2015-10-29, 18:36
Medlem
Som rubriken lyder så har jag en novolette från 54 som jag har lite trassel med nu.
Moppeden är som en kvinna och gör precis som den vill, moppen har ju två "växlar" neutral och 1.
Moppen startar och går för fullt på tomgång men går dåligt och dör när den ska driva. Har rengjort förgasaren två gånger nu senast med tryckluft och nu är jag som ett stort frågetecken? Någon som har en teori?
Min dåliga svenska och skrift bjuder jag på..
Citera
2015-10-29, 18:39
Medlem
sommarlovs avatar
Låter som tjuvluft, att det läcker in exempelvis mellan förgasare och cylinder.
Citera
2015-10-29, 19:02
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmekarN1
Som rubriken lyder så har jag en novolette från 54 som jag har lite trassel med nu.
Moppeden är som en kvinna och gör precis som den vill, moppen har ju två "växlar" neutral och 1.
Moppen startar och går för fullt på tomgång men går dåligt och dör när den ska driva. Har rengjort förgasaren två gånger nu senast med tryckluft och nu är jag som ett stort frågetecken? Någon som har en teori?
Min dåliga svenska och skrift bjuder jag på..
Nope, det är en sk enpetare. Den har klokoppling, och endast frihjul eller drift.
Har du sotat ur den? de sotar lätt igen, det är ett ärtrör till avgaspip på dessa velocipeder.
Även cylindern måste i så fall sotas ur. Rinner det till från bränsletanken? Kolla det om du inte redan gjort det. Det sitter en nålventil i botten av tanken, tankvredet går ner till den.
Citera
2015-10-29, 19:20
Medlem
Den ska trampas igång som en cykel. Sälj den på blocket och köp en nyare moppe med växellåda.
Citera
2015-10-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nope, det är en sk enpetare. Den har klokoppling, och endast frihjul eller drift.
Har du sotat ur den? de sotar lätt igen, det är ett ärtrör till avgaspip på dessa velocipeder.
Även cylindern måste i så fall sotas ur. Rinner det till från bränsletanken? Kolla det om du inte redan gjort det. Det sitter en nålventil i botten av tanken, tankvredet går ner till den.

Det har du säkert rätt med, ja bensin rinner in i förgasaren och det är så lång jag kommit med felsökandet då jag nu börjar komma utanför vad jag kan.
Citera
2015-10-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Låter som tjuvluft, att det läcker in exempelvis mellan förgasare och cylinder.

borde den verkligen driva fullt ut på tomgången då?
Citera
2015-10-29, 21:09
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Den ska trampas igång som en cykel. Sälj den på blocket och köp en nyare moppe med växellåda.
Det är en klenod vi snackar om! Är den i bra skick så är den värd minst 3 st mindre begagnade Kina bögpulkor!

Ja tjuvluft, jag missade vad du menade med "går för fullt" Kolla packningarna mellan förgasare och insug. Det kan även vara cylinderfotspackningen som läker också. Anledningen till att den då rusar är att luft smiter in genom packningen. Samma sak som att gasa kan man säga.
Senast redigerad av Avva66 2015-10-29 kl. 21:13.
Citera
2015-10-31, 19:11
Medlem
Citat:
Det är en klenod vi snackar om! Är den i bra skick så är den värd minst 3 st mindre begagnade Kina bögpulkor!

Ja tjuvluft, jag missade vad du menade med "går för fullt" Kolla packningarna mellan förgasare och insug. Det kan även vara cylinderfotspackningen som läker också. Anledningen till att den då rusar är att luft smiter in genom packningen. Samma sak som att gasa kan man säga.

Tack för din hjälp, rev motorn idag och hittade en 3 delad cylinderfotspackning, gjorde en ny utav mjölkpaket men den startade inte när jag satte ihop det så ska beställa en ny, och jävlar vad knepigt att få tillbaks vajern på frikopplings armen, fick inte dit den och mitt tålamod tog slut. Men nu har jag nog iaf lokaliserat felet blir att beställa en ny packning och göra om och göra rätt återkommer i slutet på nästa vecka och tack.
Citera
2015-10-31, 19:56
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Tack för din hjälp, rev motorn idag och hittade en 3 delad cylinderfotspackning, gjorde en ny utav mjölkpaket men den startade inte när jag satte ihop det så ska beställa en ny, och jävlar vad knepigt att få tillbaks vajern på frikopplings armen, fick inte dit den och mitt tålamod tog slut. Men nu har jag nog iaf lokaliserat felet blir att beställa en ny packning och göra om och göra rätt återkommer i slutet på nästa vecka och tack.
Lycka till.
Citera
2015-11-03, 19:44
Medlem
Citat:
Lycka till.

Citerar dig för jag behöver dig

Idag kom packningen så rev skiten och satte ihop det, nu startar den igen men samma fel fast betydligt bättre för nu dör den inte men varvar fortfarande upp på neutral.
Jag hade inga verktyg som verkade passa på cylinder skruvarna antingen var det 1/2 av någon mm eller tumm. KAN det vara så att dom inte sitter tillräckligt? Vad annars kan det vara? Börja bli less på denna goding..

tack för tålamodet..
Citera
2015-11-04, 17:11
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Citerar dig för jag behöver dig

Idag kom packningen så rev skiten och satte ihop det, nu startar den igen men samma fel fast betydligt bättre för nu dör den inte men varvar fortfarande upp på neutral.
Jag hade inga verktyg som verkade passa på cylinder skruvarna antingen var det 1/2 av någon mm eller tumm. KAN det vara så att dom inte sitter tillräckligt? Vad annars kan det vara? Börja bli less på denna goding..

tack för tålamodet..
Har du kollat insugspackningen med?
Citera
2015-11-04, 20:48
Medlem
Citat:
Har du kollat insugspackningen med?

Det sitter ju inte riktigt som ett vanligt insug, utan insuget är ett gängat rör som man skruvar in i cylindern. Nu har jag rivit jäveln igen och satt biltemas http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-Hogtemperatur-2000036107 satte även denna skiten på gängorna på insuget och på cylinderfotspackningen och köpte en ny 11ans nyckel som passade på cylinder skruvarna men inte 11 från satsen jag köpte i lördags.. biltema är kvallité.
Visst går den mkt bättre nu än innan jag skruvat isär den första gången men den går fortfarande för fullt på tomgång och varvar inte upp när växeln ligger i, inget händer när man gasar.

Nu vet jag inte vad jag ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in