdagen.
NBs DNA hamnar på liknande platser pga avtagning/nerhasning och hamnar över. Mer rimligt vore att man hittar större delen av LH och mindre av NB, men jag försöker tänka logist utan utbildning inom området. Jag är medveten om att okänd GM kan ha tagit på ställen med handskarna, där NB varit, men för mig känns det som om man då måste "fylla på" handskarna hela tiden för denna mängd av spår.
Spekulationer spekulationer.
Be din fru visa dig hur man tvättar.

Det kan vara en gammal blodfläck som inte försvann i tvätten.
2015-11-01, 19:00
Medlem
Citat:
Man har vittnesuppgifter att det städas efter slakt, visserligen utan rinnande vatten, men ändå.
Jag tycker att det är givet att testa vid ett mord, men det är jag det.

Har man inte en slang med rinnande vatten att städa med efter slakt så lär det finnas en hel del blodfläckar kvar i det äckliga rummet och det är antagligen därför som man inte slösat tester på alla blodfläckar i det rummet.
2015-11-01, 19:00
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi vet redan ungefär vad han kommer att säga.

http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-levde-ett-dubbelliv/

Det förekommer att den här typen av mördare är acceptabelt socialt anpassade och har familj och att det är en hantverkare är inte förvånande det heller. Bilevicius passar ganska bra till profilen om än inte helt klockrent.

Men visst blir det intressant att höra exakt vad han säger.

Om han kommer prata vill säga. Jag har en önskan av hela hjärtat och det är just at han ska prata och förklara.
Tycker -vet ej
Är väldigt tungt att höra
2015-11-01, 19:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den riktige mördaren?

Inga problem för NB att ta på sig ett par handskar.
Men nu gjorde han uppenbarligen inte det, oavsett om han mördade eller bara städade. Handskar kan vara förklaring till att det inte hittats spår av någon annan.
2015-11-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Min uppfattning är att kläder/tyger har samma temperatur som omgivningen. De genereras inte värme till kalla ting. Dämpar drag dock.
För det första kallnar inte ett lik nämnvärt på 45 min... Varför tror du frostkänsliga växter täcks vintertid? Vilket lik tror du ruttnar fortast ett täckt med massor av tyg ell ett naket? Visst tycker även du att typ filtar alstrar el skapar värme

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in