Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-10-30, 21:53
Medlem
swedenfloodeds avatar
Om Trump håller ända in i mål, vilket vore en prestation, blir frågan hur/om han klarar Clinton.
Clinton har enorm rutin o är slipad - kan bli första kvinnliga presidenten. Trump har hittills levt mycket improvisationer, spex och underhållning. Mot Clinton måste han lägga av med mycket av tramsandet och alla hurtiga one-liners. Ett trovärdigt politiskt program måste säljas. Och han får inte tappa alla kvinnoröster till Hillary, inte gärna alla latino röster heller.
Men hittills skakar man på huvudet när man hör Trump underhålla. Men vem vet, han kanske har en allvarlig sida att bjuda på senare..
Men många tror valet blir just mellan en outsider och en 'established'.
2015-10-30, 22:05
Bannlyst
Intressant att se Donald Trump som USAs president om man bollar med tanken. Snuskigt rik och laglös! Det hölls ju GOP för någon dag sedan, han pratade om att det inte skulle finnas några "no gun zones" och allt möjligt.

"Gun free zones create a feeding frenzy for sickos, sick people!" Eller något i den stilen sa han! Jag håller med honom. Det är ju ett paradis för psykopater att härja på. Han har många roliga idéer, det där med muren var också väldigt kul och jag tror det skulle fungera. Han vill att stora företag flyttar tillbaka till USA och skapar jobben hemma istället, det var också ett bra förslag.
2015-10-30, 22:16
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heaven.on.earth
Intressant att se Donald Trump som USAs president om man bollar med tanken. Snuskigt rik och laglös! Det hölls ju GOP för någon dag sedan, han pratade om att det inte skulle finnas några "no gun zones" och allt möjligt.

"Gun free zones create a feeding frenzy for sickos, sick people!" Eller något i den stilen sa han! Jag håller med honom. Det är ju ett paradis för psykopater att härja på. Han har många roliga idéer, det där med muren var också väldigt kul och jag tror det skulle fungera. Han vill att stora företag flyttar tillbaka till USA och skapar jobben hemma istället, det var också ett bra förslag.

Hela Sverige är en gun free zone och det haglar ju inte direkt skolskjutningar och massmord här.
2015-10-31, 04:05
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Hela Sverige är en gun free zone och det haglar ju inte direkt skolskjutningar och massmord här.
Omöjligt att göra den parallellen då ägandet av skjutvapen är olika. Gun free zone i ett land med mycket vapen blir självklart mer utsatt. Finns dessutom många länder vars befolkning är lagligt beväpnad som inte har hög frekvens av incidenter och många länder där folket är avväpnat där mord med skjutvapen är väldigt vanligt.
Trump har rätt imo att Gun free zones blir självklara targets och att det nästan alltid handlar om psykiskt störda människor, precis som svärd mordet i Sverige.
2015-10-31, 07:45
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Omöjligt att göra den parallellen då ägandet av skjutvapen är olika. Gun free zone i ett land med mycket vapen blir självklart mer utsatt. Finns dessutom många länder vars befolkning är lagligt beväpnad som inte har hög frekvens av incidenter och många länder där folket är avväpnat där mord med skjutvapen är väldigt vanligt.
Trump har rätt imo att Gun free zones blir självklara targets och att det nästan alltid handlar om psykiskt störda människor, precis som svärd mordet i Sverige.

Förutom att den senaste skolskjutningen var inte i en "gunfree zone" det viktigaste beslutet som de kan göra är att sätta in säkerhetssystem i försäljningen likt ägandet av bilar eller liknande, det skulle betyda att de som befinner sig inom riskzonen för att begå massmord osv inte har samma chans att bunkra upp med vapen.

Det leder inte till något förbud utan är endast ett potentiellt hinder för de sjukaste i samhället.
2015-10-31, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Om Trump håller ända in i mål, vilket vore en prestation, blir frågan hur/om han klarar Clinton.
Clinton har enorm rutin o är slipad - kan bli första kvinnliga presidenten. Trump har hittills levt mycket improvisationer, spex och underhållning. Mot Clinton måste han lägga av med mycket av tramsandet och alla hurtiga one-liners. Ett trovärdigt politiskt program måste säljas. Och han får inte tappa alla kvinnoröster till Hillary, inte gärna alla latino röster heller.
Men hittills skakar man på huvudet när man hör Trump underhålla. Men vem vet, han kanske har en allvarlig sida att bjuda på senare..
Men många tror valet blir just mellan en outsider och en 'established'.

USA, Ryssland och Kina kommer aldrig att ha en kvinnlig president så Hillary kan glömma den posten. Förra gången ledde hon med nästan 30% över Obama men förlora ändå, det är knappt så att vi Sverige någonsin kommer att få se en kvinnlig statsminister.
2015-10-31, 12:11
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
USA, Ryssland och Kina kommer aldrig att ha en kvinnlig president så Hillary kan glömma den posten. Förra gången ledde hon med nästan 30% över Obama men förlora ändå, det är knappt så att vi Sverige någonsin kommer att få se en kvinnlig statsminister.

Har man knäckt ett "färgtabu" kan man väl knäcka ett"könstabu"..Men det är lite tidigt att vara tvärsäker...
Betr Ryssland och Kina tror jag du kan ha rätt. Sverige däremot är bara en tidsfråga.
2015-11-01, 07:44
Medlem
E.Merckxs avatar
Dom senaste poll-sammanställningarna från Huffpost och RealClearPolitics:

HuffPost:

Donald Trump 31%

Ben Carson 23%

Marco Rubio 8.5%

Jeb Bush 7.5%

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-national-gop-primary

RealClearPolitics:

Donald Trump 27%

Ben Carson 22.2%

Marco Rubio 9.6%

Ted Cruz 7%

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/2016_republican_presidential_nomination-3823.html

Trend: Trump och Carson upp.
2015-11-01, 08:58
Bannlyst
Får jag flika in (jag har inte följt tråden), är det inte så att Donald Trump verkligen ligger bra till bland republikanerna och att han kommer att bli deras kandidat (tillsammans med Ben Carson)?

Är det inte sedan så att två saker ligger i fatet för Donald Trump? 1. Han är en ful gammal gubbe. 2. Han säger helt vettiga saker vilket dock i dagens skruvade västvärld vänds mot honom i det massmediala propaganda-maskineriet? Kanske just för att han är en ful gammal gubbe som inte riktigt bryr sig hur han framstår.
2015-11-01, 13:15
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Dom senaste poll-sammanställningarna från Huffpost och RealClearPolitics:

HuffPost:

Donald Trump 31%

Ben Carson 23%

Marco Rubio 8.5%

Jeb Bush 7.5%

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-national-gop-primary

RealClearPolitics:

Donald Trump 27%

Ben Carson 22.2%

Marco Rubio 9.6%

Ted Cruz 7%

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/2016_republican_presidential_nomination-3823.html

Trend: Trump och Carson upp.

Siffrorna börjar sätta sig nu....det kan vara så att de flesta väljare inte bara börjat acceptera tanken på att Trump och Carson som de två som gör upp om nomineringen utan till och med vant sig vid den.

Vad som än händer, hur många debatter det än är så är ju ingen annan i närheten av dom två.
2015-11-01, 16:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Siffrorna börjar sätta sig nu....det kan vara så att de flesta väljare inte bara börjat acceptera tanken på att Trump och Carson som de två som gör upp om nomineringen utan till och med vant sig vid den.

Vad som än händer, hur många debatter det än är så är ju ingen annan i närheten av dom två.
Ett team Trump och Carson tror jag har en rejäl chans mot Clinton. Trodde ett tag att hon var helt uträknad efter mailskandalen, men hon klarade ju senatsförhöret om Benghazi oerhört bra, vilket torde ha stärkt henne rejält. Dessutom får hon många kvinnliga röster och säkert en hel del av minoritetsrösterna.

Carson borde kunna locka den svarta medelklassen, som faktiskt är ganska stor. Dessutom verkar ju Trump ha lockat tillbaks en del av de latinoröster han förlorat tidigare.

Tycker det ser ljust ut just nu. Ser fram emot en debatt mellan Trump och Clinton. Är han bara påläst, vilket han garanterat kommer vara, har han stora chanser att köra över henna.

Benghazifrågan är fortfarande levande. Trump borde tala med några av de sparkade generlerna och se om han kan få med några av dem i sitt team.

Jag hoppas på en landslide victory för Trump. Han skyddar 2:nd amd och verkar vilja ha dialog med Putin. Hans inställning till Iran är ju lite oroande, men å andra sidan kan det säkert förändras.
2015-11-01, 17:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Får jag flika in (jag har inte följt tråden), är det inte så att Donald Trump verkligen ligger bra till bland republikanerna och att han kommer att bli deras kandidat (tillsammans med Ben Carson)?

Är det inte sedan så att två saker ligger i fatet för Donald Trump? 1. Han är en ful gammal gubbe. 2. Han säger helt vettiga saker vilket dock i dagens skruvade västvärld vänds mot honom i det massmediala propaganda-maskineriet? Kanske just för att han är en ful gammal gubbe som inte riktigt bryr sig hur han framstår.

1. Ronald Reagan var väl äldst när han tillträdde ? 69 år. Så Trump kommer att vara 70 om han blir president. Åldern tror jag nog Trump kommer att prata bort om det frågas om det.., han har ju bitska svar när det behövs.

2. Hur dumt det en låter så tror jag Trump skulle framstå som oärlig om han inte säger "det", som faller in honom, eller det han egentligen menar.

Hans största fördel är att han har inget att förlora, det är "allt eller ingenting" för honom, och att han har råd att säga vad han menar i.o.m att inga specialintressen har honom i bakfickan.. Tror allt detta kommer fram och gillas utav väljarna. Därför har han hittills blivit förlåten för mindre grodor.., det har snackats om det någon dag..(o Trump säger inte förlåt).., sedan glömt.

Förlorar han så har han bara stärkt sitt varumärke ännu mer.., tror tex att han är helt ointresserad av att bli vicepresident.

Men, men..och nu vill jag inte vara någon olyckskråka. Har sagt tidigare och tror fortfarande på det.., att han har någon skandal i sitt tidigare liv som kan komma upp.

-Han har haft vassa armbågar i affärslivet..
-Playboy i yngre ålder..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in