2015-11-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Vi får väl se var arvodet slutligen hamnar, jag är inte lika säker som du på att det blir en hel mille men det är möjligt.

Jo, visst är jag "väluppfostrad" när jag uttalar mig om IR. Jag tycker det är svårt att uttala mig om hur bra jobb hon faktiskt gör eftersom jag inte vet vad NB sagt till henne om hur han vill att försvaret bör skötas (hon är i mångt och mycket bunden av detta) och sen ÄR det svårt att "hitta på" ett försvar som faktiskt håller med hänsyn till den omfattande bevisning som finns.

Till skillnad mot på Flashback så duger det inte i en domstol att häva ur sig konspirationsteorier och rallarsvinga vilt åt alla håll och kanter. Man måste ha stöd för det man påstår.

Har åklagaren uppfyllt sin bevisbörda och visat att det är ställt utan rimligt tvivel att den åtalade begått brottet så kommer förklaringsbördan in i leken. Och då krävs en sammanhängande förklaring som har stöd i bevisningen.

Kan man lämna en sammanhängande trovärdig historia om en okänd alternativ GM som förklarar hur spåren hamnat där de är och som stöds av övrig bevisning, tidsförloppet och en vettig motivbild så finns goda möjligheter att åtalet inte kommer anses styrkt.

Det är här både IR och Flashbackalternativteoretikerna stöter på patrull, det är helt enkelt jäkligt svårt att få ihop en sån historia utifrån vad som framkommit. Det duger inte att bara peka finger hit och dit, varken för åklagaren eller för försvaret.

Även försvaret har rätt att få bevisningen kompletterad om man anser att något saknas eller behöver utredas vidare, men även där behöver försvaret specificera VAD som ska utredas. Det är inte så lätt om försvaret inte hittar några luckor i åtalet att gräva vidare i. I det här fallet hade sannolikt en mer erfaren "mordadvokat" lyckats betydligt bättre med detta är IR - man ska inte underskatta den kunskap som erfarenheten ger.

Jag är helt säker på att någon av "de stora" brottmålsadvokaterna hade hittat saker som borde utredas vidare och ny bevisning som kunde anföras. Därmed inte sagt att det skulle ändrat utgången av målet, med någon enstaka skruvboll borde de iaf fått in.

Sen kan man fråga sig om det egentligen är meningen (eller önskvärt) att en brottsmisstänkt ska ha möjligheten att, med hjälp av en bra advokat, krångla sig ur ett brott som denne faktiskt är skyldig till? Som om det rörde sig om en sport där bästa taktiken vinner. Som ett parti schack.

Är det verkligen en "rättighet" att ges möjligheten att bli friad om man de facto ÄR skyldig? Jag pratar i hypotetiska termer nu och inte specifikt om NB.

I praktiken innebär det att den som har råd med bästa försvaret slipper straff för sina gärningar, något som är extra tydligt tex i USA.

I en perfekt värld så borde väl var och en dömas respektive frias utifrån vad som verkligen hänt och utifrån personens ansvar i brottet? Det funkar ju dock bara om brottslingen erkänner och är sanningsenlig i sina utsagor.

Jag håller med dig om det mesta du skriver, men jag påtalar att en erfaren advokat hade skött detta annorlunda, och då menar inte jag att Litauern hade kunnat bli frikänd, på så sätt som i de exempel du tar upp från USA.

Inger Rönnbäck gjorde tvärsäkra utfall innan hon läst fup. Det var ursäktligt när en kriminologiprofessor gör det, men inte när advokaten i fallet gör det och saboterar klientens alla chanser till en rättvis rättegång. En fars med vittnen som inget tillför är inte det jag menar med en rättvis rättegång. Min tanke är att Litauerns agerande tyder på att han har fått signaler av advokaten, om att de övriga i rättsväsendet är lika lättduperade som alla andra han har haft kontakt med i Sverige tidigare.

Det kanske bara är bara spekulation från min sida, men med en erfaren brottmålsadvokat så hade Litauern kanske erkänt och förstått att samarbeta med utredningen. Det finns ingen advokat som kan få Litauern frikänd i Sverige, som du nämner sker i USA. Det är mest på processuella tabbar som skyldiga släpps i USA som har stränga bevisregler.

En bedömning av det juridiska läget, och särskilt efter att ha fått fupen, (borde också för den som saknar juridik intuition) vara en tankeställare. Rent intuitivt så är det märkligt att Inger Rönnbäck inte förstod hur pyrt det är för Litauern och att hon inte fattade att det inte finns alternativa gärningsmän därute! Eller hur olämpligt det är att påstå att det finns alternativa gärningsmän, när bevisen inte stödjer det.

Vi kommer aldrig få veta hur det är ställt inne i skallen på Litauern och om han borde fått vård. Det finns flera osäkerhetsmoment som advokaten borde sett till att undanröja innan rättegången i stället för att köra detta vansinniga race.

När det nu talas om alternativ gärningsman blir det brodern, just för att peka ut andra människor som skyldiga till detta vidriga brott är ett brott; ärekränkning. Inger Rönnbäck har tydligen en eller två spärrar eller självbevarelsedrift, som gör att hon ger sig på brodern som inte är i den situationen att han kan ge henne tillbaka; det hon förtjänar. Det är som att sparka allt man orkar på en hund som redan ligger när man pekar ut en oskyldig, och en människa som är så utsatt som honom. Det kallar inte jag för juridiskt arbete.

Den strategin Inger Rönnbäck har valt kommer lämnat alla i ett limbo, utan avslut. Lisas anhöriga har fått ett ovärdigt spektakel som efterspel. Mina tankar är ofta om hur hårt livet kan bli när ondskan slår till. Litauerns familj och alla som haft beröring med Litauern är också offer, som smutskastas av advokaten som triggar trollen i denna tråd.
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Lite intressant läsning inför morgondagen.
(tyvärr engelska, mitt arbetsspråk)

DNA profiling
https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling

How DNA contamination can affect court cases
https://www.newscientist.com/article/mg21328475-000-how-dna-contamination-can-affect-court-cases/

Forensic DNA Contamination
http://www.injusticeinperugia.org/viewfromwilmington.html

Crime Scene Contamination
http://www.forensicmag.com/articles/2005/04/crime-scene-contamination

Touch DNA: From the Crime Scene to the Crime Laboratory
http://www.forensicmag.com/articles/2013/04/touch-dna-crime-scene-crime-laboratory

DNA Evidence Can Be Fabricated, Scientists Show
http://www.nytimes.com/2009/08/18/science/18dna.html

Easy transfer of trace DNA can contaminate crime scene
http://phys.org/news/2015-10-easy-dna-contaminate-crime-scene.html

Så lätt kan det tydligen vara ...

Intressant, måste väl hänga med två dagar till.

Mm jag har oxå läst på lite, kontamineringsrisken finns ju där, men den har garanterat både FUL och NFC beaktat, och det finns för många träffar för att det skall vara rimligt.

Bla på jackan där finns dom där man kan förvänta sig efter ett handgemäng eller drag i jackan etc.

Att "smitta" skett är ju bevisligen IB:s DNA ett exempel på. Men det är som sagt för många dns träffar för att det är rimligt att dessa bara skett genom kontamination.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnes
En teori hur det skulle kunnat gå till.

Lisa smsar hem att hon är påväg med texten "nu". Säger sedan "hejdå" till sina kollegor, sätter i hörlurarna i öronen och sätter på musik.
När Lisa sitter på mopeden startklar blir hon kontaktad av NB, stänger av musiken och råkar då göra ett pocketcall". Hjälmen hänger över armen, den har hon inte hunnit sätta på sig än.
Får frågan på knagglig svenska "kan du hjälpa mig?" eller "får jag störa lite" och svarar "det är klart".
Hon följer med bort till NBs bil och får där kniven mot halsen och blir intvingad i ladan.

Det uppstår någon form av tumult i ladan eftersom både Lisa och NB blöder. Lisa kanske ramlar och faller med ansiktet mot hjälmen och börjar blöda ur munnen? NB kanske får en smäll över näsan. Blöder mycket från näsan alt mun.

Han är så inne i sina sexuella fantasier och drömmar att allt annat försvinner. Han är ute efter spänningen. Att balansera mellan medvetslöshet och inte. Att hon är maktlös när han tar för sig av henne.
Han har bundit henne med snara runt hals och sedan virat repet runt röret. Sedan har han dragit i det tills hon står på tår. Han tejpat över mun för att hon ska tystna. Han njuter av att se henne kämpa. NB tejpar runt huvudet upp mot repet för hon ska vara upprätt, kunna andas lite till. För att kunna fortsätta med sina sexuella lekar. Men hon orkar inte stå på tå mer och blir hängd.

Plötsligt vaknar NB upp ur sitt tillstånd och inser att flickan är död. Han får panik och skär ner henne. Tar in henne i bilen där skyddsplast finns (denna byter han ut senare där av inga spår). Han kör i ilfart mot Martorp. Han åker till byssjan och försöker gömma Lisa i ett litet skåp med våldsam kraft i panik och stress. Sedan tar han hjälm jacka och lägger det i en rishög för att kunna elda upp detta senare. Antagligen tänker han elda det tillsammans med Lisa. Nu hinner han inte, han måste hem och få ett alibi och han kan inte väcka uppmärksamhet.

Det han inte märker när han tar ut jackan ur bilen är att sakerna i jackfickan trillat ner på golvet. Detta märker han först när han har åkt iväg med bilen. För att inte bli upptäkt att han varit på Martorp kör han en annan väg tillbaka till cafét/ladan. På vägen tillbaks kastar han ut mobilskal, körkort, kvitton och övrigt ut i gräset för att bli av med de sista spåren av Lisa...

Gällande fruns DNA på Lisas trosor så tror jag det kommer från honom. Kanske hade han analsex med sin fru kvällen innan?

Tidsförloppet
Om han tog kontakt med Lisa 18:26 och ringde sin mamma runt 19:30 så har han ca 1 timme på sig.
Det tar 5 min till Martorp, 10 min t&r. I Martorp har han handlat snabbt och i panik. Säg att väl där tar det ca 10 min att besluta sig om var han ska placera henne och att utföra det. Antagligen är det vetskapen om rishögen som gör att han åker just dit. Om han lägger 20 min på bortforslande och gömmande har han 40 min på sig i ladan att utföra sitt dåd.

Bara en teori
Bara en viktig invändning, som gjorts ett antal gånger de senaste dagarna. Han kan inte ha firat upp henne på slangen av mekaniska skäl. det är mycket troligare att repet redan låg löst virat på slangen. Ja skulle också hålla för troligt att hennes händer fängslades på något sätt i ett tidigt skede. Benen kan ha varit låsta av nedhasade byxor. Handfängslet ordnar han under knivhot. Det kan bestå i handklovar, rep, snöre, buntband....
2015-11-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eller så fanns hon inte i boden innan.

Du borde ha fattat vid det här laget att allt tyder på att hon legat där sedan innan likstelheten utvecklats till 100%.
Sen dödstid... Flugor lägger ägg väldigt tidigt på en död kropp, ibland kan det röra sig om enstaka minuter.
Tror ni verkligen att inte sådant finns med i obduktionsrapporten? (Som f.ö är sekretessbelagd)
2015-11-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Fast det är sexrelaterat. Man behöver inte ha penetrerande sex för att det ska handla om sex.
Hela förfarandet är bestialiskt och väldigt sjukt och perverterat.
Väldigt verklighets främmande om man inte förstår hans drivkraft.
Sex kan vara så mycket mer för skadade personer. Det finns sida upp och sida ned med utlåtanden om hur vissa använder sex i självskade beteende

Nej, jag tror inte det riktigt.

Varifrån får du intyrcket av perveterat från? Vi kan inte göra en bedömning genom att försöka gissa, (projisera), vad gärningsmannen tänkte eller vad rörde sig inombords i honom. Vad vet vi om hans drivkrafter? Hur skadad är han? Vad är sex för honom?

Finns det i fupen sida upp och sida ned utlåtande om att det rör sig sexrelaterad bott? Om det finns så finns det där för att kunna studeras som ämne. Ingen vet än idag hur det förhåller sig med NB.
2015-11-01, 17:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Enligt FUP var det hennes far som tipsade polisen om händelsen den 13 juni (sid 984), dvs dagen efter det att Lisas kropp påträffats.

Hon förhördes iaf 8/6 ang detta. Jag har för mig att jag läst nånstans att hon anmälde det tidigare men det fanns då inga spaningsuppslag. Det togs på allvar när Lisa försvann. Hittar inte var jag läst det nu.

Sid 985 i FUP.
2015-11-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om varken åklagaren eller försvarsadvokaten ser att han kan bidra med något så kallas han förstås inte.

Jag tror framförallt att NB inte vill att AJ befinner sig i rättsalen. Det tror jag han vägrar faktisk. Det vore för Skamfyllt.
2015-11-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hon förhördes iaf 8/6 ang detta. Jag har för mig att jag läst nånstans att hon anmälde det tidigare men det fanns då inga spaningsuppslag. Det togs på allvar när Lisa försvann. Hittar inte var jag läst det nu.

Sid 985 i FUP.

Jag hade för mig att hon kontaktade polisen själv den 8/6 efter att hon fått reda på att Lisa var försvunnen.
2015-11-01, 17:44
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror framförallt att NB inte vill att AJ befinner sig i rättsalen. Det tror jag han vägrar faktisk. Det vore för Skamfyllt.

Ligger absolut något i detta!
2015-11-01, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Och dom fimparna, har man inte kollat!
Va inte samma märke som NB rökte!
Vart framgår det någonstans?
2015-11-01, 17:45
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Angående fönsterblecket som skulle sättas upp hos G*stav J*nsson på Håkan Jonsgården:

NB och GJ hade kommit överens om att arbetet skulle utföras under söndagen den 7/6 (s.191).

Kvällen innan (6/6) pratar trion om att få sysslan gjord dagen därpå, då NB är ledig.

IB uppger olika tider för när hon ska ha begett sig över till AJ´s hustru. På s. 1269 säger IB att "kl 09 gick jag dit för att hjälpa till..."
NB medger i förhör att han vaknar till när IB stiger upp. Enl egen utsago sover han fram tills kl 14.00 då IB åter är hemma.

Hypotes: NB stiger upp så snart IB har slagit igen dörren efter sig, klär på sig för att åka ut till G*stav och fixa fönsterblecket. Han vet att det är lika bra att få det gjort direkt för att slippa IB´s tjat, om inte annat. Och han är inte på humör idag.

På väg till Håkan Jonsgården möter han LH på moped, klockan är nu c:a 09.15 (LH påbörjar sitt arbete på kafét den dagen kl 09.30). Gårdagens miss med A*riana gör att adrenalinet triggas på nolltid när han får se LH.

Han utför vad han lovat och åker tillbaka hemåt via Martorp.
Samtidigt är T*omas och A*nika ute på hundpromenad i riktning mot Herrgården. "Mitt på rakan" möter de litauernas bil, vilken de känner igen sedan tidigare. Vittnena uppfattar att endast en av bröderna färdas i bilen. De hälsar på varandra, klockan är då någonstans mellan 10.00 och 10.30.
Det är dessa vittnen som senare under kvällen runt 19.30-19.45, observerar samma bil komma körande i hög fart från Martorpshållet, i höjd med Kinnekulleleden. Föraren bär mörka solglasögon och vinkar åt dem nu med.

Båda dessa vittnen säger sig vara helt säkra på dag eftersom de kan relatera till annat.

NB parkerar bilen utanför hemmet och smyger försiktigt in för att inte väcka sin bror, han går så in till sitt rum för att "sova".

På e.m påminner IB honom om att ta itu med fönsterblecket. Han åker till kafét för att "hämta verktyg". I själva verket spanar han inifrån mjölkrummet och börjar förbereda sitt ofattbart grymma dåd.

Påminner om att detta är en hypotes, baserad främst utifrån tillförlitliga vittnesuppgifter samt trions ovetskap om varandras göranden under f.m.

Mycket bra teori , vill lägga till följande :

NB kan även sitta på trappan när lisa passerar , han åker en sväng förbi Caffet för att se om det är dit Lisa åkt .
Redan där börjar han planera .

NB vet ännu inte vem joggingtjejen är , dom har ju bara sets på håll vid ladan .
En tjej som är ute och joggar har ofta förändrat utseendet tex satt upp håret , keps , solglasögon m m .
Hon är nog så nära att bli mördad som man kan komma , hennes snabba beslut att springa vidare räddade henne .
2015-11-01, 17:46
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Men varför skulle mördaren ta Lisa typ 18.26 för att sedan gå ut ur
ladan 18.31 då pizzasnubben körde förbi?
Flytta på bilen kanske?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in