2015-11-01, 12:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Arnes jägare också den som har mest smutskastat litauerna. Riktigt mycket. Men det verkar inte som polisen har ställt några följdfrågor om det förmodligen för att det stämde med deras tidiga hypotes" om vilka som var gm:s.
Dessutom finns det vittnesmål om att han upplevdes som obehaglig av flickor.
Det är obegripligt att MW har gått under radarn. Kanske beroende på vilka som brukade delta i jakten. Jakt förenar män med makt.

Ja 3 förhör i FUP med Blomberg Säteri's jaktledare MW och inte en enda gång frågar polisen om vad han hade för sig den 7 Juni VARFÖR ???
Slaktrummet som polisen säger är brottsplatsen är ju till ockmed MWs arbetsplats.

Och så tycker jag att det är värt att lägga märke till att MW har långt blont hår, nästan lika långt som Lisa's hår.
Kan några av de långa blonda hårstrån som hittades i slaktrummet vara MWs hår ?

Minns inte om det fanns hårsäckar på hårstråna från slaktrummet och i så fall om dom DNA testades.
Någon som vet?
2015-11-01, 12:22
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Isåfall kan man ju säga att alla är psykopater alla psykopater är dessutom inte onda eller några mördare.

Jo, tills de lärt sig livets etiketter... Forskarna brukar säga att det inte finns några gamla psykopater... Vad vet jag, men det har jag sett på en dokumentär om psykopater. Sen kan vi förstås diskutera om ondska finns eller inte.
2015-11-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar din teori betr. två etapper men tror att MTM åkte hem för att hämta en kniv (kökskniven med IB:s DNA). När han kom tillbaka parkerade han här:
https://minfil.org/Tfkck0bdbf/Parkering_18.40-45.jpg
…för att inledningsvis avleda från sina förehavanden inne i ladan (FUP, s. 322ff). Vid sin blixtvisit i bostaden säger han sig leta efter en speciell sax, för att strax därpå (inom ett par minuter) åka i väg igen (s. 1110, 1291f, 1294, 1306).

Vittnet JR (s. 312) bör 18.25, ev. tidigare, ha sett MTM komma ut från ladan, och det är förmodligen kort före attacken (eller det knep MTM ska använda för att locka över LH till ladan). När vittnet 18.37 åter passerar ladan är det tomt på både människor och bilar, men då kan MTM i full fart vara på väg till sin bostad.

Explosivt förlopp; schematiskt:
18.30 Attack - LH förs efter ett kortare handgemäng till slaktrummet
18.32-18.36 LH oskadliggörs (binds och tejpas); lämnas temporärt
18.36-18.39 MTM till bostaden
18.39-18.43 Kökskniv hämtas
18.43-18.46 MTM åter vid ladan
18.46-19.05 MTM i slaktrummet
19.05 Färd mot Martorp (bilen ses av vittnet GJ; s. 190. 199)
19.10 Vittnet HJ åker förbi ladan och ser inga bilar (s. 204)

Bra resonemang.

Tidsschemat ger inte utrymme till något annat än dödandet. Det har man redan kunnat lista ut. Inget sexrelaterat. Men varför bara döda? Har NB leijts att utföra detta? Eller var han en medhjälpare ? Var NB kanske tvingat att utföra mordet? Vad är motivet att LH skulle behöva döda?

Jag har mina funderingar, har haft redan från början, men jag låter vara...
2015-11-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja 3 förhör i FUP med Blomberg Säteri's jaktledare MW och inte en enda gång frågar polisen om vad han hade för sig den 7 Juni VARFÖR ???
Slaktrummet som polisen säger är brottsplatsen är ju till ockmed MWs arbetsplats.

Och så tycker jag att det är värt att lägga märke till att MW har långt blont hår, nästan lika långt som Lisa's hår.
Kan några av de långa blonda hårstrån som hittades i slaktrummet vara MWs hår ?

Minns inte om det fanns hårsäckar på hårstråna från slaktrummet och i så fall om dom DNA testades.
Någon som vet?

Mycket märkligt!
Inte troligt, då dom redan har en, NB!
Senast redigerad av LA-B 2015-11-01 kl. 12:30.
2015-11-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej så står det inte.
Så här står det i FUP sid 1662

"Man ser dessutom att hennes ben är upptryckta på framsidan vända åt fel håll och att kläder är neddragna. "

"vända åt fel håll" inte vikta
Den där beskrivningen är obegriplig - man måste se eländet. Men vi spekulerar ju. Bredden på skåpet rymde väl inte kroppen "på bredden" (höftmåttet för stort). Alltså måste kroppen vara sidvänd, med ansiktet mot den ena väggan, inte utåt eller inåt. Det låter inte som om kroppen varit stående. Återstår som en möjlighet knäande med hälarna mot stjärten. På en yngre människa är det inga problem med detta, t o m en del gamla gubbar kan böja upp hälarna mot baken.... Fötterna kan bli ett problem, men de kan antagligen vridas ut. Denna position stämmer dock dåligt med beskrivningens
"ben ...upptryckta på framsidan". Då föreslår jag istället djupt knäböjande med särade ben mot väggen.
2015-11-01, 12:29
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Ena ögat var tejpat. Minns inte om det var höger eller vänster. Ögonen sitter i ansiktet.

Edit: Höger öga var tejpat. Går att söka i tråden, verkar framkomma under förhör med NB.

Vänta lite, står det i FUP
Vilken sida
2015-11-01, 12:32
Medlem
Citat:
Jag vet inte eftersom jag inte sett någon bild på kroppen i skåpet men av texten från FUP kan man ana att baken var riktad nedåt, huvud uppåt och benen med fötterna uppåt.
Ungefär som när man sitter på baken på golvet med fötterna framåt och lutar överkroppen mot fötternas riktning. Troligen något sådant för att få plats i skåpet

OBS en gissning utifrån texten.
Ja, det är en möjlighet också. Jag kanske tänkte för mycket på vad en levande människa skulle kunna göra.
2015-11-01, 12:34
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Bra resonemang.

Tidsschemat ger inte utrymme till något annat än dödandet. Det har man redan kunnat lista ut. Inget sexrelaterat. Men varför bara döda? Har NB leijts att utföra detta? Eller var han en medhjälpare ? Var NB kanske tvingat att utföra mordet? Vad är motivet att LH skulle behöva döda?

Jag har mina funderingar, har haft redan från början, men jag låter vara...

Fast det är sexrelaterat. Man behöver inte ha penetrerande sex för att det ska handla om sex.
Hela förfarandet är bestialiskt och väldigt sjukt och perverterat.
Väldigt verklighets främmande om man inte förstår hans drivkraft.
Sex kan vara så mycket mer för skadade personer. Det finns sida upp och sida ned med utlåtanden om hur vissa använder sex i självskade beteende
2015-11-01, 12:35
Medlem
Nosemonkeys avatar
Lite tröttsamt att läsa alla konspirationsteorier. Fallet är utrett av proffs, inte av amatördetektiver på FB. Det är helt uppenbart att GM har extremt bra lokalkännedom, och mycket väl kände till att arbetsboden där LH gömdes stod avsides och användes sällan. Detta faktum gör att kretsen av misstänkta gärningsmän är väldigt liten. Det faktum att MGM's DNA finns på ett flertal avgörande ställen är helt avgörande för vem som är skyldig - oavsett vad amatörer klurar ihop rörande avsiktlig kontaminering från någon som vill misstänkliggöra MGM. Polisen och Missing People har i samarbete gjort ett gediget jobb (för ovanlighetens skull), det är inga tvivel om att rätt man sitter och försvarar sig tafatt i tingsrätten. Må han få lagens hårdaste straff, och personligen kommer jag inte att gråta om han råkar illa ut i fängelse eller i framtiden efter avtjänat straff. Att mörda en oskyldig 17-årig flicka, på detta bestialiska vis dessutom, ska rendera i ett livslångt helvete för gärningsmannen.

Apropå de som ständigt försöker misstänkliggöra pappan/familjen - lägg ner! Antingen är ni uppväxta i "white trash"-familjer där föräldrarna antingen skiter i sina barn eller försöker vara kompisar med dem, eller så njuter ni av att förvärra familjens lidande. Dessa föräldrar har brytt sig väldigt mycket om Lisa (och hennes syster får man förmoda), vilket de visat genom att ha tydliga regler. Har själv barn i Lisas ålder och förvånas över hur 13-17 åringar springer vind för våg hela nätter, inte sällan fulla och rökandes mm. Vad blir det av såna barn som har föräldrar som inte orkar bry sig??

Lisa verkade vara en kanontjej, lugn och stillsam men med humor, ambitioner och med planer för sitt liv. En toppentjej helt enkelt jämfört med de snorungar man ser ute sena kvällar och nätter. Därför är detta så otroligt tragiskt, hon hade föräldrar som visste vilka faror som finns och som gjorde allt - ändå kan man inte försvara sig mot enskilda dårar eller mot ödets nyck att Lisa befann sig på fel plats vid fel tillfälle (även om jag misstänker att MGM mycket väl visste att det var tjejer som ensamma körde moped, och han visste när caféet stängde - så helt slumpmässigt var det nog inte även om det råkade vara Lisa som var ensam kvar just denna dag).

Kommer troligen inte att skriva mer i denna tråd, för mig är fallet löst. Kan bara önska att familjen får lugn och ro och får sörja i fred. Vila i frid Lisa, du var värd så mycket mer!
2015-11-01, 12:38
Medlem
Citat:
Är nog bilden på FUP sid 852 som är censurerad.

Tycker det är bra att det inte finns bilder eller skisser utan det räcker så. MGM har redan utsatt kroppen för på tok för mycket. Varför kunde han inte ordnat kläderna efteråt och visat lite värdighet åt BO?

Finns inte straff nog åt någon som gjort så här.
Bilden på sid 852 har ju någon avcensurerat med Acrobat Reader Professional, om jag minns rätt. Lades ut direkt sedan FUP kommit. På den bilden ser man ingen kropp, så det är lite konstigt att den censurerats. Men vetskapen om vad skåpet innehöll kanske gjorde att den upplevdes som känslig.
2015-11-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Vänta lite, står det i FUP
Vilken sida

Ja det gör det. Kan tyvärr inte ge någon sidhänvisning då jag inte sitter med FUP. Men sök i tråden, "höger öga", så får du fram texten från FUP. Framkommer under förhör med NB. Polisen beskriver hur hon var tejpad.
2015-11-01, 12:45
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Hur förklarar du att den åtalade GM blod finns på bl.a avigsidan vid knäppningen på hennes jeans?
Det är en blodfläck (FUP s 544) så kom inte med nåt skitsnack om kontaminering!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in