2015-10-25, 14:22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
De har flygande kontroller vart som helst i Oslo. Senast såg jag dem stå vid stora ingången på Frognerparken vid Kirkeveien. Det är exakt 1 vecka sen.
Den risken är försumbar.
Citera
2015-10-26, 17:58
Medlem
Jag har veckopendlat till Norge med Svensk bil i tre års tid utan att ha blivit stoppad en enda gång. Bortsett från en och annan tullpassering när de stoppar alla bilar. Men de har bara kollat körkort och frågat vad jag ska göra i Norge.

Har även fått sällskap av polisbilar ett par gånger, som har legat som klistrade bakom ett par mil på e18 för att sedan köra av. Men som sagt, inga stopp trots det.

Men det ska sägas att jag inte kört speciellt mycket i Oslo (och har full rätt att köra svensk bil, så jag riskerar inget om jag blir stoppad), där kanske det är större risk.

Sen menar jag (men kan inte ange definitiv källa) att det inte är så mycket mer än kostnaderna för inregistrering du får betala om du blir påkommen, och då kan du välja att istället skrota bilen. Dvs har du ett billigt härke så kan du köpa ny om det skulle vara så, och fortfarande komma undan billigare än i Norge.
Citera
2015-10-28, 11:44
Medlem
J.Blazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Jag har veckopendlat till Norge med Svensk bil i tre års tid utan att ha blivit stoppad en enda gång. Bortsett från en och annan tullpassering när de stoppar alla bilar. Men de har bara kollat körkort och frågat vad jag ska göra i Norge.

Sen menar jag (men kan inte ange definitiv källa) att det inte är så mycket mer än kostnaderna för inregistrering du får betala om du blir påkommen, och då kan du välja att istället skrota bilen. Dvs har du ett billigt härke så kan du köpa ny om det skulle vara så, och fortfarande komma undan billigare än i Norge.

Om du veckopendlar till Norge så räknar jag med att du är fortfarande folkbokförd i Sverige?
Om man är bokförd så kan du köra med Svensk bil i Norge.
Citera
2015-11-01, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, den är faktiskt inte försumbar.

Polisen gör inte så sällan kontroller av utlandsreggade bilar som susar omkring i deras distrikt, just för att kolla att det inte är en bil som brukas otillåtet i landet.

No shit?

Nu var det ju inte det jag frågade efter.
Citera
2015-11-01, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Blaze
Om du veckopendlar till Norge så räknar jag med att du är fortfarande folkbokförd i Sverige?
Om man är bokförd så kan du köra med Svensk bil i Norge.

Fast fortfarande är det inte fritt fram, för om man veckopendlar är man inte i Norge som turist och då skall man egentligen betala vägskatt för den körsträcka man har i Norge. Nu kollas detta inte så himla hårt, men ska man följa reglerna så ska man egentligen stanna vid gränsat när man kör in i Norge och där registrera aktuell mätarinställning, och sen göra detsamma på vägen ut och så betala vägskatt i Norge för den sträcka man kört i Norge

Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
No shit?

Nu var det ju inte det jag frågade efter.

Ja tack för att du gör dig lustig över att jag försökte vara lite omtänksam.... Det finns ju de som tror det är bara att köra på med svensk bil i Norge, för ingen har förklarat för dem vilka risker som finns, och när de sen står där med säg 50 000 NOK som ska betalas i avgifter och bot, så är det inte lika kul längre....

Jag har personligen både talat med norska poliser om detta, och sett dem smyga runt på ställen där t ex utländska arbetare bor, och skriva upp deras regnummer och fota bilar etc, och utföra kontroller och bötfälla och beslagta bilar... Har jobbat 17 år i Norge och körde bil dit de första 5 åren, så jag har lite koll på detta...
Citera
2015-11-01, 07:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone

Har även fått sällskap av polisbilar ett par gånger, som har legat som klistrade bakom ett par mil på e18 för att sedan köra av. Men som sagt, inga stopp trots det.

Men det ska sägas att jag inte kört speciellt mycket i Oslo (och har full rätt att köra svensk bil, så jag riskerar inget om jag blir stoppad), där kanske det är större risk.

Straffavgiften är riktigt hög plus själva registreringsavgiften. För 2 år sen hade min 2008 s60 blivit 150 000. Den tvångsregistretas om du blir tagen, du har ingen möjlighet att välja något annat. Räkningen kommer du få betala.
Citera
2015-11-01, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Straffavgiften är riktigt hög plus själva registreringsavgiften. För 2 år sen hade min 2008 s60 blivit 150 000. Den tvångsregistretas om du blir tagen, du har ingen möjlighet att välja något annat. Räkningen kommer du få betala.

Om en svensk torskar så jublar väl du!
Citera
2015-11-01, 08:47
Medlem
Citat:
Fast fortfarande är det inte fritt fram, för om man veckop endlar är man inte i Norge som turist och då skall man egentligen betala vägskatt för den körsträcka man har i Norge. Nu kollas detta inte så himla hårt, men ska man följa reglerna så ska man egentligen stanna vid gränsat när man kör in i Norge och där registrera aktuell mätarinställning, och sen göra detsamma på vägen ut och så betala vägskatt i Norge för den sträcka man kört i Norge

...

Denna regel finns icke. Dine norske politivenner fantiserar. Det som gör tvingad import väldigt dyr är inte straffavgiften men att du inte kan använda "alternativ beregning" av engangsavgiften. Har kört bil i Norge i 13 år varav 4 år med svenska skyltar och politiet har aldrig stoppat mig.
Citera
2015-11-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Denna regel finns icke. Dine norske politivenner fantiserar. Det som gör tvingad import väldigt dyr är inte straffavgiften men att du inte kan använda "alternativ beregning" av engangsavgiften. Har kört bil i Norge i 13 år varav 4 år med svenska skyltar och politiet har aldrig stoppat mig.

Den regel kanske inte finns längre, men den fanns tidigare, jag har själv varit inne på Tullstationen vid Örje och sett/hört andra fylla i dessa papper, och pratat om saken.

Att du aldrig blivit stoppad betyder inte att det inte finns någon risk, eller att inga andra blivit stoppade och kollade, eller fått straff.

Här kan man läsa att det finns en satans massa regler runt detta med svensk bil tillfälligt i Norge.

http://www.cribsnorge.se/svenskregistrerad-bil-i-norge

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1991-06-20-381/§4

http://www.grensetjansten.com/sv/flytta/flytta-till-norge/svensk-bil-och-korkort-i-norge/
Citera
2015-11-01, 10:24
Bannlyst
Citat:
Fast fortfarande är det inte fritt fram, för om man veckopendlar är man inte i Norge som turist och då skall man egentligen betala vägskatt för den körsträcka man har i Norge. Nu kollas detta inte så himla hårt, men ska man följa reglerna så ska man egentligen stanna vid gränsat när man kör in i Norge och där registrera aktuell mätarinställning, och sen göra detsamma på vägen ut och så betala vägskatt i Norge för den sträcka man kört i Norge
Kan inte du, experten, upplysa oss dumma svenskar vart man ska stanna och registrera sin körsträcka när man passerar gränsen. Måste vara många som missat detta då jag enbart, nästan alltid ser stora fordon vid tullstationen.
Citera
2015-11-01, 10:44
Medlem
Citat:
Den regel kanske inte finns längre, men den fanns tidigare, jag har själv varit inne på Tullstationen vid Örje och sett/hört andra fylla i dessa papper, och pratat om saken.

Att du aldrig blivit stoppad betyder inte att det inte finns någon risk, eller att inga andra blivit stoppade och kollade, eller fått straff.

Här kan man läsa att det finns en satans massa regler runt detta med svensk bil tillfälligt i Norge.

http://www.cribsnorge.se/svenskregistrerad-bil-i-norge

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1991-06-20-381/§4

http://www.grensetjansten.com/sv/flytta/flytta-till-norge/svensk-bil-och-korkort-i-norge/

Bomstationerna är numera helautomatiska och för att slippa få räkningen med posten så kan man betala bomavgift (road toll) innan man lämnar Norge. Det är nog det du tänker på....

Jag påstår inte att det är riskfritt att köra svensk bil i Norge men att jag kört 4 år med att svenska skyltar indikerar att risken är liten. Det smarteste är att importera en bil som man kan sälja med vinst. T.ex. äldre original volvo med låga mil kan man importera med vinst. I 2006 köpte jag en 960 i Sverige för 28 000 kr +28000 i avgifter, sålde den 5 år och 7000 mil senare för 48 000 nok.
Citera
2015-11-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Kan inte du, experten, upplysa oss dumma svenskar vart man ska stanna och registrera sin körsträcka när man passerar gränsen. Måste vara många som missat detta då jag enbart, nästan alltid ser stora fordon vid tullstationen.

Det var inget absolut krav förr alla svenskar, och regeln fanns vad jag vet förut på den tiden jag körde bil till varven på Vestlandet fram till 2003. Sedan dess flyger jag till jobbet ute på oljeplattformarna.

Var man vanlig turist, eller arbetade som veckopendlare etc, så behövde man inte ange körsträckan. Men om man skulle stanna längre i Norge så skulle man egentligen göra det, men de flesta sket i det. Men om det blev kontroll så kunde det bli dyrt om man bedömdes bruka det svenska fordonet otillåtet i Norge.

De regler som är aktuella idag har jag redan länkat till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in