Citat:
Ursprungligen postat av
J.Blaze
Om du veckopendlar till Norge så räknar jag med att du är fortfarande folkbokförd i Sverige?
Om man är bokförd så kan du köra med Svensk bil i Norge.
Fast fortfarande är det inte fritt fram, för om man veckopendlar är man inte i Norge som turist och då skall man egentligen betala vägskatt för den körsträcka man har i Norge. Nu kollas detta inte så himla hårt, men ska man följa reglerna så ska man egentligen stanna vid gränsat när man kör in i Norge och där registrera aktuell mätarinställning, och sen göra detsamma på vägen ut och så betala vägskatt i Norge för den sträcka man kört i Norge
Citat:
Ursprungligen postat av
winnertip
No shit?
Nu var det ju inte det jag frågade efter.

Ja tack för att du gör dig lustig över att jag försökte vara lite omtänksam.... Det finns ju de som tror det är bara att köra på med svensk bil i Norge, för ingen har förklarat för dem vilka risker som finns, och när de sen står där med säg 50 000 NOK som ska betalas i avgifter och bot, så är det inte lika kul längre....
Jag har personligen både talat med norska poliser om detta, och sett dem smyga runt på ställen där t ex utländska arbetare bor, och skriva upp deras regnummer och fota bilar etc, och utföra kontroller och bötfälla och beslagta bilar... Har jobbat 17 år i Norge och körde bil dit de första 5 åren, så jag har lite koll på detta...